Hydrogennytt 18.06.2019


Sker en del nå.

Nikola twittrar
https://twitter.com/nikolamotor/status/1140330580653084672
"There are advantages to both electric and hydrogen electric vehicles, right now, we're mostly focused on the hydrogen side as it's the key for long-haul routes."

Så de heller mer og mer mot batteri kan vi se. Må bara lure på en av kommentarerna under tweeten;

John Baldwin Retweetade John Baldwin

Any news on the H2 explosion?


Her er intervjuen som ledde till tweeten;

https://www.trucks.com/2019/05/28/nikola-founder-trevor-milton-build-iphone-trucks/
Teslaratis transcript, som Nikola lenkar till;
https://www.teslarati.com/tesla-rival-nikola-defends-hydrogen-interview/


Short
Många shortar NEL nå;
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Satser-over-100-millioner-paa-kursfall-i-NEL
Som de sier så er short sikkert bet i problembedrifter som NAS, xxl, nel, nhy.


Kursen
https://www.hegnar.no/Marked/?s=nel
Kraftig nedgång idag, men på en acceptabel nivå. Det er nog sån det blir nå den nermsta månad. Tills utredning er klar ska vi ned og testa 4,20 en gång till. Men enkelte sier at det må lavere.


Hindenburg
En film i färg https://www.youtube.com/watch?v=jH-mhZLuGRk
Hindenburg er mer aktuell enn någonsinn.


Norge og koreas samarbete tonas ned og troligen avbryts efter explosionen.
https://arstechnica.com/science/2019/06/after-june-fires-energy-group-says-hydrogen-is-futures-fuel/
"On Thursday, The Korea Times wrote that South Korean President Moon Jae-In decided to downplay a planned announcement of cooperation between Norway and South Korea with respect to expanding hydrogen fuel."
Her fra Korea News http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2019/06/419_270577.html


Cover up fake/news efter explosionen
http://www.hazardexonthenet.net/article/171454/Norwegian-hydrogen-transport-sector-on-hold-after-explosion.aspx
Oslo police said the investigation into the explosion could take months and they would not speculate on possible reasons until it was complete. There were no reports of injuries following the incident.

Detta vet vi inte är sant. 2 personer fick airbags-skador. Detta visste vi skulle ske, skador ska tonas ner, och utredningen kommer att visa att det inte var så farligt. I ett välfungerande samhälle hade hydrogen redan förbjudits och nels tillgångar konfiskerats. Men kapitalet og miljömaffian bestämmer.

Tradegate
https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NO0010081235
Tapper ner 4,05 % nå. Tyskarna tror jeg påvirkes av at NELS alle stasjoner er stengt i tyskland for de er en sikkerhetsrisk. Og de har ju Linde som eier AGA som er en svensk firma i bunn og grunn. De tillverkar også gaffeltruckar, så de kan slå ut NEL på truckmarknaden, der nel levererat en stasjon til Oxelösund. Vi finner ingen info om at trucken er i bruk enn så det er muligen problemer.

Rotolyzer
-HOLD- skulle revolutionera hydrogenindustrin Fra 2017. Inget nytt idag heller.
Redigert 18.06.2019 kl 23:14 Du må logge inn for å svare

Tror ikke akkurat størrelsen på hydrogentankene er større enn dieseltankene. Heller motsatt
Redigert 19.06.2019 kl 02:19 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.06.2019 kl 03:39 1351

nå er vel ikke han xyz den skarpeste kniven i skuffen.
OZZY
19.06.2019 kl 18:05 1179

når man bruker overskuddskraft fra solseller og vindkraft blir det perfekt.

