Er det nå Seabird skal begynne klatringen?


Mange av de viktigste spørsmålene ble besvart i går på Q/A.
Veien fremover nå er ifølge selskapet en vei med fokus på drift med mål om utbytte for aksjonærene kvartalsvis fra 2020. Flåten er av størrelse der den skal være. Likeså er flåtefornyelsen gjort unna. Det blir med all sannsynlighet avblåst rep. emi.
Ratene er bedre fra q2 og nye kontrakter kommer, sannsynligvis allerede i slutten av juni, muligens juli. Markedet etterspør eksisterende og nye båter i flåten, som tikker av alle kravene fra oljeselskapene og som det er knapphet på.
Analytikere innen seismikk mener sbx har fått ufortjent mye juling, noe standhaftige aksjonærer kan skrive under på.
Siste rest av short skal nå dekkes og kursen kan nesten bare gå en vei. Jeg spår en rolig start på stigningen, og deretter raskere ettersom nye kontrakter meldes og det går opp for markedet at heftige utbytter kommer i 2020 og videre i 2021.

Jeg tror startskuddet har gått.


Lilleulv
06.07.2019 kl 09:56 3651

Har lest noe lignende før, så dette er ikke nytt. Mgc har samme nyhet i sitt arkiv fra januar også.

Disse undersøkelsene er pre-fundet, og videre undersøkelser blir satt i gang så sant prefunding for hver "blokk" er på plass. Mener å huske at disse kontraktene er cash-nøytrale, men at MCG og Seabird deler all fremtidig inntekt på dette biblioteket 50/50.
KimLee
06.07.2019 kl 12:56 3608

Neste uke forventer jeg virkelig at det skal komme noe ordentlig nytt.
Nå har Sbx testet tålmodigheten til sine aksjonærer litt for lenge og det kan en tydelig se på kursen.
Helt latterlig at vi enda er under emisjonskurs.

Denne uka bør det komme noe skal det være håp om et ok resultat i q3..
Norbo
08.07.2019 kl 08:11 3252

Ikke forvent for mye av den ledelsen der, tror ikke de er så veldig opptatt av aksjonærene. Hvertfall ikke alle aksjonærene....

Ingen problemer. De bare kjører en ny emisjon (og ny emisjon).

Jakal
08.07.2019 kl 09:33 3151

I all anstendighet: Hør på siste webcast, så slipper vi slike håpløse kommentarer. Selskapet er gjeldsfritt, det blir iflg CEO ingen utvidelser av flåten i overkommelig fremtid, ingen emisjoner. Kursen er på ATL, en brøkdel av hva det var for noen år siden. Dagens ledelse skal ikke belastes for tidligere synder. Greier ikke ledelsen å overholde sine uttalelser er det exit for dem. Enten tror man som aksjonær på ledelsen eller ikke. Hvis det siste ikke er tilfelle skal man holde seg langt unna aksjen.

Holde seg langt unna om man ikke har tro på ledelsen.....
Vel, et er akkurat det markedet gjør. Hadde det vært tillit til den strategien som ble lagt frem, så hadde kursen vært en helt annen.
Problemet er at det er et stort gap mellom hva de forespeiler markedet, og hva de faktisk leverer. I Q1, før emisjonen, så måtte de takke nei til oppdrag. Nå står 2 båter uten arbeid, og om ikke lenge er hele flåten (med unntak av ene BOA båten) uten arbeid. I et såkalt stramt marked, så har de lavere/samme belegg som tidlig 2018.

Det koster å ha så mange båter liggende ved anker, så om de ikke klarer å selge inn oppdrag til dem, så er nok en emisjon så absolutt en bekymring.
At ledelsen, som bløffer om stramt marked etc. nærmest "garanterer" for at det ikke kommer flere emisjoner, har null verdi.

Voyager har nå altså lagt stille siden slutten av april - i et såkalt "stramt marked" med "stor etterspørsel",
Ord og handling er som nevnt LANGT fra hverandre, DET er problemet. Først og fremst burde man starte med å kaste styret.
toffe
08.07.2019 kl 10:21 3068

Hvis du er misfornøyd er det bare å selge da vel ?
Av og til tar ting litt tid, og kanskje lengter enn antatt. Ratene er stigende fortsatt. Rygg litt på den ....
Lilleulv
08.07.2019 kl 10:28 3057

Lilleulv skrev Innlegget er slettet
Glem mitt forrige innlegg...
Feil båt ;)
Jakal
08.07.2019 kl 10:36 3047

Tikkamansala, jeg tror nok du har rett i markedets skepsis til SBX (kanskje nettopp derfor er det en kjøpsmulighet ??). Men hvis du, etter å ha lyttet til webcasten, har tatt ledelsen i løgn så får du være konkret på det. Ingen tvil om at det kun er nye, bærekraftige kontrakter som ledelsen skal måles på. Fasiten har vi om noen uker eller måneder. Men jeg reagerer på at noen allerede nå begynner å spre rykter om nye emisjoner, det ligner ikke seriøse aksjonærer å bidra til ytterligere skepsis. La oss ta samtalen etter sommeren. CEO synes jeg var forbilledlig edruelig på webcasten. Noen andre eksperter / analytikere, som Myrseth og Olaissen (mulig stavefeil, sorry) har fremholdt potensialet dersom hvis såfremt ifall. Jeg sitter i aksjen fordi jeg velger å stole på ledelsen, andre får vurdere annerledes.
toffe
08.07.2019 kl 10:53 3019

