IAG will make MAX great again
"IAG vil kjøpe 200 av ulykkesflyet 737 Max
International Airlines Group (IAG) har inngått en intensjonsavtale med Boeing for at 200 B737-fly skal gå inn i selskapets flåte. Intensjonsavtalen er betinget av inngåelsen av en formell avtale, ifølge en IAG-melding onsdag.
Max-flyene har vært i hardt vær etter to dødsulykker det siste året, og har vært satt på bakken av luftfartsmyndigheter verden over siden den siste ulykken i mars.
Miksen av 737-8- og 737-10-fly vil bli levert mellom 2023 og 2027 og vil bli drevet av CFM Leap-motorer. Det forventes at flyene vil bli brukt av et antall av konsernets flyselskaper, inkludert Vueling, Level pluss British Airways på London Gatwick-flyplassen.
– Vi er veldig glade for å signere denne intensjonsavtalen med Boeing og er sikre på at disse flyene vil være et flott tillegg til IAGs kortdistanseflåte, sier konsernsjef Willie Walsh i en kommentar.
– Vi har all tillit til Boeing og forventer at flyene vil få en vellykket tilbakevending til tjeneste de kommende månedene etter å ha fått godkjenning fra tilsynsmyndigheter, legger han til."
E24.no
International Airlines Group (IAG) har inngått en intensjonsavtale med Boeing for at 200 B737-fly skal gå inn i selskapets flåte. Intensjonsavtalen er betinget av inngåelsen av en formell avtale, ifølge en IAG-melding onsdag.
Max-flyene har vært i hardt vær etter to dødsulykker det siste året, og har vært satt på bakken av luftfartsmyndigheter verden over siden den siste ulykken i mars.
Miksen av 737-8- og 737-10-fly vil bli levert mellom 2023 og 2027 og vil bli drevet av CFM Leap-motorer. Det forventes at flyene vil bli brukt av et antall av konsernets flyselskaper, inkludert Vueling, Level pluss British Airways på London Gatwick-flyplassen.
– Vi er veldig glade for å signere denne intensjonsavtalen med Boeing og er sikre på at disse flyene vil være et flott tillegg til IAGs kortdistanseflåte, sier konsernsjef Willie Walsh i en kommentar.
– Vi har all tillit til Boeing og forventer at flyene vil få en vellykket tilbakevending til tjeneste de kommende månedene etter å ha fått godkjenning fra tilsynsmyndigheter, legger han til."
E24.no
Redigert 20.01.2021 kl 07:18
Du må logge inn for å svare
Trykket ikke på linkene, men vil tro de førte rett til PST....
Restplassno
14.07.2019 kl 23:07
1707
De som får mest spenning er vel de som benyttet seg av tilbudet som florerte her tidligere i dag 😏
Blir nok noen dager med litt for stor spenning for noen..
minsin
18.06.2019 kl 22:11
2176
BA(IAG) og lufthansa har en flypark som er 13 år ... nå bestiller AIG fly som skal leveres først fra 2023.
Utifra siste meldinger ser det ut til at IAG velger Boeing som hovedleverandør , noe som kan ha sammenheng med Brexit , Bank of the United States (Ex-Im) og ikke minst Qatar Airways ( som har de siste årene økt til 21,5 pst eierskap i IAG).
Det siste året kan man leste mellom linjene at Qatar Airways har økt sitt engasjement i AIG , de vil rett og slette bestemme mer over sine disposisjoner i AIG.
Qatar Airways har også uttalt seg veldig positivt til NAS , på tvers av IAGs grunnlag for at de ikke kjøpte opp NAS.
Siden IAG ønsker å øke sin andel mot Boeing , handler det vel kanskje først og fremst om press fra Qatar Airways der de ønsker å pleie sitt amerikanske forhold.
Spesielt nå som Iran begynner å rasle med sablene , kan dette være ett strategisk valg.
Qatar er ett lite land som er veldig avhengig av alliert og goodwill fra US.
Lufthansa har også en gammel og ineffektiv flåte , men ser vi på bestillingene deres - så kan man konkludere med at de har en forkjærlighet for airbus..
uansett de er på jakt etter ca 200 nye fly og vil bestemme seg om ikke så alt for lenge. Norwegian er nok i kikkerten der også.
Norwegians Boeing bestillinger "gjelder" vel frem til ca 2024.
Tror nok at IAG ønsker Boeing Max også tidligere enn 2023 , bla. basert på alderen på flyparken til BA(13-14 år)
Bestemmer Qatar - blir nok NAS kjøpt opp uansett hva IAG-sjef Willie Walsh måtte mene
ref
https://aksjelive.e24.no/article/opVAkm
https://e24.no/naeringsliv/qatar/qatar-airways-sjefen-vil-ikke-kjoepe-sas-men-norwegian-er-veldig-interessant-for-iag/24545551
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Signert-avtale-for-200-Boeing-737-fly
https://www.cnbc.com/2019/06/17/boeing-to-provide-parts-for-some-british-airways-airbus-jets.html
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/british-airways/iag/spansk-avis-ny-interesse-for-norwegian-oppkjop/2-1-605357
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Airbus_A320neo_family_orders_and_deliveries
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries
Utifra siste meldinger ser det ut til at IAG velger Boeing som hovedleverandør , noe som kan ha sammenheng med Brexit , Bank of the United States (Ex-Im) og ikke minst Qatar Airways ( som har de siste årene økt til 21,5 pst eierskap i IAG).
Det siste året kan man leste mellom linjene at Qatar Airways har økt sitt engasjement i AIG , de vil rett og slette bestemme mer over sine disposisjoner i AIG.
Qatar Airways har også uttalt seg veldig positivt til NAS , på tvers av IAGs grunnlag for at de ikke kjøpte opp NAS.
Siden IAG ønsker å øke sin andel mot Boeing , handler det vel kanskje først og fremst om press fra Qatar Airways der de ønsker å pleie sitt amerikanske forhold.
Spesielt nå som Iran begynner å rasle med sablene , kan dette være ett strategisk valg.
Qatar er ett lite land som er veldig avhengig av alliert og goodwill fra US.
Lufthansa har også en gammel og ineffektiv flåte , men ser vi på bestillingene deres - så kan man konkludere med at de har en forkjærlighet for airbus..
uansett de er på jakt etter ca 200 nye fly og vil bestemme seg om ikke så alt for lenge. Norwegian er nok i kikkerten der også.
Norwegians Boeing bestillinger "gjelder" vel frem til ca 2024.
Tror nok at IAG ønsker Boeing Max også tidligere enn 2023 , bla. basert på alderen på flyparken til BA(13-14 år)
Bestemmer Qatar - blir nok NAS kjøpt opp uansett hva IAG-sjef Willie Walsh måtte mene
ref
https://aksjelive.e24.no/article/opVAkm
https://e24.no/naeringsliv/qatar/qatar-airways-sjefen-vil-ikke-kjoepe-sas-men-norwegian-er-veldig-interessant-for-iag/24545551
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Signert-avtale-for-200-Boeing-737-fly
https://www.cnbc.com/2019/06/17/boeing-to-provide-parts-for-some-british-airways-airbus-jets.html
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/british-airways/iag/spansk-avis-ny-interesse-for-norwegian-oppkjop/2-1-605357
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Airbus_A320neo_family_orders_and_deliveries
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries
Redigert 18.06.2019 kl 23:30
Du må logge inn for å svare
Landsforrædere,
Vi skal ikke selge NAS ut av landet.
Vi skal ikke selge NAS ut av landet.
Er nok kraftig rabattert pga siste tids oppstyr som vil dø vekk med tiden uansett. Flott sjanse til å sikre seg nye maskiner.
zuba
18.06.2019 kl 19:54
2588
Kan tenkes ja. Men samtidig er det lang lev.tid på fly, leveres mellom år 2024-2027. Også har vi dette med overkapasitet og behov for konsolidering. At de bestiller mange nye fly kan trigge andre (Lufthansa, Easyjet, etc) til å måtte kaste seg rundt og sikre Nas.
Redigert 18.06.2019 kl 19:54
Du må logge inn for å svare
fahr
18.06.2019 kl 19:52
2598
disippelen skrev Mindre aktuelt med oppkjøp da kanskje....?
Detta ligger jo 4 til 8 år frem i tid,tror det har skjedd noe med nas føre det(får vi håpe da)Men det er jo bra at noen bestiller dissa flya,detta må jo bli verdens tryggeste fly i fremtiden.