NEL - kursmål 19.8 NOK

Krustjevskij
NEL 20.06.2019 kl 10:23 17002

Når NEL ruller ut nyproduserte stasjoner for NIKOLA og bygger infrastruktur i USA skulle man tro at kursen var langt over 19.8 NOK.

Sør-Korea med sin plan om å bygge ut hydrogen infrastruktur til 19 milliarder innen 2022 som første steg i klimasatsingen mot 2030, der NEL allerede har fått kontrakter.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/06/Soer-Korea-investerer-tungt-i-hydrogen?r=refresh
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
omans
22.06.2019 kl 10:29 3696

Hydrogen ignites easily and burns with a nearly invisible flame, which requires specialized systems to detect and prevent leaks, but is widely considered safe.

https://www.caranddriver.com/news/a28004584/hydrogen-station-fire-norway-safety/
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:32 3690

Til eventuelt nye på dette forumet: SS er en shorter, alt han skriver har kun en agenda, å få kursen ned. Ikke la dere lure, hans kunnskap er svært begrenset, og det lille han bruker vrir og vrenger han på for å oppnå sitt mål. Det samme med xyz, han har litt mer kunnskap, men bruker det tilfeldig for å oppnå sitt mål - å få kursen ned. En løgn er en fast gjenganger hos xyz er: -Nikola går over til batteri og kutter ut hydrogen. Han har fått påpekt denne løgnen utallige ganger, men kommer igjen og igjen med denne usannheten. Har mistet fullstendig respekten for ham. Mitt beste råd: Når det kommer et innlegg fra -Skipssjefen eller -xyz - scroll deg videre, det er ingenting å hente fra dem. De har bare et mål, å få ned kursen. Selvsagt vil de benekte dette, men dette er dessverre sannheten.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:50 3668

SS må visst bruke t-skje for å få det inn.....:

SS har vert med å bygget LNG skip, og det medfører MYE, gjentar MYE kompetanse på systemer og infrastruktur. Ikke bare skal man kunne alt av komponenter i detalj, man skal også kunne agere på alle tenkelige og utenkelige scenarioer som kan oppstå.

Tror dere at LNG systemer og Hydrogensystemer er så stor forskjell på ? Joda, trykket, men systemene er bygget på mye samme lest og virkemåte.
Klart SS har mye høyere kompetanse på dette enn den som kun eier NEL aksjer kjøpt på 9,60 kr. Det er jo veldig mye folk her som ikke engang har kompetanse på gassgrill engang, mens de diskuterer som storkarer mtp eksplosjonen i Oslo - men diskusjonen skinner igjennom - de bare bagatelliserer dette, konsekvenser og kostnaden videre i form av å sette dette år tilbake, og omdømmetap.

Jeg har spekulert i hva som skjedde, og så langt har jeg bare kunne tikke av på lista "checked" - altså bekreftet. Nå gjenstår det bare å få bekreftet at flaska eller rørsystem fra flaska var det som lakk.

Å kjøpe NEL aksjer til 9,60 gir deg ingen faglig tyngde, ei heller å kjøpe Frontline gjør deg til en "Skipssjef", eller Sjøkaptein om du vil.
Dette er noe 99 av 100 her inne ikke har noe kompetanse på. Og dere vet hvem den 1`ne er som har det........

SS
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:52 3661

Det kommer nok melding fra UNO-X om at de kansellerer hele satsinga.
Dette har nok kostet Uno-x såpass mye fra før at de ser en gylden mulighet for å ta exit i noe de ikke ville tjent penger på de neste 500 år med drift.

Tror UNO-X ledelsen tok lærdom, lek med hydrogen ilden neppe er gøy, og de slutter mens "leken" er god.

SS
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:53 3662

scroll forbi dette, ss er shorter
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:54 3657

Litt voksen opplæring:

Denne tanken med hydrogen - 900 bar.
Om du tar en kvadrat centimeter - tilsvarende tommel neglen din, hvor mange KG presser så mot denne ene kvadratcentimeteren ?

La oss si at arealet på denne tanken er 3 kvadratmeter - hvor stor er presskraften på det innvendige arealet i tanken ut ?

Kårer en vinner i kveld.

NB: Ikke lov å redigere innlegg.

