Plogen123
20.06.2019 kl 07:56 4368

Teknologien til Nel er fantastisk, tyskerne vet dette godt. Blir spennende dette fremover. Kursen skyter opp igjen når alt er oppklart angående eksplosjonen.
Så har vi utallige andre triggere som står klare! Gleder meg til en Yara-oppdatering.
Løkke til :)
Redigert 20.06.2019 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2019 kl 08:02 4306

Tyskerne drar det lengste strået her.
Mens folk her på berget krisemaksimerer en lekkasje med ett litt uheldig smell og regner P/E så ler disse folka hele veien til å overta hele selskapet..
De er tydeligvis ikke så skvetne og ser nok litt lengre frem enn mange på OSE.
Norske myndigheter inkludert.
Slettet bruker
20.06.2019 kl 09:09 3911

H2 er kommet for å bli en viktig faktor i nullutslipps-politikken. Nel vil komme igjen, men eksplosjonen har ført til at innkjøpere vil sikre seg best mulige garantier for at dette ikke skal skje igjen i nye anlegg. Derfor kan ordrer i back-log forsinkes.
tiguan
20.06.2019 kl 09:13 3830

Tradegate stiger 5%!!!!
Krustjevskij
20.06.2019 kl 09:14 3803

Tenker at NEL's innleide eksperter konkluderer ganske raskt med hva som har skjedd. Jeg tror det blir en total friskmelding av teknologien og en utskiftning av en ventil. thats it. SÅ BØRSMELDES KONTRAKTENE SOM HAR STÅTT PÅ VENT! -da blir det rally
Dominus
20.06.2019 kl 09:19 3747

Kan det se ut som 7500 roboten er innstilt på høyere kurser for Nel idag?
Ajax1
20.06.2019 kl 09:31 3638

Siste år har vi sett at aksjonærer bak Clearstream Banking kjøper NEL aksjer med begge hender 😛
Spørsmålet er hvem disse i hovedsak tyske investorer som alle er under 5% flaggegrensen er ? 😷 Snart har aksjonærene i Clearstream Banking simpelt flertall hvis de vil bruke aksje styrken sin i styrerommet.
Jeg tenker at muligens Siemens eller Linde vil overta disse Clearstream Banking aksjer, men det kan likegott være helt andre 😳
Men at det skal være tilfeldig at noen tyske aksjonærer helt uavhengig av hverandre som tilfeldigvis benytter Clearstream Banking for aksjehandel ser jeg på som søkt 😌
NEL kommer til å bli kjøpt opp. Da er det godt at NEL er i full gang med å bygge ut fabrikken på Notodden. Så blir det noe igjen av NEL i Norge en stund 😊
fastinvest
20.06.2019 kl 09:42 3541

Det stinker oppkjøp lang vei. Holding kontoer kjøper seg opp til rett under 5 % før så ett selskap begynner oppkjøp av aksjer i NEL og flagger. Når de har fått x antall aksjer kjøper de opp holding kontoene og vips har de nok aksjer til å legge inn bud/ ta over.
Furuen
20.06.2019 kl 09:55 3449

Helt enig, og takten i aksjekjøpene øker jo fra uke til uke.
borsom
20.06.2019 kl 10:08 3372

Enig. Ser for meg en tysk "gutteklubben grei", der de kjøper seg opp til rett under meldegrensen, også overtar en storaksjonær alle aksjene, som nevnt over.

Kan ikke nok om det tekniske/reglene her, men kan de kjøpe/selge internt uten å legge aksjene ut på det åpne marked?
Hvis ikke, kan de sikkert omgå det også, ved å legge ut til salg en krone eller to over markedspris. (så får selger betalt for strevet, og kjøper sitter med stor nok pott til takeover)

Kan ikke se for meg at så mange spekulanter gjennom sine firma benytter seg av Clearstream Banking uten at det finnes en baktanke.
fastinvest
20.06.2019 kl 10:40 3263

Det er ikke så mange. Det er nettopp dette som er spesielt. Man burde jo tro det skulle være flere titusner men her snakker om noen titals. Vi snakker 25% og det øker, dette er meget spesielt. Husk jo mer de øker jo mindre aksjer blir det å trade.
Krustjevskij
20.06.2019 kl 10:44 3228

Tror du er inne på noe her. Det er nok ikke lenge før tyske investorer står med representanter i NEL sitt styre og har en hånd på rattet fremover.
borsom
20.06.2019 kl 10:45 3223

Ok. Hvor mange snakker vi om?
Edit: Så du nevnte noen titalls nå.

