WRL kan oppnå produksjon på 150 mmscf/d i løpet av 2018

Slettet bruker
WRL 20.02.2018 kl 22:12 28720

Et utrolig scenario. Spesielt om man tar utgangspunkt i dagens kurs og siste guiding fra selskapet.

Med eller uten Tembo, vi ligger an til et eventyr som ikke ligner grisen.

Om Josik sine antagelser slår til vil markedet komme og være i forkant. Så langt i forkant at vi kommer til å bli overrasket. Overrasket over volumet som akkumulerer ved at stadig nye aktører kommer på banen. Grådighet har funnet rom og Wrl har kommet i fokus. Større kjøp, trading i vilden sky og et media som garantert har kommet på banen. Kursen har blitt doblet mens alle vi her på HO.....vi har fått bakoversveis.
_____________
Husk at scenarioet til Josik aldri kan bli realitet uten jevnere innbetalinger og/eller at videre forsinkelser har uteblitt i større grad en hva vi har sett idag.
_____________
Etter hvert innser vi at den nye kursen har kommet for å bli og at greia plutselig har blitt til noe helt annet. Faktisk vanskeligere. Vanskelig for alle de som lurer på om man skal selge eller sitte videre på,,,,,,,,,ferden?

Bare vent og se.

Jeg sitter okke som.
____________________

Innlegg fra Josik

Dersom vi forholder oss til hva vi tror vi vet om dagens produksjon fra Mnazi Bay samt hva vi forventer fra kjente kilder og data, ser etterspørselen slik ut for 2018 og begynnelsen av 2019.

2018
Vi antar fra media at leveransene nå innbefatter 3 turbiner ved Kinyerezi II og at de ligger på rundt 80 mmscf/d.
Vi antar at Kinyerezi II vil ta ytterligere 18 mmscf/d til de tre siste turbinene.
Vi antar fra WRL's og Dangotes Q3 rapporter at Dangote vil ta 6 mmscf/d (power) + 9 mmscf/d (kilns) = 15 mmscf/d.
Vi antar at Kinyerezi Extension op 180 MW vil ta 37 mmscf/d når den forventes ferdig i slutten av 2018.
80 + 18 + 15 + 37 = 150 mmscf/d

2019
Vi antar vra WRL's og Dangotes Q3 rapporter at Dangote vil ta ytterligere ca. 15 mmscf/d til kilns i begynnelsen av 2019.
Vi antar fra meldinger i media at annen industri vil kunne ta en ukjent mengde gass i løpet av det kommende året.

Da er vi oppe i > 165 mmscf/d i løpet av de neste 12 mnd. Legger vi inn forsinkelser og at kraftverkene ikke vil gå med full drift til enhver tid, havner vi likevel langt over Q4-2017 med leveranser på 62 mmscf/d. Jeg har forresten forsøkt å finne årsaken til at Q4 ble lavere enn forventet og tror det ligger noe her, fra desember i fjor.

"Tanesco should address power outages soonest"
http://www.thecitizen.co.tz/oped/Tanesco-should-address-power-outages-soonest/1840568-4215422-1nkeew/index.html

"Minister: There is no power rationing, it’s power outage"
https://www.dailynews.co.tz/~dailynew/index.php/home-news/54680-minister-there-is-no-power-rationing-it-s-power-outage
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
cassey
26.02.2018 kl 14:07 9581

Tenk å selge seg ut av en aksje bare fordi den ikke kom med på en blog....hahaha!!
OzSurfer
26.02.2018 kl 14:17 10043

Aminex: It stays in the bucket list on value and takeover prospects. Hvis Aminex er underpriset og oppkjøpskandidat, hva er da WRL? Aminex må vel også hente penger før de kan foreta seg noe som helst. Eneste som jeg kan se er attraktivt med Aminex er at de sitter på poisjon som operatør.
Mdg1
26.02.2018 kl 14:55 9989

Det er ikke noe tegn til at det skjer. Noen her hadde håpet at flere kjøpte om aksjen kom på en blog. Det har jeg lite tro på at hadde skjedd.
fremogtilbake
26.02.2018 kl 14:57 9981