30 år i aksjemarkedet har lært meg at tolmodighet har stor verdi.
Å vente fra dag til dag gir frustrasjon. Vær langsiktig og bli rik.
Jakal
08.07.2019 kl 11:21 2970

Toffe, hvis det bare var så enkelt. Jeg har vært i SBX 2 ganger før, og tapt betydelig (i min verden...) fordi jeg ikke har benyttet Stop Loss. Nå prøver jeg igjen, kostpris 1,49, fortsatt ikke Stop Loss (ref definisjonen på galskap; Gjøre det samme gang på gang, og forvente et annet resultat...), tiden får vise om jeg er helt skrudd eller om alle ting er tre. Okkesom; SBX er et finansieringsmessig nytt selskap, det tror jeg markedet ikke har tatt inn over seg enda.
boupa
08.07.2019 kl 11:24 2961

Haha, må le litt. Du beskriver nøyaktig min posisjon her også Jakal. Skulle tro vi for en gangs skyld får en opptur, men neida, ser ikke sånn ut..

Blir katastrofe tall i Q3 om det ikke tas grep kjapt! Her må hoder snart rulle....
Noni
08.07.2019 kl 14:01 2862

Kanskje, hvem vet?
ytrfsa
08.07.2019 kl 14:04 2863

Noen har på agendaen å holde denne aksjen nede i søla!!! Destruktiv holdning og ødeleggende for omsetningen. Går snart ut med tap!
Risky
08.07.2019 kl 16:43 2748

Prøvde å ringe Haugestad og Klohs tidligere i dag, men gikk rett til mobilsvar...
Adamek
08.07.2019 kl 19:16 2659

Går ut fra følgende: Alle ser hva som "skjer med " aksjekursene. Det er en omsetning pr. dag, på det me4ste på vel 1mill. aksjer. Hurrraaa!
Og så snakkes det om at "nei fy og fy, nå faller kursen" ??? Katastrofe !! Ny emisjon ! De (hvem nå det er ) selger seg ut av selskapet ! Osv. osv.

Det gis jo et uttrykk av at svært mange så samtalen med daglig leder.

Det eneste som kan ære aktuelt, må jo være: Tror man på denne figuren, eller tror man ikke? Og eventuelt: Hvilket poeng skal man tillegge ham å sitte å bløffe, når han vet at det som blir sagt, når ut til et stort antall aksjonærer (ikke minst de som var med på den fortrinsrettede emisjonen) som man må anta ikke kan regnes som småaksjonærer i denne sammenhengen. Ut fra omsetningen på OB kan jeg ikke tenke meg at det er disse som omsetter omkring millionen pr. dag. Og ikke har jeg sett en eneste av de som må regnes som større aksjonærer som har solgt utenom børs. Tror noen at disse er helt "Utafor" ? Eller ikke følger med i det heletatt?
Odi.1
08.07.2019 kl 21:14 2568

en kan jo heller ikke tvinge seg inn på kontrakter :)

ledelsen har lovet Utbytter , så det er vel bare å vente som villige Vera sa det så pent...
PimJo
09.07.2019 kl 00:54 2414

For SBX bør man være mer opptatt av hva som faktisk skjer, enn hva som sies.
I dette "brennhete" markedet som førte til at de takket nei til kontrakter i Q1, og gav grunnlag for kjøp av to nye båter, så kan det være greit å se hva som faktisk er meldt.

Dette er det som er meldt av kontrakter nå i år:
9.1 Harrier ca. 60 dager
24.1 Voyager 90 dager + 30 (ut april)
24.1 Osprey 120 dager
12.3 Eagle 80 dager (til ca. 15 august)
1.4. Nordic 80 dager
1.4 Harrier 21 dager
10.5 Osprey 40-60 dager (ferdig slutten juni)
23.5 ? 30 dager

Sum dager produksjonsdager ca.560
Antall produksjonsmåneder (ca) 18,7
Fordelt på 5 fartøy inkl. Nordic 3,7 mnd.

Vi er nå inne i starten av Q3 og allerede to båter som ligger ved kai. Det er rett nok sterke indikasjoner på at Voyager kommer i arbeid, men anslått til medio august. Altså halve Q3 unnagjort.
Hva som skjer med Osprey er anskelig å spå, men i følge presentasjonen var det vanlig at forlengelse kom kort tid før kontrakt gikk ut. Forlengelse har ikke komet!

Dersom man ser bort fra kontrakts dekning som stammer seg fra 2018, så er det altså 3,7 fartøymåneder fordelt på 5 fartøy som er solgt inn i 2019. Med dette som grunnlag har de valgt å kjøpe ytterlig 2 båter, med emisjon foretatt til dumpingkurs.

