NEL - OPPDATERING

Furuen
NEL 17.06.2019 kl 10:29 11296

Nel ASA: Status update #4 regarding incident at Kjørbo

(Oslo, June 17, 2019) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) announces new findings from safety
consultancy Gexcon regarding the incident at the Kjørbo hydrogen station on June
10, 2019.

The preliminary Gexcon investigation shows that the incident started with a
hydrogen leakage from the high-pressure storage unit and that a 'cloud' of
hydrogen ignited. The investigations continue in order to identify the root
cause of the leak as well as the source of the ignition.

"Based on further investigations, we can say with certainty that the leak
started in the high-pressure storage unit, and we are now carrying out
investigations to understand the detailed mechanisms of the leakage as well as
what caused the ignition," says Geirmund Vislie, Vice President Consulting of
Gexcon.

Together with the authorities, Nel and Gexcon are conducting an off-site
examination of the high-pressure storage unit, which comprises of both tanks and
components from third-party suppliers and various components designed by Nel.
Various tests and analysis have been initiated and will continue until the
parties have a clear understanding of exactly where and how the leak started.
Further investigations and data simulations will also look into the source of
the ignition.

The low-pressure steel and composite storages were neither the source of the
leak, nor the source of the ignition. No tanks ruptured in the incident.

Please see attached illustration of the site, including the highlighted high
-pressure storage, which is now the main focus of the investigation.

"We can now conclude that Nel's core technologies were not the source of the
leakage. However, we are still searching for what ignited the hydrogen. We are
grateful for all the parties that are working hard day and night to uncover the
root cause of the incident, and are happy to see that good progress is being
made," says Jon André Løkke, CEO of Nel.

Nel has published a dedicated status update and Q&A site to address the incident
at the Kjørbo hydrogen station. The site can be accessed on www.nelhydrogen.com,
and will updated as new information becomes available.

- ENDS-

SS
Beklager å måtte si det men verden er større en Norge.
Om du faktisk leser nyheter vil du se at det kjøres på for fult rundt om i verden.
Men hvorfor må du igjen skrive i NEL tråden når du har sagt du ikke skal gjøre det?
Gå til AXA som har kjøpt råtten spansk gjeld og som har falt :
Historikk
Endring siste måned -9.64%
Endring i fjor -35.02%
Endring siste tolv måneder -30.74%
Endring siden nyttår -4.56%

Siste nytt jeg har hørt er at DSB.no vil ha to hender på rattet videre. Blir nok lengre stans her enn Max8 vil få.

SS

SS eier ikke axa. Lenge siden det.

SS er kun interessert i NEL (ja sitter short).
Jeg skal nok bli like aktiv i NEL som jeg var i AXA.

SS

Ok, mener å huske du skrev at man skulle selge NEL og kjøpe AXA for en uke siden eller noe slikt.
Når det gjelder LPG, er det dette du mener som er sikkert? https://www.youtube.com/watch?v=OPthZO0fCLg

Du prater veldig mye tull og skryter utrolig mye av deg selv. På Shareville er du også hata.
Du oppfører deg som en drittsekk som gleder seg når aksjer stuper selv om du kanskje forstår at noen taper penger.

Du skriver også at NEL er satt tilbake år uten at du egentlig vet dette men jeg skjønner din agende når du er short. Å spre frykt og elendighet så lenge man tjener penger

LNG, LPG, bestem deg!
Når så du en LNG drevet skiiiiiiiiiiiiiiiiiiip gikk i lufta sist?

SS sa selg 9,60. Nå ser du kurs selv! Torsdag 4,20.

❤️❤️

Shareville vet jeg ikke hva er. Kan du beskrive? Noe jeg bør kjøpe ?

