NEL Bare short som gjelder

Slettet bruker
NEL 18.06.2019 kl 18:21 5927

Alle er short her tror jeg.
Jeg er en av disse som kun ser nedside her , men har ikke tatt stor satsing her enda.

Tror trykket av shorter blir voldsomt her

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Satser-over-100-millioner-paa-kursfall-i-NEL
Redigert 20.01.2021 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
blakkefant
18.06.2019 kl 18:26 5898

Tror noen er i ferd med å tape 30 mill.... Minst.
Jemo
18.06.2019 kl 18:28 5877

Nei jeg er ikke short, så alle er ikke det🤔.
søkeren
18.06.2019 kl 18:49 5750

Kan ikke Nel aksjonærene "komme seg ut" av Olje og energi!
tommbakk
18.06.2019 kl 20:02 5632

...og med det, mener du?
Nukjørvi
18.06.2019 kl 20:19 5545

Ikke overraska om den går ned i noen dager men noe nytt dypdykk tror jeg ikke på. Store ting holder på å skje i horisonten. Det skal ikke mange gode nyheter til før pessimismen begynner å snu. På lang sikt er jeg uansett bull. Nikola kontrakten er viktig. Så lenge planene om utrulling av biler i 2021 er i rute og bygging av fabrikk starter i 2020 så er det godt nytt. Det ser også lovende ut i EU, Korea, Japan og Kina. Nel har allerede store fisk på kroken. De må nå vise at de er i stand til storskala produksjon så de kan fange enda større fisk i fremtiden.
Krustjevskij
19.06.2019 kl 02:11 5230

Etterspørselen kommer med det grønne skifte. Jeg er enig med Spettet om at det er galskap å shorte grønne aksjer når fond med en grønn profil MÅ eie i disse selskapene. Politikken som føres vil også bli mer aggressiv for å nå klimamålene. Land som har skrevet under på Parisavtalen vil stå i kø for å inngå kontrakter med selskap som kan gi klimavennlige løsninger for å slippe sanksjoner
Jester
19.06.2019 kl 03:55 5170

Personlig ser jeg endelig en inngang i nel. Har posisjonert meg, og klar for noen flere kjøp ved videre nedgang. Dette er helt klar en av de aksjene man burde ha om man tenker noen år frem i tid.
En ledende aktør i et grønnt marked man vet kommer.
Finnes ikke bedre inngang enn i en dupp.
spaggio
19.06.2019 kl 07:36 4876

Det grønne "skiftet" som det snakkes om kommer men tar tid. Du har god tid til å komme deg inn i Nel !
Selskapet har tilnærmet 0 organisk vektst ( 4% sist kvartal(
Nel ASA taper 600.000 hver eneste dag.
De har basert det meste på Nikola som ikke er finansiert engang og har ikke produsert noe som helst med unntak av "demoer"
Løkke ( kjent fra Rec) er en god selger og selger inn emisjoner i stadig økende tempo.
30% av Norges Hydrogensstasjoner er "gått" i luften og en stasjon i California har også samme problemet. Dette skaper usikkerhet selv om det er en marginnalitet økonomisk vil det få konskvenser og sikkerhetskravene kommer til å skjerpes noe voldsomt !
Lykke til !
fastinvest
19.06.2019 kl 08:27 4687

Du skriver "sikkerhetskravene kommer til å skjerpes noe voldsomt !"
NEL og alle andre som bygger hydrogen stasjoner mp bygge de basert på en godkjent standard. Om denne skal skjerpes er det myndigheter i ulike land som må gjøre dette. Sandvika handler om en tank som NEL ikke har levert. Tanken er godkjent av myndighetene og følger en standard.
Vi vet ikke hva som gikk feil med denne tanken men når de finner det ut blir A: Alle tanker av denne type utbedret. B Det viser seg at det var kun denne tanken som hadde problem og ingenting hender C Worse case, alle tanker av denne typen blir ikke lovlig å bruke.
Uansett er det leverandør til NEL om må fikse opp i dette, NEL kan ikke gjøre noe med det ettersom de ikke lager tankene.
Redigert 19.06.2019 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
nordnes
19.06.2019 kl 08:39 4598

@matmons.
Hva tror du om NEL, vi hadde mange hyggelige diskusjoner om Bank Norwegian.
AksjoNEL
19.06.2019 kl 08:40 4585

Problemet her at NEL og Uno-X står ansvarlige for denne stasjonen. Hvis NEL har brukt komponenter fra en leverandør som er dårlige kan de selvsagt komme seg unna noen søksmål, men å vinne befolkningens tillit til å plassere ut nye tanker kan bli vanskelig. Å si at NEL ikke har noe med dette å gjøre da er i beste falt ekstremt naivt.

