Hydrogennytt 18.06.2019

Slettet bruker
NEL 18.06.2019 kl 20:20 7631

Sker en del nå.

Nikola twittrar
https://twitter.com/nikolamotor/status/1140330580653084672
"There are advantages to both electric and hydrogen electric vehicles, right now, we're mostly focused on the hydrogen side as it's the key for long-haul routes."

Så de heller mer og mer mot batteri kan vi se. Må bara lure på en av kommentarerna under tweeten;

John Baldwin Retweetade John Baldwin

Any news on the H2 explosion?


Her er intervjuen som ledde till tweeten;

https://www.trucks.com/2019/05/28/nikola-founder-trevor-milton-build-iphone-trucks/
Teslaratis transcript, som Nikola lenkar till;
https://www.teslarati.com/tesla-rival-nikola-defends-hydrogen-interview/


Short
Många shortar NEL nå;
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Satser-over-100-millioner-paa-kursfall-i-NEL
Som de sier så er short sikkert bet i problembedrifter som NAS, xxl, nel, nhy.


Kursen
https://www.hegnar.no/Marked/?s=nel
Kraftig nedgång idag, men på en acceptabel nivå. Det er nog sån det blir nå den nermsta månad. Tills utredning er klar ska vi ned og testa 4,20 en gång till. Men enkelte sier at det må lavere.


Hindenburg
En film i färg https://www.youtube.com/watch?v=jH-mhZLuGRk
Hindenburg er mer aktuell enn någonsinn.


Norge og koreas samarbete tonas ned og troligen avbryts efter explosionen.
https://arstechnica.com/science/2019/06/after-june-fires-energy-group-says-hydrogen-is-futures-fuel/
"On Thursday, The Korea Times wrote that South Korean President Moon Jae-In decided to downplay a planned announcement of cooperation between Norway and South Korea with respect to expanding hydrogen fuel."
Her fra Korea News http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2019/06/419_270577.html


Cover up fake/news efter explosionen
http://www.hazardexonthenet.net/article/171454/Norwegian-hydrogen-transport-sector-on-hold-after-explosion.aspx
Oslo police said the investigation into the explosion could take months and they would not speculate on possible reasons until it was complete. There were no reports of injuries following the incident.

Detta vet vi inte är sant. 2 personer fick airbags-skador. Detta visste vi skulle ske, skador ska tonas ner, och utredningen kommer att visa att det inte var så farligt. I ett välfungerande samhälle hade hydrogen redan förbjudits och nels tillgångar konfiskerats. Men kapitalet og miljömaffian bestämmer.

Tradegate
https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NO0010081235
Tapper ner 4,05 % nå. Tyskarna tror jeg påvirkes av at NELS alle stasjoner er stengt i tyskland for de er en sikkerhetsrisk. Og de har ju Linde som eier AGA som er en svensk firma i bunn og grunn. De tillverkar også gaffeltruckar, så de kan slå ut NEL på truckmarknaden, der nel levererat en stasjon til Oxelösund. Vi finner ingen info om at trucken er i bruk enn så det er muligen problemer.

Rotolyzer
-HOLD- skulle revolutionera hydrogenindustrin Fra 2017. Inget nytt idag heller.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
optimist68
19.06.2019 kl 23:32 2223

Det må være mulig imed dagens teknologi og utstyre hydrogenstasjoner og tankene med alt utstyr med IoT sensorer som kontinuerlig varsel dersom verdier er unormale. Jeg vet ikke hvor mye målesensorer aom benyttes idag men kanskje forbedring på dette punkt
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 23:18 2262

Lurer på om detta får konsekvenser för airbagskonstruktionen i framtiden. Ikke helt stabilt. P

Jeg er også tvilsom til om stasjon I Sandvika nånsin kan öppna på samma plass. Så nära rundkörningen. Tankarna lär helt sikkert flyttas en bit bort, om det finns en bedre plass.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
19.06.2019 kl 23:15 2268

Så da var det egentlig airbager i tre biler som ble utløst - to i rundkjøringen rett ved stasjonen, og i en Tesla X på motorveien.

Altså var omfanget her 50% større enn det som ble rapportert. Oioioi, dette blir det sikker flere tråder om i morgen, og NEL kursen kommer til å stupe 😂

Så på E-18 så var det kun en Tesla X som fikk airbagene utløst, men ingen andre biler i Pinsekøen? Kanskje Tesla har gjort airbagene i sine biler spesielt hydrogen-sensitive - eller bare generelt sensitive?

https://electrek.co/2017/06/28/tesla-model-x-airbag-china/
"Ma was stopped at a red light in her new Model X with her husband and three other passengers when they claim that all the airbags inside the vehicles inflated at the same time causing injuries to two of the passengers...... Despite not having access to the vehicle, the company offers a possible explanation for the deployment of the airbag. They cited a witness claiming that a truck near the Model X had a tire burst, which could have triggered the airbag sensors due to the pressure."
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 23:13 2278

Det var då våldsamt... Tre bilar med airbags utlösta bara i budstikkas artikel. Og ingen av de verkar vara de skadade. Hvor många bilar snakker vi om? 20-30 ? Det er miljoner i ersättning bara det.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Satch
19.06.2019 kl 22:53 2319

skjønner ingenting jeg.
på den første videoen under filmet i rundkjøringen i sandvika umiddelbart etter smellen viser at det ikke står noen biler stille, som er satt ut av spill av eksplosjonen.
artikkelen under er det eneste jeg finner som konkret skriver om airbaggene som utløste. dette i en Tesla X, på E18, hvorav jeg ikke ser at noen er skadet.

https://www.nrk.no/norge/eksplosjon-ved-hydrogenstasjon-1.14582914
https://www.budstikka.no/nyheter/alle-airbagene-ble-utlost/190285!/
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 22:45 2343

Tror nog att clearstream snittar på ca 5-6 kronor så ska bli intressant hur de agerar nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 22:44 2350

Ja det er ekonomi vi skal diskutera her. Jeg tror att en hel del av kostnaden for Sandvika kommer redan i q2.

Det må vi huske att få specificert.

Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
19.06.2019 kl 22:39 2360

XYZ er bare en hobbyinvestor som de fleste andre her inne.

Jobber XYZ for noen av dem får XYZ håpe at de ikke leser det XYZ skriver - no more job :-).
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Gork
19.06.2019 kl 22:30 2378

Se https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010081235
BOGLE INVESTMENT 6 902 809 0,56% 18.06.2019
PDT PARTNERS, LLC 9 060 933 0,74% 12.06.2019
MARSHALL WACE LLP 21 486 945 1,76% 12.06.2019

Hvilket av ovennevnte selskap jobber XYZ for?
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
19.06.2019 kl 22:21 2404

Hehe, du er riktig morsom - "eksperimentere med folks helse"?

Vel, vi vet ikke noe om hvor disse bilene sto plassert, men kanskje det er motsatt? At den eneste skaden på bilene var utløste airbager - og ikke som i eksplosjonene på bensinstasjonene i videoene nedenfor.

De airbagene tror jeg nemlig ikke lenger er verken oppblåste eller mulige å sjekke.
https://edition.cnn.com/2019/05/10/us/virginia-gas-station-explosion/index.html
https://www.thesun.co.uk/news/3295576/shocking-moment-car-explodes-at-petrol-station-while-being-filled-up-with-fuel-killing-one-woman-and-injuring-three/
https://www.nytimes.com/2017/10/07/world/africa/ghana-explosion-gas.html
https://edition.cnn.com/videos/us/2018/08/02/new-mexico-gas-station-explosion-orig.cnn

Nå må dere slutte med dette evindelige gnålet om risikoen og gambling med folks liv og helse ifm bruk av hydrogen. Det er bare tåpelig, og ganske så usmakelig påtatt. Man må finne årsakene til det som skjedde og gjøre eventuelle utbedringer - og så går man videre. Om vi gjennom historien hadde stoppet utvikling av all teknologi og nye ideer der det skjedde en ulykke, hadde vi fremdeles levd i steinalderen - get a life.

Ikke en kjeft har kommet med kommentarer på langt verre uykker med annet drivstoff. Hvis dere er så bekymret for liv og helse på alt som måtte medføre en grad av risiko kan dere heller bare holde dere innelåst hjemme.

Gå heller tilbake til argumentene om prissetting av selskapet ift resultat, eller mangel på tro at hydrogen har en fremtid, for det er i alle fall relevante poenger å diskutere.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 21:42 2466

Kanske en Tesla og en Opel? Jeg tror ikke det var en Toyota Mirai. Poenget er at vi aldrig hör om utlösta airbag under andra explosioner. Det sier lite om kraften i sandvika-explosjonen.

NEL har en mulighet at komma undan. Hvis airbagen var fra takata, så har de ibland utlösts av sig selv, så det kan ha skett.

Takata tror jeg fick återkalla flera miljoner airbags og gikk i konkurs 2017. Så går det ofta med bedrifter som lagt vekk sikkerheten.
https://www.youtube.com/watch?v=L6OMbT5S7UY

En hyttetur er ju inte så viktig, men att man experimenterar med folks helse, og tar det så långt at en stenger av viktiga veier som E18. Bara for att man på ett halmstrå kan hevde at man er miljövänlig, det er ikke bra.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
19.06.2019 kl 21:04 2537

"SvenskenXYZ" er jo opptatt av å få påpekt at det var to skadde etter Sandvika-eksplosjonen. De ble jo "skadet" av utløste Airbager - hadde vært artig å visst hva slags biler disse satt i.

Jeg kan nå derimot avsløre at skadeomfanget etter eksplosjonen er langt større enn det som har vært rapportert i pressen.

På dette forumet er det nemlig et titalls personer som lider av sterke traumer etter denne hendelsen. Det kan i tillegg spekuleres i om det også kan gjelde et stort antall trafikantene som ble sterkt forsinket på turen sin hjem fra hytta. Totalt sett kan vi da muligens snakke om 100vis av "skadde", noen til og med kanskje for resten av livet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
19.06.2019 kl 20:50 2589

Sukk, here we go again. Hindenburg skulle egentlig ha blitt fyllt med helium, men pga av en amerikansk handelsembargo fikk ikke tyskerne tilgang til dette. De ble derfor nødt til å benytte Hydrogen.

Hydrogen er farlig, brennbart og det er sannsynlig at det vil være behov for å sikre tanker, ventiler etc enda bedre etter ulykken i Sandvika. Det kan selvsagt påvirke vurderingen av NEL.

Argumenter basert på sammenligningen av hydrogen i et luftskip konstruert av aluminum og et behandlet bomullstoff, kontra hydrogen under trykk i ståltanker er derimot så patetisk at jeg ville blitt skikkelig flau om jeg hadde nevnt noe slikt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 20:12 2630

Kjøp deg aksjer i Tesla.
Bra for deg og bra for oss.
Takk.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 20:09 2639

mne du har ju et underskudd på 4 kw-17 MW = ca 17 MW underskudd.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.06.2019 kl 19:58 2666

Prøver en gang til:
Man lager grønn Hydrogen gjennom å bruke overskuddsstrøm fra vind og solcellepaneler.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 19:07 2719

Panelerna på tesla megastation rekker til ca 4 kW, kan muligens driva toalett og restaurang. Totala behovet er 17,1 MW.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.06.2019 kl 18:05 2771

når man bruker overskuddskraft fra solseller og vindkraft blir det perfekt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.06.2019 kl 03:39 2943

nå er vel ikke han xyz den skarpeste kniven i skuffen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
19.06.2019 kl 02:18 2965

Tror ikke akkurat størrelsen på hydrogentankene er større enn dieseltankene. Heller motsatt
Redigert 20.01.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
really
19.06.2019 kl 00:38 4037

Så vidt jeg vet er ikke H2 i trykktanker egnet til skip over særlig lange distanser på grunn av størrelsen som kreves på tankene. I hvert fall er det det jeg hører fra shippingkretser. Det snakkes om at alternative lagringsformer der h2 er en komponent som så utskilles om bord kan bli et alternativ, men det er tidlig stadium.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.06.2019 kl 00:29 4054

Du kan jo google litt hvis du er interessert i å finne det største hydrogendrevne kjøretøyet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.06.2019 kl 00:28 4056

Nei, vet ikke. Løkke sa at større skip er et stykke frem i tid. Ellers helt ok til ferjer O.l.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 00:13 4096

Seriøst spørsmål;

Jeg ble litt mer interessert i dette tema, etter å ha lest. Det står at hydrogen er bla veldig bra egnet til skip.

Hva er pr i dag den største maskin/redskap som drives av hydrogen? Vet dere det?
Igjen, seriøst spørsmål.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 00:12 4102

Ja, verden vil bedras! Leste en annen artikkel, fake or fact, men som gikk ut på at elbiler forurenser mer enn fossile biler når hele produksjonslinja frem til levering er regnet med. Og det vil ta noe sånt som 20 år før avtrykket til elbilen er mindre enn fossilbilen.

NEL rir på en grønn bølge. Den bølgen kommer til å vare lengre enn det Spetalen spår, og uansett om man er enig eller ikke enig med FNs klimapanel så er det dumt å neglisjere den grønne bølgen og kreftene som står bak. Da kan man gå glipp av gode investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 00:08 4116

Klima er en ting, men hyppige explosjoner vil nog aldrig accepteras
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
optimist68
19.06.2019 kl 00:05 4126

Kan ikke få sagt meg mer enig med deg. Skulle til å svare "Ja, er ikke det fantastisk bra. Så renser den lufta istedenfor å slippe ut klimagasser". Dette er jo key point !
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 00:04 4133

Så om man bruker kullkraft fra Tyskland/Europa, til å lage Hydrogen, hvor 50% av tilført energi for å lage det, og for å få det til strøm i bil igjen, er bra?

Ok, jeg tror jeg trenger en forklaring. Men nå logger jeg av.

Hydrogen tror jeg blir bra, om man får det sikkert, og det kan temmes - og at man ved det totale regnskapet ikke bruker kullkraft for å fremstille det. 50% virkningsgrad i livskretsen til Hydrogen er alt for dårlig.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2019 kl 00:00 4142

Det er vel ingen som faktisk har satt seg inn i saker og ting som har påstått noe annet mtp energieffektivitet.
Imidlertid er det pt. dukket opp noe som er enda viktigere enn energieffektivitet, nemlig klimaforandringene og hva man påstår fossile brennstoffer gjør med klima. Da er det faktisk veldig bra at man har fått et klimavennlig alternativ, med samme utnyttelsesgrad og kan fylles like raskt som dagens fossile drivstoff.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:48 4183

Takk for link, spennende info.

La spessielt merke til dette her:

"Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor."
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:45 4195

Jeg mener at nel just redan efter en uke konkludert med sin utredning og nå har gått ut till kunder og investorer att utstyret er nå sikkert. Business as usual.

Husker nog opels slogan fra 90-talet; look at Opel now!

Nel kommer nog med nåt liknande. Look at nel now!
Nå er det tryggt.Nå burde du bygga en stasjon i ditt bostadsområde.

Hindenburg er vel på en mer subjektiv nivå, något vi alltid har i bakhuvudet når vi fyller bilen 700 bar.

Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:41 4218

Slapp av, jeg bare tuller.
Ser at man enda ikke har noen god teori om Hundenburg ulykka, men som med Oslo så snakkes det om sabotasje.

Jeg vet ikke.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:40 4223

Hehe, du burde jo hatt en plass i Norsk hydrogenforum!

Se forøvrig: https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
OZZY
18.06.2019 kl 23:36 4245

ja ja SS vi har forstått nå at du er short og spyr ut edder og galle.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:30 4273

Prøver å være positiv til illustrasjonene dine, men klarer ikke å ta forbindelsen til verken Hindenburg eller Opel seriøst. Beklager.



Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:26 4300

LZ 129 «Hindenburg» var et tysk luftskip som ble bygd i 1935. Sammen med søsterskipet «Graf Zeppelin» er det det største luftfartøy som noen gang er laget. Det ble verdenskjent da hydrogengassen i løfteskroget eksploderte og luftskipet forliste i den såkalte «Hindenburg»-ulykken i New Jersey i USA 6. mai 1937. Denne hendelsen førte til at man sluttet å bruke luftskip til transport. «Hindenburg» var oppkalt etter Tysklands andre president, Paul von Hindenburg.


Konklusjon: Hydrogen i farkoster = livsfarlig.
Nel har kommet akkurat like langt som Hindenburg i 1935.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:23 4314

Ja det er nog viktigt att Korea og Norge samarbetar. For sikkerheten. Korea hade en olycka med två döda og flera skadade. Norge en olycka med två skadade.

Samarbete för säkra standarder og pålitliga leverantörer. Sådana som ikke har haft problem med explosioner. Sådana som ikke har sagt att asiatiska standarder er vanskliga.

Självklart löser det ikke allt att välja bort opålitliga leverantörer men man måste begynne ett sted.

Tex hvis du vill ha en bil som ikke rostar så mye, då velger du bort Opel.
Hvis du går till opel-handlaren sier de att nå har Opel löst rost-problemet. Det sa de 1985 også. Sen kom Vectra, Astra, mfl og de rostade som vanligt.

Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:15 4361

Hindenburg har like stor relasjon til NEL som Tsjernobyl har til de mange atomdrevene skip og ubåter i USAs marine 👍

Og når det gjelder politiets etterforsking, vil denne først og fremst være fokusert på om det har foregått noe straffbart. Det spenner seg fra hærverk/sabotasje til eventuell kjennskap til problemer og forsettlig tilbakeholdelse av informasjon fra de ansvarlige for stasjonen.

Det er sommerferie og i kombinasjon med dårlige ressurser hos politiet vil det ta tid å finne ut om det har foregått noe straffbart eller ei.

Når det gjelder selve teknologien, og som er det viktigste for aksjonærene, har det allerede blitt lagt frem en konklusjon, som gikk I favør NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare