Kitron oppsummering.

Vennlig hilsen
KIT 17.06.2019 kl 00:42 18520


Kitron oppsummering.

Det er mange selskaper på Oslo børs som har hatt en mye bedre kursutvikling enn Kitron så langt i år, men flere av disse kan nok allerede ha lagt bak seg det meste av kursoppgangen. Kitron har nå levert to meget sterke kvartaler, uten at dette har resultert i særlig kursoppgang for selskapet. Både i fjerde og første kvartal leverte de rekordresultater både på topp og bunn og mye tyder på at de kommer til å sette nye rekorder også i dette kvartalet. Særlig på topplinjen er det grunn til å forvente sterk vekst i andre kvartal.

Den 15. februar sluttførte Kitron oppkjøpet av API Technologies Corp. Dette vil i betydelig grad styrke Kitrons posisjon i USA. Effekten av dette så vi allerede i første kvartal hvor omsetningen i USA økte til 49 millioner kroner. Jeg vet ikke hvordan omsetningen var fordelt mellom de to virksomhetene i USA, men i fjor omsatte fabrikken i Johnstown for 9 millioner kroner i første kvartal. Hvis vi går ut fra at de omsatte for samme beløp i år, så betyr dette at den nye fabrikken i Windber omsatte for 40 millioner kroner i første kvartal. Og det er omsetningen for halve kvartalet. Hvis vi dobler dette, og går ut fra at fabrikken i Johnstown vil omsette for 10 millioner, så får vi en topplinje på rundt 90 millioner kroner i andre kvartal.
PS. Dette estimatet er høyst usikkert, men det som er sikkert er at USA hadde et svakt andre kvartal i fjor og at årets kvartal blir veldig mye bedre, i det minste på topplinjen.

Norge og Sverige hadde også relativt svake resultater på topplinjen i andre kvartal i fjor. Både i Norge og Sverige var det lav etterspørsel innen forsvar og luftfart som førte til svakere omsetning. Dette var forøvrig noe som preget hele fjoråret. Kathrin Nylander sier at etterspørselen vil ta seg opp i løpet av dette året. Ordrereserven i sektoren økte med hele 54 prosent, men det meste av denne økningen er nok relatert til virksomhetene i USA. Så det er ikke sikkert at Norge og Sverige får særlig mye drahjelp fra forsvarssektoren i dette kvartalet heller. Men det trenger de kanskje ikke heller. For Norges del så vil nok offshore/marine bidra til å løfte omsetningen i kvartalet.

I fjor omsatte offshore/marine for10 millioner kroner i andre kvartal. Det blir nok vesentlig bedre enn det i år. I første kvartal omsatte sektoren for 42 millioner. Hvis vi forutsetter at sektoren omsetter for samme beløp i andre kvartal og alt annet er tilnærmet likt, så blir det en omsetning på 210 millioner i kvartalet. Det hadde de også i første kvartal i år. Mens de I andre kvartal i fjor hadde en omsetning på 178 millioner kroner.

Sverige hadde en omsetning på 174 millioner kroner i andre kvartal i 2018. Det hadde de også i første kvartal i år. Sverige mangler en trigger som offshore/marine, men med den sterke ordrereserven i tre av de øvrige sektorene, er det realistisk å forvente at også den svenske virksomheten vil kunne levere en økning på topplinjen i andre kvartal. Så jeg tipper på en omsetning på 190 millioner kroner for den svenske virksomheten i dette kvartalet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2019 kl 16:48 2617

Trodde det var ulovlig og straffbart med manipulasjon av aksjekurs, men dette er faktisk manipulasjon av aksjekurs vi ser i Kitron, men ser ut som det meste er lovlig på OSE, vel å merke dersom det ikke er en privatperson som forsøker å lure en robot eller megler, den lille man i gata blir selvfølgelig straffet..

Ser ikke for meg oppkjøp per dags dato, men denne sterke oppbremsingen av kursoppgangen vi er vitne til, er det mye som tyder på at det styres i den retningen, og i mellomtiden plukkes det over lang tid, men kan gå ennå noen år til et oppkjøp skjer. Men dagens prising er tragisk, og meglerhusene som anbefaler kjøp og salg av aksjer avsølrer seg selv hva de egentlig driver med, og har lite med kunnskaper å gjøre, er man flink å svindle å bløffe andre, er man en god megler og analytiker, og en god maur for bl.annet Støle & Co.

