Norges Bank: 1500 ferdigstilte boliger er usolgt.

paneldata
20.06.2019 kl 12:14 912


Norges Banks pengepolitiske rapport: 1500 ferdigstilte boliger er usolgt. Det er aldri registrert høyere tall fra tidsserien startet i 2004. Av tallene fremgår også at ytterligere 6000 boliger i er usolgt i byggeprosjeter som ER startet opp.

på Finn ligger det nå (20/6 kl12:08) 21502 usolgte nyboliger. Et anslag er at (1500+6000)/21502 =35% av nyboliger for salg faktisk er ferdigstillt eller under bygging i denne stund.

Igjen: Det bygges fortsatt altfor mye.
Slettet bruker
20.06.2019 kl 12:39 887

Norges Bank sier i teksten ved siden av grafen Paneldata....

"I markedet for nye boliger har antall usolgte boliger avtatt noe de siste fire månedene, særlig for igangsatte boliger. Det skyldes både at det legges ut få nyeboliger for salg sammenlignet med samme periode i fjor, og at etterspørselen holder seg oppe. Det indikerer at markedet for nye boliger er i balanse."

Jeg mener jo - som deg faktisk (!!) - at det bygges en god del for mye i feks randsonen til Oslo og for lite i byen (ikke sikker på om du er enig i det siste....) - nettoen blir kanskje "balanse."....har en mistanke om at noe av det samme gjelder de andre store byene - men har ikke godt nok kjennskap der...

Redigert 20.06.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
paneldata
20.06.2019 kl 12:46 879

Kator. Grafene 6D og 6E er tydelige på at det er sesongvariasjon. Fallet de siste par måneder faller inn i sesongmønsteret helt tilbake til 2004.

Det kan tenkes byggeaktiviteten i Oslo er på omlag ok nivå, og at aktiviteten i Oslos randsone er problematisk stor. Men hva gjelder byggeaktiviteten i Oslo, så er det ett litt dypt og fundamentalt spørsmål hvor mange innbyggere Oslo bør ha. Jeg ser ingenting som tilsier at Oslo på liv og død må bli en millionby?


Slettet bruker
20.06.2019 kl 12:52 859

Jeg har tro på at Norges Bank har tatt innover seg sesongsvingningene når de uttaler at det er i balanse. Noe jeg som sagt synes er unyansert - med store geografiske forskjeller.

Om Oslo sier Norges Bank i rapporten blant annet;

Boligprisfallet i 2017 var mye større i Oslo enn i de andre byene. I det siste har de regionale forskjellene i boligprisveksten blitt mindre.
For perioden 2003 til i dag sett under ett har prisene i de store byene vokst omtrent like mye, med unntak av Oslo hvor prisene har vokst betydelig mer. Det må blant annet ses i sammenheng med at boligbyggingen i Oslo over lengre tid har vært lavere enn befolkningsveksten skulle tilsi.

Isolert sett ser jeg gjerne at det bygges mindre i Oslo også i fremtiden enn behovet/etterspørselen er....Satser på Vedum som kommunalminister/boligminister fra 2021.
Redigert 20.06.2019 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
paneldata
20.06.2019 kl 13:01 851

Norges Bank skriver også:

"Boligbyggingen har over lengre tid vært lavere enn økningen i antall husholdninger. Dette etterslepet i boligbyggingen reduserer sannsynligheten for at det høye antallet av ferdigstilte boliger vil forårsake et betydelig fall i boligprisene."

Dette er uriktig og meget svakt, synes jeg. Det at boligbyggingen over lengre tid har gått saktere enn befolkningsveksten har jo nettopp bidratt til å blåse opp prisene, både direkte gjennom forholdet mellom antall innbyggere og antall boliger, men også inndirekte gjennom den selvforsterkende effekten av at Inneværende Oslobeboere har brukt prisstigning til å EK for å låne mer og kjøpe større/dyrere i Oslo.

Jeg mener fallhøyden prismessig ikke er ubetydelig i Oslo.

Slettet bruker
20.06.2019 kl 13:16 836

Og jeg mener at prisstigningen den neste 10 års perioden i Oslo blir ca halvparten av hva vi har vært vant til foregående 10 års perioder - men fortsatt interessant for en liten eiendomsgnom...bosatt i randsonen.
Redigert 20.06.2019 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2019 kl 13:29 805

2019...året for Det Store Boligkrakket?

Alle krakk’s mor... ;-D