Uten at man skal henge seg for mye opp i Malcy, har jo bloggen hans vid sirkulasjon. Men jeg synes ikke det er så underlig at med en ny CEO, vil han vente med å (eventuelt) trekke WRL inn i porteføljen inntil han har møtt ham. Selskapet er vel inne i en overgangsfase akkurat nå, men med hovedkvarteret snart flyttet til London og en ny CEO basert der, blir det sikkert litt mer synlighet der. Malcy har sagt han skal ha en ny gjennomgang i Juni med nye selskaper inn på bucket list, og da har han sikkert hatt en mulighet til å snakke med Jersing først.

Og får de en brukbar farmout på Tembo, så vil jo det snakke for seg selv, men vi får jo håpe at det faktisk også blir litt mer blest om selskapet når Jersing har tatt over.
Redigert 26.02.2018 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2018 kl 15:04 9949

Overrasker meg ikke Cassey. Jeg sa jo klart fra og har begrunnet flere ganger at WRL ikke kommer i bøtta til Malcy

Ingen skal beskylde enkelte WRL aksjonærer for å ha funnet opp kruttet. Det virker som enkelte ikke skjønner f. eks. at en produksjonsøkning på nesten 50 % er kjempebra. Og hausser i kjent stil alltid forventninger i forkant om at helt usannsynlige ting skal skje- som f. eks. å komme opp i bøtta til Malcy. Skulle ønske at enkelte sluttet å skrive tøvete innlegg om WRL.
WRL er et selskap med god inntjening, men dessverre har all urealistisk forventningspress gjort at verken aksjen eller aksjonærene har troverdighet. Tror tendensen kommer til å snu seg når 4.Q rapport legges frem.

OzSurfer
26.02.2018 kl 15:20 9935

Du skriver så mye tøv. Det må da være lov å ha to tanker i hodet på en gang. Alle som sitter i WRL er da vel fullstendig klar over hvor viktig produksjonsøkningen er for WRL, om ikke hadde de vel puttet pengene sine en annen plass. Ekstra publisitet via Malcy hadde jo vært positivt for å skape blest, uten at det endrer noe med hensyn på de underliggende verdiene. Når man ser hvem Malcy har tatt inn i bloggen så undrer jeg på hvordan du som WRL aksjonær kan påstå at det var usannsynlig at WRL skulle bli tatt inn. Forventningspress? Hvis aksjekursen gjennspeiler forventninger vil jeg påstå at forventningene til WRL er fraværende.
alph
26.02.2018 kl 15:30 9909

Med all respekt brumle. Din "begrunnelse" var lav omsetning og lite oppmerksomhet rundt WRL. Som om du i det hele tatt har sjekket oppmerksomheten og omsetningen de andre selskapene på BL har. Kort fortalt, WRL utpreger seg ikke verken i positiv eller negativ forstand på de områdene.

Selvsagt kunne vi håpe at det var så trivielt som manglende oppmerksomhet som var utløsende faktor for at Malcy har tro på et selskap eller ei. Selvsagt er det ikke slik.
Slettet bruker
26.02.2018 kl 17:10 9776

oz surfer
Foretrekker å skrive "tøv" når det jeg skriver stort sett har vært 100 % korrekt hele veien. Enten det har vært mine analyser og vurderinger om WRL, andre selskaper eller om oljepriser og utvikling av børsene i statene.
alph
Min begrunnelse for at Malcy ikke tør å skrive om WRL handlet ikke bare om lav omsetning og lite oppmerksomhet. Jeg snakket om UK, hvor aksjen nesten ikke omsettes i det hele tatt. Jeg snakker om en aksje der de eneste som sannsynligvis skriver om selskapet i UK er et par norske aksjonærer. Ellers vet sannsynligvis ingen der noe særlig om aksjen. Det man sannsynligvis vet, er at selskapet stort sett hittil har underprestert i forhold til guiding. Jeg kunne utbrodert flere grunner, men det er lov å tenke sjæl.
Når det er sagt, blir selskapet har flyttet til London, øker det sjansen for både presseomtale og for at Malcy tør ta opp selskapet i "bøtta" si.
alph
26.02.2018 kl 17:33 9745

Ikke tørr å skrive? Det er for det første ikke sant - han har hatt med WRL 10 ganger på sine bloggoppdateringer siste 8 måneder, og har skrevet meg varmt om selskapet.
.
Dernest er flere av hans utvalgte på BL ikke en gang notert i London.