Få en megler til å komme med et fornuftig svar hvorfor han mener NOD skal priser flere milliarder mer enn f.eks. Kitron som har langt mer avansert teknologi, langt som tjener penger, betaler utbytte, bedre kontrakter, høyere vekst, bedre inntjening egne fabrikker som de selv eier/leier, i motsetning til NOD som mangler alt dette, i tillegg til at NOD blir rikelig belønnet for å levere negative resultater, og er full i gjeld, og ikke betaler et øre i utbytte. Hva er logikken ? Han gjøken som stikker seg frem fra Dovregunbben forvaltning, som har fast "annonseplass" i Hegnar & Co, burde ha et fornuftig svar rundt dette, men disse gjøkene er kun ute for å berike seg selv, ved hjelp av både roboter og media, og dette har ingenting med gode kunnskaper og treffsikkerhet eller god teft å gjøre, det har med svindel og fanteri å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
bellx
08.08.2019 kl 16:30 2629

Det ligner veldig på manipulasjon,enn så må det være noen som er desperate etter å selge.boblene på oslo børs lagger mens de solide selskapene blir solgt ned.robotene er ingen velsignelse for børsen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
jularbo
08.08.2019 kl 16:02 2656

TL
Ikke vet jeg hva som foregår, og vil ikke spekulere i noen konspirasjonsteori. Men siden du nevner mulig oppkjøp, så kan vi vente et påslag på minst 50% i et bunnsolid selskap i flyt og god vekst, om oppkjøp blir en realitet. Jeg er i hvertfall ikke på selgern til slike priser.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2019 kl 15:25 2681

jularbo
Det er bare det at dette er ikke reelle selgere, når man flytter aksjer seg i mellom, kan man ikke kalle det verken reelt salg eller kjøp, men iherdige forsøk å riste ut noen virkelige reelle selgere på lavest mulig kurs, for å berike seg selv, eller på oppdrag for andre. Man kan legge inn ordre på et x. antall mill aksjer på under .f.eks. 13,- per aksje over lengre tid, og når oppdraget er utført kan disse aksjene selges til kjøper, og kursen styres opp så denne gjøken som har plukket disse får sin del av dette salget, men før den tid må det ristes ut noen apekatter fra treet. Ikke vanskelig å tjene penger verken den ene eller den andre veien, når man vet alt på forhånd. Dette har ingenting med kunnskaper å gjøre som noen i meglerhusene forsøker å spre ut i media. Det er rett og slett svindel og lureri, for å få andre til å gi bort aksjer som er langt mer enn markedet vil prise det til, og motsatt andre veien, da det priser selskaper så høyt at det er ikke verdt papiret det er skrevet på.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2019 kl 15:09 2697

belix
Er enig i Nordnet er blitt totalt ubrukelig, men Pareto skal ikke få en krone i kurtasje fra meg, støtter ikke disse kjeltringene som jobber der, men ser ikke ut som saftige straffer og fengsel heller hjelper mot Støle & Co, mye vil ha mer....
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
bellx
08.08.2019 kl 15:02 2702

Bra innlegg TL,ja,husker caramba ,vi hadde mange friske diskusjoner med han,spesielt du.Han tok jo feil sett i ettertid..Husker du skrev at han jobbet hos pareto?Jeg har blitt kunde der nå da nordnet er den største drittmegleren som finnes.Enkelt og greit hos pareto. Vi får krysse fingrene for at 10 tallet kommer fort igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
jularbo
08.08.2019 kl 14:59 2705

Det hjalp å kjefte litt...hehe. fra minus til over 2% +. Håper selgerne holder seg i skinnet, hvis det ikke er en styrt grusing da.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2019 kl 14:35 2723