SS
Kane
22.06.2019 kl 11:13 3620

Ss nå må du slutte med dette belærende tullpratet. Må jo være mye som feiler deg. Du prøver å fremstå som ekspert på fysikk, men fremstår bare som en fjott.
Verden har sendt folk ut i verdensrommet sittende på en hydrogentank. De kom levende tilbake.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 11:17 3614

Ikke alle........!

Husker selv dette godt:

https://www.space.com/31760-space-shuttle-challenger-disaster-30-years.html

Kan det har vert NEL som leverte tanken ?

SS
Redigert 22.06.2019 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 11:20 3602

Enten så har man "ingenting" å komme med, uvitende. Når man så kommer inn på kompetanse og litt detaljer, da er man belærende.

Merkelig denne NEL menigheten.

Er det eneste akseptable vei å bli godkjent i menigheten å handle dyre aksjer til 9,60 ??
Her er mange naive med skylapper på, gitt.
Skremmende.

Tror jeg logger av NEL noen timer, så får vi se på fasiten i kveld.


SS
Redigert 22.06.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Kane
22.06.2019 kl 11:22 3598

Kverulant med et enormt behov for å hevde seg.
Det er deg det ss.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 11:27 3593

Ingen behov for noe, men når man ser hvordan disse NEL trådene har blitt hausset over lang tid, må det motkrefter til her.
Det er en skam at Hegnar har latt dette skure å gå så lenge.

Det er så mye å kritisere på deres innlegg og så mange som er lurt inn på dyre kurser som nå ikke vet sin arme råd, og det bryr dere ikke dere om, som skriver kursmål 19,80.
Noen ble sågar trolig tvangssolgt fra 6 til 4,20 sist uke, og uka før der. Det er viktig at man har motkrefter til denne menigheten som går over lik for å hausse, og i Oslo kunne man fort sett at NEL nesten går over "lik" for å sette ut utstyr som ikke er gjennomprøvd nok heller. Det er skremmende alt sammen omkring NEL.

SS
Redigert 22.06.2019 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 11:32 3576

Et tips til alle - og dette er min oppfatning av det.

Ikke bruk tid på besvare SS på slike spørsmål som han stiller her. Det er fullstendig borkastet tid, for dere kommer ikke til å få noe svar. Han har absolutt ikke noe mål eller mening med denne typen spørsmål, og fokuserer egentlig mest på å irritere folk. Jeg prøvde å svare ham et par ganger, men da skjedde absolutt ingenting.

Så, SS svarer stort sett kun de som selv er usaklige, og slenger dritt. Han ignorer alle direkte spørsmål som faktisk er relatert til NELas nåtid og fremtid, Sandvika saken og kursutvikling. Jeg har prøvd flere ganger, og da påstår han bare at han må svare meg på disse tingene hele tiden, hvilket ikke er tilfelle. Han svarer stort sett ikke på spørsmål som faktisk har et saklig innhold. Send ham en usaklig kommentar, kall ham noe stygt eller still et tåpelig spørsmål og dere er garantert noe vås eller gammelt oppgulp tilbake.

Så mitt forslag er - ignorer ham, og la ham bare "snakke" med seg selv, slik feks Ruperto gjør i en del av sine innlegg.
Redigert 22.06.2019 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Sørøya
22.06.2019 kl 11:38 3564

Hva er problemet?
Muligens har du vært med å bygge LNG skip og kjenner kravene til spesifikasjoner, kvalitetskontroll og kvalitetssikringssystemer. Men hvor godt kjenner du til prosessengineering? LNG tankere har man bygget i årtier, likeledes har man brukt hydrogen i industrien i lang tid. Hydrogen produsert ved elektrolyse er viktig i mange prosesser på grunn av renheten. Hydrogen er svært eksplosiv og flyktig, men er det åpent rom over installasjonene vil gassen forsvinne rett opp, Dersom det eksploderer er det rimelig greit å lede trykkbølgen rett opp. Nærmeste nabo i Sandvika er politistasjonen som er et bygg med mye glassfasader, Thons hotell ligger litt lenger bort og har også glassfasader. Ingen skader.
Det er mere skummelt med tynget gasser som kan legge seg i kummer eller rørgater under bakken, ref Strand eksplosjonen.
Derfor bygges større prosessanlegg som Melkøya f.eks. I stor grad åpent og med minimale installasjoner under bakken.
Det skjer stadig gasslekkasjer i industrien, på prosessanlegg, på plattformene og på laboratorier. Normalt fanges disse opp via sikkerhetssystemer for gassdeteksjon før noe går i lufta. Av og til skjer det materialfeil, engineering feil, monteringsfeil oss. Da innføres korrigerende tiltak og driften går videre. Det kommer til å skje her også.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 11:42 3555

Ja. Just nu borde huvudfokus vara att Nikola går över till batteri det har du rätt i.

