WRL kan oppnå produksjon på 150 mmscf/d i løpet av 2018

Slettet bruker
WRL 20.02.2018 kl 22:12 28781

Et utrolig scenario. Spesielt om man tar utgangspunkt i dagens kurs og siste guiding fra selskapet.

Med eller uten Tembo, vi ligger an til et eventyr som ikke ligner grisen.

Om Josik sine antagelser slår til vil markedet komme og være i forkant. Så langt i forkant at vi kommer til å bli overrasket. Overrasket over volumet som akkumulerer ved at stadig nye aktører kommer på banen. Grådighet har funnet rom og Wrl har kommet i fokus. Større kjøp, trading i vilden sky og et media som garantert har kommet på banen. Kursen har blitt doblet mens alle vi her på HO.....vi har fått bakoversveis.
_____________
Husk at scenarioet til Josik aldri kan bli realitet uten jevnere innbetalinger og/eller at videre forsinkelser har uteblitt i større grad en hva vi har sett idag.
_____________
Etter hvert innser vi at den nye kursen har kommet for å bli og at greia plutselig har blitt til noe helt annet. Faktisk vanskeligere. Vanskelig for alle de som lurer på om man skal selge eller sitte videre på,,,,,,,,,ferden?

Bare vent og se.

Jeg sitter okke som.
____________________

Innlegg fra Josik

Dersom vi forholder oss til hva vi tror vi vet om dagens produksjon fra Mnazi Bay samt hva vi forventer fra kjente kilder og data, ser etterspørselen slik ut for 2018 og begynnelsen av 2019.

2018
Vi antar fra media at leveransene nå innbefatter 3 turbiner ved Kinyerezi II og at de ligger på rundt 80 mmscf/d.
Vi antar at Kinyerezi II vil ta ytterligere 18 mmscf/d til de tre siste turbinene.
Vi antar fra WRL's og Dangotes Q3 rapporter at Dangote vil ta 6 mmscf/d (power) + 9 mmscf/d (kilns) = 15 mmscf/d.
Vi antar at Kinyerezi Extension op 180 MW vil ta 37 mmscf/d når den forventes ferdig i slutten av 2018.
80 + 18 + 15 + 37 = 150 mmscf/d

2019
Vi antar vra WRL's og Dangotes Q3 rapporter at Dangote vil ta ytterligere ca. 15 mmscf/d til kilns i begynnelsen av 2019.
Vi antar fra meldinger i media at annen industri vil kunne ta en ukjent mengde gass i løpet av det kommende året.

Da er vi oppe i > 165 mmscf/d i løpet av de neste 12 mnd. Legger vi inn forsinkelser og at kraftverkene ikke vil gå med full drift til enhver tid, havner vi likevel langt over Q4-2017 med leveranser på 62 mmscf/d. Jeg har forresten forsøkt å finne årsaken til at Q4 ble lavere enn forventet og tror det ligger noe her, fra desember i fjor.

"Tanesco should address power outages soonest"
http://www.thecitizen.co.tz/oped/Tanesco-should-address-power-outages-soonest/1840568-4215422-1nkeew/index.html

"Minister: There is no power rationing, it’s power outage"
https://www.dailynews.co.tz/~dailynew/index.php/home-news/54680-minister-there-is-no-power-rationing-it-s-power-outage
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2018 kl 23:34 12150

Det kommer ikke til å skje mye med kursen fremover tror jeg. Vi kommer til å gynge slik vi ser idag og dette kanskje i flere måneder. Jeg har hverken tro på at Malcy kan gjøre mye eller stakkars Kathrine. Den kjekke dama som sikkert prøver så godt som hun kan. Heller tror jeg ledelsen, styret eller generalforsamlingen har muligheter. Det eneste jeg kan håpe på idag er at Tembo kastes om ingen avtale og at alt annet beror.

Jeg håper faktisk at kursen igjen får seg en nesetyver og ramler med dette langt ned. Ramler slik at Thief får feil og at jeg igjen kan fristes. All-in som han mener jeg er.

Mye her på HO er jo bare tøv. Alt har vært feil i snart 2,4 år mens for andre snakker vi over 7.

Gud bedre.
Redigert 23.02.2018 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2018 kl 23:49 12225

Kursen i WRL lever sitt eget liv. Dersom kona tar ut skilsmisse og krever salg/tvangssalg av alle eiendeler, vil kursen i WRL kunne gå langt ned den dagen min pott ev. blir dumpet, fordi aksjen rett og slett er for illikvid til å fange opp dumping. Dagens kurs er på samme måte et resultat av tidligere dumping og er ikke knyttet opp mot verdien av selskapet. Slik feilprising er en egenskap ved illikvide aksjer og kan oppfattes både som en fordel og en ulempe avhengig av hvilken side av bordet man sitter og ev. tidsperspektiv. Sitter man long og har til hensikt å akkumulere videre, er lav kurs en fordel. Jeg er oppe i over 600K og tar fremdeles litt i ny og ne. Den lave kursen plager meg ikke så lenge selskapet går så det griner.

:-)
Slettet bruker
23.02.2018 kl 23:50 12129

Ett innlegg opp.
Redigert 24.02.2018 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2018 kl 23:53 12229

Josik

Her må jeg bare si meg helt uenig. Faktisk begriper jeg ikke at du kan mene dette. Du forkaster hele markedet som at ingen andre vet eller følger med utover oss? Har du mistet deg selv i dine egne tall? At man ikke forstår wrl om man ikke ser faktumet om at vi alle gleder oss til neste innbetaling. I dag mens vi fortsatt ikke kjenner Tanzania og hvordan landet vil behandle selskapet og innbetalinger i framtiden?

Mener du nå at alt dette er unnagjort og alt bare er fryd og gammen?

Mvh
Redigert 24.02.2018 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2018 kl 00:06 12218

Her er vi ved roten av hva jeg mener er viktig å diskutere. Hva som gjenspeiler kursen idag.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 00:10 12210

Det vi vet er at etterspørselen etter gass øker i Tanzania. Vi vet også at et er to gasskraftverk under bygging, samt at Dangote Cement skal ha gass. Kinyerezi II har nå 3 av 6 turbiner i drift og det er mulig at Dangote også har begynt å ta gass. To av turbinene startet opp i desember og en til så langt i år. Følgelig har inntektene til WRL økt mye siden Q3 2017, og de vil fortsette å øke. Og all økning havner rett på bunnlinjen. Break even lå vel på rundt 40 mmscf/d fra MB og vi er nå angivelig oppe i 80 mmscf/d. Dette framkommer ikke noe sted annet enn på HO fordi vi her følger markedet til WRL ganske tett. Det er derfor ikke å forvente at markedet skal reagere på informasjon som kun er kjent for noen titalls aktører på HO, der de fleste allerede sitter fullastet.

Kursen kommer når den kommer, om ikke annet den dagen WRL vedtar utbytte eller butikken legges ut for salg. Jeg har et veldig snevert og enkelt perspektiv på akkurat det.

:-)
Slettet bruker
24.02.2018 kl 00:15 12193

Josik

Hva er det jeg sier da. Jeg vet jo at selskapet guider etter hva de "vet" og ikke hva de tror. Jeg har også all respekt for deg og lar meg derfor lede. Men å tro at markedet er uttafor oss på her på HO, mener meg er naivt. Det er en haug som følger med. Noe som heller ikke er vanskelig å argumentere for nå i ettertid.

Mvh
Redigert 24.02.2018 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2018 kl 00:22 12196

Men for all del. Jeg er jo enig. Ting tar tid og vi kommer der. Jeg skal bare plage disse om til enhver tid snakker om at selskapet ikke gjør jobben sin. At de må lære seg å selge.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 00:36 12067

Sitter i hjørnet nå jeg. Passer på at ingen ser meg og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, Skal jeg ta ei flaska øl til eller bare legge meg.

https://www.youtube.com/watch?v=hRMoMyTbuy0
Slettet bruker
24.02.2018 kl 00:55 12062

Holding back the years. I`ll keep holding on.

https://www.youtube.com/watch?v=yG07WSu7Q9w&index=27&list=PL2aT3aaQGbxY_8-Il6JpLZMGQMGHh9Yme

Snart 2,5 år for meg. Gir meg aldri og "keep holding on".

Rart egentlig hvor vanedannende et selskap og ikke minst aksjemarkedet kan bli? Det er umulig for meg idag og selge wrl. Ulikt mange andre.

Skål!
Slettet bruker
24.02.2018 kl 00:59 10954

Det skjer mer i kulissene som sikrer WRL's framtid. Her er for eksempel en rapport om bakgrunnen for bygging av et 300 MW gasskraftverk i Mtwara som er i WRL's bakgård.

"DATA COLLECTION SURVEY ON GAS THERMAL POWER GENERATION IN UNITED REPUBLIC OF TANZANIA, FINAL REPORT"
http://open_jicareport.jica.go.jp/pdf/12270757.pdf

Viktigste kunder forventes å bli blant annet Dangote og Graphex, og seinere LNG anlegget når det blir besluttet bygget. Kraftverket forventes ferdig i 2020.

http://www.graphexmining.com.au/company-overview/
https://www.miningreview.com/news/infrastructure-advances-support-development-chilalo-graphite-project/

Les det i morgen når du klarner opp.

:-)
Slettet bruker
24.02.2018 kl 01:03 10823

Josik

Okey. Jeg skal gjøre dette om jeg finner brillene mine igjen. Finner de ikke her hvor jeg sitter. Hva tror du om selskapet? Kommer de på et eller annet tidspunkt i snarlig fremtid med korrigering med høve til siste guiding?

Mvh
Slettet bruker
24.02.2018 kl 01:10 10826

Josik

Jeg tror det ikke men av og til blir jeg litt usikker på deg. Er det slik at vi ikke lenger skal lene oss til selskapet?
Slettet bruker
24.02.2018 kl 01:20 10828

Jeg husker veldig godt en kar jeg kjenner fra tidligere år og som satt i wrl. Rett etter emisjonen skrev han her på HO at han hadde mistet tålmodigheten. Han kom til å holde et øye med selskapet mens at han ville avvente til absolutt all støy rundt betalinger var over.

Han har ikke tapt en eneste krone på den beslutningen.

Hvorfor i allverden er du ikke med meg på dette Josik?

Dette begynner å irritere meg og som at jeg skulle være en idiot.

Tror du virkelig at jeg ikke får med meg alt hva du eller andre skriver om behovet for gass i Tanzania?
Redigert 24.02.2018 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2018 kl 01:32 10680

Logikken din kan jeg ingenting gjøre med. Den er tett men teft for aksjemarkedet og wrl vet du ikke. Dette har du aldri visst og bli derfor med meg. Du har ikke peiling som alle oss andre her HO.

Jeg er iallfall åpen og heller ikke redd for å få skikkelig kritikk.

Full eller edru.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 01:53 10791

Tja.... Peiling eller ikke peiling, teft eller ikke teft. Det er beslutninger som alle som følger aksjemarkedet må ta. Jeg har personlig en strategi om å akkumulere i det små så lenge jeg har ledig kapital. For alt vi vet kan WRL annonsere på mandag at de har inngått en avtale med Exxon og Shell om utvikling av Tembo, der Big Oil betaler hele regningen for 2-3 boringer mot en andel av lisensen, med et mål om å starte avdekking av 1-2 milliarder fat med olje + tilhørende gass. Er det ikke spennende?

Og blir det ikke noe av Tembo så har vi i det minste Mnazi Bay med en utrolig god kontantstrøm framover. Jeg kan leve greit og sove godt med utbyttepotensialet i WRL. Så får andre gjerne sitte fullastet i f.eks. APCL og følge sin "teft". fasiten kommer en gang i framtiden.

:-)
Slettet bruker
24.02.2018 kl 02:02 10794

Joda Josik og jeg er helt enig. Men du som jeg og alle her på HO, forstår ikke kursutviklingen idag. Derfor. At kan hende at all oppgang uteblir i framtiden med at markedet "oppfatter" noe du. jeg eller andre her på HO enda ikke har forstått.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 02:07 10794

Josik

Jeg mener at jeg forstår kursutviklingen idag.

Hva med deg.....forstår eller aksepterer du denne?
Slettet bruker
24.02.2018 kl 02:11 10790

Okey

Jeg var litt selvmotsigende her men du forstår hva jeg mener. Jeg hadde iallfall ikke gått inn med mye mer penger idag. Jeg opplever markedet som at det er en grunn til å ta det med ro.

Dagen da jeg ikke lenger stoler på aksjemarkedet etter 2,5 år i en aksje, da slutter jeg. Da driter jeg i alt og heller holder pengene for meg selv.
Redigert 24.02.2018 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2018 kl 02:19 10796

Jeg husker svært godt siste emisjon og hvor jeg falt helt ut. Solgte og gikk inn i Nano. Bare fordi jeg håpte på en rekyl i selskapet. Jeg visste plutselig ingenting. Du var borte fra HO i dagevis. Jeg lurte på hva som hadde skjedd mens jeg hadde snakket om emisjon i ukevis i forkant.

Wrl har bare så vidt begynt å tjene penger mens vi fortsatt vet lite om framtiden.