Er det rart markedet reagerer?
Norbo
09.07.2019 kl 01:15 2403

Bare vent så skal dere få se at siste gang ledelsen her viser sin udugelighet og dolker aksjonærene i ryggen ikke er unnagjort.
Jakal
09.07.2019 kl 08:02 2300

Hm, nå ble jeg virkelig bekymret. Du mener styre og ledelse i SBX er i kamikaze-modus, all den stund de deltok betydelig i siste emisjon? Hvem tar ansvar for å hente inn psykisk helsevern? Norbo?
KimLee
09.07.2019 kl 08:34 2249

Det blir nok ikke flere emisjoner på kjempelenge.
Sbx har på under et år fornyet flåten kraftig gjennom to emisjoner.
Nå må de bare for f... se til å få utnyttet båtene.
Redigert 09.07.2019 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Adamek
09.07.2019 kl 16:17 2092

PimJo, og enda er det kun ca. 1 mill. aksjer i omsetn. daglig (flere dager under enn over) ? Fordi noen ikke følger med? : )
Groven64
09.07.2019 kl 20:40 1996

Ser at Eagle Explorer er på vei til Lerwick(Shetlandsøyene). Kan det være fortsettelsen av MCG prosjektet eller kanskje er det kontrakten med Wintershall DEA. Hva tror dere?
Redigert 09.07.2019 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
KimLee
09.07.2019 kl 21:07 1965

Eagle skal være i jobb ut Q3. Det ser verre ut for resten av flåten. Snart bare Eagle og den båten de leier ut til EMGS som er drift.
Hva er det egentlig som skjer?
De måtte pine investorene med en ny emisjon for å kjøpe nye skip fordi de måtte takke nei til kontrakter i Q1. Når emisjonen endelig var i boks så ble det helt stille.
Adamek
09.07.2019 kl 22:37 1885

To skip utleid, Eagel på kontr. ut Q3. Forventet utbytte i 2020. (0,30-0,50 kr). Kan det ligge noe i "Potten" som gir grunnlag for de uttalelsene? Eller var det kun konjakk til kaffen den dagen? Gjetter på at det jobbes på en tidslinje ! : )
PimJo
09.07.2019 kl 23:17 1849

Groven65
Fortsettelse av MCG prosjektet

Det er dessverre mye som tyder på at de ikke har kontroll. Hvordan i h..... kan man snakke om utbytte i 2020 når de ikke en gang klarer å skaffe oppdrag til de båtene de har i dag, i et såkalt "brennhett marked, med stor etterspørsel og stigende rater"?

Redigert 09.07.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
KimLee
10.07.2019 kl 08:32 1703

Tror ikke det nå. De hadde jo aksjespleis ifjor.
KimLee
10.07.2019 kl 09:34 1625

Men en vet jo ikke sikkert. Mance trodde jo at det ikke skulle komme flere emisjoner med det første etter at Eagle var kjøpt.

Dette begynner å se mer og mer skummelt ut for hver dag.
Har også lagt merke til at de ikke oppdaterer aksjonærlisten slik de gjorde 2ggr pr mnd før.
Adamek
10.07.2019 kl 12:44 1503

Om Kim ser noe skummelt, er det vel på tide at han går ut av sola, og bestiller time hos øyenlegen. Syns han ser så mye rart innimellom, at det er vel en begynnelse å sjekke synet !
Matsern
10.07.2019 kl 12:49 1497

Blårussgribber som har tatt over skuta. Det er helt tydelig når de begynner å snakke om utbytte. Det er en egen post i regnskapet, da er interessen der hos økonomene. Hva med å snakke om produktet?

Produktet de tilbyr er det dårligste innen seismikk, derfor er det bare gribber igjen i selskapet.
Redigert 10.07.2019 kl 12:50 Du må logge inn for å svare

Har de tatt ferie tru? Det meldes om kontrakt i subsea hver dag, men ikke et pip fra sbx med båt etter båt til kai

Noen som vet hvor harrier er på vei?, eller ligger den på anker?
KimLee
10.07.2019 kl 13:17 1512

Jeg følger med på flåteutnyttelsen og kursem til Sbx.
Det jeg ser er at kursen blir lavere samtidig som at flåteutnyttelsen blir lavere. Dette er IKKE bra.
Hvis Adamek eller andre ser noe annet og mer positivt så vil jeg gjærne høre om det.
KimLee
10.07.2019 kl 13:31 1483

Harrier er på kontrakt til slutten av juli. Det samme gjelder Nordic Explorer. Når vi kommer til august er det kun EMGS båten og Eagle som er aktive.

Nordic Explorer er en båt de har leid ut året. Det er fornuftig å tro at de vil bruke båten mest mulig den perioden de har leid den. Men nå kan det se ut som om de heller velger å betale bare for å ha den liggende ved kai sammen med resten av flåten.

Helt sykt dette her, hoder må rulle Nå! Web casten med CEO ender jo opp med å bli en time med renspikket løgn