Det tror jeg er veldig smart, la de ikke få plukke for billig, selskapet er langt mer verdt enn de markedet priser denne butikken for, 5 fabrikker i full produksjon, somn stadig utvider, og dette er ikke for at etterspørselen er blitt mindre. noen som har fått i oppgave å plukke, som har pågått i mange år. Har fulgt dette selskapet siden 2012, og har ikke sett makan til latterlig lav prising. Først var det en gjøk her inne som banet vei for at andre som kjøpte på 2 tallet på 5 tallet, så solgte KOG seg ut, , den gang, som ikke var så overraskende, og da benyttet denne gjøken seg å få andre til å selge i dragsuget av dette salget. i tillegg lurte den samme gjøken på om det var noen på Hegnar forumet som var blant top 20, men tror det fleste var så oppegående at de røpet ikke dette, så han fikk kontroll over dette. Etter salget ble han avløst av en komisk med alias Caramba, som på død og liv skulle ha andre til å selge, og banet vei så godt han kunne, med å skremme med emisjoner, og alt som måtte til for å få de som hadde sittet lenge til å selge, og i tillegg var han fa.. så frekk å brukte alle mulige idiotiske triks til intet nytte, nå har visst han også gitt opp også. Her er det bare å sitte, helst kjøpe, så disse frekke gjøkene ikke får disse aksjene for billig, på bekostning av at man selger seg for billig ut. Det har har allerede varslet et godt utbytte hittil iår, og mer blir det. Det er som er veldig rart er at her legger ordrereserven på seg til de grader uten at det blir flagget kontrakter, virker som den indre kjerne ikke er så ivrig å få kursen opp, ligger det en klausul med finnene eller KOG, om et evt oppkjøp senere tro, da det overraskende fortsatt sitter en finne i styret, selv om de solgte seg ut. Noe er i vertfall riv ruskende galt med at kursen på død og liv og for enhver pris skal holdes nede, da selskapet har ingen gjeld, betaler saftige utbytte, mange moderne fabrikker i flere verdensdeler som er i full produksjon, langsiktige viktige kontrakter med verdensledende leverandører som er 110% avhengige av KIT teknologie i flere 10 talls år fremover i tid. Hva er det egentlig vi har børsen til, er det en arena for meglerhusene skal svindle til seg billige aksjer og prakke på kundene dårlige selskaper med dårlige utsikter. Jeg har ikke sett makan til tulleprising av et selskap, når vi ser hva f.eks. NOD blir priset til. Her er det mye salg seg i mellom, store poster kan bytte kontoer, som de har full kontroll over, men kommer de på fremmede kontoer, vil kursen gå opp, før de kan forsøke å lirke ut noen flere aksjer. Det der helv.. robot handelen bør det bli slutt på, at kursen flytter seg automatisk opp, når man forsøker å kjøpe, så man ikke får kjøpt likevel, hvor reell er denne gjøken som selger da tro.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
bellx
08.08.2019 kl 13:58 2742

Har tenkt tanken selv,omsetningen er stor og det er bra.Umulig å skjønne at denne skulle på 9 tallet igjen.Fornuftig det du skriver jularbo.Jeg solgte eqnr i går og kjøpte kit for summen.Kan umulig bli feil.?
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2019 kl 13:09 2773

Dette er typisk i selskaper som er under lupen til oppkjøp, skal på død og liv holdes nede. Det var jo noen ivrige skribenter her inne tidligere som var svært ivrige for å bane vei til å få andre til å selge, disse har visst gitt opp, nå er det snakk om å psyke ut de som har vært med lenge som fortsatt sitter på større poster. Ingen tvil at her er mye handel seg i mellom, så plukkes det opp de som kan som drypper ut innimellom. Selvfølgelig skulle dette selskapet hatt en langt høyere aksjekurs.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
jularbo
08.08.2019 kl 13:00 2779

Børsen er opp mye, og Kitron faller. Hva er det som er galt ? Hvor mage ganger skal den ned å teste motstand? Ser på postene at det er noen som SKAL ut., og ikke robotlemping. Ikke lenge siden det gikk en storpost på over 1,3 mill til 10,50. Må være noen kjøpere som er glad for denne lempingen av aksjer!
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
davan
07.08.2019 kl 16:52 2862

Det meste faller, da faller også kit, ikke verre enn det, men denne kommer tilbake, det føler jeg mei trygg på. Når frykten overvinner fornuften så blir det slik. Snart overtar grådigheten igjen og da skal denne over 10, burde vert over 12, men det kommer!!
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
bellx
07.08.2019 kl 16:36 2877

Det er helt galskap,kit er den eneste aksjen jeg har nå,kjøpte mer i dag. Det er bare å holde selv om den kan falle videre.Med en viss mann som sjef i usa så kan alt skje.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2019 kl 16:01 2904

Er det noen som har en vettug og god forklaring på denne nedgangen til KIT på denne korrupte komi børsen? , Det er faktisk ikke greit at selskaper skal prises i hytt og pine, det er ikke det børsen er ment som.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2019 kl 09:53 2984

Jeg skal Google han og se hva jeg finner, takk for tipset.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
olsen
07.08.2019 kl 09:11 3009

Etter å ha lest hans bøker, Trj89, så forstår du at man kan ikke se på en aksje fra dag til dag.
Man må finne de gode kandidatene, og vente ... vente ... vente ... vente ... og så!

Tar tid å finne den disiplinen. Er ikke der selv helt ennå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
olsen
06.08.2019 kl 23:46 3081

Trj89,

Les bøkene til Mark Minervini - du vil lære MYE fra de.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
olsen
06.08.2019 kl 23:38 3090

Dette er et perfekt setup.
30 dager ma ligger over 100 dager ma som igjen ligger over 200 dager ma. Alle ma peker oppover og kursen trader over dem alle (bortsett fra idag og igår, men den bør sprette over 30 ma igjen i morgen).

Alt dette er selvfølgelig fordi selskapet har en meget bra ledelse, solide kunder, gode produkter og de leverer på det de sier - kvartal etter kvartal etter kvartal etter kvartal ...
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 22:04 3138

Svært interessant link.
Selv er jeg noobie i stock market så takk for deling. 👍

Selv om min oppfatning hva at det er best og være tålmodig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
olsen
06.08.2019 kl 21:44 5014

Kitrons "oppgang den siste tiden" har ikke gått fort i det hele tatt. Kitron nådde 10,80 i juni 2018. Siden det, så har den gått tilnærmet sidelengs. Det siste året har den etablert en ny fase 1 i stedet for å gå inn i fase 3 med påfølgende fase 4 - så nå er det bare å vente på en ny fase 2. Hold dere fast - Kitron er en "super performer"

https://www.atradernotes.com/single-post/2017/05/07/Stage-2-Investing---Stock-Market-Wizard-by-Mark-Minervini
Redigert 06.08.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 21:09 5041

Men Kitrons oppgang den siste tiden har også gått svært fort. Skulle kjøpe mer, men så gikk den ifra meg. Nu fikk jeg heldigvis lastet mer alikavell 👍
jularbo
06.08.2019 kl 17:12 5138

Fallet i går var for stort, så Kitron svarer med litt opphenting i dag. RSI er nå på behagelige 46 (41 i går), og kan bryte 50 når som helst. Har ikke noe godt analyseverktøy, så jeg bruker E24 så best jeg kan. Er det noen som har en fersk analyse av selskapet?

Bra er det at Kongsberggruppen hanker F-35 kontrakter i dag: "Kongsberg Defence & Aerospace AS har inngått kontrakt med Marvin Engineering, opplyses det i en børsmelding. Kontrakten er for levering av våpenadaptere for luft-til-luft missiler på F-35 og er på 113 millioner kroner.". Her kan det dryppe litt på elektronkkbiten til Kitron. Uansett så bør vi snart få børsmeling om kontraker, for det har vi ikke sett mange av . Merkelig at de har så stor ordrebok, uten at vi har sett så mye børsmeldt.
Redigert 06.08.2019 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 16:43 5160

Kitron er en fin aksje og sitte i, har benyttet uroen med ytterligere lasting. Hver gang den faller laster jeg litt, startet på 8,7.
bellx
06.08.2019 kl 16:35 5167

I urolige tider er det tryggest å kjøpe aksjer som tjener penger hver dag de har "butikken"åpen.Pluss lav PE og gode utbytter. Som Kitron. Det er det tryggeste man kan gjøre i slike tider som det er nå. verden har for mange gale ledere så alt kan skje.
jularbo
05.08.2019 kl 15:46 5292

Ser ikke rasjonelle grunner ftil at Kitron skal falle 7%. Børsen ned i overkant 2%, så burde ikke fallet være så stort. på kurs 9,49 så er likevel Kitron opp 9% i år, så det kan vel være en gevinstsikring på gang her. Fundamentalt synes jeg denne er bunnsolid. Ikke selg på slike nivåer.
bellx
31.07.2019 kl 13:54 5505

