Kamera i stedet for speil

dirken
15.06.2019 kl 23:53 1770

Nymotens tull. Ryggekamera er ille nok. Kamera i stedet for sidespeil må være det dummeste påfunnet noen gang.

Så det jeg også. Slikt minner om konkurranse på tech bilfabrikkantene i mellom, og ikke til kundenes beste. Det gjør neppe bilen billigere, selvom muligens slikt utstyr kanskje blir billigere enn mange tror.

Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det vanskelig?

Kan jo erstatte speil hjemme med skjerm og kamera, og frontvinduet på biler med kamera og stor skjerm isteden, men hva i all verden er poenget med å gjøre det??

En bil har gjerne fire hjul, og en motor av en eller annen type som driver bilen framover, savner en enkel bil som samtidig er luksuriøs, av god kvalitet, komfortabel og gjerne kostbar.


En slik bil finnes ikke, man skal absolutt stappe bilen full av kostbar og sårbar elektronikk som man ikke har bruk for men bare gjør bilen unødvendig sårbar og irriterende kostbar.

Se på klokker, de mest ettertraktede og kostbare klokkene er mekaniske, enkle og renset for elektronikk, hvorfor ikke lage en bil på samme mye?

En luksuriøs mekanisk bil med et minimum av elektronikk ville solgt bra tror jeg, et gedigent hull i markedet.

Fjordgubben, jeg har faktisk tenkt mye av det samme selv, men har mer tro på en helt (altså heeeelt) basic bil (dacia gjør det merkelig bra) som må være holdbar og enkel. Altså egentlig tilbake i tid med ratt, 4 hjul, oljelampe og ikke så mye mer. Jo mindre dilldall jo mindre kan gå istykker.

Et av de største problemene er som alltid norske avgifter, og konkurranse i et steintøft marked med utallige krav. Dessuten burde utprisen til kunden være absolutt maks 150(-200k.) og det er nok urealistisk om ikke du allerede har maskiner og finansiering på plass. Koster den mer enn
det så har du ingen fordel på pris.
Og det med at vi er bortskjemte idioter da, vi kan jo hverken geare eller sveive vindu selv.
Redigert 16.06.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Basse
16.06.2019 kl 16:28 1550

Som andre har nevnt. Det er behov for å riste i filler egoet til disse bilfabrikantene, vi trenger IKKE disse gigapakkene av svindyr elektronikk, snarere tvert om. Jeg trenger et ratt, turteller, kmt-teller, tankmåler, girspak og pedaler, radio/cd med 2 hjul å vri på + en knapp hvor det står "AC". Da er jeg fornøyd. Tv-skjermer med virrvarr av menyer som gjør det spik livsfarlig å skulle skru på musikk eller kjølig luft er til pest og plage. Ryggekamera? hvorfor det? jeg klarer å finne hjørnene på bilen og med et lydsignal som indikerer at jeg nærmer meg et objekt så er det MER ENN tilstrekkelig.

Audi er i ferd med å havne i "forhatte møkkabiler"-skuffen hos meg. Nå er det mye meningsløs dritt de serverer for en høy pris. Leser f.eks TFSI "55", hva pokker betyr "55"? Jeg trenger å vite om det sitter en 2 liter rekke 4, Rekke 5, V 6 , V8 o.l i bilen, "55" er PISSUFORSTÅELIG

TA DERE SAMMEN AUDI.
Redigert 16.06.2019 kl 16:32 Du må logge inn for å svare

Det blir nok en 55tommer flattscreen du kan streame på:)
mishka
16.06.2019 kl 17:59 1485

Denne gigomanien av elektronisk utstyr blir en karma som biter eieren bak etter 10 år. Men det tidsperspektivet er det nesten ingen nybilkjøpere som har. Godt eksempel fra min hverdag: Plutselig begynte biler å blinke på meg fordi jeg blendet dem med madamens Prius. Bilen har sef. AUTOMATISK lyslengderegulering fordi den har led-lys. Og da sitter det en duppeditt på bakakselen som føler hvor tungt lastet bilen er og sender signaler derfra til justeringen foran. Denne armen hadde rusta i stykker. Null problem for ATU å bytte. Problemet var bare at det ikke gikk an å kjøpe den rusta armen. Nei den måtte kjøpers med elektronikken og skiftes komplett. Pris 460 euro for delen og 45 euro for å skifte den. Begynner å få fortså hvorfor Dacia Duster er populær her i Tyskland. Toppmodellen med automat som ikke selges i Norge pga utslipp og avgifter koster euro 17k. ferdig pruta. Bra score på holdbarhetstester får den også.
Redigert 16.06.2019 kl 18:10 Du må logge inn for å svare

