Bompenger - Miljø eller Veiprosjekter

Mr Big
17.06.2019 kl 08:53 695

Kan politikerne snart bestemme seg hvorfor vi har bompenger. Er det pga miljø eller for veiprosjekter?

Eh, begge deler?

Verden er komplisert Mr big?!

Mindre kø, bedre luft i byene, finansiering av veier, kollektivttransport osv. Noen særlig effekt på klimaet har det nok ikke. Da kunne de heller ha nektet cruiseskipene å komme inn i fjordene våre (ville ha hjulpet mye på luftkvaliteten også). Men money talks.

Man bruker miljøet som unnskyldning, noe som i praksis uansett ikke vil føre til «bedre klima», men så lenge de tror på dette brukes det som unnskyldning.

Den aller største årsaken har selvsagt med innkreving av skatt å gjøre, som med alt annet er det pengene som er viktigst.
bernes
17.06.2019 kl 14:47 603

Mesteparten blir sløst bort til høye renter, administrasjon, gangveier, sykkelveier etc.
Ikke rart det blir opprør.
Snart blir det vel bompenge-finansiering and nedslitte vannverk og rørsystemer også.
Norge ligger tå topp i verden med bompenger - likevel må det kreves mer i Norge for å redde verdens klima.
Det er blitt en sovepute for udugelige politikere.
Thinky
17.06.2019 kl 14:50 601

Det burde heretter settes et tak for driftskostnader og renter ved bompengeanlegg. For eksempel
maks 6 %. Kan dette ikke oppfylles tillates ikke bommen/e satt opp.

Bommene har utviklet seg som et middel for å snike i byggekøen. Nå har omfanget kommet sålangt
at det har blitt for mye bompenger. Dessuten har bompengene begynt å bli brukt til masse annet som
ikke er vei.

Det offentlige må bidra med mer. Og byggekostnader, prosjektkvalitet og prioritet må bli bedre.
bernes
17.06.2019 kl 15:22 577

Leste for en stund siden at olje-fondet lånte ut penger til 1.5% rente til Tyskland og Japan for å bygge ut veinett.
Hvorfor ikke det samme i Norge? Press i økonomien sier dem.
Norge blir utkonkurrert på område etter område pga politikkere som ikke tør å ta upopulære sosiale grep. Nå ryker Vy...

Vet ikke renta de tar for øyeblikket til veiprosjekter i Norge, men vet at det på et tidspunkt var mye høyere enn renta de tok for å låne ut penger til Tyskland.

Har egentlig aldri fått noe svar på hvorfor de gjør det slik, for dess høyere rente de tar på de norske prosjektene dess høyere press blir det jo på økonomien.... i Norge.
Thinky
17.06.2019 kl 15:58 554

Det virker å være et skjult landsforræderi som foregår. Finnmarkseiendommen som eier 95 % av Finnmark,
er også en underlig konstruksjon. Det er jo norske veier som burde kunne få anledning til å låne til 1,5 %,
ikke tyske eller japanske veier. Og hva skjer med togbillettpriser ved overlatelse til utenlandske togselskap ?
Vi krever svar.
livecnn
17.06.2019 kl 16:02 551

Hva med å begynne å feie gaten, så blir lufta bedre og politikerne litt mer redelige.

Thinky

Det helper lite å kreve svar her på forumet. Du må nok gjøre noe mer aktivt.
Mr Big
20.06.2019 kl 10:05 458

Hvorfor betaler lastebiler mer i bompenger enn personbiler? Snakker vi om tyngden pga av slitasje på veiene eller forurensing?
Burde ikke da el biler som er tyngre en fossil biler også betale bompenger?