Nordkapp

Slettet bruker
17.06.2019 kl 15:54 1878

https://www.nettavisen.no/okonomi/thon-ser-rodt-av-bomstasjon-ved-norsk-naturperle---skammelig/3423728155.html

Helt vilt at kommunen leier ut for 80000 kr. i året, og så tar en privat leietaker (som nå kanskje attpåtil er svensk ?)
inn 50 millioner i året ved å flå turistene.

Jeg er skeptisk til modelen med Finnmarkseiendommen. Statsskog eller annet egnet offentlig selskap burde være
grunneier i Finnmark. Det hviler noe kraftig ukurant over dagens eiermodel. Det virker å være en slags kjøkkendør
for utenlandske interesser rett ut sagt. Det skal vi IKKE ha.

På det offentlig eide Nordkapp bør nordmenn selvfølgelig ha gratis adgang.
Redigert 19.01.2021 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
17.06.2019 kl 16:04 1870

Helt enig. Jeg synes det er fullstendig umoralskt å ta 270kr pr. mann for dette. Ingen eier Nordkapp og allemannsloven burde gjelde isteden for å gi penger til private lurendreiere som så ofte ellers. Tenk hvor mange andre steder man kan sette opp gjerde og ta seg rikelig betalt.

Jeg var der for noen år siden med leid bil, men selvsagt stoppet jeg bak porten. Det hadde jeg bestemt meg for på forhånd. Det ble isteden en koselig fottur til Knivskjellodden. Nesten ikke folk, og lenger nord er det også.
Slettet bruker
17.06.2019 kl 16:15 1860

Tror ikke det er så ille for kommunen som det høres ut som. Avgiften skaper masse arbeidsplasser som kommer de lokale til gode. Hadde det vært et åpent område for alle hadde de ikke fått en eneste arbeidsplass tilbake, bare en masse trafikk.

Bare se på steder som preikestolen eller trolltungen, kommunen må bruke masse ressurser på å legge til rette, lokale må redde folk ned på dugnad, og de sitter igjen med veldig lite.
Slettet bruker
17.06.2019 kl 17:21 1814

De kan leie ut til service, men ikke ta skyhøye bompenger.
Ved Prekestolen, Trolltunga osv. kan det være lignende opplegg.
Men moderat priset mot publikum, og en god ikke-glorete profil.
Fluefiskeren
17.06.2019 kl 17:27 1810

Du slette tid. Dere mener altså at allemannsretten skal skrotes. Forfallet kjenner ingen grenser ser jeg. Dette er norsk natur. Ingen eier Nordkapp.

Og hva betyr det at de bør leies ut til service? Gjelder det Galdhøpiggen også?

Redigert 17.06.2019 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2019 kl 17:50 1790

Tviler på det er snakk om å fjerne avgiften uansett hva de gjør. Det er jo den som holder liv i arbeidsplassene. Det mange reagerer på er at overskuddet som er på titalls millioner forsvinner sørover eller til Sverige. Så et alternativ er å la kommunen ta over og sørge for at de millionene heller går til skoler osv.
Slettet bruker
17.06.2019 kl 20:40 1752

Noe som heter Finnmarkseiendommen (var tidligere Statsskog), eier 95 % av Finnmark fylke. Dvs. en eiendom som
er større enn Danmark. Her ligger Nordkapp også.
Hvem som er grunneier ved Galdhøpiggen vet ikke jeg. Ei heller ved P-plassen ved Prekestolen,
Trolltunga og tilsvarende steder andre steder i Norge.
Ingen tvil om at slike steder kan det trengs litt service. Toaletter, suvenirbutikk, kiosk, bevertning
og annet naturlig tilhørende.
Foretak som vil drive slike virksomheter betaler dermed litt leie for dette. Om det er offentlig grunneier,
kan denne føre opp aktuelle bygninger og leie ut disse.
Noe sånt er vel tilfelle i f.eks. Frognerparken eller ved Hukodden badestrand.

Fluefiskren kommer med ting ingen har sagt her.

Redigert 17.06.2019 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
18.06.2019 kl 18:05 1697

Pris ved Prekestolen og Trolltunga er hhv:
Prekestolen 250 kr for parkering 4 km unba
Trolltunga 300, 500 eller 600 kr. Dette for parkering hhv 20, 14 og 10 km unna

Nordkapp koster kun penger om man ankommer motorisert. Dvs man betaler reelt for parkering.
Fluefisketen kunne satt bilen 6 km borte gratis (p-plass til Knivsjellodden) og gått eller syklet til Nordkapp og dermed kommet gratis inn. Både ute på platået og inn i Nordkapphallen.
(Som tur- og friluftsopplevelse er Knivskjellodden dog uansett et bedre valg).

De 80 000 kr i festeavgift er til FeFo, ikke kommunen.
Til kommunen betales eiendomsskatt (mye mer enn 80k)
Redigert 18.06.2019 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.06.2019 kl 18:13 1692

Hvorfor i all verdens jord og pannekake skulle jeg gå seks km for å komme til Norges nest nordligste punkt som er full av turister fra Asia når jeg i fred og ro kan gå til Norges nordligste punkt hvor roen kommer over meg. Natur er viktigere for meg enn turister og brussalg.
Fluefiskeren
18.06.2019 kl 18:23 1684

Hva har dette med Finnmarkseiendom å gjøre. Inngangspenger på Nordkapp kom lenge før Finnmarkseiendom.
Onkel_S
18.06.2019 kl 18:45 1672

Som skreve, som natur og friluftsopplevelse er Knivskjellodden et bedre valg.

Men sammenlignet med å gå godt 4 km til Preikestolen (hvor du møter de samme asiater, men ikke har mulighet for å kjøpe brus) og måtte betale 250 kr i P-avgift er ikke gratis inngang og parkering ved å gå 6 km så ille heller
Redigert 18.06.2019 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 20:31 1640

Dette kjenner ikke jeg til. Det høres helt vilt ut. Sånn bør vi ikke ha det i Norge.
Slettet bruker
18.06.2019 kl 20:35 1633

Nordkapplatået ligger vel i nå Finnmarkseiendommen ?
Det er ikke Finnmarkseiendom som sådan, men et juridisk eierredskap som heter Finnmarkseiendommen. Det
burde folk studere nærmere, fordi det virker ikke å være sånn det bør være.