NEL - OPPDATERING

Furuen
NEL 17.06.2019 kl 10:29 10480

Nel ASA: Status update #4 regarding incident at Kjørbo

(Oslo, June 17, 2019) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) announces new findings from safety
consultancy Gexcon regarding the incident at the Kjørbo hydrogen station on June
10, 2019.

The preliminary Gexcon investigation shows that the incident started with a
hydrogen leakage from the high-pressure storage unit and that a 'cloud' of
hydrogen ignited. The investigations continue in order to identify the root
cause of the leak as well as the source of the ignition.

"Based on further investigations, we can say with certainty that the leak
started in the high-pressure storage unit, and we are now carrying out
investigations to understand the detailed mechanisms of the leakage as well as
what caused the ignition," says Geirmund Vislie, Vice President Consulting of
Gexcon.

Together with the authorities, Nel and Gexcon are conducting an off-site
examination of the high-pressure storage unit, which comprises of both tanks and
components from third-party suppliers and various components designed by Nel.
Various tests and analysis have been initiated and will continue until the
parties have a clear understanding of exactly where and how the leak started.
Further investigations and data simulations will also look into the source of
the ignition.

The low-pressure steel and composite storages were neither the source of the
leak, nor the source of the ignition. No tanks ruptured in the incident.

Please see attached illustration of the site, including the highlighted high
-pressure storage, which is now the main focus of the investigation.

"We can now conclude that Nel's core technologies were not the source of the
leakage. However, we are still searching for what ignited the hydrogen. We are
grateful for all the parties that are working hard day and night to uncover the
root cause of the incident, and are happy to see that good progress is being
made," says Jon André Løkke, CEO of Nel.

Nel has published a dedicated status update and Q&A site to address the incident
at the Kjørbo hydrogen station. The site can be accessed on www.nelhydrogen.com,
and will updated as new information becomes available.

- ENDS-
joya
22.06.2019 kl 20:40 982

Ja, tragisk ulykke, får håpe alle kom fra det uten varige men.

Vi får bare håpe at verken hydrogentanker eller bensintanker over eller under jorden eksploderer.

Hydrogentank under jorden er kanskje en løsning, har aldri hørt at de heller har eksplodert.

Nå spurte SS om når bensintanker til bensinstasjoner 2-3 meter under bakken eksploderte sist.

Tror du jeg er dum som henviser til slikt som dette? Er dette nivået til Nel aksjonærer? Tror du ikke at alle vet at bensin eksploderer ?
Men når eksploderte bensinstasjon sist fordi tank i jorda var årsaken?
Dette er det dummeste jeg noen gang har brukt tid på. Funcom var til og med mer oppegående 😂😂

SS
joya
22.06.2019 kl 18:47 1068

Seks skadet i eksplosjon
Seks personer er skadet etter at en bensintank eksploderte under et rallycross-stevne på Vinjarmoen i Oppland. Det skriver Oppland arbeiderblad. Tilstanden til de skadede er ukjent, opplyser operasjonsleder til avisen. Resten av dagens løp er avlyst.

Innlegget er slettet av tommbakk

Kan noen her fortelle meg hvordan en bensintank 3-4 meter under bakken kan eksplodere ?

Jeg venter i dyp spenning.

SS
tommbakk
22.06.2019 kl 17:19 1149

Jeg har tenkt på det samme.

Hvis A) skyldig (og det er en alvorlig teknisk svikt), så tror jeg aksjen vil kunne gå ned til 3-4 kroner. Jeg tror det ikke blir langvarig. Innen 12 mnd har ting hentet seg inn.

Hvis B) uskyldig (altså, utenomliggende årsaker), så får man rally og shortskvis. Da tror jeg kursen i løpet av et par-tre børsdager vil ha klatret tilbake til rundt kr 8.

Løkke har signalisert at den endelige rapporten vil backe opp det selskapet har sluppet ut hittil av oppdateringer. Altså, at Nels kjerneteknologi IKKE har hatt skylden for eksplosjonen.

For å si det sånn, hvis det under en pressekonferanse skulle presenteres en rapport og data som sier noe helt annet...da har selskapet et tap av troverdighet som det kan ta LANG tid å ta igjen.

