-- Nordmann tatt for drap i Iran, kan få dødsstraff

Slettet bruker
12.06.2019 kl 23:42 2171

ARK

Norskiraner pågrepet for drap på bokhandler
En norsk statsborger skal mandag ha blitt pågrepet i Iran på grensen til Tyrkia for drapet på en bokhandler og menneskerettsaktivist i byen Mahabad. Familien i Norge frykter mannen kan få dødsstraff i hjemlandet.

Flere iranske medier skriver at en bokhandler mandag ble skutt og drept med en pistol i butikken sin i byen Mahabad.

Noen timer senere pågrep politiet det de mener er gjerningsmannen, nær grensen til Tyrkia.

Bodde i Norge
Etter det NRK får opplyst skal dette være en norsk statsborger i midten av 30-årene som opprinnelige kommer fra Iran, men som har bodd de siste ti årene i Norge.

Mannen skal ha fått asyl i Norge, men har ifølge NRKs kilder likevel reist tilbake til Iran flere ganger. Han skal ha både norsk og iransk pass. Drapssiktede har små barn og familie på Østlandet.

En politisjef i Mahabad uttalte til en iransk TV-kanal på mandag at drapet skjedde etter «verbal kontrovers og tidligere uenigheter».

Politiet skal raskt ha funnet ut hvem som var gjerningsmannen og pågrep ham etter tre timer. De mener det var fare for at den pågrepne skulle forlate landet.

Risikerer dødsstraff
Familien til den drapssiktede sier til NRK at de vil prøve å få rettssaken flyttet til Norge og vil forsøke å få hjelp av en norsk advokat.

Familien har også engasjert en advokat i Iran for å forsvare den siktede.

Den drapssiktede skal ha innrømmet drapet overfor et familiemedlem som møtte ham på politistasjonen i Iran. Han skal også ha innrømmet drapet i avhør med politiet, ifølge familien i Norge.

Dersom han blir funnet skyldig i drap risikerer den norske statsborgeren dødsstraff i Iran.

Utenriksdepartementet skriver i en e-post til NRK at de ikke er kjent med denne saken.

https://www.nrk.no/norge/norskiraner-pagrepet-for-drap-pa-bokhandler-1.14585805
Slettet bruker
13.06.2019 kl 03:42 2119

Jeg håper vi får se han i heisekranen på video ganske snart. Jeg mener de skulle sendt ned dem som gav han asyl for å spørre dem ut hvordan de kunne gi en morder asyl som ikke trengte beskyttelse da han reiste ned igjen flere ganger. Var de korrupte, og i så fall, hvor mye fikk de?
Betonghue
13.06.2019 kl 08:41 2098

Tiltredes !!
Slettet bruker
13.06.2019 kl 08:45 2095

Noterer meg at Franzgreger og Betonghue er fan av rettspraksis og straffemetoder i Iran.
atnorhe
13.06.2019 kl 09:35 2078

Og denne Iraneren med Norsk pass og trygd, må hentes tilbake til Norge, for å unngå Iransk rettspraksis?
Slettet bruker
13.06.2019 kl 09:39 2072

Om han risikerer dødstraff, selvfølgelig. Jeg er sterkt imot Irans straffemetoder og svake urettferdige rettsystem.
Forøvrig er det vel en snøballs sjanse i helvete for at Iran utleverer fyren om han har utført dette drapet, så det blir vel mest proforma tenker jeg.
Men, det må selvsagt stilles spørsmå til UD om hvorfor de gir asyl til folk som tilsynelatende fritt kan reise tilbake til hjemlandet både. Er vel samme som skjedde med dama til Per.
Redigert 13.06.2019 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Jomma123
13.06.2019 kl 09:52 2060

Er jo helt typisk dette at så fort de får statsborgerskap i Norge reiser hjem til det landet de flykter fra. Trodde det var sånn at de mista det norske hvis de gjorde det?
Hvorfor norsk-iransk? Heter vel Iran-norsk? Så fort en setter beina i Norge skriver de norsk foran.
Denne mannen veit da veldig godt hva resultatet blir hvis han dreper noen i Iran. Ingen sympati til han. Ser ingen grunn vi skal kaste bort millioner på en mann som reiser "hjem" og gjør sånt.
Jabba sammenligner med "dama til Per" men hun flykta fra tvangsekteskap og er ikke en politisk flyktning. Hun har ingen uoppgjort sak med iranske myndigheter. Typisk jabba dette....
Slettet bruker
13.06.2019 kl 10:01 2040

Så du vil ønske velkommen alle muslimer, hinduer og eventuelt andre etnisiteter som flykter fra tvangsekteskap? Pssst, ikke si det høyt.
Forøvrig vet vi ikke om det var overlagt, forsettelig, uaktsomt eller i selvforsvar. Det er disse nyansene jeg er redd iransk rettsvesen ikke nødvendigvis bryr seg om.

Jeg blir alltid like forundret over folk som kritiserer disse landene men synes at deres rettspraksis er helt ok.
Redigert 13.06.2019 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
atnorhe
13.06.2019 kl 10:13 2031

Da gjelder det å få seg et Norsk pass, som forøvrig ikke henger høyt. Det i seg selv er meningsløst, men det kan sies om overføring av mennesker i fra fjerne kulturer til Norsk velferd også, men slik er det.

At en Iraner med Norsk pass skulle ha forrang foran en Iraner uten, er en emosjonell betrakting, og har heller ingen mening i den store sammenheng, og skaper ikke noe engasjement. Iraneren må ha visst konsekvensene av hva han gjorde, men det vedgår ikke oss.



Slettet bruker
13.06.2019 kl 10:17 2029

Vil du behandle en person som har fått norsk pass via asyl annerledes enn en etnisk nordmann? Jeg mener prinsipielt det er feil. Det er diskriminerende og vi vil utvikle et klasse samfunn hvor enkelte er mer verdt enn andre. Slik praksis ser man jo i mange bananrepublikker rundt om i verden men jeg ønsker ikke at Norge skal bli en bananrepublikk.
vicktor
13.06.2019 kl 11:26 2006

jabbadabbato
Jeg mener at etniske nordmenn skal behandles bedre enn personer som er innvandrere.
Dette fordi nordmenn foreldre har betalt inn skatter og avgifter og vi har en plikt til å ta vare på egne innbyggere.
I dag er det slik at innvandrere har langt bedre støtte ordninger enn etniske nordmenn, til å kunne etablere seg.
Fjordgubben
13.06.2019 kl 11:29 2002

Og hvorfor fikk han opphold i første omgang når han kan fritt reise tilbake når han ønsker?

Trodde opphold i Norge var fordi det var for farlig å reise tilbake.

Men klart; tipper 99% av de som har fått opphold i Norge har fått det pga falsk forklaring, men «det gjør vel ingenting»..

Alle skal få.

Fjordgubben
13.06.2019 kl 11:32 1998

Innvandrere blir jo behandlet ulikt etnisk norske statsborgere.

F.eks en norsk nordmann født i Norge som reiser til utlandet og som returnerer når han er pensjonist som norsk statsborger får ikke full pensjon, dvs får ikke full minstepensjon før han kan bevise at han/hun har bodd i Norge i 40 år.

Mens en asylsøker får full minstepensjon etter å ha bodd i Norge i bare et år.

Er ikke det diskriminerende så vet ikke jeg.
Redigert 13.06.2019 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
atnorhe
13.06.2019 kl 11:59 1988

Et Norsk pass skal i prinsippet kun utdeles til Nordmenn. Eller er det intet poeng med en Norsk pass. Nå kan hvem som helst få seg et Norsk pass i tillegg til deres eget nasjonale, uten annen begrunnelse en at de har oppholdt seg her i landet en viss tid.
Det er totalt uholdbart, og borgere i fra nasjoner som får opphold og velferd på skattebetalernes regning, reiser jevnlig tilbake til landet de var "politisk forfulgt "i ved hjelp av Norske oljepenger.

Dette er velkjent, men det får passere ,siden det da selvsagt er umulig å opprettholde statusen som gav dem rett til Norsk velferd til å begynne med., og konsekvenser det da må få. Alternativet er å lukke lynene for asylsvindelen som har påført landet økonomiske og kulturelle omveltinger det er umulig å snu.
Dette er kort fortalt svindel med Norske resurser presentert som "beskyttelse av forfulgte". Hvem kan argumenter mot det?

Å tro at Norge er attraktivt av andre årsaker enn velferd er å være tåpelig og innbilsk, så vi har fått det slik "vi ønsker".
Jomma123
13.06.2019 kl 12:35 1974

Egentlig ønsker jeg ingen muslim eller islamister velkommen jeg Jabba. Bedre og hjelpe sånne i naboland eller andre muslimske land. For det første er det så store kulturforskjeller så det før eller siden vil ta knekken på Norge. For det andre ser jeg ingen grunn til og bruke 250 milliarder i året på dem.

Hvordan han drepte den personen eller av hvilken grunn har lite med saken og gjøre. Han har drept ett menneske og skal da stå til ansvar for det. Hva slags straff han får overlater jeg til de iranske myndigheter og avgjøre. Vanlig praksis at de blir dømt i det landet forbrytelsen skjer. Du vil jo ha alle "norske" muslimer eller islamister (IS) hjem og dømme dem her i landet for du veit så inderlig godt att straffenivået i Norge er så lave. Er en grei unnskyldning og skylde på at du redd de skal få gal straff. Disse som blir dømt nedi de landene der veit veldig godt hva de risikerer av straff når de begår sånne kriminelle handlinger. Jeg vil ikke ha flere drapsmenn her i landet enn de vi har fra før. Har da mer enn nok med og passe på dem.....
Betonghue
13.06.2019 kl 13:17 1963

Praktisk talt alle disse norsk-ditt og norsk-datt asylantene er falskspillende velferdsmisbrukere! Enda verre; praktisk talt ALLE er muslimer ! Denne "gave" til menneskeheten!
Heng dem høyt og luftig !

Prelle
13.06.2019 kl 14:45 1950

Pussig hvordan de rettroende , som begår lovbrudd i sine hjemland de angivelig flyktet fra , satser på bistand og støtte fra vantro og horer i Norge......
Slettet bruker
13.06.2019 kl 15:24 1944

Er du ikke i stand til å lese hva jeg skrev lenger oppe`?
Slettet bruker
13.06.2019 kl 15:31 1943

Bla bla bla
Du heller klarte vist ikke å få med deg at jeg kritiserer UD for å gi asyl til folk som tilsynelatende fritt kan reise hjem og du unnlater å ta tak i det jeg sa om at en person som har blitt norsk statsborger bør behandles likt som andre norske statsborgere. Du kan ikke bare si at du ikke ønsker at andre skal få norsk pass. På et eller annet tidspunkt vil det skje. Vil du da at denne personen skal merkes som en som skal ha underlegne rettigheter. Gi han en stjerne i passet for eksempel?
Redigert 13.06.2019 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2019 kl 15:33 1938

Jeg synes også at det er bedre å hjelpe folk i regionen de kommer fra men hvorfor hakket du på meg og forsvarte dama til Per da?
Jomma123
13.06.2019 kl 15:49 1927

Hvorfor jeg hakka på deg? Av den enkle årsak at dama til Per ikke var en asylsøker av politiske eller forfølgeseksgrunner . Hun flykta for hun ville ikke tvangsgifte seg. Sånn sett har hun kanskje litt mer samme holdning som vi etniske nordmenn vel? Veit du hva? Jeg skal trekke litt av det med at jeg ikke ønsker muslimer/islam
velkommen hit. De som innretter seg etter våre skikker noe dama til Per er ett godt eksempel på er hjertelig velkommen hit. Hun har kasta symbolplaggene og funnet seg en norsk mann. Sånne skal vi slippe inn. De som tviholder på sine håpløse skikker kan holde seg langt unna landet. Senest han som gifta seg med en 14 åring! og det attpåtil uten og bli straffa for sånt.
Nå pågår det en straffesak oppi nord der en ifølge tiltalen har hatt seg med mindreårige asylsøkere som risiker minst 12 år i buret. Hva skal en tenke når en leser om sånne saker? Er det iferd med og bli 2 lovverk her i landet? Ett for oss etniske og ett annet for muslimer?
Slettet bruker
13.06.2019 kl 15:53 1925

" Er vel samme som skjedde med dama til Per."

Nå kan vi ikke sammenligne disse to. Bahareh Letnes rømte for å slippe unna ekteskap med en gammel mann, ikke for å unnslippe Iran. Hun er ikke kriminell noe morderen er. Sin første forbrytelse han begikk i Norge, var da han søkte om asyl på falske premisser.

Ellers er vi enig i at det bør stilles spørsmål til UD om hvorfor mennesker som er innvilget asyl, kan reise fritt tilbake til landet de rømte fra, og som de hevder var/er farlig for deres liv. Men jeg tror en grunn er denne, har noen sett hvem som arbeider i UD, hvilken nasjonalitet de opprinnelig hadde? Det heter: "Fanden beskytter sine."
Fjordgubben
13.06.2019 kl 15:53 1925

Og hvorfor hakker du på innvandrere kun dersom de er kompis med FrP’ere?

Forøvrig er ikke alle som kritiserer innvandrere rasister, kjenner selv innvandrere fra Asia og Sør-Amerika som mener at man bør regulere innvandringen mye strengere enn det som nå er tilfelle, selv etter de siste års innstramminger. Et de også rasister?
ladaen7,30
13.06.2019 kl 16:03 1919

Syns ikke noen skal behandles forskjellig, jeg syns de som drar utenlands og dreper andre, reiser for å smugle narko osv kan ta straffen der de blir tatt.
Alle vet at straffenivået er himmelhøyt i mange land så det de før de reiser.

Kan ikke være slik at det bare er å ta en telefon tik tante Norge så skal det brukes millioner på å få dem hjem til luxussoning. Dette gjelder etniske norske eller folk som tilfeldigvis har vunnet i passpillet.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 16:17 1917

Som sagt, det er millioner som nok ønsker å flykte fra tvangsekteskap.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 16:20 1924

Men nå har vi jo saken med de to fra Kongo som fikk dødsstraff. Du er kanskje uenig i at norske myndigheter hjalp dem men om vi skal behandle alle nordmenn som blir arrestert og dødsdømt i utlandet likt må vi nødvendigvis hjelpe denne fyren også.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 16:22 1925

Gjør jeg det? Kan jo like gjerne snu dette spørsmålet på hodet og spørre om hvorfor kun innvandrere som innynder seg i FRP blir forsvart.
Redigert 13.06.2019 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2019 kl 16:42 1921

Ja, vi nordmenn som tvinges i ekteskap med Islam.
Jomma123
13.06.2019 kl 16:43 1921

Som sagt, hvor mange av dem vil rette seg etter norske skikker ?
Jomma123
13.06.2019 kl 16:45 1919

Om han Per hadde vært AP mann ville jeg sagt det samme. så lenge hun har innordna seg etter våre skikker så helt greit..... Har jo en nestleder i AP som også har innordna seg etter våre skikker. Velkommen er hun også. :)
Redigert 13.06.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2019 kl 17:46 1911

Er tilhenger av riktig straff for drap, slik som nesten alle land hadde før de venstreradikale kom til makten. Idag kan du drepe igjen og igjen mellom straffene du er ilagt. Et liv for et liv fungerte fint det, og vil kunne fungere fint idag også. Man blir kvitt de farligste personene for godt.
Fjordgubben
13.06.2019 kl 17:54 1920

Har ofte forsvart innvandrere jeg, det er altså ikke innvandrernes skyld at europeere er så naive og slepphendte med å la alle mulige folk få opphold.

Hadde jeg f.eks vært født i Afrika eller et annet lutfattig møkkaland hadde det selvsagt vært stor sjanse for at jeg hadde forsøkt lykken med å flykte til Europa, det betyr selvsagt ikke at jeg burde få oppholdstillatelse. Kanskje jeg til og med vært så desperat at jeg hadde vært villig til å gjøre skitne ting med en 70 år gammel norsk politiker, who knows.

Innvandrerne kan jo ikke hjelpe for at de kommer fra en totalt ulik kultur og at det ofte er nærmest umulig å bli integrert.

Redigert 13.06.2019 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2019 kl 20:12 1909

Jeg synes heller du skal tenke deg om og bruke hodet.
Det er mange muligheter i Afrika. Ta deg sammen fjordgubben!
atnorhe
14.06.2019 kl 00:01 1882

En person som har fått Norsk pass, bør behandles likt Nordmenn? Hva betyr "behandles likt"? Det kryr av Nordmenn i utenlandske fengsler. Skulle en "politisk forfulgt" som har dradd helle den lange veien for å få "beskyttelse", og så drar tilbake til der han hadde flydd i fra for å ta blod- hevn over et eller annet, bli hentet av Norge for å få en så mild straff som mulig?
Seriøst?
Slettet bruker
14.06.2019 kl 00:40 1866

Sammenlignet med feks de to som ble dømt til døden i Kongo, bør ikke Iranereren få samme hjelp fra UD?
Dvs, om han blir dømt.
Redigert 14.06.2019 kl 00:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2019 kl 00:42 1867

Dette tar jeg ikke engang alvorlig. Blod er tykkere enn vann.