Vinmonopolet kan få holde åpent en time lengre på lørdager

Genuine
14.06.2019 kl 17:40 1132

https://www.dagbladet.no/nyheter/vinmonopolet-kan-fa-holde-apent-senere-pa-lordager/71189805

Et symbolsk forslag uten stor praktisk verdi for de fleste av oss når regjeringen nå åpner for at polets utsalg kan holde åpent til kl 16.00 på lørdager.
Er dette en seier for Frp de har fått av Krf?

Kom tilbake med åpning for utsalg av vin også i matbutikker og fjern den tullete ølgardina som hindrer salg av øl etter kl 20.
Selvsagt må vi også i Norge kunne få kjøpe populære viner med stort salg i butikker,men polets fagekspertise og store utvalg må beholdes.
Dette fungerer utmerket i andre land,så selvsagt også i Norge.
Fjordgubben
14.06.2019 kl 17:50 1129

I normale land selges vin og sprit på f.eks bensinstasjoner, jaja en time lenger er iallfall et skritt i riktig retning.
Slettet bruker
14.06.2019 kl 18:04 1117

Ølgardinen virker tullete. Øl bør kunne selges i hele butikkens åpningstid. Det er en viktig vare i mange butikker. Det må være opptil den enkelt hvor mye man vil til alle tider å kjøpe øl med lav alkohol-klasse og forbruket burde være regulert av prisen slik de er. Jeg tror en 6-pakning koster rundt 200,- kr og det er grei pris i Norge.

Det øvrige er nok best tjent med at det er som nå. Det er bra det er et Pol og varene bør bare selges der. Det er sterk alkohol og egentlig gitt for mennesket slik at man må ha kontroll med dem når risikoen høynes.

Selv kjøper jeg aldri øl, vin eller brennevin. Jeg er 100% avholds nå og har vært det noen år. Synes det er fint å tenke på at jeg ikke bruker noe alkohol, annen rus, tobakk eller bensin/diesel. Dette er jo gift og tungt avgiftsbelagte varer så jeg sparer helsen og pengepungen enormt spesielt over tid. Dessuten kommer jeg ikke "bort i noe". Jeg er trygg.
ULKEN
14.06.2019 kl 19:19 1106

Jeg synes England har ett greit system vi gjerne kunne kopiere. Øl og vin i butikkene som selger mat og drikke og brennevin i de samme butikkene, men bare fra betjent disk, sånn at en har skikkelig kontroll på at mindreårige ikke får kjøpt brennevin. Det er tross alt alkohol i en konsentrasjon som kan være fatal ved uforstandig bruk.
Fjordgubben
14.06.2019 kl 19:51 1101

Betjent disk?

Nei i UK selges alt av alkohol sammen med alle andre dagligvarer, man legger det i handlekurven og betaler på vanlig måte, må vise legitimasjon når man er under 25 tror jeg.

Er jo noen småbutikker som har det bak disk, og på bensinstasjoner, mest fordi dette er ofte kostbare ting slik at man ønsker å unngå nasking.
Slettet bruker
14.06.2019 kl 20:39 1089

Dette er et tullete forslag. Økt tilgjengelighet øker forbruket og dette gir bare et høyere offentlig kostnadsnivå fordi langerne som jobber der skal ha den allerede høye lønna si.

Slettet bruker
14.06.2019 kl 20:52 1084

Enig i det med tilgjengelighet, men menneskene har forandret seg noe. Det er blitt mer vanlig å ha litt i barskapet uten å drikke opp alt. Kjøper man en 6-pakning og har 2-3 øl igjen til mandagen er man ikke i faresonen. De fleste greier en slags moderasjon med de prisene som er.

Blir jeg budt til middag kan jeg ta en øl, men liker ikke smaken noe særlig da jeg aldri har dukket noe særlig alkohol. Det er ikke mange middager jeg blir buden til så utfordringen er ikke stor. Selv når min mor byr på et lite glass vin sier jeg nei. Jeg kjøper aldri selv da jeg definerer meg som avholds. Likevel kan jeg se den med et glass øl eller et glass vin til maten. Det er jo ingen grunn til å drikke opp hele butikken heller.
Slettet bruker
14.06.2019 kl 21:13 1073

Lenger åpningstid slår også ut på prisene hvis de ikke selger mer totalt pga. den ekstra timen. Det ser vi på dagligvare i dag. Prisene er høyere enn noen gang og mange større butikker har oppe 7-23. Tviler på at folk kjøper mye mer enn om de hadde vært opp 8-20. Selv ville jeg hatt lavere priser og kortere åpningstider og søndager ikke snakk om oppe.
Fjordgubben
14.06.2019 kl 21:19 1070

Sant det, men en ekstra time gjør ikke mye forskjell.