Vil Tanzania la et lite filleselskap som wrl tjene seg steinrike i landet?
YNWA250505
24.02.2018 kl 04:40 10748

Wrl har så vidt begynt å tjene penger: nettopp
Vil Tanzania la wrl tjene seg steinrike: svaret er ja.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 10:47 10561

Jeg var ikke på The Thief.
Oppfattet du det som han mente det kunne være mer enn en milliard fat olje pluss gass, eller mer enn en milliard fat oljeekvilanter når han sa «north of a billion barrels of oil»?
plaff
24.02.2018 kl 10:57 10584

Oljeekvivalenter tror jeg har blitt brukt direkte før.
bokaj70
24.02.2018 kl 11:22 10406

Symphony ->

Du har helt ret. Bare det faktum, at WRL finder det nødvendigt at børsmelde, at de får betalt (og at vi synes det er gode nyheder), viser, at der er en reel usikkerhed forbundet med dette.

Jeg er absolut positiv i forhold til fremtiden og har også suppleret en del, når kursen har været meget alv, men ingen tvivl om at der også er en risiko, ene og alene fordi WRL opererer i Tanzania.
YNWA250505
24.02.2018 kl 11:55 10514

Tanzania er helt avhengig av utenlandsk drahjelp for å få landet i en bedre skikk og derfor har de ikke råd å kødde det til for disse. Oppfører de seg ikke ordentlig så vil ingen inn å drive business hos de og da er det natta. Virker som om WRL har et meget godt forhold og samarbeid med myndighetene.
40something
24.02.2018 kl 11:56 10490

Sannsynlig helt riktig. Selskapet i seg selv sliter med usikkerhet blandt tidligere aksjonærer som aldri kommer tilbake, og vi som er igjen tror ikke før faktum er fullbordet.
Cheng
24.02.2018 kl 17:51 10185

Bokaj

Det var vel egentlig etter forespørsel fra oss aksjonærer at de "for en tid fremover" vil meddele innbetalinger.

Mao skal ikke dette vedvare og er heller ikke noe som selskapet selv egentlig ser som noe som er naturlig å melde av.

Slettet bruker
24.02.2018 kl 23:00 10049

"Canada's now losing energy sector business to Tanzania"
http://torontosun.com/opinion/columnists/craig-canadas-now-losing-energy-sector-business-to-tanzania

Vi sitter investert der man bør sitte.

:-)
alph
24.02.2018 kl 23:22 10164

Canadas svar på Peter Batta....?

Dette var nok satt kraftig på spissen, men for all del..
Kanskje en ide å tipse på QEC-tråden? :-)
(edit: det var alt på plass ser jeg i etterkant..)
Redigert 24.02.2018 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Kingen
25.02.2018 kl 19:46 9719

Det sies av de såkalte ekspertene at for å kunne oppnå høy avkastning, så må en ta stor risiko. Med WRL så mener jeg at dette ikke stemmer.
Her mener jeg man kan få en svært god mulighet for stor avkastning allerede i 2018, uten å ta spesielt stor risiko.

Selvsagt er det risiko i Tanzania, med mulige uforutsette stunt fra myndighetene og manglende betaling for gass. Jeg mener uansett at viktigheten av gass for Tanzania gjør at myndighetene, TPDC, Tanesco etc. ikke kan tulle det til, og ikke gjøre opp for seg eller brått endre betingelser. Dette tror jeg det er slutt på.

Dette gjør risk/reward for WRL svært attraktiv etter min mening. I tillegg har vi Tembo som en mulig snarlig game changer for selskapet.
Dette kan neppe gå galt, og jeg tror vi derfor WRL passerer to-sifret aksjekurs allerede i år. Man må heller ikke glemme at selskapet snart kan bli en utbytte maskin av dimensjoner.

Ved en god farm-out så kan det faktisk skje at selskapet eller selskapene som eventuelt kjøper seg inn i tembo, må betale inn enn en solid pengesum for å overta deler av tembo. Dette kan, hvis summen er stor nok, bety at WRL betaler et ekstra ordinært utbytte.
I tillegg kan det også komme utbytte etter at 2018 resultatet er klart, ved et strålende resultat for året. Nå vet jeg at WRL muligens må prioritere å betale for boring på Tembo (hvis ikke farm-in tar deler eller alt dette), samt skal bore på Mnazi Bay eller investere i kompressorer.

Uansett hva som skjer så ligger 2018 virkelig an til å bli året hvor WRL endelig slår gjennom, etter mange år med forsinkelser.
thief
25.02.2018 kl 20:34 9661

spot on kingen:)!!Som jeg oxo ser det er wrl det safeste caset av de som kan gi fort høy avkastning på ose.Blant mange av de andre er det mange flere usikkerhetsmomenter.Nå ser det endelig ut som det løsner for wrl,med stadig økende gassetterspørsel og betalingene som ruller inn,2018 blir da det snur for wrl:)!
altin
25.02.2018 kl 20:53 9629

Store endringer i selskapet den siste tiden. Hvorfor akkurat nå?

Enda en broker "peel hunt" som vi fremdeles ikke har sett nytte av. Flytter hovedkontor til London. Med begrunnelse "kutte kostnader" når WRL for første gang i historien går med overskudd. Q4 flyttes til 22 mars, Eskil Jersing starter ikke som ny CEO før Q2, så det kan ikke være årsaken.

Jeg tror hovedgrunnen til alt dette er Tempo2, av en eller annen grunn. Muligens fusjon, andel av tempo selges eller en betingelse fra farm-in partner.. Hvem vet.

Burde være mer naturlig å vente noen måneder til etter farm-in, om ikke mozambique er grunnen. Bytte ut ledelse og flytte hovedkontor, i sluttfasen av farm-in, virker for meg merkelig..
Cheng
25.02.2018 kl 22:32 9659

Altin,

Du berører elementer her som fremstår som mildest talt merkelige

Det er faktisk ganske stor forskjell på selskapets reelle handlinger og hva de sier på vekkelsesmøtene.

Litt likt main stream media - det største problemet er ikke i hva de sier, men i hva som unnlates å nevnes.



alph
25.02.2018 kl 23:00 9630

Cheng;

Hva tenker du konkret på ?

"Det er faktisk ganske stor forskjell på selskapets reelle handlinger og hva de sier på vekkelsesmøtene."
40something
26.02.2018 kl 08:30 9436

Fusjon er nok å strekke det. Tror ikke Jersing går inn som CEO uten å være med på en så stor forandring
40something
26.02.2018 kl 12:27 9111

Hvordan tror selgerne at man skal bygge troverdighet om salgspris når man starter på 3,16-17, eller forsåvidt 15 øre spread hver dag uten å mene noe hold i det. Vi vet jo ikke hvis det er slik som det er uttalt, at det ikke finnes ikke kjøpere i WRL.
Det er like enkelt å si: jo, det finnes kjøpere, men de venter siden flere måneder med et bud godt under hva som står på prislappen. Hvorfor gidde å betale full pris når det er salg hele tiden?
Redigert 26.02.2018 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
alph
26.02.2018 kl 13:05 9059

Ingen plass til WRL på Malcys bucket list 2018.

Vel, vel. Ditt problem, ikke vårt :-)
Kingen
26.02.2018 kl 13:21 9036

Nå er det vel ikke avgjørende for WRL å havne på Malcys bucket list 2018. Dette ville kun vært krydder. Det er det fundamentale som teller, og dette er i høyeste grad i orden.
Malcy har uansett i den senere tid uttrykt sin nesegruse beundring for WRL, og at han ikke tar de inn på listen forandrer ikke dette.
JahMason
26.02.2018 kl 13:34 9145

Tror det handler mest om kontakten han har med div. selskaper. Ser at Malcy titt og stadig er i kontakt med alle de nye selskapene på `Bucket list`. Dessverre gjelder ikke dette for WRL, vi er ikke like attraktive å følge for en skribent når vi sjeldent lar oss intervjue eller er interessert i omtale. Selskapet har i mange år vært mediaskye og og IR har sosial angst. Godt for vårt tilfelle er jo at det fundamentale taler for seg. Snart er tallene så gode at WRL umulig kan bli oversett. Ville dog vært hyggelig med litt mer aktivitet rundt en så stor juvel :)
Mdg1
26.02.2018 kl 13:42 8995

Nå er det først og fremst Tembo som kan få kursen til å ta av før slutten av 2018. Om ikke Tembo blir så bra som enkelte håper tror jeg uansett at kursen vil stige gradvis i takt med økt produksjon og økte inntekter. H2 2018 kommer med stor sannsynlighet til å gi et solid resultat med den økningen gassleveranser som vi vet om i dag.

Jeg tipper kurs på et sted mellom 4-5 ved utgangen av 2018 om Tembo ikke blir noe av. Om betalingene fortsetter stabilt ut året og produksjonen begynner å stige over 100mcf vil helt sikkert flere meglerhus øke target. Allerede idag er vel snittet av targets godt over 4 kr.