Hva om det rett og slett handler om noe så kjedelig at han ikke tror tiden er inne for WRL riktig ennå? I tilllegg vet vi at han har et "krav" om å intervjue toppledelsen i de selskapene han plukker. Gitt at WRL står foran et direktørskifte, vurderer han det gjerne slik at han vil prate med Jersing først.

Til å være en som strengt tatt ramlet inn i aksjen på fjoråret for å disse en annen WRL-aksjonær, så synes jeg du er i overkant høy på deg selv.
Redigert 26.02.2018 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
26.02.2018 kl 19:36 9601

Drit nå i denne BL da. Det som betyr noe er økt produksjon og å få betalt for gassen de selger og ikke minst betalt for gassen som de har solgt, men ikke fått betalt for. De har en del utestående og det virker som om dette er på vei inn. BL er om en nevnte evt et krydder, men ikke noe must. WRL tjener penger nå og vil tjene enda mer fremover. Kursen er altfor lav og skal opp enten de er med i en BL eller ei.
thief
26.02.2018 kl 19:47 9431

ny betaling kommer vel denne uka(mest sannsynlig) eller begynnelsen av neste:)
Slettet bruker
26.02.2018 kl 19:52 10406

helt enig med deg, YNWA
Alph det jeg mener er at Malcy med gode grunner ikke finner det forsvarlig på nåværende tidspunkt å putte denne aksjen oppe i bøtta si. Foreløpig ser det ut som jeg har rett. Jeg skulle gjerne tatt feil om dette, poenget mitt var ikke om han gjør det eller ikke, men at dustete aksjonærer blir "skrekkelig" skuffet og gir uttrykk for det, enten i forum, eller ved å selge. Begge deler er ikke bra for aksjer med så liten omsetning. Hvis du skulle mene at Malcy skulle ha puttet aksjen i bøtta si, og det var feil at han ikke gjorde det, så er det helt greit for meg. Jeg sitter på aksjene jeg har kjøpt i WRL. Mener det er en av de bedre OB aksjene på sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
alph
26.02.2018 kl 20:37 10356

Vel, manglende omsetning og oppmerksomhet er ikke "gode grunner". Usikkerhet rundt betaling, farm out, ny CEO etc. er eventuelt gode grunner..

Om det er "dustete" aksjonærer som velger å selge pga dette vil tiden vise. I dag så sluttet vi likt med forrige handelsdag. Jeg tror ikke dette vil bety noe som helst for WRL sin kursutvikling.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2018 kl 21:59 10254

siden du skal kverulere Alph, jeg skrev faktisk: "Jeg kunne utbrodert flere grunner, men det er lov å tenke sjæl. "
Uansett, så vidt det vites er foreløpig ikke WRL aksjen puttet oppe i bøtta til Malcy. Lykke til, enten du selger eller blir.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
bjay
27.02.2018 kl 09:28 9888

Brumle,

Det at du hevder du treffer 100% og slår deg selv på brystkassa over at WRL ikke kommer på BL, sier mer om deg enn oss som hadde håpet. Det er ingen tvil om at WRL var en seriøs kandidat for BL 2018, det kunne man høre fra Malcey selv etter flere uttalelser om selskapet. Så det at enkelte håpet at WRL skulle komme inn på listen var nok ganske realistisk håp, i motsetning til hva du hevder at det så og si ikke var en sjanse og du hadde rett hele tiden. Det blir bare latterlig det du skriver, så det trenger ingen flere kommentarer. Du har fått flere gode argumentasjoner for hvorfor WRL like godt kunne blitt med, mens dine holder ikke mål. Så hva Malcey valgte til slutt får han stå for. Listen har som han selv sier ikke prestert optimalt i 2017, og er ikke noe og gjøre ett stor poeng ut av videre. Det har ikke noe og si for driften av selskapet, men hadde sikkert bidratt til hjelp med og markedsføre caset. Sånn sett hadde det vært positivt. Veien videre blir den samme for selskapet med eller uten BL. Ser ingen grunn til at du skal rakke ned på dine medaksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
40something
27.02.2018 kl 09:36 10012

Samme prosedyre i flere dager. Er det en spiller som selger og kjøker av seg selv? Der er jo ingen vits å legge opp til en spread som man selv ikke bryr seg i. Nei selg deg ut å bli ferdig så får heller vistå uten handler inntil vi får noen seriøse på banen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 10:31 9938

herregud bjay
jeg har selvsagt ikke 100 % rett hele tiden, men stort sett har jeg hatt rett om WRL. Min magefølelse og vurdering av Malcy., tilsa at WRL ikke kom i bøtta hans nå.
Jeg synes aksjonærer har et visst ansvar for hva vi skriver. Når noen mener at WRL skulle vært i den bøtta, og så skriver sin store skuffelse over at det ikke skjedde, er det nesten greit. Jeg synes allikevel det ikke er ok å spenne forventningene for høyt. Jeg synes ikke det er ok, å hylle noen som har overhaussa aksjen. Det er ikke ok, å skrive tøv i fylla på en diskusjonstråd om WRL. Det er ikke ok å hetse medaksjonærer. Å hylle en IR som åpenbart er redd for å ta en telefon og som til og med desinformerer markedet big time, er ikke helt greit. Det er ikke ok for en aksjonær å skape frykt for Afrika effekten og skrive om det og linke til 10 års gamle artikler, synes jeg ikke om når Tanzania viser så store fremskritt. . Det er ikke ok, å fremheve frykt og hevde til stadighet at potensialet som ligger i Tembo, er noe som drar kursen ned. Det er ikke ok å love at man skal stalke en annen medaksjonær ved til stadighet å skrive dritt om ham i tråder som omhandler en aksje. Det er ikke OK å messe negativitet ved at selskapet flytter til London.
Du synes det ikke er OK at jeg ved flere anledninger har forsøkt å dempe forventninger til Malcys blogg. Jeg synes det var idiotisk å pushe forventinger om at WRL kommer oppi bøtta til Malcy nå- spesielt når det ikke skjedde.
Jeg har skrevet at jeg faktisk tror MALCY har lyst til å ha WRLi bøtta si, men at det neppe kommer til å skje før en skikkelig IR kommer på plass og før flytting til London har skjedd. Jeg kunne si 10 andre grunner for hvorfor jeg mente Malcy ikke kom til å ta WRL i bøtta.
Jeg er enig med deg i at det ikke er noen grunn til å rakke ned på medåskjonærer. Men er ikke det du gjør i ditt innlegg? Du kan rakke ned på det jeg skriver, men å rakke ned på meg som person, synes jeg ikke om.
Når det er sagt, WRL kommer sannsynligvis til å levere et bra årsresultat. Og jeg tror rapporter fremover vil være ganske positive. Men dessverre forventer jeg at enkelte aksjonærer kommer til å uttrykke stor skuffelse hver gang. Jeg mener det er bedre å ha lave forventninger og bli overrasket enn omvendt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
alph
27.02.2018 kl 10:45 9926

1. Ingen uttrykker stor skuffelse for at WRL ikke havnet på BL. Forundring eller overrasket til nøds.
2. Ingen hyller IR. Hun desinformerer heller ikke markedet.
3. Du bør ikke snakke om andres eventuelle stalking, da det faktisk var den eneste grunnen til at du begynte å skrive i WRL-trådene, for å henge ut en ivrig WRL-aksjonær pga uenigheter rundt solenergi og klimapolitikk(!) WRL hadde du lite og ingen tro på.. Som f.eks her: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2307505 og en bråte andre tråder hvor du kun var opptatt av å skrive skit om en annen debattant og WRL.
4. Du må gjerne ha så mange meninger du vil om Malcy. Det er begrunnelsene dine som er alt for tynne. Han bryr seg nada om hvilken oppmerksomhet andre gir selskapene han følger tett. Det er liksom litt av misjonen hans å lete opp undervurderte og undereksponerte selskaper. Han bruker ikke tiden sin på Exxon og Statoil..
5. Oppsummert: oppfør deg litt mindre cocky og litt mer voksent, så skal du se dette går helt fint.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
bjay
27.02.2018 kl 10:49 9784