Noen som har tilsvarende eksempler på overtakelse?
Har prøvd å google, men ikke funnet noe som ligner..
Redigert 20.06.2019 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
maimunek
20.06.2019 kl 11:13 3075

riktig, jeg har mine tanker om det. , hoved spørsmålet er , hvarfor akkurat NEL ? Hva er so spesielt med NEL ? Tyskerne er flinke i teknologi. Er det på grund av at Norge har Uendlig bra kvalitet av Vann som trenges for og utvinne Hydrogen ? I tilegg er det Olje, gas og vann kraft som man kan Produsere Strøm som kreves for H2. Jeg mener at dete er bakdøren til og tjene penger på Norske Energie resurser. Interresan og høre deres tanker folkens.
spaggio
20.06.2019 kl 11:14 3061

Hvis du finner en "tråd" fra høst 2017 så ser du en overdragelse av Tysklands største Hydrogenaktør til ett Japansk selskap for ca. 800 mill Nok. Det er jo noen her som har vært med lenge som husker dette ! Det har jo skjedd en del etter dette...…...
dotcom
20.06.2019 kl 11:26 2979

Når det gjelder Clearstream aksjene så tror jeg ikke på spekulasjonene om avtaler om senere overtagelse og overføring til en eier. Kontrakter om senere overtagelse utløser også flaggplikt og det vil derfor være ulovlig hvis dette holdes skjult. Det er nevnt i artikkelen at aksjeposten er fordelt på et titalls eiere men så vidt jeg kan se er det ikke spesifisert om det er privatpersoner eller institusjonelle eiere. Det er vel trolig privatpersoner, da jeg ikke helt ser hvorfor eksempelvis et pensjonsfond skulle velge å handle anonymt, men selv det er usikkert.
Uansett er det selvfølgelig veldig interessant at de i forrige uke valgte å nettokjøpe 4% av NEL over børs, forutsatt at topp 20 listen er oppdatert. Det er veldig mye på en uke. Denne uken ligger de trolig lavere i terrenget for å ikke press opp kursen, men er det noen som tror at de vil stoppe nå?
Før eller senere bør denne handelen gi oppgang i kursen. I mellomtiden kan vi fantasere om hvem de er og hvorfor de er så interesserte, men vi får neppe noe svar før det begynner å komme flaggmeldinger på 5%. Forutsatt at ikke alle eier like mye så er nok ikke flaggmeldingene langt unna. Det skal bli interessant å se hvem de er når det flagges.
fastinvest
20.06.2019 kl 11:34 2933

Vi snakker 25% og disse 25% ønsker å være anonym. Hva er oddsen for dette?
Om en person som har 2-4% ønsker å være anonym så ja, greit men nå snakker vi om 25% som ønsker å være anonym og da begynner varsel bjellene å ringe. Behøver selvklart ikke bety noe annet en tilfeldigheter men merkelig at 1/4 av selskapet ønsker å holde seg i bakgrunnen. Det gjør man jo ikke om man f.eks ønsker å stemme ja eller nei på GF så hva er agenda? Mitt tips er at de ønsker mer og kjøpe seg opp i stillhet av en eller annen grunn
dotcom
20.06.2019 kl 11:45 2858

Hvis jeg skal spekulere så har sikkert også Tyskland en del investorer som fungerer som bjellesauer. For slike vil det være fint å kunne kjøpe seg opp til 5% før de andre sauene kommer løpende etter. Dette kan være så enkelt at det dreier seg om en 2-3 bjellesauer og en del bekjente som vet hva bjellesauene holder på med. Selvfølgelig bare spekulasjon, men i det minste spekulasjon som ikke baserer seg på konspirasjoner og/eller ulovligheter. :)
Slettet bruker
20.06.2019 kl 12:38 2658

Mener å huske at det er kun institusjonelle eiere Clearstream tar som kunder. Finner ikke igjen linken.
borsom
20.06.2019 kl 12:42 2633

safe99, det er riktig. Ingen privatpersoner. "Bank for banks"
https://en.wikipedia.org/wiki/Clearstream

Men det kan like fullt være privatpersoner som står bak. Mange investeringsselskaper i Norge også, som er eid av fremtredende private investorer.
dotcom
20.06.2019 kl 12:48 2589

De aksepterer ikke privatkunder som direkte kunder, men de aksepterer blant annet meglere. Da blir det vanskelig å gjett på hvem som ligger bak.
Spetalen og andre norske bjellesauer handler jo stort sett heller ikke som privatpersoner, de handler gjennom sine egne investeringsselskap, som igjen bruker meglere og diverse andre handelsmuligheter.
her er link til hvem Clearstream aksepterer som kunder.
https://www.clearstream.com/clearstream-en/about-clearstream/becoming-a-clearstream-customer
Tippe
20.06.2019 kl 13:31 2418

Jeg skjønner godt at de investerer, det er jo positive nyheter om Hydrogen som drivstoff stadig vekk.

https://www.bbc.com/news/av/business-48698044/hydrogen-trains-are-these-the-eco-friendly-trains-of-the-future