Jeg også hører stadig det at ‘du må bytte hele’ hva det nå måtte være. Tidligere i uken leste jeg om at en lyktinnsats kunne koste 50000 kr. Merce tror jeg det var. Da må man jo i såfall benytte forskringen, men noen ganger lurer jeg på hvor sant det egentlig er at man nesten ‘alltid’ må bytte hele greia, om det er elektronikk, hjerne eller hva det måtte være.

Men det stemmer nok dessverre ofte likevel, sikkert fordi ting er kjøpt som en enhet og dustete montert slik at vi vanlige ikke skal kunne bytte enheten det dreier seg om selv.

Og jeg vil legge til at mye elektronikk kan faktisk repareres den dag i dag også. Kanskje ikke på bilverkstedet, men både pc’er, tv’er og telefoner kan fortsatt repareres etter hva jeg vet. Visse likheter tipper jeg det er. For alt vi vet kan det være en intern sikring til 9 kr som tar 20 minutter å bytte uten at vi har mulighet til å kontrollere det, og de kan gå over den gamle enheten din og benytte den til reserve eller B-vare senere. Kan man reparere en frontrute bør man kunne reparere visse lykter også.Men det tar vel lang tid å sende inn og vente på retur samt at det er dårlig butikk for verkstedet vil jeg tro.
Redigert 16.06.2019 kl 18:47 Du må logge inn for å svare

Kamera i stedet for speil er sikkert en gullgruve for ettermarkedet, og blir sikkert plassert så de lett blir forsikringssak. Da er det vel ingen som bryr seg om prisen

Fjordgubben: Mercedes 126-serie (80-tallet). VELDIG komfortabel, høy kvalitet (hatt en i 10 år - og byttede (frasett slitedeler) kun et fordelerdeksel og en tidsforsinker på kabinlys), egentlig alt du trenger innvendig: servo, automat, klima, el-vinduer, sentrallås, faste støttende seter - men likevel med fjører, veldig godt lys, god plass innvendig (3 barneseter gikk på baksete) og faktisk ganske så sikker selv i dag (noen modeller hadde airbag's og - i ekte test viser hva den tåler: https://www.youtube.com/watch?v=2jfato_55w8&t=1s.)

Egentlig beste bil jeg har hatt noen gang - og faktisk noe av billigste og! Holder sikkert (om du vedlikeholder den) ganske så mye bedre end dagens kjøp og kast mobil-analoger...

Faktisk på høye tide vi som kunder (og dermed sluttelig skal bli de som skal betale for de blå tall på bunnlinjen hos Det Hellige Merkeverksted - og litt lengre frem (5år) blir de som må kaste den dyre bilen pga. en av disse dingsebomser gikk kaputt - men kostede mer end halvparten av bilens verdi (+moms) - møter opp når vi kjøper bil og ber om en faktisk liste over hvor mye av dette jævlige tullet av DILL DALL (produsert av lett maniske SENIL-ingeniører - som trur de vet alt og har styr på alt) du rent faktisk kan VELGE VEKK!).

Kunne de FAEN ikke hellere velge at bruke pengene på en skikkelig rustforebyggende behandling, rustfrie bremserør (kobber eller 316 - ikke akkurat rakett-teknologi dette...!) - og så iøvrig (dersom endelig disse ingeniører skulle gøre noen som helst nytte - prøve at produsere en bil som kan SERVICERES! - dvs. at ikke du skal ta fremskjermen av for bytte lyspære eller ta motoren ut for at skifte en turbo!)

Fancy teknikk, gjerne elektronisk, driver en industri hvor også verkstedene er med.
Verksteder vil elske en bilverden full av dill-dall som de kan skifte på 5 minutter og fakturere 1000-2000 kr for + deler naturligvis.
Spiller ingen rolle at fornuftige folk gjennomskuer driten som helt unødvendig, fordi en visse andel er så dumme at de faller for gimmick-dritt som selges som high-tech.
Basse
17.06.2019 kl 11:53 1242

jeg streeeeeeemer hjemme og selv om jeg har både Netflix og Viaplay så er det kanskje 2-3 nye filmer i løpet av en måned, resten er gammelt jeg allerede har sett. Hva faen skal jeg med streeeeming i bilen, skal vi se på porno og dra i laxen alle mann på hver biltur?? Ungene kaster opp når de ser på skjerm i baksetet, skal vi sitte å kaste opp alle 4? Jeg kaster opp av kjedsomhet og mistro bare av tanken på å liksom skulle ha det så innmari fancy med å glo på tv i en bil som svinger og bremser " av seg selv". Det er ikke èn rett vei i dette landet så vidt jeg vet!!

