WRL - Seineste analyse - Peel Hunt

Slettet bruker
WRL 10.11.2017 kl 21:37 36395

London-baserte Peel Hunt (peelhunt.com) tok opp dekning av WRL den 18 okt. og skriver mye positivt i sin 29-siders analyse. La oss plukke ut essensen. Kanskje blir den med det litt lettere å forstå?

Powering up a nation
By providing long-term visibility on both production and cash flow growth, Wentworth is differentiated versus its peers. Over the next 18 months, the Mnazi Bay gas field in Tanzania will enable rapid deleveraging of the balance sheet and will add support to the equity. In addition to the core producing asset, significant exploration/appraisal upside exists in both Tanzania and Mozambique that could add substantial new resource and provide further NAV upside.

Since Mnazi Bay was brought online in Q315, production has increased to c50MMcf/d (>60MMcf/d currently, FY17 guidance 45-50MMcf/d) and in the short-term the aim is to increase this further towards 70-80MMcf/d in 2018. Beyond this it is expected that continued demand growth for gas-fired power generation will see production continue to rise, enabling Mnazi Bay to deliver PHe 110MMcf/d gross production in 2019. It is worth highlighting that geologically, Mnazi Bay’s gas reservoirs are capable of delivering these volumes from the existing well stock. This is an important point as it means no more significant capex is required in order for Wentworth to double production from current levels.

In addition to Mnazi Bay, Wentworth also holds an 85% operated interest in the onshore Rovuma concession, Mozambique, which contains the potentially material Tembo oil and gas discovery (20p/sh risked). Efforts are currently focused on securing a farm-in partner in the months ahead to help fund the drilling of a high-impact appraisal well in 2018. In our view, a successful outcome that proves Wentworth’s geological model could add incremental NAV in excess of the current market capitalisation.

Investment case
Wentworth Resources is an exploration and production company currently focused on producing PHe c16MMboe of remaining entitlement natural gas reserves from its Mnazi Bay field in Tanzania. In addition, efforts are also focused on working towards the likely 2018 appraisal of a potentially significant gas and liquids discovery in the onshore Rovuma Basin, Mozambique.

With a long-term gas sales contract in place, all of the major capex items now behind it and with the field likely to be in commercial production for the remainder of the licence term which expires in 2031, Mnazi Bay is the asset that currently defines the company and differentiates it versus peers.

Once Mnazi Bay is at plateau production, our modelling of the current 2P reserves base shows the field will generate free cash flow of >$20m/pa out to 2022. Beyond this it is our expectation that additional prospective resources will be discovered and tied-in, thereby extending plateau production beyond the 2P profile shown below.

Strategy
Wentworth aims to be a low-cost developer and producer of gas in Tanzania by delivering gas into existing infrastructure for sale downstream to industrial and power off-takers. Importantly, with significant spare capacity in the trans-national gas pipeline, Wentworth is ideally positioned to feed growing regional and national gas-fired power demand.
In addition to a stable production base, Wentworth will also look to add value via its prospective exploration and appraisal assets also located in the Rovuma Basin in southern Tanzania and northern Mozambique.

Receivables repayment to bolster cash flows
As a result of past development and operating costs at Mnazi Bay paid for by Wentworth on behalf of TPDC, a $35m long-term receivable had been accrued. By December 2016 this had been reduced to $27.1m and to $23.7m by end June 2017. We estimate that between 2017-19 Wentworth will benefit from a disproportionate share of production cash flows in excess of its PSC entitlement to eliminate the TPDC receivable and accelerate the pace of deleveraging.

A key point to highlight here is that due to the way in which the receivable is recovered, there is in our view a low risk of none recovery. More precisely, we understand that Wentworth’s Mnazi Bay operating partner, Maurel et Prom, gets paid directly from the buyers of the gas for 100% of the gas sold from the Mnazi Bay JV; Wentworth is then paid by Maurel et Prom its PSC entitlement revenue.

Maurel et Prom and Wentworth receive TPDC’s PSC entitlement revenue, which is split roughly 80/20 in favour of Wentworth until the receivable is eliminated. The impact on Wentworth’s cash flows is therefore disproportionately positive in the early years of Mnazi Bay production. Based on current and forecast production levels, our expectation is that the receivable will be eliminated entirely by end 2019.

WRL er definitivt "Den lekreste dama i gata" og hun blir bedre og bedre for hver dag.

