NEL. Molnes utdyper hvorfor Norne økte sitt kursmål 7 NOK til

OZZY
NEL 14.06.2019 kl 15:49 729

Molnes utdyper hvorfor Norne økte sitt kursmål 7 NOK til 11.95

Datert 13.juni

https://kapital.no/investor/2019/06/budweiser-lofter-nel


© Hegnar Media
Publisert:13. juni 2019
Tekst: Karl Johan Molnes
Merkevaren Budweiser eies av det børsnoterte selskapet AnheuserBusch InBev SA/NV med hovedkontor i Leuven, Belgia. Ved starten av 2019 hadde de en gjeld på litt over 100 milliarder dollar, hvorav 16 milliarder var dyr oppkjøpsgjeld. Selskapet valgte i fjor å halvere utbyttet for å unngå nedgradering av rating til junk.

Den første uken i januar uttalte vi til Finansavisen at vår hovedbekymring for NEL-aksjen var at Nikola Motor Company skulle bli forsinket i utrullingen av hydrogenstasjoner for Budweiser i USA på grunn av at selskapet måtte prioritere nedbetaling av gjeld. Før januar var omme, kom det melding at Budweiser hadde refinansiert oppkjøpsgjelden med lange obligasjonslån til rundt to prosent rente.

Den første uken av februar presenterte Budweiser to reklamefilmer for NFL Superbowl. De er alltid blant de beste filmene. YouTube har alle filmene de siste 30 årene. I år hadde Budweiser en reklamefilm tonesatt av Bob Dylan “Blowin in the Wind”med skryt av at alle selskapets bryggerier er drevet av vindkraft.

Den andre reklamefilmen var Game of Thrones-inspirert hvor de anklager konkurrentene for å bruke maissirup i ølet. Disse filmene blir sett av 150 millioner mennesker. Det er ikke vanskelig å gjette at så snart Budweiser har fått tatt i bruk hydrogenlastebilene fra Nikola Motor Company med fyllestasjoner fra NEL, så vil de rope budskapet så høyt at alle i hele USA får med seg at hovedkonkurrenten Coors fra Denver leverer ølet med lastebiler som skaper diesellokk over byer som Salt Lake City når de kjører gjennom Rocky Mountains til San Francisco.

I slutten av februar kom Budweiser med gode kvartalsresultater hvor de fortalte at de fremover kom til å fokusere på å øke volumene. I mars kom nyheten om at Budweiser vil gjøre en IPO for sin asiatiske øl-virksomhet for å gjøre det lettere å gjøre regionale oppkjøp.

I mai kom Guggenheim Partners med nyheten at de gjør Budweiser (AB InBev) til #1 aksje globalt innen stabile konsumvarer i stedet for Coca-Cola. Brusprodusentene Coca-Cola og Pepsi har lenge hatt fordelen av bare å være to globale konkurrenter som har kunnet absorbere juice- og vannprodusenter for stadig å skape høyere EK-avkastning enn bryggerier.

Kanskje det må noe mer til enn en eske med “Gode Ønsker” fra Freia til den som kjøper tre brett med Coca-Cola etter at de reduserte enheten fra 24 til 20 bokser uten å endre prisen? Innen ølmarkedet har fem globale produsenter blitt redusert til fire store med AB InBevs oppkjøp av SAB Miller. De andre store er Heineken, Carlsberg og Molson Coors. I tillegg er det en rekke mellomstore øl-selskaper i Kina og Japan.

En klar kostnadsfordel
At kapitalmarkedet så raskt har skiftet fra tvil til tro på Budweiser (AB InBev) er det største løftet Nikola Motor Company og NEL kunne få på starten av 2019. Når leveringene av de første 28 av 700 hydrogenstasjoner skjer til Budweiser, vil NEL øke sin konkurransefordel fra teknologi og volum på fyllestasjoner til det samme også for elektrolyse.

Dette gir selskapet en kostnadsfordel på alle andre ordre som er vanskelig å ta igjen for andre selskaper, og derfor løftet vi også vårt kursmål for NEL-aksjen fra tvil på syv kroner pr. aksje til tro på 11,95 kroner pr. aksje.