Jeg rakker ikke ned på deg, men på det faktum at du hevder dine medaksjonærer nærmest er idioter fordi de hadde ett håp om at WRL kom inn på BL. Du får det ut til å høre som det er og tro på julenissen, men ut fra hvordan Malcy har ordlagt seg så var nok WRL veldig nærme. Når det gjelder hvorfor, så er det vel egentlig bare Malcy selv som kan svare , men det at det kommer inn en ny sjef som han ønsker og treffe er nok en av faktorene. Når det gjelder markedsføringen av caset så har jeg ikke sagt meg uenig, og er en av årsakene til at jeg håpet en stund på BL. Rett og slett som en ren markedsføring av caset, og at noen flere kanskje fikk opp øynene for WRL. Nå må selskapet fortsette og levere på driften, pengene komme inn som avtalt også får vi se hva Tembo bringer til bordet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 11:04 9892

Alph
1. jeg har lest at noen har forventet og uttrykt skuffelse at det ikke kom i bøtta.
2. Måtte sende en mail til Katrine da hun desinformerte markedet om innbetaling og hun uttrykte det som om innbetaling i desember var totale innbetalinger for hele 2017.
3. Grunnen til at jeg skrev om en annen skribent, var at han spente forventningene alt for høyt hele tiden og laget en hausse tråd nesten hver dag. Først når han roet ned den virksomheten, kjøpte jeg aksjer i WRL. Min erfaring fra et annet sted, handlet om ting han hadde skrevet og måten han skrev på som reduserte hans troverdighet i mine øyne.Ber om unnskyld for det. . .
4. OK- det har jeg skjønt
5. Det går helt sikkert fint. Hvis vi drar i samme retning og lar være å hetse hverandre og skriver om selskapet på en sannferdig måte..

Edit til Bjay
Skjønner at folk håpet på Malcy, og jeg synes ikke det er idiotisk. Men alt det andre jeg skrev,, vitner om manglende dømmekraft.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Zozzes
27.02.2018 kl 14:19 9180

Detta skrev Malcy för 1 år sedan
"Hi Jonas
I have met Wentworth twice in recent weeks and am very impressed, as i said on Twitter it is only a matter of time and me doing a bit more work on the company before they join the list."

Så nog var det hugget som stucket att den skulle kunna komma med.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
karotek
27.02.2018 kl 14:39 9155

Fortsatt tragisk mangel på kjøpere..
Lite volum, vi får se om man klarer å presse den under 3.
Dog skal det ikke mye kjøpsvolum til for å starte et lite rally her heller.
.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 15:33 9203

Jeg sitter fremdeles med alle mine aksjer på fjerde året og venter. Hva venter jeg på? Jo det store gjennombruddet... Dessverre lar det vente på seg. Det går jo fremover, men med museskritt og anonymt. For de aller fleste eksisterer ikke selskapet og jeg tror det må noe litt dramatisk til for å snu trenden. Det bør da vel snart begynne å komme noen nyheter relatert til farm out og tembo. Etter min oppfatning er dette godt på overtid allerede, vi går snart inn i Mars måned?. Jeg er ikke overtroisk, men man kunne lett tro at det hviler en slags forbannelse over selskapet, det lagger liksom alltid i et eller annet...
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 16:01 9160

jeg må si jeg er imponert over trofastheten til WRL aksjonærer. Om noen fortjener det store gjennombruddet er det virkelig slike som Daywalker. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
40something
27.02.2018 kl 16:21 9136

Og 40something; )
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
27.02.2018 kl 16:25 9129

