PEN: Dussafu reserveoppdatering

Trond.heim
PEN 22.02.2018 kl 07:53 24489

http://www.hegnar.no/Marked/?s=pen
Redigert 21.01.2021 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
helloween
23.02.2018 kl 11:42 11940

En ting er i alle fall sikkert.
INGEN ønsker å kjøre PEN opp;)(enda)

Etter den «lille» posten på 8,60 finnes det jo ikke aksjer til salgs..
Er vi snart det vi kaller utsolgt??;)
Spitzer
23.02.2018 kl 11:46 11817

BWO opp over 9 % i dag hvor mye av dette nok kan tilskrives Fearnley sitt oppgraderte kursmål på BWO hovedsaklig knyttet til Dussafu-eiendelen.
MXO opp over 8 % hvor eneste eierandel er AJE.

PEN har eierandel i Dussafu og AJE. PEN opp 2,88%.
Say no more
helloween
23.02.2018 kl 11:47 11912

Spitzer
Da må du få der RT kurser:D
BWO er over 10% opp
helloween
23.02.2018 kl 11:51 11918

Nå blir det interessant å se her:D

Må jo være ett veldig gap oppover etter 8,60;)
Redigert 23.02.2018 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
oto1
23.02.2018 kl 11:52 11791

helloween

Jeg får ca 3,90 per PEN aksje om jeg antar at 75% av BWO oggraderingen er pga Dussafu.
helloween
23.02.2018 kl 11:57 11897

Otto

Nå tok eg hensyn til 100%(i og med det var Dussafu som ble lagt til hovedgrunn), og det er jo kun en oppgradering;)
"Meglerhuset begrunner oppgraderingen blant annet med en imponerende presentasjon av Dussafu-prosjektet, og Fearnley ser et betydelig verdipotensial i prosjektet"

Redigert 23.02.2018 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Alby
23.02.2018 kl 12:22 11744


Det er ganske fornøyelig og følge alle disse forskjellig regnestykkene og samtidig vite at dette kan dere :-)
helloween
23.02.2018 kl 12:43 11682

Ligger 115K til salgs opp til 12 kroner:)
Så her minker det stadig på ledige akser..
helloween
23.02.2018 kl 12:47 11783

Alby

Det som eg synes er mest fornøyelig, er at uansett hvordan vi regner på det er kursen LATTERLIG lav:D
Og det trenger enn ikke være romforsker for å se ved ett kjapt overblikk.

I aksjemarkedet handler det å komme inn før markedet, og Pen er et stjerne eksempel på det;)
gunnarius
23.02.2018 kl 13:02 11329

Lite til salgs, men kanskje det mest fascinerende er at med inntil rundt 1% av utestående aksjer i handel per dag de siste dagene, så går aksjen vesentlig opp. Dette bør bety rom for kjapp oppgang ved betydelig/større volum.
helloween
23.02.2018 kl 13:12 11309

Bwo snar 13% opp etter Dussafu "analysen"
Pen 4%..

Men nå er det helg, så får folk krangle om de få aksjene som er mulig å få tak i her nede.

Lykke til;)
Redigert 23.02.2018 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
fkrist
23.02.2018 kl 13:20 11275

Morro dette er Gunn, vi har 40% bare i 2018 så vi kan ikke klage. Stemningen var laber for ikke lenge siden.. Lovet deg en god flaske med drikke hvis vi kom oss på tosifret, da var kursen 4. Må snart be om adressen din, her traff du virkelig godt! Takket deg før, gjør det igjen. Takk for jobben du har gjort og gjør for oss andre her inne på forumet.
Spitzer
23.02.2018 kl 13:25 11266

Kjekt å se at Gunnarius får litt kred. Det støtter jeg fullt ut.
Han har brakt oss mye informasjon (kanskje for mye til tider kan noen mene :) ).
Gunnarius har iallefall stått på og hatt tro på aksjen. Jeg har også hele tiden hatt tro på løsning, men ting ser nå lysere ut for PEN enn på lang, lang tid.
gunnarius
23.02.2018 kl 13:35 11238

Hyggelig å høre at ens innsats blir verdsatt, takker.

Er selv endelig i balanse og ser videre god oppside som fullt mulig. Iallefall en dobling innen ikke all for lang tid bør være fullt mulig. Er så mange av oss som henger med fra det "gamle regimet" at jeg har liten tro på at topp 20-30 kommer til å selge ved aller første anledning.