Jeg tror mest på alternativ B. At denne ulykken har vært kun det. En fluke accident, som KAN skje (også med olje og bensin-installasjoner), og hvor NEL og dets utstyr ikke har skylden. Men jeg vurderer å selge meg helt ut i påvente av kommende rapport. Har hatt noen tøffe 3-4 uker som aksjonær nå.
davan
22.06.2019 kl 16:15 1200

OK det stemmer, kun en liten fartsdump dette! Surt å miste moen hundre tusen da!!
Nastine
22.06.2019 kl 13:40 1295

Moro, er kun her på hegnar forum, at hydrogeneksplosjonen fortsatt skaper frykt, alle andre steder har folk gått videre og forstått at det har vært hydrogen i mange mange år, og ikke mange ulykkene ift annen gass, bensin etc. Mobiler eksploderer, så da er nok ikke den liv laga heller for ingen tør jo å bruke dem da.......eller? Hvor mange branner har vi pr år pga bensin tro? Og herregud, hva med de som bruker gass i husholdingen, hvor mange eksplosjoner har det vært der? Om man bruker de små grå, så ser man at hydrogen har veldig liten risiko ift mye annet som vi omfavner med glede. Med deres tanker, skulle fly ha vært forbudt, hvor mange styrter i løpet av ett år?
Skrika1
22.06.2019 kl 13:26 1324

Og hvor lenge har vi hatt hydrogen i verden med h2 lagring siden 1945 i lalle fall, og hvor mange h2 tanker har eksplodert i den tiden. Kun en som jeg har hørt om. Så slapp av dette ordner seg. Under alle omstendigheter har det vært en feil på tanken som har sluppet ut hydrogen som har blitt antent av hva vet vi ikke enda.
Hydrogen er nemlig ikke eksplosivt før den blir antent. Det var det store problemet med hydrogenbombene i Japan under ww2. For å få antenne hydrogenet ble det plassert flere sprenglegemer inne i bomben som måtte eksplodere samtidig får å få hydrogenet til å eksplodere. Altså det må noe utenforstående som antenner hydrogenet, og det må være større og kraftigere enn "eksplosjonen" fra en fyrstikk når du tenner den. At hydrogen antenner av seg selv er umulig.
Så min første tanke var at dette kan bare være sabotasje mht kursmanipulasjoner.

Til sammenligning har jeg opp i gjennom årene lest om bensinstasjoner som har brent eksplosivt uten at olje og bensin aksjer har stupt.
Redigert 22.06.2019 kl 13:30 Du må logge inn for å svare

NEL vil aldri slippe unna. Blir som om Boeing Max8 flyet hadde en mekanisk feil fra en produsent i Norge. Det er uansett Boeing som får svi, og slik er det med NEL også.

NEL vil sitte med det fulle ansvaret åkke som!

SS

Litt sensitivt informasjon vil kommer neste uka.
2 ulike perspektiver:
A. Skyldig (Nel teknologi feil) = Aksje vil nok få seg en smell. Hvor mye er det snakk om?
B. Uskyldig (Annet feil) = Aksje vil nok klatre opp i løpet av neste uka? Hva blir lykketallet?

Innspill?
Furuen
22.06.2019 kl 10:32 1487

Siste oppdatering:
Current status

The investigation into the root cause of the leak and ignition is ongoing and progressing well. The process has solidified the preliminary conclusions given in previous updates.

When further material and verified information is available, Nel will provide a new update. We anticipate this happening within the next week or so. Assuming the root cause is identified and confirmed, Nel intends to hold a press and investor conference to share all relevant information publicly.

We will continue to assist our customers in getting stations safely back into operation as quickly as possible.

Going forward, Nel will share all findings with the hydrogen industry and other stakeholders.

(Published: 20 June, 2019)

Shanghai åpnet i dag verdens største hydrogen fyllestasjon..... som sagt, verden går videre

Når det gjelder biler, trucks så er verden større en NEL og Nikola
Det er flere selskaper som har varslet at de kommer til å satse på hydrogen uten at Nikola eller NEL er nevnt.
Om Kina f.eks får bygget opp ett hydrogen nettverk + solgt mengder av biler da vil hydrogen blir mer normalisert og vi vil se en vekst flere steder i verden.
Det siste vi må tenke på er hvordan verden ser ut i 2050. Jeg handler på trender og jeg tror verden blir tvunget over til grønne løsninger. Om du ser for deg at verden vil være grønn i 2050 grunnet klimakatastrofer, politikk osv ja da blir neste spørsmål hvordan skal de få det til?
EL nettverk rundt om i verden tror jeg lite på. Fly bruker fossilt drivstoff og må over til noe annet. Samme med båter, tog, busser, fabrikker.
Gass, vind, vann, hydrogen er løsninger jeg tror vil vokse frem og ta over for oljen som vil kollapse totalt frem mot 2050.
EL vil bli en vinner men de batteri vi lager i dag kan ikke brukes ettersom vi har for lite råvarer så noe nytt må skapes. Hydrogen tror jeg blir brukt tilsammen med EL og ren EL blir brukt i mindre kjøretøy. Uansett tror jeg grønne aksjer bare vil vokse frem og at NEL blir kjøpt opp. Har ikke noe annet å investere i så derfor lar jeg bare aksjene ligge i ro så håper jeg at aksjen mangedobler seg lenge før 2050
Redigert 19.06.2019 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Du kan gjerne være negativ til NEL men du må forsøke være ærlig.
NEL utreder
Gexcon utreder
Politi utreder

Det er 3 uavhengige parter som utreder og ikke kun NEL. Så da blir mitt spørsmål til deg: Hvem flere mener du skal utreder før du er nøyd?