Og JahMason
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Zozzes
27.02.2018 kl 16:38 9109

Och Zozzes
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 17:16 9039

Ja, det er mange trofaste aksjonærer i WRL som fortjener et gjennombrudd snart. Derfor bør det komme gode nyheter relatert til Tembo eller annet snarest. Det blir tungt å svelge om farm out skulle gå i vasken, selv om Mnazi Bay går som det griner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
niller
27.02.2018 kl 18:14 8986

Og Niller , har også ventet, og venter stadig
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
alph
27.02.2018 kl 18:37 8948

Ja, det vil være et kraftig slag hva angår troverdighet, siden det har blitt kommunisert at man kan velge og vrake i til dels store samarbeidspartnere. Skjønner at det er mye som skal på plass, men nå har dette blitt varslet for over to år siden, og antatt borestart er om fire måneder. Forhåpentligvis dreier det seg om at samtlige detaljer skal være på plass først, ned til hvilken bedrift som skal håndtere borekaks...

Utrolig spent på hva som kommer; hvem blir partner(e), hvem blir operatør, hvor stor andel får WRL beholde og hvordan skal kostnadene fordeles. Selv om ikke ett øre av Tembo er inkludert i kursen, tror jeg nok vi vil se en nedgang om WRL skuffer på Tembo.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
riskypick
27.02.2018 kl 19:21 8806

Så lenge wrl leverer i henhold til guiding samt at det sannsynliggjøres stadig økende etterspørsel i Tanzania er vel nedsiden litt begrenset. Betalinger kommer vel nå rimelig regelmessig. Tembo vil kunne slå begge veier. Klart det er nok litt forventninger her som kan trekke ned ved negativt utfall,men oppsiden kan bli enorm. Har ikke noe belegg for å si noe om Tembo,men har en følelse av at det er et meget potent felt.

Nå har ikke jeg wrl,men hadde jeg sittet over år som noen av dere her,hadde jeg ikke solgt nå på oppløpssiden. Jeg er jo en TTS’er. Lider litt samme skjebne som wrl,med å skuffe år etter år og sliter med å få fair pris,selv om det nå ble synliggjort åpenbare verdier ved macgreggor deal. Det er bare det at markedet evner ikke å verdsette rest tts(Syncrolift). Det er åpenbart for meg at Tts er verdt nesten dobelt så mye,men det hjelper ikke stort når vi ligger der vi gjør. Kan ikke selge den for å kjøpe WRL. Men det kommer et saftig utbytte der i høst. Da får vi se hvor wrl er i løypa.

Lykke til her. Kunne vært artig å vite om Jah Mason fikk med seg asetek oppturen fullt ut? Husker vi diskuterte den like før den gikk til himmels. Selv ble jeg med asetek fra 18 til 50 sånn ca.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
27.02.2018 kl 19:47 8878

Riskypick, jeg snittet rundt 25kr tilslutt og solgte meg ut rundt 56kr. Solgte meg gradvis ned på hele nedturen og satt kun med en liten post når gevinsten kom. Så jeg var veldig klar for å ta gevinst. Desverre tapte jeg en del på timing og egen likviditet, men det hele endte greit. Men ingen himmelferd.
Føler WRL er litt samme caset, mye verdi som markedet ikke helt klarer å prise. Så en dag snakker tallene for seg og kursen går. Tiden er moden nå og oppsiden er formidabel.
Lykke til i TTS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
40something
27.02.2018 kl 21:54 8679