Ser frem til noen oppdaterte analyser etter Q4. Blir forundret om ikke flertallet vil legge seg på kursmål vesentlig over NOK 15.
Redigert 23.02.2018 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
bmw5
23.02.2018 kl 14:07 11037

Den totale verdien av pen sine prosenter i Dussafu og 113 (aje) er antagelig høyere enn 1,5 milliarder kr. Aksjekursen er meget lav i forhold til verdiene selskapet besitter.
polion
23.02.2018 kl 14:30 11109

HYLLEST TIL PREMIER-AKSJONÆREN
Jeg kaster meg også på bølgen, og hyller den gamle hedersmannen gunnarius. Makan til mer langvarig positiv PEN-aksjonær, har man til dags dato ikke funnet på den nordvestlige halvkule. Han har benyttet de fleste anledninger til å skryte aksjen opp, og nå ser det faktisk ut til at han har hatt meget god grunn for dette.
God helg, og må gunnarius lenge leve - HURRA !

(PS. håper ikke jeg gjorde for mye av det?)
Fluefiskeren
23.02.2018 kl 15:07 10924

Kursen stiger på en måte jeg elsker. Ikke vanvittige kursstigninger etterfulgt av svalestup noen dager senere. Føler at oppgangen har mer substans på denne måten

Kursen hadde nok vært atskillig høyere hadde ikke vært for den katastrofalt lave flowen på Aje
Alby
23.02.2018 kl 15:08 10903

Kaster meg også på lykkeønskningene til gunnarius, det er vel fortjent.

Hva ellers med nytt fra Artic, skulle ikke de komme med en analyse ?
gunnarius
23.02.2018 kl 15:38 10954

Jo, takk igjen folkens, men husk også på at jeg har bommet i denne aksjen tidligere. Var for tidlig ute med stor del av investeringen, men har som sagt fått rettet opp slik at fortsettelsen kan bli fin for min del og alle andre. Har kanskje tidligere motivert andre på feil grunnlag, så egentlig er det ikke så mye å skryte av. Det eneste måtte være stayerviljen.

Alby, spurte Arctic om det samme. men rimeligvis og av logiske årsaker ville ikke analytikeren ut med eksakt frislipp av en anlyse som trolig ligger tungt over dagens kurs.

Kommer Arctic med noe tror jeg de mer legger seg på hva jeg har nevnt ovenfor ifm. hva jeg selv forventer rimelig snart, nemlig en dobling - gitt undertegnede og andre får rett. Vi snakker om aksjer og alt kan skje. Vi får se om ikke Teodor revurderer litt etter Q4. Han burde iallefall få tilstrekkelig input.
polion
23.02.2018 kl 15:40 10919

Ja, ja, da har vi på en fredag endelig lykkes i å kononisere en ny helgen, hørte jeg St. Gunnarius ?
bmw5
23.02.2018 kl 15:44 10769

Fluefiskeren ! Du kan nok ha rett i det. Spørsmålet blir; når blir det gjort en oppgradering på aje brønnene ?
gunnarius
23.02.2018 kl 15:51 10598

Tar gjerne en helgen status, men dette forandrer ikke så mye på hva som uroer mest: Har nå fulgt div. aksjer en liten mannsalder og ser en del av gjengangerne gjør det samme, som Fluefiskeren, Domus meg selv med flere. Så hva som tynger mest er nok alderen, men dette hører kanskje med til helgen status? Langt liv og god helse kommer fremdeles før John Hamilton blir ny president i Nigeria.

God helg og så blir det sikkert bra fart i neste uke!
agawu
23.02.2018 kl 16:09 10549

Av meldingen til MXO går det jo frem at sidesteget som ble boret produserer fra turonian, og ikke cenomonian som fase 1 opprinnelig omhandlet. I iveren etter å gå i gang med fase 2 sammen med disputt rundt fase 2 har de på en måte "snik-innført" en fase 2 brønn ved sidesteget.
Burde få betydelig påvirking på reservegrunnlaget i ny CPR. Håper det ved Q4 pres kommer en presisering rundt hva som skjedde med det første sidesteget.
Nagrom
23.02.2018 kl 16:10 10869

Har dere sett denne?

Ser jo unektelig bra ut og kan virke som om PEN er en av børsens mest undervurderte aksjer.

Panoro - Dussafu"The Rain Maker"-Project - A low risk highly scalable development financed by "BWO", BW Energy (BW Group).