Det blir som når varmeapparatet på min nye bil streiker. Jeg driter i at skruen som forårsaket det er produsert av en kinesisk fabrikk og at det er bosch som leverer apparatet til bilprodusenten. Jeg forholder meg til forhandleren. At de kjøper deler av underleverandører med feil er ikke noe jeg forholder meg til. Slik er det også for NEL som leverer komplette systemer med komponenter fra ulike leverandører.

Uno X er også redde for omdømmetap og stengte byggingen av alle nye stasjoner. De satset på noe helt nytt og hadde tillit til NEL, en tillit som nå nok har blitt strukket endel. Når tør de ha tillit til NEL igjen og legge sitt gode navn og rykte på bordet igjen ?

Ifølge Budstikka var heller ikke hydrogenproduksjon på stedet politisk behandlet og også politikerne legger seg langflate overfor befolkningen i Sandvika.

Hvilken Politiker tror du gir grønt lys for å starte opp stasjonen her igjen ?



Jeg tror heller ikke sannsynligheten for at dette skal kunne skje er stor i det hele tatt, det var en ulykke og ulykker skjer. Den skjedde bare på et VELDIG upassende tidspunkt med Hydrogenstasjoner i startgropa og kan gi en lang ørkenvandring for aksjonærene.
Redigert 19.06.2019 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
fastinvest
19.06.2019 kl 08:49 4506

Jeg har flere ganger skrevet at NEL er ansvarlig om de er prosjekt ansvarlig for Sandvika noe de trolig er. Men jeg gidder ikke gjenta meg selv hele tiden så jeg skrev bare rett frem at det ikke handler om NEL.

Det kommer ikke til å bli noen søksmål, i alle fall ikke mot NEL. Dette var ett partnerskap mellom 3 parter og jeg tviler sterkt på at noen av dem kommer til å gjøre søksmål mot den andre. NEL er også forsikra så de får bygget opp stasjonen om de vil.

Jeg er også i tvil om UNO X kommer til å kjøre på videre med hydrogen. Det har vært ett taps prosjekt så langt men mulig de flytter stasjonen til en mer mindre trafikkert plass og optimaliserer stasjonen for busser eventuelt trucks.

Uansett så går utbygging av hydrogen stasjoner tregt i Norge. Heldigvis går det raskere i andre deler. I dag ble verdens største fyllestasjon åpnet i Shanghai.
Jeg anbefaler alle å spørre seg selv hvordan kan verdens største hydrogen fyllestasjon åpnes så tidlig etter fjerten i Sandvika?

Jo, ingen bryr seg
Z00L
19.06.2019 kl 08:49 4496

Dette er en kjøpsanledning, god hjelp av panikken hos shortere nå!
AksjoNEL
19.06.2019 kl 09:01 4391

Skulle det komme noen erstatningskrav vil nok det være begrenset fra forsikringsselskapet til de bilene som fikk airbagen utløst, så dette er uansett småpenger og ikke noe å være redd for.

Det var heldigvis ingen å tanket på stasjonen når dette skjedde og ingen alvorlig personskade. Det var flaks, akkurat som eksplosjonen var ekstremt uflaks, og som de fleste eksperter nevner veldig rart.

Det kortsiktige problemet her er aksjekursen i NEL som i stor grad er drevet opp av småsparere som hauser opp aksjen (som har en bokført verdi på 20 øre, og børsverdi på 30x dette). Den kan godt få seg en skikkelig smell (igjen). Har selv vært med fra høye nesten 6 kroner i Desember 2015 ned i kjelleren på under 2 kroner.

Om dette betyr noen større problemer for NEL`s inntjening på sikt er det alt for tidlig å si noe om. Først må alle fakta på bordet, og vi må så høre hva de ulike samarbeidspartnerne og kundene sier.

Enhver får følge sin egen investeringsstrategi. Min personlige strategi er å unngå tap ved å ta for høy risiko, og dermed selvsagt også unngå potensiell gevinst.
Det er risk-reward og jeg føler risken er for stor her nå, mens vi venter på inntjening fra kontrakter som allerede er innregnet i kursen (og som heller ikke er bindende, akkurat som bestillingene Nikola har på lastebiler heller ikke er bindende) noe jeg så du nevnte at den var et annet sted her.

Trenden i kursen er ned og shortandelen øker. Så jo, flere bryr seg.

fastinvest
19.06.2019 kl 09:06 4328

Ja du skriver mye jeg er enig i.

Hvilken kontrakt NEL har med Nikola vet jeg ikke men de er alene leverandør så jeg tror ikke det er lett for Nikola å velge noen andre. Selv om de skulle gjøre dette vil det skape stor uro. Hvordan kan man vite at neste leverandør er bedre en NEL når Nikola har gått ut å sagt NEL er størst og best.
harris73
19.06.2019 kl 09:19 4197

2.5 prosent short i en aksje på Ose er lite eller ingenting. Flere aksjer som NAS m.fl har hatt minst 10 prosent over lenger tid. Når hegnar.no slår opp 100 mill i short påvirker det flere til å selge på morningen idag, men bare Nordnet kunder har vel sittet på over 1 mrd i Nel. Det er småaksjonærene som bestemmer mye i Nel, og hvordan psykologien er blant alle disse avgjør kursutviklingen. Når Nel har duppet tidlig på dagen har den revasjert seg skikkelig utover dagen, la oss se hva som skjer idag.
AksjoNEL
19.06.2019 kl 09:20 4175

Jeg betviler ikke at NEL sitter på god teknologi for elektrolyse fra teknologien utviklet og kjøpt fra Norsk Hydro for småpenger før Spetalens finansakrobatiske trix merget konkursboet til Nel Hydrogen AS (2013) med konkursboet til det børsnoterte medisinselskapet Diagenic ASA (2014) og omdannet det til et "nytt NEL", og emitterte en haug med penger, kjøpte H2Logic med akjser de trykket selv (genistrek) sa at dette kunne bli verdt 50-100Mrd før han kort tid etterpå solgte seg ut når børsverdien var latterlig mye lavere enn den er i dag :-). Har ryggen full av arr etter all dolkingen de siste 4,5 årene.


NEL har flere repeterende ordre til sine kunder som tyder på at teknologien sannsynligvis enten er mye bedre enn konkurrentene, eller bra nok, og billigere :-).

NEL og Nikola er også en "match made in heaven". To selskaper som ikke tjener penger og som begge trenger hverandre for å bygge opp businessen, og dermed kan signere relativt "løse" ikke-bindende avtaler med hverandre begge to. Ikke noe galt i dette selvsagt. Å ha flere leverandører på samme teknologi ville uansett bare vært teit av Nikola.


Når Nikola sier "NEL er størst" så er det selvsagt fordi NEL sitter på elektrolyseteknologi fra Norsk Hydro som har solgt elektryse til industrien i 100 år, og ellers har ikke hydrogen tatt av noe sted. Så NEL er størst fordi det rett og slett ikke har vært noe marked for det vi håper skal ta av (hydrogen som drivstoff).

Når Nikola sier "NEL er best" må det selvsagt også leses med investorbrillene på. Skulle Nikola gått ut og sagt at de ikke kjøpte fra de beste? Selvfølgelig vil en kjøper _alltid_ si at de kjøpte det produktet som er best, og _selvfølgelig_ vil en leverandør aldri irettesette kunden sin på dette, selvom det skulle vært feil:)
Redigert 19.06.2019 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Løtvedt
19.06.2019 kl 09:26 4095

En god aksje blir ødelagt av gamblere
AksjoNEL
19.06.2019 kl 09:30 4049

Hvor mange aksjer som er shortet kan man ikke se i shortregisteret, her registreres kun posisjoner på 0,5% eller høyere, ikke mindre posisjoner.

Uansett er det ingen voldsomt store posisjoner, men ser man på short-historikken har det ikke vært shortet så mye aksjer i selskapet tidligere med posisjoner på 0,5 eller høyere.

Jeg er opptatt av trender. Trenden i chartet siden eksplosjonen er generelt nedadgående, med noen topper og bunner gjennom dagen, gjerne større bunner ved starten, men fortsatt ned. Trenden på short er opp.

Selvsgt umulig å si hva kursen er ved dagsslutt basert på hva den er akkurat nå.
Slettet bruker
19.06.2019 kl 09:40 3958

Liker ikke dette altså, liker det ikke i det hele tatt. Syns vi klamrer oss litt til julenissen nå. Greit at NEL har større greier ute i verden og alt det der, og at det kan komme på track igjen en gang, men frykter at det kan bli veeeldig lenge til. Hvertfall på Oslo børs. Korriger meg gjerne om jeg er på jordet her, ingenting er bedre enn at om jeg tar feil: Men tror dette kan gi en lang nedtur for aksjen, og en veldig lang tid nede. Tenker meg at den sakte men sikkert vil sige ned mot 4, 3, 2 kanskje 1 krone. Da blir det store tap her altså.
Hva tilsier at en sånn utvikling ikke er realistisk? Frykt brer seg, ingen utvikling i bygging av stasjoner i overskuelig framtid. Huff for en katastrofe dette er, det er bare å erkjenne at det nok er det.
Tenk at jeg solgte meg ut på over kr 9, og så inn igjen på 8 og noe. Tabbe :/ . Var redd for at den skulle stikke av gårde, folk snakket jo at den ville komme opp i kr 50.
Nå er jeg i villrede hva jeg skal gjøre. Selger jeg aksjer, så går de som regel mye opp etterpå. Men vasnkelig å se for seg at denne vil gjøre det. Jeg er skeptisk.
harris73
19.06.2019 kl 09:41 3949

Om det intradag er det enda mer sikkert at vi får en oppsving utover dagen. Men det er viktig for småaksjonærene i Nel å se at de er i førersetet i denne aksjen. Clearstream har 25 prosent, de 20 største har vel 40 prosent cirka. Så ikke-institusjonelle har stor påvirkning her. Ser ut som dupp og oppgang igjen.
AksjeRik
19.06.2019 kl 09:43 3921


Logikken tilsier at denne skal under 5.
AksjeRik
19.06.2019 kl 09:45 3889

..visst ikke gode nyheter og shorten forsvinner.
Redigert 19.06.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
spaggio
19.06.2019 kl 09:53 3829

Clearstream er jo ikke en enkeltaktør. Den trades av "småinvestorer" i Tyskland/ Sveits på lik linje med Nordnets kunder. Clearstream formidler også aksjer i ett 20-tall andre Norske selskap. Du ser tydelig at Nel domineres av "heftig" trading av øretriller på chartret fra i dag morges. Når Ose åpnet falt kursen umiddelbart på TG i korrelasjon med kursene her hjemme !
really
19.06.2019 kl 10:03 3743

Frykten for konsekvensene er sannsynligvis større enn de økonomiske konsekvensene av eksplosjonen. Kostnaden for NEL er litt konsulenthjelp og tidsbruk. I tillegg vil salget stoppe opp len periodei Norge og nabolandene. Det er mer usikkert om dette er noe annet enn en parantes i utviklingen i bruken av H2, sannsynligvis har det ingen betydning ut over at risikoforståelsen blir bedre og tankanleggene blir sikrere.

Det som påvirker kursen mest er nok frykten kombinert med at selskapet har vært hauset opp noe voldsomt, er i et politisk korrekt segment der det ligger i tiden at alle skal inn. Det har dradd prisen alt for høyt og nå skal vi sannsynligvis for lavt før det snur igjen. Jeg har hevdet lenge at NEL skal prises som et vekstselskap med en tradisjonell industriell businessmodell. Det betyr PE rundt 20 på forventede inntekter. En kan jo leke litt med tall og om alt går som det skal vil de begynne å tjene penger i 2021. Marginen hos Nikola kjenner vi ikke, vi vet heller ikke hvor mye de får ned enhetskostnaden med den nye fabrikken på Notodden. Men med grovt sett en milliard aksjer må de tjene 300 mill på en omsetning på over 3 milliarder i 2021 for å forsvare en kurs på 6 i 2021. Det bør være mulig, men kan bli både vesentlig mer og vesentlig mindre. Jeg valgte i hvert fall å sette et kursmål på 6 for noen måneder siden. Etter det ble jeg lett på foten.
really
19.06.2019 kl 10:07 3712

Det du skriver her er bare antagelser, Clearstram informerer ikke om hvem eller hvor mange som står bak denne posten. Den kan inneholde en eller flere store aktører også.
harris73
19.06.2019 kl 10:55 3531

Slik jeg forstår det er det et av investeringsfondene i Clearstreaming Banking som sitter med Nel posten på vel 25 prosent. Dette er en institusjonell investor. Om det står nominee konto, som man ser i andre aksjer, representerer den noen andre.
really
19.06.2019 kl 10:58 3503

Om det er riktig er det dette fondet som dro den store oppgangen i NEL. Men ut fra normale porteføljer i investeringsfond er det svært uvanlig at et investeringsfond eier 25% i et selskap. Hedgefond derimot..
harris73
19.06.2019 kl 11:17 3423

Clearstreaming har en rekke fond, hedgefond. Finner ikke hvor Nel posten er. Her er det Luxemburg kontoer og mye fanteri. Ja, 25 prosent er en stor post, de kan jo kreve styreplass. Vi finner ut hva som ligger bak etterhvert. De kjøper iallefall denne posten for å tape penger. Ser vel for seg at Nel og andre miljøvennlige aksjer er i tiden og blir kjøpt opp når den tid kommer.
spaggio
19.06.2019 kl 11:34 3337

Tror du industrielle investorer "trader" hundrevis av handler pr. dag på Tradegate ?
Ingen kjøper for å tape penger men det er ingen garanti uansett selskap. Det snakkes om at 7.47 som var kursen det var solgt store poster på og at dette er som en bunn ! Totalt meningsløst. Nano hadde en stor emisjon på 114.- og kursen er i dag så vidt over 30.-. Seadrill og drøssevis av andre selskapet har hatt emisjoner på høye kurser og kursen har "rast" 70-80% etter dette. Markedet og psykologien bestemmer og spesielt i selskap som har negativ "cashflow" !
Steve Eisman
19.06.2019 kl 11:44 3296

Mener Løkke har bekreftet at det er en rekke småinvestorer som står bak Clearstream, og at ingen har over 5 %.