Syns uansett man bør fortsette å holde stengt på søndager, i UK er nesten alt åpent på søndager, og det er en plage når man som meg hater butikker og blir dratt rundt i timevis, det får holde lenge at det er åpent på lørdager.

Husker før i tiden da butikkene i Norge stengte for helgen kl 12:30 på lørdager, det var tider. Helg var familietid, middag samlet med familien, nå er det et sammensurium uten like, folk som jobber både lørdag og søndag, helg blir ikke det samme.
Redigert 14.06.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Wish
15.06.2019 kl 05:42 1040

Byråkratiet skal mates når et forslag om å utvide polets åpningstider men en hel time på lørdag ettermiddag må sendes ut på høring.
Forutsigbar svartmaling fra avholdsfanatikerne,selvsagt,for tenk hvor ille det er å kunne kjøpe alkohol helt til kl 16 på lørdager!

Norsk alkoholpolitikk er sikkert godt ment,men konsekvensene av den er utstrakt smugling og null kontroll på hvem som kjøper hva og til hvilke klokkeslett.
Når vi besøker andre land ser vi hvor fint det fungerer uten ølgardiner og at vin kan kjøpes der vi handler mat.Lovlige varer må selvsagt kunne selges friere
enn alkohol i Norge omsettes nå.Hvem blir alkoholikere av at polet holder oppe en time ekstra på lørdager?
De som vil ha alkohol vil uansett finne det på lørdag ettermiddag og kveld.....

Selv handler jeg nesten aldri alkohol i Norge.
Jeg reisr flere ganger i måneden til utlandet,så alt kjøpes på tax-free eller i utlandet hvor alkohol selges åpent,ibutikker og uten at det skaper
problemer for noen.
Derfor rister jeg oppgitt på hodet over tullete norsk alkoholpolitikk!
Slettet bruker
15.06.2019 kl 06:59 1030

"Men da det lutfattige Norge ble selvstendig i 1814, var myndighetene opptatt av å finne nye næringsveier. Bøndene fikk igjen lov til å lage brennevin, og byborgere fikk den samme rett – bare det skjedde i et visst minimumsomfang.

Det norskproduserte brennevinet var ikke særlig godt, og for å forhindre at folk heller kjøpt utenlandske varer, ble det samtidig vedtatt forbud mot innførsel av brennevin.

Den nye, store tilgangen på brennevin førte til nye skikker. Tjenestefolk krevde å få kontraktsmessig rett til dram i tillegg til kosten. Husbonden gikk oftest med på det, for brennevinet holdt arbeidsfolket i godt humør og kunne motvirke både misnøye og opprør.

Bonden selv var heller ikke forsiktig med å ta for seg av varene. Nye vaner kom, med morgendram til frokost og «appetittsup» til middag. Utover ettermiddagen og kvelden ble det «knorrel» og «sovedram», ofte også en nattdram ved sengekanten.

Enda verre kunne brennevinsdrikkingen være i byene, ikke minst blant den fattige arbeiderbefolkningen. Det er blitt hevdet at de gjennomsnittlig drakk en halv liter brennevin om dagen, og oftere var fulle enn edru i arbeidstiden.

Så kom innstramningene
På ny kom det en runde med innstramninger, parallelt med at måteholds- og avholdsbevegelsen vokste frem. I 1848 ble det innført en avgift på brennevinet, samtidig som brenning bare ble tillatt om vinteren. Også omsetningen ble regulert, ved at det i 1845 ble innført kommunal bevillingstvang ved salg og skjenking av brennevin.

I 1871 ble samlagsordningen innført, en ordning som innebar at et kommunalt selskap kunne overta retten til å selge og skjenke brennevin."
https://www.aftenposten.no/norge/i/JGW7/Da-nordmenn-var-NODT-TIL-a-brygge-ol

Det var skikkelige tilstander i landet fra 1814-48....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Ølbrygging var derfor noe som stort sett bare skjedde i forbindelse med større sammenkomster. Men når det var brygget, hadde ølet liten holdbarhet og det måtte derfor drikkes fort. Dette innebar at folk flest drakk relativt sjelden, men når de først drakk, drakk de til det ikke var mer igjen.

Disse drikkevanene – med overdådig alkoholkonsum når alkohol var tilgjengelig, noe som for folk flest bare gjaldt i gilder og andre sammenkomster – synes å ha preget alkoholbruken både i Norge og ellers i Norden opp gjennom middelalderen."
https://www.fmr.no/1-alkohol-i-middelalderen.4939287-190800.html
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
....noe som kan tilskrives drikkemønsteret folk hadde når de drakk øl.
Når brennevinet dukket opp, gjerne 10-15 ganger sterkere enn ølet, gikk det selvsagt forferdelig galt.