Tidigare frågor jag drivit och fått rätt i är avklarat.
-rotolyzer, blev fiasko. Färdig.
-insidersalg juli 2017, 18, 19. Fik rett. Ferdig
-explosjon. Kan ikke ske sa andra. Jeg sa de var farlig. Ferdig.
-h2v. Jeg sa att de tapte kontraktet. Ikke gick ur det. Og jeg fikk rett Fra hydrogen pro.

Og jeg har redan 25% -50% rett med nikolas batteri.

De skulle leverera 2% med batteri sa de i januari. I april sa de 25%.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 11:48 3546

Fått rett i mycket annat også. Hvis jeg har tid så ska jeg forska mer i clearstream her er nåt som ikke stämmer.Jeg har tidigare erfarenheter av kursdrvning mot betalning.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 11:54 3536

La oss fokusere på denne påstand i innlegget over: "Hydrogen er svært eksplosiv og flyktig, men er det åpent rom over installasjonene vil gassen forsvinne rett opp, Dersom det eksploderer er det rimelig greit å lede trykkbølgen rett opp."


SS var den første på Hegnar forum som påpekte feilen ved at gassky ikke fikk gå til værs, mens det i stedenfor ble fanget i infrastrukturen, og så eksploderte det så seismografer i mils avstand fikk kraftige utslag.
Ingen liten eksplosjon med andre ord.

Da kan man konkludere med følgende:

1. Lekkasje som ikke skulle kunne skje, skjedde, hvorfor ? Dårlige rutiner i montering, produksjon, oppfølging og kontroll under bruk ?

2. Lekkasje oppstår, og likevel dannes sky på bakkenivå (sitert fra granskere), noe som ikke skal skje, det er så flyktig at det skal gå meget raskt opp i luft og havne i LEL blanding. Her har noe åpenbart feil skjedd, og det har med konstruksjon å gjøre - igjen NEL sitt problem.

3. Tennkilde, hvem med vett og forstand har tennkilder inne ved tank `? På skip har vi EX sikre områder, og ex sikkert utstyr. SELV UHF`en er blå og ex sikker.

Det er mye her som har gått galt, og SS har bemerket dette i forum tidligere enn noen andre. Her er man kun ute etter å dysse ned dette, for å passe på at egne aksjer kjøpt 9,60 ikke skal tape seg mer i verdi. Det er den eneste grunnen for all sjikanen her inne.

SS
Nikko
22.06.2019 kl 12:13 3500

Jeg savner virkelig Tigeren...
Slettet bruker
22.06.2019 kl 12:13 3497

Fra forskning.no

- Det forskes veldig mye på sikkerheten rundt biler. Trykktanken konstrueres for å tåle en front mot front-kollisjon, og utstyres med sikkerhetsventil. Også på fyllestasjonene er sikkerheten godt ivaretatt i de fleste tilfeller, forteller han.

- Fordi hydrogen har et dårlig sikkerhetsrykte, ville en eneste ulykke kunne ødelegge for hydrogenbilene. Derfor er bilfabrikantene ekstra omhyggelige med å tette alle sikkerhetshull, understreker Middha.

---

Sikkerheten god på fyllestasjoner........


-----

Lignende situasjoner med store mengder hydrogen i lukkede rom har også utløst eksplosjoner i kjemisk industri. En av de største ulykkene skjedde på Herøya utenfor Porsgrunn i 1985.

På ammoniakkfabrikken til Norsk Hydro eksploderte rundt fem kilo hydrogen i en hall på 100 x 10 x 7 meter. Kraften fra eksplosjonen tilsvarte 100 – 200 kilo TNT, og løftet taket av hallen. ”Fabrikken smadret”, slo Telemark arbeiderblad opp over forsida. To ansatte omkom.

--


Lurer på hvordan en trailer nede i Bømlafjordtunnellen, eller Oslofjordtunnellen med masse hydrogen ville blitt. Hadde Branntvesenet våget å angripe en slik brann?

Farlig i lukkede rom

Likevel finnes det situasjoner som kan bli virkelig farlige. Blant simuleringene Middha har kjørt, er en stor hydrogenlekkasje fra en hydrogenbuss inne i en tunnel.

- Inne i tunnelen vil hydrogenet stige opp mot taket av tunnelen og ikke kunne unnslippe. Da får vi stor risiko for en eksplosjon. Støttestrukturer som bjelker og lysarmatur kan fange gassen ytterligere og øke trykket ved en eventuell eksplosjon, sier han.
Redigert 22.06.2019 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
kaliber
22.06.2019 kl 12:14 3492

Hvorfor gidder dere å svare SS, han har aldri vært skipskaptein og det begrunner eg med at man sier ikke Lng båt, men lng skip; Har aldri hørt at noen sier lng båt, untatt ss!
Slettet bruker
22.06.2019 kl 12:18 3480

Haha, dagens morsomste :-) Jeg ser bare at du selv bruker ordet båt !

5 kg hydrogen drepte 2 stk ser vi over, og taket på en enorm fabrikk smadret. 5 kg.......(ingenting).

Hva med 500 kg hydrogen i bunn av Horten-Moss fergene, med 6-700 pax ombord. Alt overbygget rundt, og den gikk i lufta.
Jeg får gåsehud bare ved tanken om at tanken ombord får det minste problem.

SS
Redigert 22.06.2019 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 12:35 3451

Poenget var absolutt ikke å sammenligne dette - Hydrogen har selvsagt helt andre egenskaper og må håndteres på en helt annen måte enn bensin og annen naturgass. Poenget, som jeg også tror er ekspertenes poeng, er at ulykker kan skje. Det trenger selvsagt ikke føre til at en hel satsning blir nedlagt. Om det hadde vært slik hadde vi neppe sett mye teknologisk utvikling.

En ting er branner i bensinpumper, og en annen ting er det når hele stasjonen eksplodere og folk dør, slik som Virginia for bare en måned side. Antall hendeleser på fyllestasjoner kan vel telles på en hånd, selv om jeg ikke vet hvilket antall det er snakk om - det er vel den første der NEL er involovert.

Sånne som SS gjør da en kjempesak ut av dette, presenterer det som fakta at NEL har all skyld, at de er useriøse, gambler med folks sikkerhet og påstår mer eller mindre at det er slutten på hele hydrogenssatsningen. Han er til og med ufin nok til å påstå at det er på nivå med MAX 8 ulykkene med 346 døde. Etter min oppfatning gjør sånt som dette ham til en langt mer usaklig og tvilsom bidragsyter på forumet enn feks Tigeren. Han virker nesten å være ute etter NEL på generell basis, og det er ikke en gang sikkert han har shortet - kanskje det er andre ting som ligger bak.

Jeg har også tro på NEL i et langsiktig perspektiv. Slik utvikling er rundt miljø og drivstoff kan NEL bli et industrieventyr. Det kan selvsagt også feile, så selvsagt er det en risiko. Nærstående kurs på 19,80 tror jeg ikke noe på - det kommer til å gå sakte, det krever kontroll på hendelsen i Sandvika og sikkerheten og det krever mange nye gode avtaler og kostnadskontroll.
Redigert 22.06.2019 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 12:52 3421

Ja, du kan være inne på noe, men jeg begynner å tro at han bare av uvisse årsaker har en skikkelig torn i siden til NEL, og antagelig til hydrogen. Han maser bare om ulike dommedagscenarier og NELs useriøsitet. Han er ikke interessert i noe som egentlig har med aksjen å gjøre. Han spør hele tiden om PE og PB, og når han får svar blir det stille.

Han er feks ikke interessert i å diskutere at det gjennom historien hare vært plenty med selskaper som har vært hinsides priset ift PB og PE, og som i dag er blant de største selskapene i verden. Typisk selskaper som står for technology disruption. Det hadde vært interessant å sett nærmere på om, og hvordan, NEL kunne blitt en av disse.

Vi trenger balanse til alle som er euforiske på NEL, og presenterer alle mulige hinsides kurser i morgen, neste uke innen året etc. Dessverre presenterer SS overhodet ikke denne balansen - han er en like ille og usaklig bidragsyter bare med motsatt fortegn.

Jeg foreslår igjen bare å ignorere ham, og ikke svare ham på usaklige og tåpelige innlegg. Har han noe fornuftig å komme med, hvor han ikke bare skal skryter av sin egen fortreffelighet, kan man jo eventuelt gi ham en sjanse. Jeg har prøvd flere ganger, og bare fått et par saklige svar. For det meste klager han bare over hvor ille alle andre er, mens han selv lirer av seg den ene tåpelige uttalelsen etter den andre.
Redigert 22.06.2019 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 12:55 3420

Må frem med skjeen igjen jeg, Shinkage, for du virker litt "enkel" ?

Forstår du ikke sammenligningen min med MAX8 ? Eller for å spørre på en annen måte, hva er det du ikke forstår med den sammenligningen ?
Selvsagt er konsekvensene ikke de samme, og ingen er død i Oslo. Det er ikke poenget med sammenligningen.

Det jeg prøver å dra paraleller i mellom disse to er:

1. Ulykken med MAX fikk en hel verden til å sette Boeing flyene på bakken. Boeing gjorde det ikke selv, men flymyndighetene gjorde det.
NEL eksplosjonen fikk flere land inkl Norge til å stenge sine stasjoner til årsak er funnet. Samme som med MAX, flyene står på bakken til saken er løst, og 100% sikkert fikset. NEL stasjonene er stengt av Uno-X og ikke myndighetene, men stengt er stengt, og satt på bakken er satt på bakken.

2. Ulykken med MAX kan ha flere grunner enn software fra Boeing. Det er snakket om komponenter under vinge, fra UNDERLEVERANDØRER. Boeing sin jobb og ansvar å sjekke slikt, og må ta ansvar når komponenter fører til ulykker. Det ser man på aksjekursen når et fly fra Boeing eller Airbus styrter. Ingen som snakker om underleverandør der, utover de stakkars som sitter med boeing aksjen, de snakker sikkert som her i forum at "det er ikke boeing" som har gjort feil, men Hydro årdal.....
På samme måte er NEL her å sammenligne med Boeing. De står for leveransen og helheten. Derfor har NEL svikta om noen komponenter svikter, og man i tillegg har svikta på fri flyt av gass til luft, og tennkilder. Det er NEL sitt ansvar ENE og ALENE.

3. NEL sitt omdømme svekkes, på samme måte som Boeing. Det er Boeing som blir saksøkt av Norwegian nå, og mange andre flyselskaper. Ikke underleverandøren eventuelt. Det blir i såfall tatt på kammerset mellom Boeing og underleverandør i ettertid.
Hvor enkelt blir det å selge MAX8 etter dette ? Hvor lett blir det å få folk i MAX8 etter dette?
Sammenligningen mot NEL blir; hvor mange hydrogenbiler selges etterpå stasjonen gikk i lufta med mann og mus? Hvor mange har trekt seg fra kjøp av slike biler?
Vil Uno-X trekke seg ut av tapssluket ?

Jeg håper ikke jeg må frem med pinsetten for å forklare dette videre......
Nå må man forstå sammenligningen, men igjen, her er mange skylapper på, jo større jo større kjøpskurs var før det smalt selvsagt.

SS

Slettet bruker
22.06.2019 kl 12:59 3412

Tennkilde kan være så enkelt som en termostat. Det kommer heller aldri til å bli noe som er idiot sikkert, en feil kan alltid oppstå.
Så er det konstruksjon som leder trykket opp, men det burde vel være mulig å ha en utgangs ventil/vifte. De fleste av oss har det på badet, så det kan da ikke være så vanskelig, bortsett fra at den løsningen kanskjer er for enkel for en ingeniør. Det enkleste er ofte det beste.
Redigert 22.06.2019 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 13:03 3408

Om de har satt noe elektrisk som kan antenne gass, så er det jo essensen min av at NEL ikke vet hva de driver med.
På gass skip finnes ikke slikt, og alt er gjennomtenkt. Ingenting kan skape gnist som igjen kan antenne noe.

Det er det som er mitt poeng, NEL har hatt noe der som kunne antenne, for Hydrogen selvantenner IKKE, det er bekreftet av han som har uttalt seg i Teknisk ukeblad.
Ikke engang under 900 bars trykk!

SS
Shinkage
22.06.2019 kl 13:47 3355

Ser man det - klarte jeg faktisk å skremme opp et innlegg som faktisk har et saklig innhold? :-)

Da skal du få svar, for poenget er relevant.

Når du slenger ut at Sandvika ulykken er like ille som MAX8 ulykken, uten noe hint om hva du sikter må du bare forvente at folk reagerer. Det du forklarer her gir mer mening, men jeg synes fremdeles du roter deg litt inn i dine egne konklusjoner (i hovedsak punkt 3, om det skulle være tvil).

UnoX-NEL står samlet ansvarlig for fyllestasjonen, så hva konklusjonen der blir vil kunne påvirke NELs videre arbeid, resulater og aksjekurs. Det har jeg sagt tidligere også. Stengningen av alle andre stasjoner er naturlig fordi bruk av Hydrogen som drivstoff fremdeles er ukjent og disruptive technology. Mennesker er redde for alt som er nytt og ukjent (dersom det kan være farlig), på samme måte som de er redde for å styrte i fly. De er ikke like redde for å krasje med bil, selv om flere dør der. De er heller ikke redde for at noen skal sprenge sikkerhetskøen på Gardermoen, men redde for at det skjer om bord. Det er relatert til mangel på forståelse og kontroll.

Jeg tror heller ikke MAX8 har noen fremtid, fordi flyulykker alltid har hatt en markant plass i folks frykt og fobier. Jeg kan derimot ikke se at noe tilsvarende er tilstede når det gjelder hydrogen, muligens med unntak av deg :-).

Alle bensinstasjoner i hele verden ble ikke stengt da stasjonen i Virginia eksploderte i forrige måned med 3 døde. Hadde den derimot eksplodert i bilismens barndom hadde ganske sikkert alle bensinstasjoner i verden blitt stengt til man hadde funnet ut av hva årsaken var. Dette er faktisk en ganske naturlig håndtering, men det stopper meget sjelden den teknologiske utviklingen. For at det skal skje må man oppdage noe som setter en stopper for alle fremtidige utviklingsmuligheter. Det tviler jeg meget sterkt på er tilfelle i Sandvika.

Så denne delen av Sandvika-ulykke kan sammenlignes med Boeing sin situasjon med MAX8 ulykkene, men der stopper også sammenligningen. Boeing er ikke å sammenligne med NEL. NEL er i de fleste sammenhenger en underleverandør, og ikke hovedleverandøren.

Boeing er derfor Nikola, eller hvem ellers som måtte velge å benytte NELs teknologi i sine fyllestasjoner.

Eksploderer fyllestasjoner får NEL et problem, og eksploderer lastebilen til Nikola får Nikola et problem. Styrter et Boeing fly, så er Boeing ansvarlig. Skyldes ulykken at begge motorene var defekte, vil Boeing selvsagt forfølge CFM International som lager motorene, men Boeing er ansvarlig for ulykken.

Så dersom en Nikola lastebil eksploderer, eller en bil, tog, buss etc - hvem er i første rekke ansvarlig for ulykken?

Når det gjelder UnoX-NEL samarbeidet tror jeg det har liten relevans for folks vurdering av NEL, eller utvikling i aksjekursen. Det er vel solgt noen hundre hydrogendrevne personbiler, og på nåværende tidspunkt er det ikke der NEL sine største muligheter ligger. Så om dette samarbeidet avsluttes tror jeg det har marginal innvirkning på aksjekursen fremover.

En ting kan vi derimot være enig i - siden bruk av hydrogen er disruptive technology og siden folk er drevet av frykt (godt hjulpet frem av deg), så vil resultatet av etterforskningen påvirke kursen i alle fall på kort sikt. På lang sikt tror jeg det er så mye momentum på bruk av hydrogen at det nok må eksplodere langt flere stasjoner og/eller busser/tog/lastebiler før det skjer en stans der.
Redigert 22.06.2019 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 15:37 3264

Får ofte følelsen av at det å være syklig opptatt av å finne negative ting rundt hydrogen, er en slags fetisjisme. Når enkelte har 100-vis av innlegg med tilnærmet det samme innhold, er det vel neppe noen annen grunn. Hele verdenssamfunnet har jo nå banket skikkelig inn, at dette er en meget stor del av den fremtidige energiløsningen. Her burde vel Hegnar Forum forklare på en pen måte at det finnes andre fora for slikt.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 15:52 3243

Etter en tur på Ikea med fruen, og ungene - så ser jeg at ingen har gitt meg svar på mine ENKLE spørsmål om trykk.
Skremmende, for dette skal selv et barn på grunnskolen kunne besvare, men ikke ekspertisen her nei.....

Jeg får bare konkludere med at dere mener aksjemarkedet tar feil som har sendt NEL ned fra 9,60 til 4,20 intradag for 1,5 uke siden.
Eksplosjonen som slår ut på richters skala milesvis unna får ingen konsekvens for NEL økomomisk, ei heller for Uno-X.
Det er bisniss as usual.

Det har ingenting å si for salget av hydrogenbiler i det korte eller lengre løpet heller. Folk ble i allefall ikke mindre skeptisk til hydrogen heller.
NEL merker dette heller ikke på bunnlinja, og trykkeriet for aksjer får neppe noe å gjøre tidligere enn planlagt heller.

Her er det bare tidsspørsmål om når 19,8 kr er i sikte, mens shorterne med 40-50 mill aksjer sitter feil vei, og tar feil mens dere kan le hele veien til banken.

SS
Slettet bruker
22.06.2019 kl 15:58 3235

Hydrogen er en god løsning, men ikke før NEL lager sikkert utstyr som ikke eksploderer !

SS
Shinkage
22.06.2019 kl 17:56 3177

Nei, og ingen kommer til å gi deg dem heller håper jeg - slutt å stille barnslige spørsmål du uansett bare vil at andre mennesker skal kaste bort tiden på. Jeg svarte deg på PB og PE, og hva kom ut av det? Nada. Hvorfor fortsetter du egentlig denne måten å oppføre deg på? Du har fått saklig svar, så kan du ikke heller konsentrere deg om det?

Aksjemarkedet har ikke tatt feil - den sendte etter min oppfatning NEL ned fra 9,60 pga 3 ting.
1. Fordi den hadde hatt en lengre oppgang uten noen spesiell sterk grunn - altså på tide å gå ned.
2. Fordi noen av eierne solgte en større post, noe som nesten alltid vil føre til at kursen går ned.
3. Pga Sandvika ulykken som selvsagt gjør folk nervøse på om hydrogent er trygt, fordi det er en ny teknologi de vet for lite om.

NEL gikk i alle fall ikke ned fordi folk ikke gidder å regne ut hvor stort trykk det er i en tank av en viss størrelse. Hydrogenbiler (personbiler) kommer neppe til å selge mye i Norge uansett - i alle fall ikke overkommelig fremtid. Kanskje det har noe for seg i andre land. Nei, folk ble ikke mindre skeptiske til hydrogen - mange ble mer skeptiske, fordi det er nytt - dette forklarte jeg deg i et annet svar.

19,8 kroner er neppe i sikte på en lang stund, så slutt å lat som om alle som har investert i NEL mener dette. Ja, jeg håper virkelig shorterne sitter feil vei, vi får se - det er ikke noen regel som sier at den som sitter short har rett.

Så da er vi ferdige med alle spørsmålene dine - nå kan du å gå og hjelpe kona i hagen, om du ikke har tenkt å si noe fornuftig.

Redigert 22.06.2019 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 18:15 3144

Slik det ser ut fra uka og en tid fremover, er det helt klart tap å sitte med short.
Nå gir vi gass
22.06.2019 kl 18:25 3128

"Hydrogen er så mye mer brutalt ødeleggende og brutalt drepende ved uhell kontra brann av bensin. Konsekvensene er så mye farligere og skadelig enn Bensinbrann. Bensinbrann er mer akseptabelt fordi det ikke er så alvorlig og det er lettere å kontrollere og forhindre skadeomfanget.
Ja, det nye ryktet er at hydrogenforgiftning kan ramme hele Østlandet ved eksplosjon og utslipp
Like ille som Tjernobyl og er visst mye mer uhåndterlig også. "

Jeg håper dette var ironi? Ellers har du ikke sett en bensinbrann, og ikke vet hvordan bensin og bensingass (eller Propan) oppfører seg/legger seg utover og synker ned i alle fordypninger før det eksploderer.
Redigert 22.06.2019 kl 18:25 Du må logge inn for å svare