Litt kjedelig at vi fortsatt skal spekulere om nedsiderisiko. Jeg kan ikke la vær å sammenligne med PEN som nå har gått 200% i de siste måneder. Markedsverdi er lavere enn WRL. De har påvist olje men ikke solgt så mye som wrl har solgt gass. De er i en tidligere fase enn WRL. Allikevel så forskuddterer aksjonærer i Pen resultatene, hvuilket er typisk i alle selskaper på børs. Men hvorfor skjer det ikke i wrl? de har påviste resurser , alenerett til salg i 16 år uten konkurrense, Tembo sine resurser. Allikevel så skal vi operere i slik en farmerleage i NHL fast vi burde operere i første ledd. De som sier at markedet alltid har riktig, må man si at det kun er 1 marked, eller at markedet ser og favner alle? Jeg mener at markedet ikke er til stede på alle arenaer og derfor så er det feil å si at markedet har rett å definere verdi på alle selskaper. Markedet er selektivt og opererer der det er action og driter i andre arenaer der det ikke er volum. Vi ser eksempler på selskaper som ponerer om å trekke seg fra børs. Hva tilsier at Wrl skal eksistere på børs når vi i en så lang periode ikke ser noen interesse for selskapet, og verdisetting ikke rettferdiggjør fundamentale verdier. Wrl trenger ikke noe kapitaltilskudd fra børs. De eneste som trenger børs nå er vi aksjonærer som ikke får våre investeringer til å speile verdiøkningen i selskapet. Absurd spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
alph
27.02.2018 kl 21:54 8681

Jeg trodde det var helt avgjørende med tidlig farm out for om det i det hele tatt er noe vits i å gå videre i prosjektet. Lite hensiktsmessig å bruke masse tid og ressurser på planlegging, brønndesign, anbudsarbeid etc. dersom man til slutt må legge alt på is pga manglende partner og for høy risiko.

Far Ltd. farmet ut to felter i Gambia, hvor de opprinnelig hadde 80%, leser jeg. Boring planlagt ultimo 2018. https://www.rigzone.com/news/far_signs_farmout_agreement_with_petronas_in_the_gambia-26-feb-2018-153659-article/
Kanskje noe i nærheten vi også kan forvente?

"FAR Ltd has signed a farm-out agreement with a subsidiary of Petronas for a 40 percent interest in each of The Gambia’s blocks A2 and A5.

Following the deal, Petronas will fund 80 percent of the total well costs of the Samo-1 exploration well, up to a maximum total cost of $45 million. Petronas will also fund FAR’s share of non-well costs up to a maximum amount of $1.5 million.

FAR will retain a 40 percent interest in each of the A2 and A5 licenses and will remain operator through the exploration phase. Samo-1 is expected to be drilled in late 2018 and will be the first exploration well offshore The Gambia since 1979.

“This farm-out deal with Petronas is further recognition of the value of our Gambian licenses and FAR’s status as a partner of choice in the Mauritania-Senegal-Guinea-Bissau-Conakry Basin,” FAR Managing Director, Cath Norman, said in a company statement."
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
27.02.2018 kl 22:19 8729

Eneste forskjellen, men dog en stor forskjell er at WRL ligger på riktig side. Vi ligger i Øst-Afrika og ikke vest. Samtidig som vi eier 85% og ligger onshore. Personlig anslår jeg en bedre deal, men det får Mars måned vise :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
alph
27.02.2018 kl 23:10 8670

Mars er en god måned. Mange fornuftige folk er født i mars..
Får vi i tillegg
- melding om solide innbetalinger 1. mars (inkludert nedbetaling på gamle fordringer)
- melding om økt produksjon >80 mmscf/d - og Dangote cement plant er koblet til samt turbin 4 på Kinyerezi II er i gang
- en god farm-out agreement på Tembo,
så må vel kursen endelig begynne å bevege seg i riktig retning?
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
riskypick
28.02.2018 kl 04:45 8471

40something
Les SEB analyse om PEN,så skjønner du hvorfor den går. De er på lag med FPSo spesialist Bwo og det går unna på dusafu. Ting begynner å materialisere seg for pen,dessuten har de et felt i drift som wrl samt fortsatt lavere mcap enn wrl.
Det er klasseforskjell på nåværende tidspunkt mellom Tembo og dusafu,det må du være klar over. I tillegg må du huske at det skummer ikke av wrl enda og det kan ta tid før det gjør så. I PEN snakker man om eps på 4-5kr på sikt og det er dette som nå synliggjøres. Og det er meget sannsynlig. Akkurat som det er meget sannsynlig at wrl ligger på inntjening på 0,75/aksje på slutten av året er det like sannsynlig at PEN ligger på 2,5kr/aksje.