:-)

Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Sondrinho
29.11.2017 kl 17:30 13700

Så med andre ord; Kiliwani North 1 er stengt i several months (om ikke forever) og de 15(?) MMcf/d som har blitt produsert der, tas nå direkte fra Mnazi Bay og WRL og kommer kanskje til å overta den forever?
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
alph
29.11.2017 kl 20:18 13404

Har fulgt Aminex trådene ett års tid. Det er jo høy aktivitet der, og dann og vann dukker det også opp en interessant artikkel.
Men de har vært veldig kjepphøye på caset og også latterliggjort WRL. Tipper det vil roe seg fremover..
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
Babb
29.11.2017 kl 20:25 13527

Har de noen saklige innvendinger mot WRL, eller ler de bare av kursutviklingen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
alph
29.11.2017 kl 20:35 13505

De er veldig opptatt av at WRL har gjeld, og at AEX ikke har gjeld.
Ellers latterliggjør de jo den labre omsetningen og interessen, hvilket de har god grunn til.

Nå skal det sies at det er noen WRL aksjonærer som kanskje ikke på verdens mest sjarmerende måte har bedt dem vurdere om kanskje WRL kan være et bedre bet enn AEX på sikt, noe som virkelig har fått piggene ut hos enkelte...
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
icebear
30.11.2017 kl 07:04 13202

Selskapet burde nå komme med en ny Operational Update hvor de bekreftet 1. faktisk innbetaling på konto, ikke en forventet innbetaling som i Q3 presentasjonen. Pluss en oppdatering om at produksjonen nå er vesentlig høyere. Gjerne med en forklaring på hvorfor den er det. De som ikke hørte på telefonkonferansen eller leser HO er trolig ikke kjente med dette. Dette burde være et minimum av markedsføring.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
alph
30.11.2017 kl 09:05 13087

Strømstans i stort sett hele Tanzania, pga teknisk svikt.

Få gang på det!
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
mikkelschmidt
30.11.2017 kl 10:30 13124

Læs nu bare Q3 det hele står der i, hvorfor spilde deres tid med opdateringer der allerede er meldt, i måske den travleste/vigtigste tid i virksomhedens historie..
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
icebear
30.11.2017 kl 10:58 13080

Ja de 10 minuttene det tar å skrive det er selvfølgelig bortkastet tid. Vet du forskjellen på forventet innbetaling og en bokført innbetaling? Mener du at kjøpersiden ser bra ut? Jeg mener all info i disse tider må ut for å få oppmerksomhet.gjerne 1 gang for mye enn for lite. Så men hva du vil selv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
alph
30.11.2017 kl 11:39 12913

Deler denne fra "mick2020" på AIM-forumet:

I sent Katherine (Roe) a few questions earlier this week, so I though it would be useful for other shareholdes to read her response.
With production increasing quickly now, and all wells performing very well, 2018 looks to become a very exciting year for WRL!

-------------

Q) When do you expect the office move to be completed?
A) We are doing this relocation gradually so that it is a well-managed process and does not impact or disrupt any operations of the Company. We expect this to be complete sometime around end of Q1 next year

Q) Are you planning to move from AIM to the main LSE market in London at a later stage?
A) This is not a consideration at this stage. We would need to be larger in market capitalized as well as have increase daily liquidity in our shares

Q) Is MB-1 flowing to the Madimba facilities now?
A) No this is still in progress but expected to be complete in the coming weeks

Q) How are the wells performing? Are they all delivering as expected?
A) The wells are performing very well. We have had no water and no drop in pressures so we are very pleased with their consistent delivery.

Q) Can we expect a new reserves assessment in Q1 2018
A) Yes this should be available in January or February next year

Q) Based on the March'17 reserves assessment, the company seems to rely on compression to reach 130 MMscf/d. Does this mean that we won't be drilling any development wells in Mnazi Bay in the next 2 years? (so only exploration wells?)
A)We think we are able to produce around 100 MMscf/d from the existing 5 wells so it is likely we will need one or two additional development wells to reach our contracted production volumes of 130 MMscf/d. The timing of these development wells will be matched with the growth in demand.

Q) Can we expect another £operational update£ in December?
A) We may release an update in December regarding payments and current volumes. We will look to provide 2018 guidance on production early in the new year
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
mikkelschmidt
30.11.2017 kl 11:45 13033

Jeg mener man bør rette al fokus mod virksomhedens underliggende værdi, og få det optimale ud af de kort man har på hånden, og dermed mener jeg også at kortsigtede investorers/spekulanter iver efter at få konstante updates bør ha' laveste prioritet. Når de i Q3 meddeler at produktionen i løbet af oktober har nået over 70 mmscf/d, gi'r det jo sig selv hvor den efterspørgsel kommer fra, og hvis ikke det gi'r sig selv, kan man jo kigge tilbage i July update, sidst produktionen var over 70 og se hvad det skyldes. Forventede vs. bogført indbetaling, er ikke relevant i denne diskussion, ledelsen har meddelt ved Q3 og på CC at TPDC havde effekturet betalingen og den var på vej igennem banksystemet. Nu har jeg læst lidt blandt Aminex aktionærer, og det skræmmer mig lidt at tilliden til ledelsen forsvinder så snart der ikke kommer opdateringer bare for opdateringernes skyld. WRL aktionærer er generelt heldigvis mere nede på jorden, og diskutere faktuelle ting (for det meste), men den her tendens med at man ønsker opdateringer for at øge købsinteressen i aktien, selvom "nyheden" er af implicit karakter, er ikke fremmende business kultur. Hvis vi alle vitterligt var langsigtede, så vi hellere at IR arbejdet blev på et minimum for forhåbentligvis at holde aktien i det billige leje, så WRL i løbet af en 12 til 18 mdr. ville være i stand til at købe aktier tilbage billigt. Jeg vil slutte med et citat fra Buffett: If you aren't willing to own a stock for 10 years, don't even think about owning it for 10 minutes.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2017 kl 12:01 12893

Jeg har sagt det før.

Aksjekursen på en gitt dag er interessant for dem som enten skal kjøpe eller selge, men for alle andre bør den være relativt uinteressant. WRL er illikvid, kursen svinger mer enn i likvide aksjer og dersom man ikke liker det bør man holde seg unna. WRL er en aksje for investorer med en mer langsiktig horisont, og slik jeg ser det er det to framtidige scenarier for WRL:

1. WRL blir en utbyttemaskin.
I så fall ønsker jeg meg en lavest mulig kurs slik at det er mulig å reinvestere utbyttet til en best mulig pris.

2. WRL blir solgt (til en langt høyere kurs enn dagens aksjekurs).
I så fall ønsker jeg meg naturligvis en høyest mulig kurs den dagen selskapet selges, men en lavest mulig kurs fram til prosessen med å selge selskapet starter.

Går ting i henhold til forecast for Mnazi Bay og de får inn alle utestående fordringer + forventede salgsinntekter, kan WRL besitte en kontantbeholdning på over $40m eller rundt kr. 2,-/aksje i slutten av 2018. Kanskje vil de bruke noe av dette underveis til egenandel på Tembo, kanskje nedbetale mer gjeld, eller kanskje litt utbytte, hvem vet? Potensialet er der uansett, og hva om Tembo i tillegg blir bekreftet å inneholde det de antar og håper på?

;-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2017 kl 12:05 12992

Dette ser veldig bra ut!
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
mikkelschmidt
30.11.2017 kl 12:10 12998

Enig Jostein, ud over at tilbagekøb af egne aktier klart vil være at foretrække over udbytte, så længe den handles til under NPV10, derved opnår man en go' skattefordel, og størst mulig ejerandel for den langsigtede.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
Worth
30.11.2017 kl 12:33 13092

Ingen som vill ha mer WRL på billigsalg? :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
40something
30.11.2017 kl 14:17 12976

JegJeg ser ikke relevansen av Buffet sin mening om å være villig til å sitte i en aksje i min 10 år. Hvis jeg sitter i 10 kan jo kursen (7 år nå) være ATH. For den som kjøper idag kan også kursen være ATL om 10 år. Disse generaliseringene gjøres ofte av de som har fasiten i hånd og har gjort en success.

Det ser unektelig bra ut for wrl som selskap nå. Men hva hvis vi etter Q4, Q1, Q2 fortsatt står å tråkker på lave 3 kr? Alle prognoser har slått inn, Wrl har cash i masser. Produksjonen er på maks???
Kursen definereres fortsatt hvis kjøpere velger WRL eller et annet papir. Aksjemarkedet kan og vare i fare for 20-30% nedtur- det er en stund siden og det nærmer seg en korreksjon. Den kan sammenfalle med det at wrl tjener mer uten at de nyhetene kan bremse en flukt fra børsen. Husk at wrl har ikke reagert på noe av de makrooppgangene eller på det internasjonale markedet, men tidligere år reagerte allikevel Wrl på negative børsdager.
Vi har hele tiden sett det som umulig at ikke resultatene skal utløse kjøpssignaler i wrl, men få meglerhus priser aksjen noe særlig over nåværende kurs. Er det så vanskelig å finne info om hva wrl produserer nå og det neste halvåret? Meglerhus tørr ikke å prise høyere enn de tror markedet er villig til å betale for aksjen.Ellers minker deres troverdighet og de mister kunder.
Jeg mener og at børsen idag har alt for mange spillemuligheter for at vi ska kunnel relatere kursene
til selskapsprestasjoner slik som tidligere i historien. Trend har større påvirkning. Malcys blog f eks.
Jeg er enig i med Icebear om at siden det ikke koster ledelsen mye tid å rapportere når penger kommer inn på konto (siden det er Afrika) så er det vel no big deal uansett om det ikke er vanlig. Uansett så er det ikke et krav, men ledelsen ønsker jo og større likviditet og vet heller ikke hva som skal til for å skape den intressen. Ellers hadde de sikkert fått inn noen større investorer allerede.
Og ja . at kursen er lav er positivt for de som ønsker mer aksjer, men vi har hatt flere år på oss å kjøpe de aksjene nå Jeg ser ikke hvorfor det skal være feil i å ønske en bekreftelse på at jeg har investert riktig. Vi sitter jo ikke i WRL for å glede oss at selskapet går bra hvis ikke vi får noen del i den fremgangen.
Det at det selges nesten utelukkende til kurs ned er elvsagt at det er altfor mange som ikke ønsker å eie WRL. Vi andre er sannsynlig en meget liten minoritet som, slik Buffet proklamerer, har valgt å sitte så lenge i et papir.som WRL. Det betyr jo ikke at majoriteten/markedet har rett.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
icebear
30.11.2017 kl 14:56 13047

40. Årets innlegg. Det er er en naivitet her som er ubegripelig. Jeg mener ikke at det er noe galt med driften. Men den evige indirekte forsvaret av de ansattes jobb med markedsføring er uvirkelig for meg. Først bare gsa, så bare gass i røret, så levere pluss i regnskapet. Fasit?kurs ned. Josik. Hvorfor kjøper nesten ingen aksjer i WRL? Vi har diskutert dette i 6 år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
A. Automat
30.11.2017 kl 15:03 13041

Dersom alle prognoser slår til og Wrl har "cash i masser" samtidig som kursen fremdeles er like lav slik du beskriver kan jeg ikke skjønne annet enn at utbetaling av utbytte er et verktøy som kan tas i bruk. mvh
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
plaff
30.11.2017 kl 15:33 12854

Tillot meg å småhandle litt på dippen i dag. Sånn jeg ser det kjøper jeg aksjer med 4kr i rabatt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
alph
30.11.2017 kl 15:50 12968

Ingen er fornøyd med kursen.

Du har jo hatt tilsvarende innlegg en del ganger, er du frustrert over at du ikke får mer støtte?

Nå slutter jo MD og selskapet flytter til London. Ser du på det som positivt?
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
icebear
30.11.2017 kl 15:57 12733

Ja jeg har hatt disse innleggene i 6 til 7 år. Har jeg tatt feil? Å du? Gidder du å kjøre ut en graf for meg på kursutviklingen de sist 10 årene? Posetivt å flytte? Ikke vet jeg. Vet du? Du som har peiling. Jeg har ikke
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
mikkelschmidt
30.11.2017 kl 16:37 12548

Lad mig gi jer et eksempel hvor en lav aktiekurs vil gøre underværker for den langsigtede.
Antagelser med forbehold, ting sker aldrig som man forventer. Mcap 63 mUSD - 2,8 NOK
- Produktion fra mid 2018 og 12 måneder frem antages til 100 mmscf/d = net revenue 27.370.000,- $
- Receivables og udestående fra TPDC (antager 80% af deres 20% andel) og Tanesco 1,5m udestående = 15.200.000,- $
- Oper. Costs + G&A ca. 8.000.000,- $
- Nedbringelse af gæld samt udestående + renter 15.900.000,- $
- Capex til ny prod. brøn på mnazi 10.000.000,- $

I sådan et scenarie med store udgifter til nedbringelse af gæld og udestående samt capex til mnazi vil WRL potentielt stadig stå tilbage med 8.670.000,- $
Hvilket giver et direkte frit cash flow yield på 13,8%, hvilket bestemt ikke er dårligt på et år hvor gælden er nedbragt med 2/3 samt capex til en prod. brøn
Nu til humlen ved det hele, lad os sige vi alle sammen bliver enige om at vi bruger hele overskuddet på de 8,67 mUSD til et tilbagekøbsprogram af alt under 3 NOK hvilket vil indbringe 25m aktier til en GAK på ca. 2.85 NOK, hvilket vil reducere antal aktier til 161,5m aktier og Mcap ved kurs 2,8 NOK til 55 mUSD.
Lad os antage at året efter bliver resultatet det samme (virkeligheden vil produktion nok ha’ steget samt lavere gældsnedbringelse og lavere capex til mnazi) 8,67 mUSD.
Sidste år var det frie cash flow yield på 13,8%, året efter vil den være 15,8%.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2017 kl 17:09 12644

Dette ble kjedelig. Jeg ser for meg århundrets funn på Tembo og en kurs som går bananas. Salg av selskapet for minst 50 kroner aksjen før 2019. Dagens kursmål fra meglerhusene er helt på trynet. Det ser ut som investorene ikke engang hever øyenbrynene over at selskapet står foran store inntekter. Her må det spenning til for å få fart på kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
alph
30.11.2017 kl 17:59 12580

Men ta må du ta konsekvensen av det og selge deg ut, det nytter ikke å sitte å grine i ti år. Spesielt hvis du mener du ikke har peiling.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
icebear
30.11.2017 kl 19:01 12461

Du er ved dine fulle 5. Har du noe peiling på historikk i selskapet? Jeg å venner sitter på 1,5 million aksjer med snitt på 4,4 etter 5 år. Tøffing du. Bare å selge
alph
30.11.2017 kl 19:15 12442

Historikken ligger åpent tilgjengelig for alle.
Jeg reagerer bare på at du sutrer over at andre ikke ønsker å delta i klagekoret ditt. Hva vil du oppnå med det?
icebear
30.11.2017 kl 19:26 12440

Jeg konstaterer et faktum i motsetning til deg. Vil du ha det med teskje? Ok. Selskapet gjør ikke nok for å markedsføre seg selv. Bevis. Se kursutviklingen de siste årene mot progresjonen i selskapet. Er det vanskelig å forstå? Ja trolig for deg
alph
30.11.2017 kl 21:48 12336

Den manglende positive kursutviklingen har alle konstatert.
Jeg reagerte på din sutring over at andre ikke ønsker å være med i klagekoret ditt, og lurte på hva du ville oppnå med det.

Slettet bruker
30.11.2017 kl 22:38 12288

Hadde man eksempelvis hatt følgende aksjer i porteføljen over de siste 5 år ville kursutviklingen sett slik ut:
Polarcus: -99.9%
Seadrill: -98.6%
IOX: -95.1%
PEN: -87.2%
WRL: -16.4%
FLNG: +291%
Jeg vil påstå at kursutviklingen hos disse 6 selskapene ikke har noen relevans til ev. god eller dårlig markedsføring.

WRL's beste markedsføring kommer dog ut hvert kvartal framover. De har levert sin siste kvartalsrapport i rødt og vil kunne levere blå tall hvert kvartal i år framover. De produksjonsvolumene som er, samt videre vekst som kommer framover, vil flytte WRL over i øverste divisjon i forhold til inntjening. Og det handler ikke om at WRL ikke ønsker å markedsføre seg, tvert om. Men det er først nå de har noe å markedsføre som det lukter gull av.

:-)
d12m
30.11.2017 kl 23:30 12205

"Ja jeg har hatt disse innleggene i 6 til 7 år. Har jeg tatt feil? "

Men hva har selskapet drevet med i de årene? Det er tross alt nå at produksjon er økende og innbetalinger ok stabile. Du kan jo ikke henvise til flere år tilbake da en ikke produserte og lage det til en slags fasit for dagens staå og årene som kommer
bjay
01.12.2017 kl 10:18 11945

Det blir litt hakk i plata diskusjon, selv om jeg forstår at folk er misfornøyd med kursen. Det er kun de som skal/vil/ønsker mer aksjer som er fornøyd med utviklingen på det området. (det sier seg selv). Forsetter selskapet i samme tempo og når sine produksjonsmål, så vil det ved lav aksjekurs være naturlig å kjøpe tilbake aksjer i markedet. Det vil rydde unna evt enkelte aktører som ønsker seg ut. I første omgang burde de kjøpe tilbake tilsvarende antall aksjer som de hadde i siste hasteemisjon(den var mest til ren drift, og pga manglende innbet). Dette vil skape mer balanse i markedet. WRL har vært i en situasjon hvor ikke alt har gått på skinner de siste årene. Det har medført det motsatte av hva man ønsker, nemlig at enkelte fond har solgt seg ut. Det har lagt en enorm demper på kursen, og gjort at det er mange flere "løse" aksjer" i WRL. På toppen av det, en hasteemisjon. Da får man en kursutvikling som sporer av fra selskapet sin utvikling. Det må skapes balanse igjen, det kan være tilbakekjøp eller evt nye større aktører som kommer inn. Det er en stor utfordring å få nye fond inn i ilikvide aksjer som WRL om dagen, og ingen lett jobb. Det er lov og håpe at flytting til London kan endre på dette, og skape mer nærhet til markedet. Bucket list i 2018 vil sikkert hjelpe på det også, om det blir utfallet. En avklaring rundt Tembo tror jeg også vil være positivt. Nesten uansett utfall, minus evt at WRL tar på seg for store kostander. Noe jeg håper og tror de ikke vil gå for.
40something
01.12.2017 kl 11:53 11972

Siden kursen i WRL er alt annet enn forventet så blir vel ethvert innleg som hakk i plata. Alle ønsker utvikling i kursen, selv de som uttrykker positivism over muligheten til å kjøpe fler aksjer til ennå lav kurs. Det er en mekanism hos mennesker å alltid finne noe positivt eller en forklaring på det som er vanskelig å forklare. Slik- Åja er det derfor kursen ikke går, men når det og det oppfylles...da...skjer det.
Men er det ikke som alt annet i markedsøkonomi, slik hvis f eks 7-eleven får plassering i et gatehjørne så øker omsettningen og de får solgt varene sine. WRL ligger godt plassert i Tanzania og får sine varer solgt, men som aksje på børsen er den veldig lite synlig og enda mer usynlig blandt finansfolkenes korridorer. Hvis STL offentliggjør en intensjon om å starte utvinning utenfor kysten til Tanzania så blir det en kjempestor nyhet og Afrikarabatten blir nesten det omvendte. Wrl er det fortsatt ingen som ser. Så aksjekursen trenger noe annet en enbart gode selskapsresultater for å ta av. Det at det er en risiko å gå inn i WRL kan vi avkrefte som grunn for liten intresse. Se bare på bitcoin. Der kan vi snakke om risiko og større svingninger enn i en illikvid aksje. Jeg tror at ikke så mange ser potensiale for en enda større gevinst i WRL enn i Bitcoin. Ihvertfall ikke utenom dette forumet.
Slettet bruker
01.12.2017 kl 14:22 11722

Hadde kursen vært relatert til utviklingen i selskapet så hadde det vært grunn til bekymring. Når den ikke er det, så snakker vi bare om tid og kursdrivende nyheter før kursen ev. eksploderer slik jeg ser det. Men det kan også være at kursen fortsetter å falle i takt med at inntjeningen og kontantbeholdningen øker av den enkle grunn at aksjen er illikvid. Finnes det ikke kjøpere så er det alltid nok av selgere, noe som som presser kursen nedover uavhengig av utviklingen i selskapet.
-
WRL er nå over i en helt ny fase med markant økende inntjening, flytting til Europa, farm-out av Tembo og ev. salg av selskapet / utbetaling av utbytte innen synsvidde.
-
Men vi er foreløpig bare en liten klikk som følger aksjen og markedet i Tanzania tett, som er klar over dette. Det er ikke hver dag det kommer nyheter fra selskapet, men noen få av oss vet likevel at KN-1 er stengt ned, at Kinyerezi II starter første turbin om en uke (forhåpentligvis), at produksjonen var oppe i over 70 mmscf/d ved kvartalspresentasjonen og at MB vil nå 100 mmscf/d i løpet av Q2 dersom Dangote Cement og Kinyerezi II skrider fram i henhold til forecast. Vi vet også at trykket holder seg godt, hvilket indikerer at MB / Msimbati kan inneholde mer gass enn tidligere antatt.
-
Så avhenger det litt av den informasjonen vi har om Tembo og hvordan vi tolker det som WRL har sluppet ut. Geoff Bury har flere ganger kalt det et funn, men samtidig påpekt at de ikke har lov til å kalle det for et funn fordi Anadarko ikke har meldt det som et offisielt funn. I sin presentasjon viser de til 50m med gass/kondensat + 15m med gass/olje og oppgir P50 på 1.7 Tcf med gass. Bury opplyste også på "The Thief" at de satt på annen informasjon som foreløpig var konfidensiell og kun kjent for potesielle partnere.
-
For ordens skyld; Dersom WRL beholder 30% av eventuelle 1.7 Tcf med gass etter farm-out, og de oppnår en ev. salgspris på $1m / Bcf, så snakker vi om rundt kr. 23,- /aksje. Tar vi med MB så kan WRL i så fall verdsettes til rundt kr. 30,-/aksje. Og som Bury påpekte så kan det i tillegg befinne seg mye olje og flere "Tembo'er" innenfor Tembo-blokken. Spennede vil det bli!

:-)
Redigert 01.12.2017 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2017 kl 17:21 11571

Hei

Afrikarabatten/frykten må ytterligere ned tror jeg.

Aksjen er til de grader illikvid og man har sett at om volum og kurs stiger så faller disse like fort igjen. Jeg tror derfor mange i dag velger å sitte på gjerdet i påvente av bedre forutsigbarhet i betaling- og etterspørsel problematikken. Dette på tross av at man fort går glipp av en krone eller to på kursen.

Ved produksjonsoppstart i 2015 gynget kursen rundt kr 4,-. Dette var før alle hendelsene vi kjenner i dag og man skulle egentlig kunne tro, nå i ettertid, at kursen da hadde gått enda mer? Spesielt i forkant på forventningene som lå til grunn den gangen. Vi snakker tross alt om den største milepælen i selskapets historie, så langt. Da selskapet gikk fra "strandet gass" til å skulle produsere 80 mmscf/d fra dag en. Ingen visste pt. at guidingen fra operatøren var alt for optimistisk.

Om lille meg pansatte alt hva jeg eier for å kjøpe noen millioner aksjer, kunne jeg alene drevet opp verdien på selskapet med 100 millioner...minst. Spørsmålet ville da blitt hva verdien ble noen dager senere? Sannsynligvis ville den raskt falle tilbake hvor den var om ikke andre større aktører ledet veien videre. I så fall måtte jeg ha kjøpt over veldig lang tid for å unngå å bli oppdaget uten å utløse noe form for rally.

Det er derfor nesten en umulighet for flere større aktører i dag å gå inn i aksjen ser det ut som. Heller er det neppe særlig smart fordi kursen ville drives himmelhøyt. Himmelhøyt med gamle trøtte og sure medaksjonærer som hadde løpt til utgangen. Tradere derimot, de hadde gasset seg. Tradere som vi vet handler helt uavhengig av kurs bare sålenge der finnes nok volum. Vi ville sett en oppgang som igjen forsvant etter hvert som frykten festet grep.

Trøsten er som det blir sagt, at dette kan bøtes på med tiden. Gjenkjøp av aksjer, utbytte og ikke minst salg av hele sulamitten.

Mvh
Redigert 01.12.2017 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2017 kl 17:27 11662

Når jeg over skriver at "...så kan WRL i så fall verdsettes til rundt kr. 30,-/aksje", så er det naturligvis for å unngå å framstå som useriøs og bli beskyldt for å hausse. :)

Tallet $1m / Bcf for ev. Tembo-gass er kun en brøkdel av potensiell salgsverdi for gassen, men har sitt utgangspunkt i RPS sin siste rapport der de for Mnazi Bay verdsetter "Company share gross: 181 Bcf" til "Cash Flow After Tax: $181m" med 10% diskonteringsrente. Det blir naturligvis veldig unøyaktig, og skatteregimet i Mozambique er nok forskjellig fra i Tanzania, men det gir om ikke annet en indikasjon som ligger i nedre ende av potensielle verdier basert på WRL's foreløpige P50 anslag for gass aleine.

Kilde, side 87: http://wentworthresources.com/pdf/Mnazi_Bay_Resource_Evaluation_v1605_20170308_03-2017.pdf
Cheng
02.12.2017 kl 03:52 11359

Om noen skulle lure så bruker jeg datsun som nick på det gode gamle forumet. Med trykk på det gode. For det nye er faktisk ganske bedritent på alle måter. For eksempel ser det ut til å krasje ofte.

40something treffer ballen han når han nevner det merkverdige i at enkelte klarer å se det positive i en lav kurs, endog framholde dette som noe positivt.

Med stor sannsynlighet er det ikke mange som "skal kjøpe seg mer opp" som har betydelige midler tilgjengelige.

Stemningen var usedvanlig god her på forumet etter den uannonserte utvanningen som ble foretatt. Og kun pes for den som ytret seg tvilende til en slik rettet emisjon.( Ettertiden viser vel at utbetalinger kom og at det hele var unødvendig.)

Stemningen var også veldig god etter siste - vekkelsesmøte - på "The thief"?

Atter en gang var absolutt alt på stell og ingen skyer på den rosenrøde himmelen.

Men siden har vi lært at en såvidt "udramatisk" ting som flytting til London (hvilket med absolutt sikkerhet kan sies MÅ ha vært under planlegging på det tidspunkt ikke ble nevnt.) Ei heller er sikkerhetssituasjonen rundt Tembo noe man burde ignorere.

ENDELIG ser vi de produksjonstall vi ønsket (fra dag en) , og med god sannsynlighet skal vi nå ha en forutsigbar fremtid med gode, høye, leveranser. Til og med mot betaling.

Men sikker kan man ikke være. Det forekommer meg nemlig at vi her på forumet absolutt ikke besitter siste - viktige - informasjon. Tvert om blir vi gang på gang tatt med buksene nede og etterforklart hvorfor ting gikk som de gikk.

Ett av de større mysterier er hvorfor meglere holder WRL på minst en armlengdes avstand.

Mysterie nummer to er selvsagt nedsalg av aksjer. Hvordan det er mulig å bli tvunget til å selge aksjer du, per vår kunnskap, burde kunne fått sikret på ett eller annet vis.

Vel, sånn går no dagan






Elanor
02.12.2017 kl 07:46 11346

Ok
Worth
03.12.2017 kl 16:33 11072

Further delay for Mamba
Mozambican LNG project sanction expected by end of 2018 or early 2019 .

Partners in the multi-billion dollar Area 4 onshore liquefied natural gas scheme in Mozambique look set to delay making a final investment decision on the project's phase until late next year, at the earliest.
Carlos Gomes da Silva, chief executive of Galp, an Area 4 stakeholder, told Upstream that the partners are studying the engineering, procurement and construction tenders for two trains, with each set to have 5 million tonnes per annum of capacity.
Speaking at the World LNG Summit, Gomes da Silva said the partners are “more that 50%” through that evaluation process, so sanction should be “by the end of next year or (early) 2019”.
He said: “I would say it is better to have an efficient, competitive — technology-wise — project with the proper costs, rather than being more driven by the time to market.
"These first two trains, they have to be the flagship for the project.”
Gomes da Silva added that the project had a distinct location advantage as it would easily serve markets in Europe, South America and the Far East.
The two-train LNG scheme will be fed by gas from the giant Mamba complex in Area 4, part of which extends into Anadarko Petroleum's Area 1 where it is called Prosperidade.
ExxonMobil, a recent farm-in partner to Area 4, has agreed to take over operatorship of the onshore liquefaction part of the project, with Italy's Eni retaining control over upstream aspects of Mamba as well as the entire Coral floating LNG project, which was sanctioned this year.
Just before ExxonMobil entered the asset, Eni had talked of a possible project sanction in mid-2018. Upstream previously reported that bids to build the two trains were submitted by three groups: JGC-Fluor, Technip-FMC-Samsung Engineering-China Huanqiu Contracting & Engineering, and CB&I-Chiyoda-Saipem.
Four groups were said to be involved in a front-end engineering and design contest covering the umbilical, flowline and pipeline system — McDermott-Allseas, TechnipFMC-Heerema, Subsea 7-Saipem and Sapura­-Petrofac. Phase one of Mamba appears set to involve 16 subsea wells feeding 12 trillion cubic feet of gas through two 112-kilometre pipelines to the liquefaction trains at Afungi, in northern Cabo Delgado province.
Anadarko is currently working on plans to sanction next year its own two-train LNG project at Afungi — a site expected to house multiple additional trains — fed by gas from its Golfinho-Atum complex in Area 1.
Galp's Gomes da Silva sees plenty of room for expansion beyond the initial two-train phase at Mamba, which has reserves in excess of 85 Tcf. “After (the first two trains), I would say that, with the reserves we have, we have space to accommodate... at least six liquefaction trains that could come on stream within the next decade.”
Eni, ExxonMobil and China National Petroleum Corporation hold stakes in Area 4 through their respective interests in Eni East Africa (EEA), which has a 70% stake in the tract. The remaining 30% is shared among Galp, state-owned ENH and Kogas.
altin
03.12.2017 kl 17:58 11035

"country’s leading Tanzanian gas-to-power company, has paid the government TZS 11.6 billion, in dividends as a result of its shareholding in the Tanzanian gas-to-power company.


Songas Limited is a strategic partner with the Government in meeting the growing demand for energy and includes ownership by Tanzanian sector entities, Tanzania Petroleum Development Corporation (TPDC), Tanzania Electric Supply Company Limited (TANESCO) and Tanzania Development Finance Company Limited (TDFL) as well as Globeleq, a leading independent power producer solely focused in Africa. 

Songas Limited Managing Director, Nigel Whittaker, said TANESCO will receive TZS 2.9billion while TPDC will receive TZS 8.7 billion, both amounts being net of withholding tax.  The amounts are determined by each entities shareholding in Songas"

Dette utbyttet fra songas vil forbedre likviditeten til Tanesco :)

http://ardenkitomaritz.blogspot.com/2017/12/songas-pays-tzs-11-billion-dividend-to.html?m=1#more

riskypick
03.12.2017 kl 19:01 11020

Det er litt synd hvis dere ikke forstår årsaken til kursutvikling. Det at produksjonen går ned da man trodde den skulle gå opp er utelukkende negativt selv om wrl ikke kan noe for det. Take or pay morsomheter. Regntid. Uventede emisjoner som garantert ikke skulle komme. Så kommer Tembo som selvsagt kan bli bra,men markedet er ikke overbevist siden alle andre løper fra lisensen. Det er i det hele tatt flere ting som har tatt aksjonærene på senga.

Wrl konkurrerer med mange,mange andre aksjer/selskaper. Det er mange selskaper som leverer varene til gangs her på børsen.

En ting kan jeg (nesten)garantere dere,og det er at wrl vil komme dersom de begynner å levere gode resultater. Men det er fler billige aksjer der ute. Tenk på Kit som har ev/ebitda omkring 4. Napa har 5. I Napa har det forøvrig vært en del etterspørsel i det siste pga Holta Invest. KIT har levert mange kvartaler og betaler utbytte,NAPA driver etter mitt skjønn i en sjeldent interessant nisjemarked,men sliter fortsatt med liten vekst.

Glem markedsføring.
Kapitalen jakter hvileløst avkastning. Wrl kommer når den fortjener det. Ikke tvil for mye på det. Ellers for dere be om utbytte.