Ja,rsi var høy og Kitron har gått bra i det siste,mange ble nok redde for å miste gevinst,men ingen grunn til høydeskrekk her når man ser på nøkkeltall og fremtidsutsikter.i går gikk det en stor post på over 1.3 mill.aksjer. Jeg har kjøpt mer i dag.
Donkey-Kong
31.07.2019 kl 13:34 5522

Jeg skal kjøpe mer hvis den synker noe mer nå i hvertfall! Håper den holder seg her nede ett par uker til
jularbo
31.07.2019 kl 13:22 5529

Ja, burde vært på 12-tallet. Men nå har robotene tatt over, og handler instinktivt pga høy RSI, som var oppe i 77. RSI er nå på overkant 60. Kitron har uansett flyttet seg et nivå opp å leke seg på, i en flott stigende trendkurve. Så ikke la dere lures ut av robotene. Så bør de også snart melde noen gode kontrakter.
bellx
26.07.2019 kl 15:03 5805

Ikke umulig,i så fall fullt fortent ,burde vært på 12 tallet..
Vargtas
26.07.2019 kl 10:14 5878

En reprising av Kitron på gang ?
Kadden
23.07.2019 kl 16:22 6057

Gleder meg bare til årsrapporten for 2019 og påfølgende utbytte.
bellx
23.07.2019 kl 15:05 6091

Ser Lockheed gjør det bra, får vi en skikkelig reprising i Kitron nå?? Er jo ikke så mye opp på et år selv om alt med selskapet er mye bedre. Sikkert kontrakter rett rundt hjørnet??Sterkt kjøp.
SHARE-IT
22.07.2019 kl 15:30 6214

KIT-en viser styrke igjen i dag og har løftet seg bra. Underliggende fundamentale forhold tilsier da også som nevnt av mange at det bør være muligheter for ytterligere stigning. Lav PE, sterk vekst, kostnadskontroll, you name it; Omtrent alt som skal tilsi kursstigning er tilstedeværende når det gjelder KIT-en nå.
bellx
18.07.2019 kl 09:54 6383

Ja,ikke mange vekstselskaper som betaler bra utbytte og som har så lav pe, anbefaler å holde på aksjene om det skulle bli urolige dager på børsen.Ingen vits i å gi bort penger.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 21:37 6504

Det blir selvfølgelig ikke noe rettferdig prising av selskaper, så lenge det tillater disse hodeløse robotene, det har selvfølgelig ingenting å gjøre i et aksjemarked, ikke rart det er mye rar prising i dette markedet, og skjønner ikke at det kan tillate dette. Kitron burde vært notert på en annen børs.
Donkey-Kong
16.07.2019 kl 18:37 6570

Kursen skal opp, men hvis den blir tradet ned de neste ukene kjøper jeg bare mer og tjener enda mere når den større oppgangen kommer
bellx
16.07.2019 kl 16:00 6611

Ja det er sant som du skriver.Kan ikke være mye å tjene på daytrading i Kitron.Ingen ville låne aksjer for shorting heller. Håper på fair prising i løpet av året.Kommer nok en kontrakt i løpet av juli?
jularbo
16.07.2019 kl 12:25 6673

Er drittlei disse hodeløse robotene som "leker" kursen nedover i en illikvid periode. Trøsten er at kursen stiger nesten alltid på større volumer. Hva tjener de egentlig på disse lurvehandlene? For meg ser det ut som at de taper penger. Robotene handler uten tanke på det fundamentale i selskaper. Kitron har i år en EPS på 41 øre. Dette representerer en P/E på 9,88/0,82=12 forutsatt at de leverer neste halvår på linje med første halvår. Jeg tror neste halvår blir bedre, med de gode signaler som kommer fra selskapet. En P/E på 12 er alt for lav verdsettelse av et selskap i god vekst, og betaler gode utbytter.

Hvis vi antar at en rettferdig P/E burde være 15-17, så burde kursen være 12,3-13,94
bellx
12.07.2019 kl 10:06 6949

Da jeg flyttet kontoen min til pareto for litt siden spurte de om jeg ville låne ut aksjer for shorting.Jeg sa at de kunne låne Kitron aksjene,da lo megleren og sa:tror ikke det er så stor intresse for det.
Jota
11.07.2019 kl 21:42 7068

Tipper etterspørselen etter aksjer å shorte er fraværende i Kitron.