Panoro er oljemyggen som har enorme vekstmuligheter som er fullfinansiert av solide aktører/partnere. De trenger ikke å lete etter olje. De har store reserver og den første oljen løftes opp senere i år med BWO Adolo en FSPO. Alle leveranser i prosjektet ligger ahead of schedule og under budsjett i følge BWO (Capital markets day 8. jan).

De dårlige tidene i oljeservicemarkedet sikrer lave utbyggingskostnader som blir levert i tide ref Catcher nylig. Panoro var veldig lure da de solgte en andel av feltet til BW Energy (BWO-sfæren) da BW-systemet kunne komme med svært attraktiv finansiering samt en FPSO med en top-side (prosesseringsanlegg) som passer på Dussafu-feltet uten særlige modfikasjoner dvs uten store kapitalinvesteringer.

Panoro/BW Energy kan med en særdeles lav grensekost koble flere brønner til FPSOen. Det koster Panoro ca 30 mill norske kroner å utvikle samt koble opp en ny brønn til FPSOen per dags dato. (30 millNOK er PANORO sin andel (8.33%)
Ekstremt skalerbart mht inntjeningen da hver brønn ser ut til å kunne produsere ca 7.500 fat/dag.
Selskapet styres av blant andre Torstein Sannes som har identifisert/utviklet Johan Sverdrup, (startet Lundin Norge), Garret Soden (Lundin) Hilde Ådland (Engie Norge), James Balkany (stor aksjonær) og Alexandra Herger (tidligere letesjef i Marathon Oil). http://www.panoroenergy.com/board-of-directors/
Selskapet er effektivt drevet med en liten stab. Lønninger og pensjonskostander utgjør ca 16 mNOK i året (se tabell nederst)
Borr Norve begynte å utvikle første produksjonsbrønn 29. januar i år.
«First oil» i andre halvår 2018.
Panoro ASA har ingen rentebærende gjeld og har rundt 70 mNOK i kontanter.
De har et non-recourse lån med rente på development capex mot lisensen i Gabon. Lånet avregnes mot produksjonen.

RUN-RATE EPS Q42018 for Panoro kun phase 1 Tortue (se tabell 0 under) samt vekst i inntekter ved å øke med to nye brønner på Tortue:

Med en oljepris på 60 USD får Panoro en margin på ca. 33 USD/fat etter skatt. Det gir en EPS på ca 2,59 kroner per aksje som igjen gir P/E 2,7 på dagens kurs.

Med en oljepris på 70 USD/fat får Panoro en margin på 38 USD/fat. Marginalskatten over 60 USD/fat er ca på 50%. Det gir en EPS på 2,98 og en P/E på 2,34.

Ved å fremskynde fase 2 som er meget sannsynlig må Panoro bidra med ytterligere 60 mNOK for nye to nye brønner som kobles til samme FPSO som brukes i fase 1 på Tortue. Da øker EPS fra 2,59 til 4,32 kroner per aksje. Se tabell 1. Dersom oljeprisen stiger til 80 USD/fat stiger EPS til 5,63 kroner run-rate. Det gir en P/E på 1,24.

Tabell 0:

=>Tabellen tar utganspunkt i run-rate EPS eks finanskostnader etter "first oil". BWO har indikert oppstart 2H i år. EPS for 2019 uten phase 2 blir lik tallene i tabell 0.


=> BWO/BW Energy har indikert en margin på 31-34 USD/fat på 59 USD. BW Energy sa på capital markets day at ting ble levert raskere og billigere enn budsjettert.


=>Finanskostander bør ligge rundt 500kUSD i året til 1 mUSD. Det får ikke nevneverdig utslag på EPS.

image001.png

=>Panoro bør handle rundt 20 -30 kroner/aksje ved «first oil» av phase 1 - P/E= 8 på oljepriser fra 60-80 USD/fat. Dvs. ved run-rate 15.000 fat/dag ved årsslutt (se tabell 1 og 2 under). Panoro har meget gode finansieringsvilkår for phase 1 gjennom avtale med BW Energy/BWO. Panoro er «carried» for fase 1. Dvs BW Energy dekker cap ex, mot tilbakebetaling fra inntekter fra produksjonen. Dette lånet er «non-recourse».
=>Med høyere oljepris eller raskere igangsettelse av phase 2 og 3 av kan aksjen handle på rundt 40-60 kroner (P/E = 8) rundt 2020 om alle tre fasene går på skinner.

=>Pga at dagens oljepris ligger betydelig over nivåene da BWO/BW ENERGY gikk inn i prosjektet samt at BWO har hatt stor suksess med first oil på Catcher-feltet så er det sannsynlig at BW Energy fremskynder utviklingen av området. BW Energy planlegger allerede fase 2. . BWO nevnte også på capital markets day i januar at de vurderer «spin-off» av BW Energy.

=>BW Energy som er operatør på Dussafu-feltet og BWO sin ledelse har lang erfaring i nøyaktig dette området med FPSO på nabofeltet Etame. BW Energy sin ledelse kommer fra oljeselskap som har jobbet i Gabon i flere tiår. Lederteamet har bl.a. utviklet Etame feltet, og produsert 4x så mye olje der, som man trodde når man satte i gang.

=>Panoro har også et stort fremførbart underskudd på 800 millNOK i norsk ASA og en eierandel i Aje-feltet hvor de muligens selger seg ut i løpet av året med en hyggelig gevinst (se under).

BW Energy kjøpte seg inn i Dussafu feltet ved årsskiftet 2016/2017. Planene for Dussafu feltet ble lagt sommeren 2017. I den perioden lå oljeprisen rundt 45-50 USD.

Oljeprisen har steget markert siden den gangen så det er veldig sannsynlig at BW Energy velger å fremskynde utviklingen av fase 2 på Tortue samt utvikle samt utvinne oljen på feltet i øvrige funn, dvs Ruche, Moubenga, og Walt Whitman raskere.
Capex for fase 1 160-170 mUSD. Panoro (8,333% andel) 12,5 mUSD for BWO. Capex fase dekkes av et (non-recourse, som tilbakebetales fra inntjeningen av produksjonen på feltet). lån fra BW-systemet. Net profit for ett år med 60 USD dekker capex fase 1.
Capex phase2 (2 nye produksjonsbrønner) inkludert tie-backs 40-50 mUSD per brønn (det inkluderer alle kostnader for brønnen inkl tieback til FPSO) på Tortue. (Panoro 8,333%) andel 3,75 mUSD per brønn for tie-back. Panoro har ca 8,333% av lisensen.
« BW Energy kan øke produksjonen ved å bore nye brønner til ca 45 mUSD som inkl full tie-backs til den samme FPSO. Hver nye brønn vil da produsere ca. 7.500 fat. Det betyr altså at en ny produksjonsbrønn med tie-back til FPSO i praksis koster 35 mNOK for Panoro sin andel. FPSO’en har kapasitet til minst 40.000 fat/olje per dag»
Ved å fremskynde phase 2 og 3 med ett par år i en samlet utbygging som er vanlig i «gode tider» kan EPS se slik ut:


Tabell 1


I 2018-tallet ligger kun phase 1 for Tortue inne. I 2019 ligger phase 2 for Tortue inne for hele året. I 2010 Ligger phase 3 for Tortue inne for hele året.

image002.png

Tabellen tar utgangspunkt i at produksjonen starter 1. januar i 2019 og 2020 – run-rate tall.


AKSJEKURSEN P.T. er 7 kroner 30 øre. Det gir P/E = 1,4 til 1 på 2019 tall for oljepris på hhv 60 og 80 USD/fat.


Selskapet er verdsatt til 290 mNOK (aksjekurs 7 kroner) i dag og eier for øvrig ca. 12% av en verdifull andel i gassforekomsten Aje (OML 113) som i dag produserer 3.500 fat per dag olje. Gassfeltet er ikke satt i prodouksjon. Den andelen er til salgs. Den ligger like West Africa Gas Pipeline. Den andelen kan trolig selges for 3-7 kroner per aksje litt avhengig av timing for salg. Selskapet har også et fremførbart underskudd i norsk ASA på 800 millNOK. Per forrige kvartalsrapport hadde Panoro ca. 9 millUSD i cash.


BW Energy sin ledelse som har utviklet og produsert olje i naboblokken i Gabon i 15 år, mener at potensialet kan være å produsere over 150 mill fat olje fra de eksisterende funnene Tortue, Ruche, Moubenga og Walt Whitman. De to største funnene Tortue og Ruche ble funnet etter at det ble skutt high grade 3D seismikk der. Da ble det funnet olje på første forsøk ved boring av 2 av 2 brønner. Dvs det ble gjort 2 funn.

Det er en rekke andre formasjoner rundt disse funnene som er identifisert på samme 3D seismikk. Samlet er «unrisked prospective resources» på disse formasjonene 1 mrd fat. Når oljeproduksjonen kommer i gang, kan ny leteboring finansieres ved fratrekk på skatten som skal betales til Gabon, og er dermed nesten fullfinansiert av Gabons stat.
Nye funn vil kunne være betydelige (det er flere «formasjoner» der med potensiale på 200 mill fat) og skape store merverdier for eierne. Disse prises i dag til 0 i Panoro aksjen.

Cap ex per fat i en full utbygging som vil kunne ta produksjonen til potensielt 40.000 fat per dag, vil være samlet ca. 400 millUSD (dette inkluderer fase 1 og fase 2 nevnt tidligere) fordelt over flere år i tråd med at man legger til nye produksjonsbrønner. Basert på et potensiale på 150 mill fat vil cap ex per fat i så fall være under 3 USD per fat! I første fase vil op ex per fat være rundt 8 USD per fat basert på «booked reserves» og cap ex i fase 1.

Opex i første fase vil være 13-16 USD per fat, noe som er svært attraktivt. I field life vil op ex per fat være ca 20 USD per fat, da skattefradragene vil være noe mindre i senere fase. Op ex per fat og cap ex per fat er svært attraktivt for Dussafu.
gunnarius
23.02.2018 kl 16:18 10502

Endelig var det en som fant fram SEB analysen.
helloween
23.02.2018 kl 16:23 10487

Tipp topp tommel opp.pen ender på HOD;)

God helg:D
Alby
23.02.2018 kl 16:45 10259


Huffda, dette blir en lang helg. Skal innlegges på mandag, så jeg håper jeg får fulgt med ??
PetroMonkey
23.02.2018 kl 16:47 10247

Detter er jo sykt bra skrevet og forklarer det meste.

Er full lastet som det holder.

Gratulerer til alle som har også kjøpt med begge hender!

Det er langt fra for seint for de som ikke har kjøpt ennå, som jeg skrev tidligere, er dette base camp på Everest. Kommer til å ta noen år for å nå toppen av fjellet, men det vil være en eventyrlig reise.

Det flytter over av kompetanse i prosjektet.
gunnarius
23.02.2018 kl 16:51 10367

Alby, hva du enn skal innlegges for, ønsker deg lykke til og måtte det bli suksess.

På den materielle siden har du jo gjort ditt bet, så dette her løper neppe fra deg - helsa først!.


helloween
23.02.2018 kl 17:02 10458



Panoro bør handle rundt 20 -30 kroner/aksje ved «first oil» av phase 1 - P/E= 8 på oljepriser fra 60-80 USD/fat. 

Da venter vi til phase 2:)
Eg vil helst ha 50-60 kr/aksje for mine.
Alby
23.02.2018 kl 17:17 10275


Mange takk, gutter ??
helloween
23.02.2018 kl 17:50 10347

Ser SEB analysen tar ikke med Aje potensialet i ressurs oppdateringen som har halveis kommet igjennom MX oil.(den er meldt skal komme nå i mars?)
Blir den som forventet er jo Aje like stort som Dussafu, om ikke større.

Dette er jo helt sykt??


Veltalende ord til helga?:
Panoro, is a discovery most stock investors dreams about, and probably did not think was possible to find. Incredibly undervalued, and with a very interesting asset base which is in the process of rising rapidly in value......the stock has a long term past of broken promises, and is now forgotten and ignored by most stock market investors……however, as the company has been turned around, it has the potential to rise 5-10x the current share price!
Redigert 23.02.2018 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Jajaja
23.02.2018 kl 19:39 10216

Grattis til Gunnarius og alle andre tålmodige sjeler - som alle har flere godtsaker i vente! :-)
Redigert 23.02.2018 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
23.02.2018 kl 20:27 10013

Kr 20-30 x antall aksjer. ?

Kr 60-80 x antall aksjer ???

God helg
Fluefiskeren
23.02.2018 kl 22:10 9875

Noen andre som har merket seg at kursen nesten alltid stiger helt på slutten av åpningstiden; eventuelt i etterhandelen?
Jajaja
23.02.2018 kl 23:06 9924

Jaja, på tampen - i siste minutt(er) på flere dager den senere tid, har (det/de) beste offer blitt plukka. Noen ganger bare "markeringskjøp", andre ganger større mengder. (Handlinga, på tampen, har bidratt til å pushe opp kursen).
Redigert 23.02.2018 kl 23:07 Du må logge inn for å svare