Historien bak spriten
https://historienet.no/kultur/gastronomi/historien-bak-spriten

"Særlig ille ble det fra midten av 1600-tallet da sprit ble folkedrikk i Norge. Brennevinet førte enkelt sagt til en nasjonal fyllekule som varte i 200 år. På 1830-tallet hadde Norge rundt 1 million innbyggere, men 10.000 registrerte brennerier. I snitt drakk folk hvertfall det dobbelte av i dag. De personlige, sosial og økonomiske kostnadene ved fylla ble etter hvert enorme. Å drikke på jobb passet dessuten dårlig i industribedriftene som vokste frem i denne epoken."
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/mJaOO/en-fest-og-en-plage

Og den norske alkoholpolitikken bærer fremdeles kraftig preg av disse hendelsene på 1800-tallet....når folk ikke klarte å styre seg.
Redigert 15.06.2019 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2019 kl 08:13 1020

Det er tildels riktig Mentor.
Men kiwi, rema og meny har konkurranse. Det er med å påvirke prisene til fordel for forbrukerne.

Det har ikke vinmonopolet. (Med mulig unntak av systembolaget nær grensene.)
Redigert 15.06.2019 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
15.06.2019 kl 11:04 1005

Naive politikere har alltid prøvd å regulere forbruket med avgifter, men med et heller dårlig resultat. En enorm smugling gjør at det visse steder er enklere å kjøpe smuglersprit enå å finne seg et Pol, det er til og med en side på feisboka hvor det selges alkohol over en lav sko.
Samtidig så smugles det enorme mengder alkohol og tobakk inn i landet, man leser jo hele tiden om rekordbeslag av både det ene og det andre, men det de beslaglegger er ikke engang toppen av isfjellet.
For ikke å snakke om handelslekkasjen i milliardklassen til Sverige.....

Så nå skal de utvide åpningstiden på Polet med en time 😂
Latterlig
Slettet bruker
15.06.2019 kl 12:00 993

De nye tobakkspakkene til Høie hadde nok egentlig ikke så mye med å få ned forbruket å gjøre, det var nok bare spill for galleriet. Sannheten er at omtrent alle innvandrerbutikkene solgte smuglersigaretter over disk og det var ikke så enkelt å se forskjellen når de norske og utenlandske pakkene hadde samme design.

Dette er nok også årsaken til at det nye tobakksregisteret ble opprettet i fjor. Med årlig gebyr på kr 4.000.- for alle butikker og instruks til kommunene om å føre tilsyn.

Byråkratiet eser ut under Erna. Det blir verre og verre hver dag som går.
Redigert 15.06.2019 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2019 kl 12:53 980

Det er klart tiltak mot å redusere forbruk eller avskrekke har noen skyggesider også. Alle er ikke så lovlydige og en del alkohol/tobakk smugles uten tvil. Jeg vet ikke helt hvordan det er innen alkohol, men tobakk smugles i litt større stil og ender ofte i innvandrerbutikker hvor de selges billig. I Oslo har det vært omfattende på østkanten, men det blir ryddet opp i. Med høye priser kommer kriminalitet og smugling. Spesielt sigaretter er som skapt til å smugles.

Uansett har det offisielle forbruket gått ned og det er bra. Tilgjengelighet og pris betyr mye for de tallene. Det er tross alt ikke så enkelt for enkeltmenneske å smugle og man må kjenne hvilke butikker eller mennesker som selger smuglervarer for å dra nytte av smuglingen. De unger røyker nesten ikke og jeg tror de drikker mindre enn foreldregenerasjonen.

Selv er jeg glad jeg ikke røyker og drikker. Det er veldig greit. Mennesket trenger ikke den dritten.
-sannheten-
15.06.2019 kl 13:09 978

kiwi, rema, coop, og kiwisøster meny konkurrerer nesten ikke, de deler markedet mellom seg til felles maksimal melking.
Hvor SVFZWO tar sitt.
Polet har konkurranse fra Systembolaget, taxfree og øvrige utland.
Røker ikke, og drikker lite. Og det er helt fint.
Redigert 15.06.2019 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2019 kl 13:18 972

Alle i samme bransje deler markedet. Også pakkissjapper.
Wish
15.06.2019 kl 13:28 970

Østkriminelle styrer tobakksmuglingen og omsetningen av dette på Østlandet.Påfallende mange innvandrerbutikker har smuglervarer,og
jo høyere avgifter og komplisert tilgang til alkohol jo høyere omsetning.
Å utvide polets åpningstid med en time lørdag ettermiddag vil ikke hjelpe mye for å knekke smuglerbransjen.

Det er merkelig at norske politikere tillater at norske tax-free butikker holdes åpne døgnet rundt,og at det er tax-free på ferjene mellom Sandefjord og
Strømstad hvor nordmenn handler alkohol ikke bare etter kl 15 på lørdager,men hele uka og til sent på kvelden.