JEG HAR IKKE BRUK FOR TV I BIL, VIL ALDRI HA BRUK FOR DET OG JEG ER LEI AV AT DIVERSE BILFABRIKANTER LIKEVEL FORTSØKER Å GJØRE DET UMULIG Å SLIPPE Å BETALE FOR NOE JEG IKKE VIL HA! Først skal de presse tvn inn i bilen, så presser de på oss et abonnement for å få det til å virke, deretter skal de selge bøttevis av tilleggstjenester, penger penger penger. Forbrukervern hvor i helvete er det blitt av???

AUDI (og alle andre med samme tanker for å flå oss) LA DET VÆRE!!! FJERN SKJERMENE og gi meg kjøreglad bil hvor jeg gleder meg til å ratte og gasse hver gang jeg tenker på den!
Redigert 17.06.2019 kl 11:56 Du må logge inn for å svare

Har heller aldri hatt tv i bil, verken for passasjerer eller som ryggekamera eller noe.
Den dagen det skjer er det fordi det følger med på lasset med en bruktbil. Det blir ingen ELbil for å si det sånn...

Må jo være digg med birdview i stedet for blindsone.

Fabrikantene lager vel det kundene etterspør. La være å kjøpe biler som er tettpakket med duppeditter.
mishka
17.06.2019 kl 14:38 1155

Den eneste som vel foreløpig har kommet med kamera i stedet for speil er Audi e-tron. Og grunnen er at et kamera er svært lite og minsker luftmotstanden. De har fått masse pepper for dette påfunnet i diverse tester fordi skjermen inni bilen er liten også og gir for dårlig bilde. Jeg er ikke så sikker på at dette er noe vi får se mye av. Selv Tesla har holdt seg unna dette påfunnet.

Ja, det neste blir vel noen som forsøker å skifte ut hele frontruta med skjerm.

Begriper ikke hvorfor biler absolutt skal proppes med det siste i elektronikk, ikke har vi «bruk for» det, og ikke vil vi ha det, iallfall ikke når det hele tiden bryter sammen og skal repareres for ti-tusenvis av kroner.


Noen foreslår gammel S-klasse, greit det, fin bil men jeg trenger altså en stasjonsvogn.

Et alternativ er selvsagt å kjøpe en 20-30 år gammel E-klasse, men selv disse er sårbare når de er så gamle, så vedlikehold vil koste endel.

Jeg ønsker jo gjerne å ha en nyere bil med moderne design, som er sikker, luksuriøs og komfortabel, men med et minimum av sårbart utstyr, altså premium, en slik bil finnes ikke. Dacia blir nevnt, og den er grei men det er jo langtfra premium.
Redigert 17.06.2019 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Gnomen
17.06.2019 kl 18:57 1106

Dere "menn med hatt" kan vel fortsatt kjøre Granada eller Rekord, snu kassetten med opptak fra "Ti i skuddet", dra ut choke'n så dama kan henge fra seg håndveska, og kose dere med nostalgien og eksosen :)
Per K
25.06.2019 kl 19:37 937

Egentlig helt enig med deg. Biler i dag er beregnet og holde ut garanti tiden. Som om man ikke levde i et bruk og kast samfunn fra før.

Det største bidraget innen miljøsvineri fra bilbransjen er hverken drivstoffbruk eller svindelen med motorstyring (vw og truleg en del fler) men at blårussen på toppetasjen for profitten sin del har bestemt at en ny bil bare skal leve ut garantitiden...

En burde faen meg begynne st luke skikkelig ut denne samlingen av mafiayngel og premiefjoldser - både innen bilbansjen men og fra samfunnet gjenerelt!!!

Her bruker vi på 10-talls milliarder for at betale lønn for desse - som få kan fortelle alt vi IKKE har råd til i Norge - men som lett kunne ha fått plass på budgettet om IKKE disse idioter skulle livnæres av skattebetalernes penger!