SS
Redigert 22.06.2019 kl 12:28 Du må logge inn for å svare

Ok, gå på youtube, søk lng explosion, lpg explosion og velg selv. Det å hevde at noe av dette er sikrere enn hydrogen er jo ganske så merkelig med mindre du har planer om å bygge en bombe.
Når det gjelder kusen så må jeg si at du hadde rett. Det var utrolig bra av deg å vite om innsidesalget og eksplosjonen i Sandvika, nice! Det så nemlig ikke jeg, handelskrigen derimot så jeg som en fare men regna med NEL ville stå imot men så kom eksplosjonen som jeg ikke så for meg :(

Men det å vite om slike ting SS gjør at du enten er synsk eller så har du kontakter. Om ikke var jo kun flaks

Dennis10 skrev Innlegget er slettet
SS er Skipssjef, D1 - med hobby økonom interesse.

Dette er gammelt nytt. Men du må ikke blande epler og pærer. Når hørte du om at fyllestasjon for propan til kjøretøy, eller alle de stasjonene som fyller gassflasker smeller?

Hydrogen sa jeg for mange dager er lett, og farer opp i stor fart. Derfor må det være feil konstruksjon siden den har fått samlet seg nede ved flaske og blanda seg med luft og så antent. Dette tenner ikke selv. Så spørsmålet er om man har brukt ex sikkert utstyr der. Om man har tenkt ex sikkerhet på alle nivå. Jeg tipper man vil endre mye på dette i fortsettelsen.

SS

Kan du finne en LNG eksplosjon på passasjerfartøy?

Klart alt kan eksplodere, eller brenne.
Men på skip er sikkerheten nok milevis bedre enn hobby prosjektet til NEL. Bygget av amatører, for amatører tipper jeg. Det er Nel, det 😂
18.06.2019 kl 14:06 1889

Rapportert for spamming (igjen)
Adamek
18.06.2019 kl 14:07 1880

I alle fall, så selges det Nel-aksjer så det fyker etter. Noen venter enda mer fall !
omans
18.06.2019 kl 14:22 1797

Det vil komme standarder vedr sikkerhet på stasjoner, ref G20 og min tråd. Det som spørs er hvor skremt hvermansen ble av dette, er fortsatt et veldig tidlig stadium. Folk flest vet ikke hva Nel er for noe, eller har hørt om.
Men har hørt om eksplosjonen, og de fleste vet nok at sikkerheten blir trappet opp etter slik svikt.
Folk slutter jo ikke å fly, selv om det skjer en styrt, men noen har jo flyskrekk uansett.
Når en ser satsningen på hydrogen i verden, sjønner man nok at et uhell av typen nylig, ikke kan stoppe utviklingen, men det kan bidra til ennå bedre sikkerhet og at det vil være svært liten sjanse for gjentakelse.
Vil jeg tro.


Hallo, «då lo eg». 😂

Tror du må lese deg opp på skipstyper. Etter at du har lært deg det, så må du google litt mer og se om du finner passasjer fartøy hvor det har eksplodert som følge av LNG lekkasje.

NEL spiller hazard med andres sikkerhet. Så enkelt er det. Og forbedringer vil komme.

Da logger jeg av NEL kverulanttrådene for i dag.

SS
omans
18.06.2019 kl 14:40 1694

Hva folk velger i fremtiden vet man ikke nå, men det går nok på pris og diverse. El-bil har ikke så lang rekkevidde pr lading som hydrogen kan gi. Så hydrogen er langdistanse fartøyer, og el kortdistanse i byer etc
Når det satses fra myndigheter, så går det kanskje inn i offentlige transporten først og videre vil nok hvermansen vurdere smått om sen. OL allerede i 2020 vil være et utstillingsvindu, og det som skjedde på uno x kan fort bli "glemt" om det ikke gjentar seg flere steder.
Redigert 18.06.2019 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
OZZY
18.06.2019 kl 14:40 1688

Nå er tiden for å kjøpe Hydrogenbil. Svært billig nå og om ikke lenge åpner UNO X stasjonene sine igjen og NEL fortsetter å bygge Hydrogenstasjoner i Norge.

