Urea løst i vann...

Slettet bruker
13.06.2019 kl 05:58 1975

Dro med meg ei tom plastkanne hjem fra bensern nylig, da de er kjekke som oppbevaringsbokser enkelte steder - type på vaskerommet, i takboksen i bilen eller andre steder man setter fra seg ting med litt søl på, eller bare for å ren oppbevaring av løse gjenstander.

Dette er ganske rektangulære kanner på 10 liter og praktisk å skjære av toppen og vipps - gratis oppbevaringsboks.

Men hva som stod på etiketten fanget min interesse - Air1 Adblue, Yara-produkt (Norsk Hydro).
Har nylig observert at noen heller sånt på dieselbilen og måtte lese litt mer på etiketten.
Det står at det er Urea løst i vann 32,5%, kan ikke antenne og er ikke skadelig.

Fordi jeg fra før har hørt at urea tidligere var brukt i en viss tyggegummi som var spesielt bra for tenner, hadde jeg hørt om urea.
(Urea ga riktig ph-verdi mener jeg....tenker på gode gamle Carroxin, en tyggis i blå-hvit pakning. Tror ikke jeg har sett denne siden 80-tallet).

Det står at Adblue brukes for å få ned utslippsnivået på dieselbilene.
Bruker dieselbilene piss på tanken? Urea kommer fra piss...
Redigert 13.06.2019 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2019 kl 07:36 1967

Urea blir i dag kunstig fremstil av ammoniak i stor skala. Først og fremst til gjødselproduksjon. Hadde dieselbil inntil nylig men dette stoffet hadde jeg ikke hørt om.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 09:29 1897

Ammoniakk, ok. De tar i alle fall svinepris for en pose Adblue som reservedel, så kommer jobben med å bytte posen - gjemt i en boks bak deksel under bilen.
Dette er utgifter man som bileier ikke aner noe om, før lampa lyser og melder om tomt for dråper...
Mekkegnomen skulle først ha 3500,- for bytte, men da de fikk bilen dukket mer tull opp og prisen skulle bli 7000,- (skyldte på at man måtte bytte pumpe også). Jeg avbestilte der.
Merkeverksted byttet for ca 3500,-...
Ser at for den fingerferdige og gjør-det-selv-typen så kan man kjøpe flasker med tilsvarende stoff (pirat) og fylle tilbake på samme pose.

De bilene som har eget fyllehull ved tanklokk eller motorrom er mye smartere, da folk kan fylle selv.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 09:41 1889

Fant en bra forklaring på de to forskjellige systemene som ser ut til å være i bruk.
En diskusjonstråd med litt info.
Adblue som går i eksosanlegget.
Eolys som går i drivstoff.
Så det er best å vite hva man gjør om man tenker å improvisere, f.eks. fylle selv.

3008 Adblue vs Eolys issues (NB! Jeg har ikke Peugeot, men Adblue er nok Adblue........bare ikke EOLYS).
https://forums.whirlpool.net.au/archive/2771106
Redigert 13.06.2019 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
HawaH
13.06.2019 kl 12:22 1858

AdBlue brukes for å redusere utslippene fra dieselbiler. Nyere biler har egne tanker for fylling av AdBlue.
Det er særlig NOx utslippet den tar knekken på. Kostnadene med AdBlue er ubetydelige. Du får en 10 liters kanne for 100 kroner, som varer i flere hundrede mil.
AdBlue injiseres fra tanken til eksosrøret der mesteparten av NOx blir nøytralisert til Nitrogen og vann.

Eneste bakdelen med AdBlue etter min mening er at det fryser ved minus 11.5 grader C.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 17:24 1833

Nyrene forbinder CO2 og NH3, begge avfallsstoffer fra kroppens drift og vedlikehold. Da kalles forbindelsen Urinstoff, og bonden bruker samme stoffet, naturlig eller kunstig, som gjødsel. Da heter det Urea. Kosmetikkindustrien anvender forbindelsen i kremer og pasta. Da kalles den for Karbamid. Kjært barn har mange navn.