Og hvor er kursen til PEN? Jo,så sannelig,den er 3-4 ganger så høy som WRL(3,3*0;75=2,5). Det er helt essensielt at du ser dette 40something,ellers har man ingenting på børs å gjøre. Legg også merke til at PEN ikke beveget seg mye på farmout av dusafu,men nå som det nærmer seg og lukten av cash flow nærmer seg og blir kraftigere og mer sannsynlig,da går det fort opp.

Det våset du snakker om at børs er sånn og slik og at wrl er feilpriset og burde vært tatt av børs. Det er bare tull. Det er slik børs er. Det er derfor jeg kunne plukke Tts på 4kr selv om de alt leverte cash flow på 0,7/aksje i ett kvartal,samtidig som de guidet ytterligere effektivisering. Nå har jeg høstet 60% i Tts på noen måneder fordi jeg så hva som kom til å skje etter q2 rapport og at det forsterket seg i q3 rapport. Det er derfor jeg mest sannsynlig kommer til å mer enn å doble pengene mine i Tts,fordi markedet fortsatt ikke forstår verdien av Syncrolift. Syncrolift er i øyeblikket gratis og jeg har regnet meg frem til at den burde klare en eps på 0,5-0,8 i 2019 og det på en ordrebok som alt ligger der. Det i et segment hvor ordreboken svulmer q for q. Det i et segment hvor marginforbedringen fra 2016 til 2017 ligger åpent for alle å lese. Sannheten om Tts er at de mottar kontanter mest sannsynlig omkring 7kr/aksje i q3 og at du i etterkant får et selskap som kan generere 0,5-0,8 i eps i 2019. Denne aksjen koster idag 6,52kr. Det er sånn børs er og det må man finne seg i og det er derfor det går an å tjene penger på børs.

Så er det selvsagt risiko. Det er det i alle aksjer,også i wrl på dagens kurs og det er selvsagt det i Tts. Ikke sikkert det blir slik som jeg skriver om Tts,men det er likefullt mitt beste estimat.

Så du har forsåvidt rett i at aksjer er feilpriset,men de justerer seg over tid til riktig verdi.

Se på skue sparebank. Alle visste at de på et tidspunkt kom til å endre utbyttepolitikken tilbake til det gamle 50% av net profit. Allikevel går ikke aksjen før det endelig blir meldt som nå. I skue får man 10-13kr i utbytte om et år og 7kr om noen uker. Aksjen kostet 120kr før annonsering av ny utbyttepolitikk,nå går den og den kommer ikke til å stoppe er mitt tips. Den koster nå 132kr og riktig verdi er antagelig over 150kr. Hvertfall i mine øyne. En utmerket utbytteaksje å eie.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Kingen
28.02.2018 kl 08:13 8360

Nå har vi hatt rally i de andre myggene vi liker å sammenligne oss med. QEC, IOX, APCL har i tur og orden hatt store oppturer, og et par av disse har gått skikkelig på trynet senere som forventet. PEN har et pågående rally.

WRL ligger enda på vent. Vi får snart tro at det er vår tur til å glede oss over kraftig oppgang, og som skrevet lengre oppe så kan kanskje Mars være måneden det løsner?
Vi bør uansett være på oppløpssiden nå for en solid reprising, og at markedet får opp øynene etter mange traurige år.

Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
pluto
28.02.2018 kl 08:46 8315

Hør på forrig ukes Pengepodden, som er Nordnet sin podcast. Gjesten er fra East Capital. Nesten halvveis snakker gjesten om at selskaper som opererer i emerging markets ofte prises feil. Greit å høre for oss aksjonærer i WRL som mener prisingen av selskapet er helt på tryne. Vi får nok rett før eller siden :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
d12m
28.02.2018 kl 09:06 8363

"og antatt borestart er om fire måneder"

Nei, det er Q3 som er estimert tidspunkt så man har nok litt mer tid enn som så.

"The Company anticipates the drilling of the appraisal well in Q3 2018, subject to securing a partner."
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare