NEL - Blir en pengemaskin

fastinvest
NEL 14.06.2019 kl 11:30 4874

For det første må du enten tro på grønn energi som fremtidens energi vinner eller så tror du fossilt blir vinneren. Tror du at det grønne skiftet kommer ja da burde man vel investere i grønne aksjer?
- Sol, her finnes det mange etablerte selskaper men som vind skapes det strøm som ikke blir brukt. Hva kan man gjøre med denne strøm for å tjene mer penger?
- El biler kommer som bare det og vil fortsette komme i fremtiden med ulike batterier som måtte komme. Ett av problemene til rene EL biler er rekkevidden og at batteriene som kreves blir veldig store om man ønsker flere km. Trucks må kunne kjøre langt, klare alle vær typer og er avhengig av tidskjema. Man kan ikke havne i 1 times ladde kø derfor er diesel bedre en EL for langtransport. Vi så nettopp en EL buss i Oslo bli ladet av ett diesel aggregat. Hvorfor? Hva kan man gjøre for å få Trucks, busser og lignende over til Grønt?
- Fabrikker som produserer det du har i huset og på deg drives av fossil energi. Dette blir en stor utfordring for verden om man virkelig ønsker det grønne skiftet ettersom grønn energi vil koste mye. Å drive en fabrikk på vind og sol kraft er mulig men da må det være sol og vind hele tiden. Perioder uten energi vil jo stenge ned fabrikken.
Så hva kan man gjøre for å gå over til grønn energi som vil fungere i hele verden?

Uansett hvordan man vrir og vender på ting er svaret Hydrogen eller naturgass. Det kan produseres 100% grønt med overskuddskraft eller direkte fra en grønn kilde.

Hovedproblemet med hydrogen er om det blir billig nok. Jeg mener at alt her i verden drives frem av penger. Skal man gjøre noe nytt må man tjene penger på det. Nikola har hatt en enorm etterspørsel og er utsolgt de neste 5 årene. Største grunnen til dette er ikke det grønne skiftet men at deres truck sparer 30% i direkte kostander ved å fylle hydrogen vs diesel i dag. Dette er en besparelse for kunder som vil tjene penger på å bytte og derfor kjøper de.

Blir hydrogen å koste 8kr literen mot 16 kr for diesel/ bensin bytter du da bil? Jeg tipper ja, fordi man sparer penger. At man blir grønn er for folk flest en bonus og ikke primært.

NEL er verdensledende inne hydrogen. De er verdens største leverandør av hydrogen. De vinner kontrakter og har vunnet kontrakt med Nikola verd 7,4kr per aksje. Det vil si at bare kontrakten fra Nikola er verd mer en dagens kurs.

Er hydrogen sikker? Stasjonen som eksploderte var ikke en del av NEL teknologi. Har de ett ansvar, ja selvklart. Om de har montert noe fra en leverandør eller står som prosjekt leder er det de som har ansvaret. Men vil dette sette en stoppe for hydrogen? Nei, det vil ikke ha noe å si. Så lenge deres teknologi fungerer og hydrogen blir billigere en fossilt så vil hydrogen bli fremtiden. Vi vet ikke hva som gikk feil i Sandvika men NEL har sagt det ikke skyltes deres teknologi altså deres deler som er det eneste vesentlige.

Så, hva er konklusjonen. Er hydrogen sikker? Ser man på bildet etter eksplosjonen er skadene veldig små. Vi ser skap i nærheten stå nesten uberørt, lamper henger enda og virker uskadde noe som er svært underlig om hydrogen er så farlig. Det vi vet er at hydrogen utvider seg oppover og brenner opp svært raskt. Det gir en trykk bølge som kan være farlig men selve eksplosjonen viser små skader. Bensin ville brent opp alt som var i nærheten så selv om hydrogen gassen er like antennelig som bensin gjør den mindre skade.

Jeg er langsiktig og tror kursen skal mange doble seg fra dagens nivå. Uansett hva som skjer i Norge er det ubetydelig ettersom andre større land satser hardt på hydrogen.

Redigert 19.01.2021 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2019 kl 11:33 4856

Hvilket tiår tror du det blir?

Hvor mange aksjer skal trykkes, og hvor mye emi må til på veien ?
Blir det en eller 3-4 spleis av aksjen på veien ?

Jeg er lurer på hvordan du tenker om dette?

SS
JosefK
14.06.2019 kl 11:35 4791


IEA har sagt sitt:

https://www.iea.org/topics/hydrogen/

Få bort nisselua
rockpus
14.06.2019 kl 11:41 4720

"Tror du at det grønne skiftet kommer ja da burde man vel investere i grønne aksjer?"

Det er ikke nødvendigvis synonymt med hydrogen.

"Ett av problemene til rene EL biler er rekkevidden og at batteriene som kreves blir veldig store om man ønsker flere km."

Kun få år til faststoffbatterier er i markedet. Dette løser problemet!
Man får bedre utnyttelsesgrad av strøm ved å bruke slike batterier i stedet for å gå via hydrogen.

" Sol, her finnes det mange etablerte selskaper men som vind skapes det strøm som ikke blir brukt."

Ukjent for meg at verden har et overskudd av grønn strøm..
Redigert 14.06.2019 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2019 kl 11:44 4672

Innlegg av
Green Living Athletics - shareville
Det store bildet - Nikola

2019 Gold & amp; Silver Shovel Awards Årets prosjekt: Nikola Motor Corp. å bygge hydrogen-elektriske lastebiler i Arizona

Den 1 milliarder dollar monopolfabrikken i Nikola bidrar til å bygge Arizonas fremtid i etableringen av nyteknologiske biler.
Steve Kaelble, Staff Editor, Area Development
2. kvartal 2019
For de som planlegger et nytt anlegg, er det absolutt fornuftig å velge et sted der andre i virksomheten allerede er i drift. Bransjeklynger gir tilgang til erfarne arbeidskraft, eksisterende leverandører og andre støttesystemer. Men hva om du er i en bransje så ny og forskjellig en kritisk aktivitetsmasse har egentlig ikke kommet fram ennå? Du begynner med en ren skifer og brenner en sti.

Slik var tilfellet med Nikola Motor Corp. Ja, produktet er store lastebiler, og det er sikkert steder hvor mange store lastebiler allerede er bygget. Men det er fremtidens lastebiler, drevet av banebrytende hydrogen-elektrisk teknologi. Selskapet i fjor plukket Arizona - en stat uten en lang historie med bilkjøretøyer - for en milliarder dollar montering anlegg som vil skape 2000 eller flere jobber. Arizona kan ikke ha en betydelig fortid i tradisjonell bilmontering, men det bygger raskt en fremtid i å skape nyteknologiske biler.

"Hvis du ser på hva som skjer i Arizona i dette rommet, begynner det å bli null null," sier Tom Stringer, som leder de nasjonale nettstedseleksjons- og forretningsincitamenterne med BDO, og som representerte Nikola som konsulent. "Dette var en over en og en halv nasjonal utvalgsprosess. Vi hadde svært spesifikke krav, i en bransje i sine tidlige utviklingsstadier. "

Fordi det ikke er en mengde store aktører i denne sektoren, trengte Nikola et sted som samlet sammen akkurat den rette blandingen av arbeidsstyrkeutviklingsprogrammer, vitenskapelig kompetanse og andre faktorer som er avgjørende for å ta et høyteknologisk konsept i masseproduksjon. Nikolas hovedkvarter anlegg åpner i Phoenix i år, og det vil bryte bakken på produksjonsanlegget senere i år i Coolidge, på et 430-hektar stort område der infrastruktur allerede er på plass, ifølge Stringer. Lastebiler skal begynne å rulle ut døren i 2022, og flåtestesting planlegges senere i år av slike selskaper som Anheuser-Busch og U.S. Xpress.

Nikola er ikke det eneste transportrelaterte selskapet med futuristiske planer i Arizona. En oppstart kalt Lucid Motors planlegger å bygge elektriske biler i Casa Grande i løpet av det neste året eller så, et prosjekt som først ble annonsert tilbake i 2016. Og et kinesisk firma, kalt TuSimple, utvikler en serie med selvkørende kommersielle lastebiler i Tucson. Det har testet konseptet i godt over et år nå, og i slutten av 2018 annonserte utvidelsesplaner som ville bringe inn ytterligere 500 nye jobber. På den utvidelsen annonserte Gov. Doug Ducey hvordan Arizona skaper sin plass på kartet når det gjelder banebrytende kjøretøy og andre fremskritt: "I Arizona er vi forpliktet til å oppmuntre til ny teknologi."

https://www.areadevelopment.com/Gold-Shovel-Econdev-Awards/Q2-2019/nikola-motor-corp-to-build-hydrogen-electric-trucks-arizona.shtml
Slettet bruker
14.06.2019 kl 11:46 4644

Innlegg av Poison_85 - Shareville

COPY PASTE DN:NO: Mannen bak Kinas elbil-satsing vil satse på hydrogen
Wan Gang, mannen som overbeviste kinesiske ledere om å satse tungt på elektriske biler mener tiden nå har kommet til å satse på hydrogen, skriver Bloomberg News onsdag.
- Vi må se på etableringen av et hydrogensamfunn, sier Wan Gang. I dag er han nestleder i Kinas nasjonale råd for politikkutforming, en rolle som er høyere rangert enn en minister og gir ham en stemme i landets langsiktige planlegging, skriver nyhetstjenesten.
Wan har bakgrunn fra ledelsen i Audi, og gikk derfra til å bli vitenskaps- og teknologiminister i Kina der han for to tiår siden argumenterte for å satse på elbiler, blant annet for å minske landets avhengighet av oljeimport.
Nå mener han tiden er kommet til å satse på hydrogen. Det betyr at myndighetene vil bevilge penger til å utvikle hydrogenbiler, og at subsidieprogrammet for brenselceller kan bestå lenger enn for elbilprogrammet, som skal fases ut til neste år, sier Wan, ifølge Bloomberg. Han ser for seg at busser og lastebiler vil bruke hydrogen, mens bilene i byene vil være vanlige elbiler (TDN
fastinvest
14.06.2019 kl 11:54 4552

Det vet jeg ikke. Nikola kontrakten begynner å generere inntekter til NEL fra 2020. Frem til det er vel planen aggressiv vekst som gjør det vanskelig å få ett overskudd.
Det jeg vet er at historien er fult av selskaper som har gjort mange emisjoner for vekst og som har kommet ut av det som verdens største selskaper. Emisjon er en naturlig del av ett vekst selskap.

Men for å svare deg direkte: Jeg mener det er toppen! Jeg kjøpte mine aksjer på rundt 2kr og da ropte folk om emisjoner og jeg skrev det samme da som nå, bare til en annen person, deg :) Nå er kursen mye høyere og jeg har tjent store summer selv om NEL har gjort noen emisjoner så for meg personlig er emisjoner toppen, da går kursen opp videre.
fastinvest
14.06.2019 kl 11:58 4506

Nei, det er ikke synonymt med hydrogen derfor skriver man burde investere i grønne aksjer og ikke hydrogen aksjer.

Du sier kun få år... kanskje, men vi vet ikke om disse fungerer, hva det vil koste, om de faktisk gir så mye som det hevdes og om det fungerer i tungtransporten.

Jeg skriver ikke at verden har overskudd på strøm jeg sier att vindkraftverk og sol har overskuddproduksjon av strøm. Det vil si at de klarer ikke bruke opp alt det de genererer. Her kan man lage hydrogen og selge for å tjene enda mer penger på sine anlegg
AksjeRik
14.06.2019 kl 13:01 4273

Nå ser det ut for at det fåregår innlevering av short og samtidig høy akkumulering i aksjen.

Kinas elbilguru mener hydrogen er fremtiden . I tillegg har nel sagt at de kan velge og vrake av sammarbeidspartnere.
Kina må bare bestemme seg hvilke teknologi av hydrogen de vil gå for.

Redigert 14.06.2019 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
rockpus
14.06.2019 kl 13:07 4203

AksjeRik

"Kina må bare bestemme seg hvilke teknologi av hydrogen de vil gå for."

Kine er vel nå mer enn noen gang innstilt på å utvikle egen teknologi? Det har bl.a. Trump bidratt til.
AksjeRik
14.06.2019 kl 13:10 4169


Å ? Når og hvor har du hørt at de er på vei til å utvikle en egen teknologi ?
fastinvest
14.06.2019 kl 13:10 4152

Kina og Norge har ett bra forhold i dag så hvem vet. Alle land har egen hydrogen teknologi men det er på massiv skala det begynner å bli vanskelig + holde kostnadene nede. Kina markedet er enormt om de går for hydrogen så det er mulighet for at NEL drar i land noen kontrakter her ja
Nikko
14.06.2019 kl 13:12 4139

Det er artig å se hvordan "Robbie 7500" maler kursen nedover. Sikker på at noen selger enda en gang med tap.
Mitt råd er: slapp av - det ordnar seg.
rockpus
14.06.2019 kl 13:14 4112

Var det det jeg skrev?

Kina er antagelig MOTIVERT til å utvikle egen teknologi. De ønsker vanligvis å stå mest mulig på egen ben. NEL skal være være glade dersom de unngår at Kina stjeler teknologi..
AksjeRik
14.06.2019 kl 13:14 4103

https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/nel-satser-stort-paa-oekt-kapasitet-naa-ser-han-mot-kina/24421994

"Nå kaster selskapet sine øyne på Kina.

– Kina har kommet kortere enn både Tyskland og USA, men de har så enorme ambisjoner at de fort vekk kan løpe fra de fleste andre land. Du vet hvordan det er når Kina bestemmer seg, da går de «all in», sier konsernsjef Jon André Løkke til E24.

Nel har etablert kontor i Shanghai og fått noen lokalt ansatte. Fra før har selskapet en lokal agent i Kina, som selger elektrolysører særlig fra Nels amerikanske enhet. Elektrolysører bruker elektrisitet til å konvertere vann til hydrogen.

Ifølge Løkke har Kina erkjent at landets strømnett ikke kan håndtere utelukkende elbiler, og derfor satser kineserne heller på hydrogenelektriske biler, busser og tungtransport.

– Vi har solgt utstyr til Kina fra USA i mange år, men vi vil også se om vi kan komme inn i Kina på fyllestasjonsiden. Så er det hele problematikken om man skal selge den nyeste versjonen, slik at du må passe på teknologien din, eller forrige generasjon. Det er krevende å gå inn i Kina, man må finne riktig modell, sier Løkke.

– Er det likevel fristende?

– Vi må forholde oss til Kina på en eller annen måte, hvis det kommer til å ta av. Det å bestemme seg for ikke å gjøre noe i Kina kan også ha store konsekvenser, sier han."
fastinvest
14.06.2019 kl 13:16 4079

Er ikke det letteste å bare kjøpe NEL som er verdens ledende på hydrogen? Er jo små penger
abroker
14.06.2019 kl 13:53 3913

Men igjen > Hydrogen er verdens mest farlige brennbare gass og sliter med lagring fylling etc. pga høyt trykk?
Ref. eksplosjonen i Sandvika og dette blir nok ikke glemt så
fort - om noen tror det?
fastinvest
14.06.2019 kl 14:01 3866

Om du ser på Sandvika bildene kan du se at selv lampene 2m unna klarte seg så dette tror jeg blir snudd til noe positivt. Det er mange ting som er farlig her i verden og NEL har drevet med hydrogen siden 1920. Dette er første gang noe slikt hender. Gassgriller er jo også farlig om det blir lekasje noe som kan ta livet av grilleren men selv jeg bruker gassgrill (kull er best)
Dette er ikke en stor hendelse selv om vi Nordmenn opplever det på en annen måte. Vi må huske at mange prosjekter har startet, vil starte osv.. og en liten fis i Sandvika vil ikke stoppe utviklingen.
Redigert 14.06.2019 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2019 kl 15:46 3725

Det er mye som er farlig abroker. Oljebransjen er farlig. Brydde vi oss om dykkeren fikk varige men når de var i dypet for å ordne rikdommen som vi har i dag?
Og hvor mange ulykker har det ikke vært i oljebransjen gjennom tidene.....!!!
Nei, skal vi bry oss om alt som er farlig så kommer vi ingen vei her i verden.
fastinvest
17.06.2019 kl 09:33 3358

Lurer på hva som skjer når NEL denne uken kommer med positiv melding om at deres utstyr ikke hadde noe med dette å gjøre + hva de tror som har hendt.
Det vil bli mye hydrogen prat og nyheter generelt de kommende ukene etter IEA rapporten ble lagt frem hvor det ble gjort klart hvor viktig Hydrogen var for en grønnere fremtiden og energi kilde

ShortStack
17.06.2019 kl 09:36 3321

Det tror jeg også, men ble det ikke sagt at det skulle komme en oppdatering til i det som da var inneværende uke?
rockpus
17.06.2019 kl 09:39 3287

Er vel ikke avgjørende om det er NEL sitt eget utstyr som har sviktet eller ikke? Det avgjørende for tillit i markedet er om den pakkeløsning som NEL satser på, inkludert utstyr fra underleverandører, kan stoles på.
fastinvest
17.06.2019 kl 09:41 3259

De la ut QA men denne uken skal det komme melding. I bunn og grunn er det vel bare en ny update :)
fastinvest
17.06.2019 kl 09:47 3190

Nei der er jeg ikke enig. Uhell hender og smellen var veldig liten selv om vi i Norge hoppet i taket. Det finnes veldig mange hydrogen prosjekter og ting som bruker hydrogen. Alt fra små trucks til busser og raketter. Det er få uhell med disse og hydrogen er trygt om man ser på verdensbasis. Vi må huske at hydrogen har vært industrielt siden tidlig 1900 tallet og frem til i dag er det ikke mange uhell. Kan man spare penger på hydrogen vil man velge hydrogen fremfor diesel. Det viktige er jo selvklart å finne feiler i ulykker, fikse de og da er mye gjort. Skjer det igjen gjør man det samme men det skal svært mye til å stoppe utviklingen. Da må vi opp på katastrofe nivå ala hindenburg ulykken som da stoppet bruken av hydrogen i luftfart.
Krustjevskij
17.06.2019 kl 09:48 3177

Tungtransporten trenger hydrogen uansett. Hvilket alternativ finnes hvis det skal være håp for en grønnere fremtid. Hydrogen tvinger seg frem uansett om et par uhell skulle dukke opp. Det finnes ikke et bra nok alternativ. Uhell skjer overalt i industrien. Hydrogen-teknologi er ingen unntak.
Slettet bruker
17.06.2019 kl 09:50 3153

Hedges funds expending the last bullets ! Time to take over.... Germans are taking the NEL shares so this will be hard to get a low price.... This is our time investors....
rockpus
17.06.2019 kl 10:04 3002

Tror faststoffbatterier kan være et reelt alternativ. Det vil gi større grad av utnyttelse av elektrisiteten enn om den først skal omdannes til hydrogen.
oppvigår
17.06.2019 kl 10:15 2925

Nikola Motor Company

@nikolamotor
·
13h


There are advantages to both electric and hydrogen electric vehicles, right now, we're mostly focused on the hydrogen side as it's the key for long-haul routes.
fastinvest
17.06.2019 kl 10:21 2881

Nikola kontrakten har en verdi på 7,40kr per aksje så flott at Nikola kjører på. Levering starter i 2020 og da kommer pengene
Slettet bruker
17.06.2019 kl 10:51 2796

Here we go again ... Secure your belt ... rally again in short time....