Relativt enig. Hvis nå Nikola går vekk Fra hydrogenet, då er det nog goodbye till hydrogen inom fordon.

Däremot mener jeg varken nel eller Nikola ska se på Sandvika som en bagatell. Nel har redan gjort det misstaget .ed sin hemmagjorda utredning som vi ser på kursen. Hvis nikolas megastasjon exploderar så blir det fasansfullt. För allt vi vet, så var det ren hell at explosjon I Sandvika ikke spred sig till andra tankar og utstyr.

Han tenker vel med GRU på de tider når alle elbiler er moden for skraping. (bilopphøggers)
ruda
19.06.2019 kl 07:22 2095

thomasdatter skrev Liker.
Kinas Elbilguru mener Hydrogen er fremtiden

Nikola har valgt NEL som partner og har kontrakt. De kan ikke gå bort fra den uten å møte konsekvenser. Tenkt deg om Nikola sier "Grunnet Sandvika har vi valgt å ikke gå videre med NEL" Hvilket signal gir dette til hydrogenmarkedet og deres egen satsning på hydrogen?
Sandvika var en liten eksplosjon, små skader selv om overskrifter virker avskrekkende.
Jeg tror Nikola snart kommer ut med noe positivt om deres samarbeid med NEL. Om jeg var Nikola ville jeg gjort alt jeg kunne for å få Sandvika til å virke som en bagatell slik at fokus igjen gikk over til sterk NEL vekst som er det beste for Nikola ettersom de faktisk må ha fyllestasjoner for å lykkes.
Med andre ord, de er i samme båt.... nei vent.. samme skip.... (vil ikke virke dum her på forumet) ;)))
Dennis10
19.06.2019 kl 00:52 2314

:-(
Redigert 19.06.2019 kl 00:54 Du må logge inn for å svare

Noen skreiv her inne om at det var skremmende med at det gikk vekk energi i hydrogenprosessen. Ojoj tviler på at jeg får sove inatt.

Dette deremot er litt verre

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/jorden-2050-manskliga-civilisationens-undergang/
Hammers
19.06.2019 kl 00:42 2327

Poenget er ikke "hvem som sier hva"!
Fokus bør ligge på at ulike skarpskodde analytikere nå selger seg ut.
Ja, sogar har de shortet for over 100 mill NOK!

Poenget er heller ikke hva enkelte aktører på HO mener og tenker!
Hvis MARKEDET ruller over......ja da blir DE tankene overkjørt og KNUST så det holder!

Da holder det HELLER IKKE med norges ENESTE positive analytiker (husker ikke navn)......som visstnok har et mål på det doble av dagens.
Sikkert hyggelig å lene seg til i et stigende market, men med et marked som dagens har fyren NULL verdi og/eller TROVERDIGHET!

Hilsen Hammers.........som kommer tilbake til det jeg LENGE har uttalt! De ØKONOMISKE resultatene forteller alltid sannheten.
De forteller prestasjonsnivået til selskapet! Pr DD står DET til STRYK i NEL - som jeg lenge har antydet, men som "tullingene" har ignorert!


really
19.06.2019 kl 00:27 2365

Det tviler jeg sterkt på, selv om Tesla er den typen biler som blir mest konkurransekraft når H2 en gang blir et reelt alternativ. EM er nok mer bekymret for alle de nye el bilene fra etablerte bilprodusenter.

Elon synes hydrogen er silly, har han sagt. Jeg vet ikke om han frykter for sine batteribiler, skipssjefen.
really
19.06.2019 kl 00:23 841

Gakk gakken skriver bare for å provosere, det er ikke så mye å bry seg om.

Men en skal ikke undervurdere saksgangen etter slike uhell. DSB vil øke fokus på hydrogen, det samme vil tilsvarende organer i EU. Det vil kunne endre kravene til slike stasjoner og forsinke utbygging av nye stasjoner. Det vil NEL merke. Riktignok er NELs salg til dette segmentet begrenset, det er om det får betydning for byggingen av Nikola stasjonene som har størst betydning. Amerikanerne er gjerne absolutte når de bestemmer seg, men det kan ta lang tid. Folk risikerer jobben sin om de gir tillatelser de ikke burde gitt og da blir de forsiktige.

En annen sak er at NEL står for konstruksjon av disse stasjonene om jeg har forstått det rett. Da spiller det mindre rolle for erstatningsansvar hvem som har levert komponenten. Men har NEL en fornuftig forsikringspakke er de dekket for slik ansvar. Det er skaden på merkevaren NEL som betyr noe siden det kan påvirke salget.

Hva tenker Elon Musk om hydrogen eventyret? Frykter han for sine batteribiler??

SS
really
19.06.2019 kl 00:13 865

Det er da ingen med vett og forstand som kjøper hydrogenbil nå. Ingen sted å fylle og det er nok noen år til det blir en rimelig dekning av fyllestasjoner i Norge.

Men glem nå personbilene, det er ikke dem NEL lager produkter for, selv om de også kan bruke stasjonene som bygges. Om det er null eller 30 fyllestasjoner vil det uansett nesten ikke selges hydrogen personbiler i Norge. P.t. er det solgt noen få hundre til entusiaster som sannsynligvis har minst en bil til.
De som tror NELs aksjekurs i det hele tatt påvirkes av antall solgte hydrogen personbiler i Norge har i likhet med eieren av dette utmerkede sirkuset, Trygve Hegnar, ikke forstått bæret av hva NEL driver med. Det har han dokumentert minst 20 ganger i sin egen podkast ifølge det han sa i mandagens utgave.

SS,
Jeg har tjent 11 millioner på NEL til nå. Tradet tidligere før jeg bare kjøpte og sitter. Tullinger som du har kommet og gått på hegnar. Alle som en forsvinner jo høyere kursen går. NEL har snart drevet med hydrogen uten uhell i 100 år og du prater om dårlig kvalitet, båter og at du er kaptein.
Sandvika handlet ikke om NEL utstyr men underleverandør. Har NEL ansvar, ja selvklart om de har bygga stasjonen eller står som prosjekt ansvarlig men business er business, har NEL best utstyr, mest effektiv osv så bryr ikke kunder seg om en tank levert av ett eller annet selskap smeller. De vil bare høre at NEL sier de ikke kommer til å bruke den type tank igjen eller noe i den stilen.
Det tror nå jeg, kanskje jeg tar feil men jeg har tjent gode penger på å stole på meg selv. Jeg bruker Hegnar som en plattform for å innhente informasjon og for å ha noe å lese mens jeg drikker kaffen. Vin i dette tilfelle :)
Uansett, i morgen gjør jeg som jeg bruker. Klikker på block eller hva det nå heter slik at jeg ikke kan lese hva du skriver. Er ganske så tullete i bunn og grunn og du skriver det kun i håp om at de som leser dine innlegg selger unna aksjer for titalls/ hundre millioner og kursen går ned fordi alle her på hegnar kjøper og selger basert på det de leser. Bare spør han svensken
Redigert 19.06.2019 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
rockpus
19.06.2019 kl 00:03 896

""Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. "

Det er derfor de kommende faststoffbatteriene kan bli kroken på døra for hydrogen. Om ca 2 år er de på markedet!

Virkningsgrad på 0,5 ?

Selv en gammel Wichmann har jo bedre virkningsgrad. Her må dere forklare SS litt, ettersom TU skriver at fra man skal lage hydrogen til tank, og til det er levert på aksling i bil, går 50% av energien bort. Det er jo ikke bra.
Tenk om man bruker kullkraft fra Tyskland til å lage hydrogenet.

Nei denne linken dere sendte til meg gir meg mer spørsmål enn svar.

SS
zorro
19.06.2019 kl 00:01 903

Scroll deg forbi Ss og Xyz. Livet er for kort til å lese slik nonsens. Takk til dere på forumet som kommer med saklige for - og motargumenter.
OZZY
18.06.2019 kl 23:57 923

Hydrogen som drivstoff er 3 ganger mer energiøkonomisk enn fossilt brennstoff.

Ble bedt om å lese en link på tu.no av en i en annen tråd.

Dette var jo skuffende og skremmende lesning:

"Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor."

SS

Her må man ned på NEL nivå, og fåtallet her har peiling på skip, det så man jo i tråden her to ganger i ettermiddag.
Når jeg ba om passasjerskips eksempler, så legger man ut noen råtne gamle tankere eller hva det nå var.

For NEL aksjonærer må man bruke begrep som BÅT, for skip vet dem ikke hva er. Og at de vil hive en LNG tank på 1000 bar i et passasjerskips kjøl, sier jo bare litt om hva disse dagdrømmerne har av peiling.

SS
18.06.2019 kl 23:09 1043

Snodig dette med kaptein både på en LNG-skip og senere Skipssjef i Marinen. Forresten så er det vel ingen kaptein som kaller en LNG for båt. Dette er jo bare tull.