Bak mål dum ledelse som sier det er lugnt for det bara var tanken som exploderade. Inga problem med nels utrustning. Bara en tanke som exploderade helt enkelt
JosefK
18.06.2019 kl 14:49 1650


Må du ikke gjøre deg skyldig i injurie her. Selvsagt spiller de ikke hasard med hverken folk eller materiell. Det ville være så dumt at det er som selvskudd å regne. Å påstå det motsatte gjør deg pliktig å påvise hvor de spiller hasard. Noe du selvfølgelig hverken har kompetanse eller mulighet til,

Gyrt
18.06.2019 kl 15:20 1528

Tja. Stasjonen ligger jo i et område med relativt høy tetthet av pappagutter. Noen av disse kan vel tenke seg kjapp profitt av ukelønna ved å skyte på flaskene.
18.06.2019 kl 15:31 1479

Nå har det skjedd igjen!!!
Stor brann i El-bil.

Teknologien er livsfarlig!!!

https://www.budstikka.no/nyheter/brann-i-elbil-i-asker/257324!/
Furuen
18.06.2019 kl 15:33 1467

Uendret short siden 12.6.
Dette gjelder til og med gårsdagen.
Redigert 18.06.2019 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
18.06.2019 kl 15:46 1411

🙈😎😎😂
Anywhere
18.06.2019 kl 15:46 1416

Aksjen har trøbbel med støtte 5,8 og ligger under, altså i brudd under støtte fra nedre trendlinje, det kan igjen gi ny test av 4,8.

Det er et litt annet regime i maritimt miljø hvor en brann absolutt ikke bør oppstå sammenliknet med en situasjon på land. Etter NORSOK standard ville det vært enda strengere. Jeg tro dette skyldes en ventil og at statistisk sett feiler en slik ventil 1/10000 granger. Man må regne med at uhell skjer hvor som helst i industrien og at man aldri kan designe eller dimensjonere seg vekk fra all risiko. -Akkurat som at det LNG skipet du er kaptein for kan treffe en 100-års bølge, som den jo er designet for, men ikke to etter hverandre eller en 1000-års bølge for den saks skyld.
Shinkage
18.06.2019 kl 16:20 1249

Det var bra at du ikke jobbet på denne båten da :-)

"LNG carriers still ablaze in Kerch Strait after one was ‘rocked by blast’, 11 sailors died"
https://www.youtube.com/watch?v=Ev_ZdHRGcqs

Ganske nylig fra det jeg kan se - fra januar i år. Kanskje de ikke fikk forbedret sikkerheten helt slik du beskrev?

Er det spikern i kista for LNG, eller er de bare amatører - kanskje tidligere NEL ansatte?

Er menigheten treg, eller hva er dette for noe?
Dette svarte jeg på i ettermiddag, og ba han som la ut link til samme sak, og skip, lære seg forskjell på lasteskip og passasjer skip.

Dette hadde INGENTING med LNG systemer å gjøre. Fergene på Halhjem-Sandviksvåg kan jo og brenne, og lage farlige situasjoner. Men det var jo IKKE LNG systemet som sviktet. Men det er jo aldri greit med brann på skip, og i særdeleshet ikke LNG / Hydrogenskip.
Derfor vil ikke Hydrogenfergen til Norled komme i 2021, fordi det finnes ingen kaptein med vett og forstand som kommer til å gå med det. Pluss at Sjøfartsdir neppe vil gjøre det lett med siste tids hendelser friskt i minne.

Minner om at har man en dynamittkubbe med på ferge i dag, så er det 12 pax ombord, selv om kaien står full i biler og folk en fredag ettermiddag.

SS
Redigert 22.06.2019 kl 12:28 Du må logge inn for å svare

Altsa det var ikke positivt for nel at det ble en eksplosjon. Det vil sannsynligvis stalle utviklingen med noen måneder.
Men det betyr ikke at hydrogenutviklingen slutter.

Hvis vi går mot en 3 grader varmere jord i 2050 med en ufattelig masse problemer som 1 milliard flyktninger, stater som raser sammen av nye problemer som nye sykdommer, høyere vannivåer, hetebølger, extemvær osv. Potensielt verdenskrig pga kaos, det er vel ingen problemer at snakke om. At store deler av verdens befolkning ikke kan bo der de bor idag ca 20 dager om året pga varmen vil drepe de, det er vel bare småtteriproblemer det?

At det kan førekomme en smell av hydrogen er ingenting i sammenligning med kommende problemer av global oppvarming.

Skal dette problemet løses må kullkraftverk stenges ned og kraft må erstattes med kjernekraft, hydrogen og andre renere energikilder. Det er flest mennesker som dør av kull- og oljeutslipp i verden, ikke av hydrogen som totalt sett er omtrent helt harmløst.

Spørsmålet er om folk flest og politiker er så intelligente at de skjønner dette. Det er ikke sikkert. Folk tror jo at kjernekraft er farlig totalt sett sammenlignet med andre energikilder, hvilket er totalt feil. Det at flere mennesker dog av stress i samband med flytting av folk enn av strålning i Tjernobyl har de ikke forstått.
Redigert 18.06.2019 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
nordnes
18.06.2019 kl 16:51 1079

Skipssjefen
Siden du har så mye kunnskap, hvilken skole gikk du på ? på Bakkenteigen eller i Ålesund ?
Shinkage
18.06.2019 kl 16:59 1041

Jaja, der kan man se - jeg fikk ikke med meg at du var så spesifikk. Beklager misforståelsen. Leser nok ikke alt like godt når man er på jobb, og bare kan aktivere halvparten av hjernen :-). Jeg er for øvrig ikke del av noen menighet, så fint om du sparer deg den.

Når dette først er oppe, og det er et LNG drevet passasjerskip du ønsker å sammenligne med - er det noen Hydrogendrevne biler, lastebiler eller busser som har eksplodert? Det som eksploderte i Sandvika var selve fyllestasjonen, om du først skal begynne med denne typen sammenligninger. Da er kanskje denne mer relevant da?
https://www.scientificamerican.com/article/blast-at-liquified-natural-gas-site-casts-spotlight-on-industry-safety/
Redigert 18.06.2019 kl 17:00 Du må logge inn for å svare

Poenget er at Hydrogen ligger i tanker med et slikt trykk at ingen vil ha det ombord.
Det er livsfarlig, og verdens mest brennbare gass.

Det må i allefall finnes en løsning hvor fuel tank ligger i friluft, med kun skansekledning rundt, og ingen tak. Dette må i friluft uten NOEN hindring om lignende skjer igjen. Samme som EPIRBEN, den og skal uhindret flyte opp om uhellet er ute.

Fatter ikke at dere skal kverulere på sikkerhet. Sikkerhet går foran alt, og nå har NEL bevist for alle at sikkerheten på mange PUNKT ikke er tatt på alvor, og ene uhellet tok det andre. Murphy var der.

Det kan bare ikke skje at Hydrogen i et skip kommer på avveie, og da er det HELT utelukket at en slik tank kan ligge inne i skipet, med mindre tank og rom står med konstant overtrykk på f-eks Nitrogen.
Redigert 22.06.2019 kl 12:29 Du må logge inn for å svare

En annen ting når du først er opptatt av at ting skal være korrekt.

Fastinvest spurte deg om du ikke anbefalte investering i i AXA for å tjene inn tap på NEL, og da kan du jo godt stå for det du sa. Ikke omgå det med noe du har anbefalt på et helt annet tidspunkt - 9,60 er lenge siden.

12.06.2019 kl 20:04
Ta og flytt pengene i AXA, og hent 30% på 1-3 uker.
SS

NEL opp 11%
AXA ned 5,35%

Første uken gikk ikke så bra. Du har ennå to uker igjen, så du kan fremdeles få rett :-).
Du får krysse fingrene, og håpe på mer elendighet i forsøket på å skape Norsk industrisuksess.
kaliber
18.06.2019 kl 17:15 971

SS, du har nok ikke vært kaptein, det er du for udannet til og måten du skriver på!