Panelerna på tesla megastation rekker til ca 4 kW, kan muligens driva toalett og restaurang. Totala behovet er 17,1 MW.
OZZY
19.06.2019 kl 19:58 1074

Prøver en gang til:
Man lager grønn Hydrogen gjennom å bruke overskuddsstrøm fra vind og solcellepaneler.

mne du har ju et underskudd på 4 kw-17 MW = ca 17 MW underskudd.
Redigert 19.06.2019 kl 20:10 Du må logge inn for å svare

Sukk, here we go again. Hindenburg skulle egentlig ha blitt fyllt med helium, men pga av en amerikansk handelsembargo fikk ikke tyskerne tilgang til dette. De ble derfor nødt til å benytte Hydrogen.

Hydrogen er farlig, brennbart og det er sannsynlig at det vil være behov for å sikre tanker, ventiler etc enda bedre etter ulykken i Sandvika. Det kan selvsagt påvirke vurderingen av NEL.

Argumenter basert på sammenligningen av hydrogen i et luftskip konstruert av aluminum og et behandlet bomullstoff, kontra hydrogen under trykk i ståltanker er derimot så patetisk at jeg ville blitt skikkelig flau om jeg hadde nevnt noe slikt.
Redigert 19.06.2019 kl 21:07 Du må logge inn for å svare

"SvenskenXYZ" er jo opptatt av å få påpekt at det var to skadde etter Sandvika-eksplosjonen. De ble jo "skadet" av utløste Airbager - hadde vært artig å visst hva slags biler disse satt i.

Jeg kan nå derimot avsløre at skadeomfanget etter eksplosjonen er langt større enn det som har vært rapportert i pressen.

På dette forumet er det nemlig et titalls personer som lider av sterke traumer etter denne hendelsen. Det kan i tillegg spekuleres i om det også kan gjelde et stort antall trafikantene som ble sterkt forsinket på turen sin hjem fra hytta. Totalt sett kan vi da muligens snakke om 100vis av "skadde", noen til og med kanskje for resten av livet.
Redigert 19.06.2019 kl 21:04 Du må logge inn for å svare

Kanske en Tesla og en Opel? Jeg tror ikke det var en Toyota Mirai. Poenget er at vi aldrig hör om utlösta airbag under andra explosioner. Det sier lite om kraften i sandvika-explosjonen.

NEL har en mulighet at komma undan. Hvis airbagen var fra takata, så har de ibland utlösts av sig selv, så det kan ha skett.

Takata tror jeg fick återkalla flera miljoner airbags og gikk i konkurs 2017. Så går det ofta med bedrifter som lagt vekk sikkerheten.
https://www.youtube.com/watch?v=L6OMbT5S7UY

En hyttetur er ju inte så viktig, men att man experimenterar med folks helse, og tar det så långt at en stenger av viktiga veier som E18. Bara for att man på ett halmstrå kan hevde at man er miljövänlig, det er ikke bra.
Redigert 19.06.2019 kl 21:45 Du må logge inn for å svare

Hehe, du er riktig morsom - "eksperimentere med folks helse"?

Vel, vi vet ikke noe om hvor disse bilene sto plassert, men kanskje det er motsatt? At den eneste skaden på bilene var utløste airbager - og ikke som i eksplosjonene på bensinstasjonene i videoene nedenfor.

De airbagene tror jeg nemlig ikke lenger er verken oppblåste eller mulige å sjekke.
https://edition.cnn.com/2019/05/10/us/virginia-gas-station-explosion/index.html
https://www.thesun.co.uk/news/3295576/shocking-moment-car-explodes-at-petrol-station-while-being-filled-up-with-fuel-killing-one-woman-and-injuring-three/
https://www.nytimes.com/2017/10/07/world/africa/ghana-explosion-gas.html
https://edition.cnn.com/videos/us/2018/08/02/new-mexico-gas-station-explosion-orig.cnn

Nå må dere slutte med dette evindelige gnålet om risikoen og gambling med folks liv og helse ifm bruk av hydrogen. Det er bare tåpelig, og ganske så usmakelig påtatt. Man må finne årsakene til det som skjedde og gjøre eventuelle utbedringer - og så går man videre. Om vi gjennom historien hadde stoppet utvikling av all teknologi og nye ideer der det skjedde en ulykke, hadde vi fremdeles levd i steinalderen - get a life.

Ikke en kjeft har kommet med kommentarer på langt verre uykker med annet drivstoff. Hvis dere er så bekymret for liv og helse på alt som måtte medføre en grad av risiko kan dere heller bare holde dere innelåst hjemme.

Gå heller tilbake til argumentene om prissetting av selskapet ift resultat, eller mangel på tro at hydrogen har en fremtid, for det er i alle fall relevante poenger å diskutere.
Gork
19.06.2019 kl 22:30 786

Se https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010081235
BOGLE INVESTMENT 6 902 809 0,56% 18.06.2019
PDT PARTNERS, LLC 9 060 933 0,74% 12.06.2019
MARSHALL WACE LLP 21 486 945 1,76% 12.06.2019

Hvilket av ovennevnte selskap jobber XYZ for?

XYZ er bare en hobbyinvestor som de fleste andre her inne.

Jobber XYZ for noen av dem får XYZ håpe at de ikke leser det XYZ skriver - no more job :-).

Ja det er ekonomi vi skal diskutera her. Jeg tror att en hel del av kostnaden for Sandvika kommer redan i q2.

Det må vi huske att få specificert.


Tror nog att clearstream snittar på ca 5-6 kronor så ska bli intressant hur de agerar nå.
Satch
19.06.2019 kl 22:53 727

skjønner ingenting jeg.
på den første videoen under filmet i rundkjøringen i sandvika umiddelbart etter smellen viser at det ikke står noen biler stille, som er satt ut av spill av eksplosjonen.
artikkelen under er det eneste jeg finner som konkret skriver om airbaggene som utløste. dette i en Tesla X, på E18, hvorav jeg ikke ser at noen er skadet.

https://www.nrk.no/norge/eksplosjon-ved-hydrogenstasjon-1.14582914
https://www.budstikka.no/nyheter/alle-airbagene-ble-utlost/190285!/

Det var då våldsamt... Tre bilar med airbags utlösta bara i budstikkas artikel. Og ingen av de verkar vara de skadade. Hvor många bilar snakker vi om? 20-30 ? Det er miljoner i ersättning bara det.

Så da var det egentlig airbager i tre biler som ble utløst - to i rundkjøringen rett ved stasjonen, og i en Tesla X på motorveien.

Altså var omfanget her 50% større enn det som ble rapportert. Oioioi, dette blir det sikker flere tråder om i morgen, og NEL kursen kommer til å stupe 😂

Så på E-18 så var det kun en Tesla X som fikk airbagene utløst, men ingen andre biler i Pinsekøen? Kanskje Tesla har gjort airbagene i sine biler spesielt hydrogen-sensitive - eller bare generelt sensitive?

https://electrek.co/2017/06/28/tesla-model-x-airbag-china/
"Ma was stopped at a red light in her new Model X with her husband and three other passengers when they claim that all the airbags inside the vehicles inflated at the same time causing injuries to two of the passengers...... Despite not having access to the vehicle, the company offers a possible explanation for the deployment of the airbag. They cited a witness claiming that a truck near the Model X had a tire burst, which could have triggered the airbag sensors due to the pressure."
Redigert 19.06.2019 kl 23:16 Du må logge inn for å svare

Lurer på om detta får konsekvenser för airbagskonstruktionen i framtiden. Ikke helt stabilt. P

Jeg er også tvilsom til om stasjon I Sandvika nånsin kan öppna på samma plass. Så nära rundkörningen. Tankarna lär helt sikkert flyttas en bit bort, om det finns en bedre plass.
Redigert 19.06.2019 kl 23:21 Du må logge inn for å svare

Det må være mulig imed dagens teknologi og utstyre hydrogenstasjoner og tankene med alt utstyr med IoT sensorer som kontinuerlig varsel dersom verdier er unormale. Jeg vet ikke hvor mye målesensorer aom benyttes idag men kanskje forbedring på dette punkt