Kraft Bank

Fiskesuppe
KRAB 18.06.2019 kl 20:55 1584

Ser ut som forbrukslånbanker går dårlig om dagen. En del negativ omtale i media også. Hvordan vil en bank som Kraft Bank klare seg fremover?

Fiskesuppe
Redigert 18.06.2019 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 21:27 1562

min tanke rundt "kraft bank",at en bank som tilbyr hjelp til de som har økonomiske utfordringer og har betalingsanmerkninger eller ikke får lån i andre banker ikke rapporterer større tap er meg et underverk....,-hvordan klarer de det??

http://1ug7giygv0z2deium3i7xyiw-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/04/1.-kvartal-2019.pdf


Redigert 18.06.2019 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
lillele0n
18.06.2019 kl 21:58 1529

Det er ikke så vanskelig å klare, som de selv sier så refinansierer de kun for 1/10 som henvender seg. Og de bruker også bolig som sikkerhet, slik at om lån blir misligholdt så har de en bolig som forhåpentligvis er riktig verdsatt slik at de kan selge den og dekke tapet. Modellen er ganske så simpel.
aristokraten
18.06.2019 kl 22:15 1513

Hei

Nå låner Kraftbank ut til de som kan stille sikkerhet. Kun noen få prosenter av utlånsporteføljen til Kraftbank er uten sikkerhet. Tar du ett lån med sikkerhet i egen eller andre i familien sitt hus, så er vel det første prioritet å betale. De som bruker Kraftbank er vel typisk en med vanlig lån som har refinansiert noen ganger, deretter fått nei i vanlig bank etter noen opplåningsrunder. Tatt den enkle løsningen med usikret forbrukslån, kanskje makset 2-3 kredittkort.

Når de da oppdager at de sitter litt i fellen så prøver de å samle lånene. Da kan 2-4 år i KRAFTBANK til 7 % rente komme vesentlig billigere ut enn ett huslån på 2-4 millioner til 3% pluss 7-8 hundretusen i forbruksgjeld til 15-25 % rente kanskje i opp til 3-4 låneutbydere som alle også har gebyrer.

Dette kan gjøres fordi en vanlig bank helst skal ligge på 85% i utlån i forhold til verdi. Mens Kraftbank kan låne opptil 100% av verdien pluss noen usikrede prosenter oppå. De sier dog nei til 9 av 10 som søker, derfor er nok utvelgelsen ganske god i forhold til å finne låntakere som faktisk evner å betale tilbake.

Bluestep, Bank2 og Kraftbank står foran en formidabel vekst nå som gjeldsregisteret kommer på plass i juli. Dette segmentet er stort og blir større. Så her bør det være penger å hente som langsiktig aksjeeier. Det er iallefall min vurdering, og derfor har jeg plassert penger der. Blir vanskelig å hente vekst i segmentet vanlige forbrukslånbanker framover. For de som søker kommer til å oppleve mer avslag framover.

Q2 og Q3 kommer tett i august og oktober. Tror det kan være lurt å posisjonere seg innen den tid.

Mvh aristokraten

Slettet bruker
18.06.2019 kl 23:57 1461

ok.

bra argumenter folkens,sammen holder vi god standard på forumet!


;)
Mr.Ocean
23.06.2019 kl 14:58 1313

Bra innlegg aristokraten! Ser frem til Q2!