Bunnen

kruna
MOWI 20.06.2019 kl 17:15 6914

Lurer på å handle litt mer fra Mowi
men når antas bunnen er nådd?

Mvh
Redigert 20.01.2021 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
milk
20.06.2019 kl 19:13 6839

Jeg antar att bunnen er nådd når alle fakta er på bordet!! Det meste er i en negativ eller stabilt sideleie for tiden. Mowi flyr høyt og har store finansielle utfordringer... Mowi er ikke mitt førstevalg i sektoren,men ett stabilt selskap.. Lykke til med valgets kvaler :-)
Wasto
20.06.2019 kl 19:37 6814

Enig med milk. Jeg har hatt Mowi som førstevalg i snart 7 år. Kommer ikke til å selge, men kommer heller ikke til å kjøpe, om ikke det kommer en unormal dupp. Det er for mye uromomenter om dagen, med rømmningen i Chile, søksmål o.l som gjør at duppen kan komme.
Men følg din egen magefølelse. Så kommer det også an på tidshorisonten din og. Kortsiktig så vil det svinge endel, men på langsikt så gjør du en god investering.
Slettet bruker
21.06.2019 kl 12:05 6685

milk
Du skriver: MOWI "har store finansielle utfordringer".
Kan du utdype det.

RT: 203,100 +0,54%
milk
21.06.2019 kl 13:47 6640

Da foreslår jeg å lese årsrapporten som omfatter "planer for videre drift og investeringer" Både styret og ledelsen var/er delt i meningene om videre planer. To ledere har sluttet pga av uenighet innad i styret. Restaurant satsingen i Kina,tror jeg vil koste mer enn det smaker... Gjeldsgraden øker i 2019 og 2020 samtidig som rentene øker. Samtidig er det viktig at verdens største selskap i sektoren er innovative og viser vei. Det har stor betydning for hele næringen,men det koster!!
mukd
21.06.2019 kl 14:17 6618

Hva er førstevalget ditt, Milk ?
Har vært ute av lakseaksjer I noen år (NRS), men er tilbake igjen nå (Lerøy). Husker I sin tid at du var negative til tripod-laksen til NRS.

milk
21.06.2019 kl 18:15 6555

Min skepsis til triploid laks har vist seg å være riktig. Kravene til kondisjon på fisk er blitt stadig strengere. Jeg registrerer at NRS unnlater å komme med kommentarer i så måte.... Mitt førstevalg i sektoren er uten tvil NTS. Ingen selskap i sektoren har så stort og allsidig potensiale. De kan mangedoble produksjonen med sine nye konsesjoner på Island. De har ikke brukt avlusningsmidler på 3 År. Jeg forventer mye av dette selskapet. SSC har gått som en kule,men har mye mer å hente. LSG Er det mest komplette selskapet i sektoren. Størst på hvitfisk og foredling. Ett solid selskap med en lysende fremtid på verdensmarkedet for all fisk :-)
milk
22.06.2019 kl 17:26 6414

Hallo folkens! Har Dere tatt ferie? Jeg er åpen for kommentarer og synspunkter på mine påstander ;-)
nordnes
22.06.2019 kl 19:26 6383

@Milk
Er det Kinasatsingen du tenker på når du skriver «når alle fakta er på bordet» ?
Selv har jeg satset på Mowi, mye siden jeg liker de kvartalsvise utbyttene.
mukd
22.06.2019 kl 22:48 6319

Jeg foretrekker selskaper som fokuserer mer «smalt». NTS har jo både oppstrøm og nedstrøm. LSG er heller ikke smalt i den forstand. Har tro på at etterspørsel etter proteiner vil øke sammen med befolkningsutvikling og dermed er LSG et god valg med både hvit og rød fisk.
Slettet bruker
28.06.2019 kl 14:50 6137

Milk
Du har tydeligvis solgt deg ut av Mowi og ønsker å komme inn på en lavere pris.
Hvor langt ned skal den gå før du kjøper?

RT: 199,500 -0,25%
Slettet bruker
02.07.2019 kl 11:15 5982

Milk
Du etterlyste kommentarer til dine innlegg. Burde du ikke da svare når du får det?
MOWI pent opp i dag på en negativ OSE.

RT: 206,200 +2,79%
milk
02.07.2019 kl 12:30 5946

Beklager! Jeg har hatt noen dager med ferie;-) Jeg har ikke MOWI på kjøpslista i det hele tatt. Det er flere andre selskap som er mer interessant og lavt priset for tiden.... MOWI begynte å få så mange baller i luften at jeg mistet etter hvert interessen. Jeg er litt spent på veien videre for verdens største. Et traust selskap å sitte i,men det kan bli volatilt fremover!
Redigert 02.07.2019 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2019 kl 14:52 5856

Milk

Takk for svar!
Volatilt kan det vel bli for hele bransjen. Nettopp derfor kan det kanskje være greit å sitte i det "trauste" selskapet - og hente gode, kvartalsvise utbytter.

Fortatt god ferie!

RT: 208,500 +0,77%

Oppdat.
Sluttkurs: 209,300 +1,16%
Redigert 03.07.2019 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
milk
03.07.2019 kl 18:42 5792

Ferien er over for min del! Mye å gjøre for tiden ;-) .. Stol på magefølelsen og egne vurderinger. Jeg tror MOWI kommer til å redusere utbytte i 2020. Det koster å være verdensledende på alle områder,men vi trenger et stort selskap med innovative vyer... MOWI er det selskapet i sektoren som kan takle uforutsette hendelser best. Sikker havn,men kanskje ikke det selskapet med størst potensialet med tanke på kursutviklingen. "stay long" er mitt tips i så måte :-) (Jeg har MOWI til vurdering hele tiden)
aksjeguru2007
03.07.2019 kl 23:58 5713

Mowi er den desidert største lakesaksjen i min portefølje, men har redusert noe, som igjen er investert i LSG (har 15k). Sitter igjen med 25k aksjert i Mowi.
De er stort sett langsiktige. Jeg er en "hund" etter utbytter, så håper at de også opprettholder en god aksjonærpolitikk i tiden som kommer. ;)
Har også litt annet innen laks, men ikke de store volum.

Forøvrig:
Mattilsynet bekrefter ILA hos Mowi i Troms
8 timer siden · Erik Steinsbu Wasberg
Det er påvist infeksiøs lakseanemi (ILA) ved et anlegg til Mowi, melder Mattilsynet onsdag.
Mowi meldte 20. juni at det sto rundt én million fisk, med en snittvekt på 3,3 kilo, i anlegget.
Mattilsynet vil ifølge meldingen pålegge tømming av anlegget. Det vil også bli opprettet et eget kontrollområde for å bekjempe ILA.
Redigert 03.07.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2019 kl 02:52 5682

Milk

Du har altså "ikke MOWI på kjøpslista i det hele tatt."
Men... "..har MOWI til vurdering hele tiden."

Hm...
milk
04.07.2019 kl 07:15 5636

Jeg har kun tre selskap fra denne sektoren i porteføljen! Kjøper mer på dipper. De andre selskapene er til vurdering med jevne mellomrom. MOWI vurderes hele tiden med tanke på satsingen på restauranter i Kina bla. Jeg og deler av styret er skeptisk til resursbruken der. Men absolutt verdt å følge med på... ;-)
aksjeguru2007
04.07.2019 kl 09:37 5552

Jekker opp lakseaksje
Nordea oppgraderer Norway Royal Salmon, og har en kjøpsanbefaling på en rekke lakseaksjer.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Jekker-opp-lakseaksje
Slettet bruker
04.07.2019 kl 12:09 5497

Verdt å sitte med også, men kanskje verdt å sikre litt gevinst?

RT: 212,600 +1,58%


milk
05.07.2019 kl 16:13 5393

MOWI henger etter på positive nyheter for sektoren! Ikke bra.... Men det kan jo bare være at lokomotivet er litt tregt :-)
drekkapilsen
05.07.2019 kl 16:49 5376

Redusere utbytte i 2020 du liksom. Det er nok ikke aktuelt. Mowi er en pengemaskin med noe av den bedre direkteavkastningen på oslo børs. De tjener kjempegode penger nå og det kommer de til å gjøre i lang lang tid.
milk
05.07.2019 kl 17:29 5352

Vi får se hva styret kommer frem til ;-) De som er igjen i styret.... Som jeg har sagt tidligere,det koster å være "kar"... Jeg tror utbytte vil bli redusert på bekostning av innovativ og ny satsing,ikke minst i Kina!!!
nordnes
05.07.2019 kl 23:26 5288

@milk.
Du er skeptisk til resturantsatisngen i Kina.
La os håpe Kina blir vellykket, og det kan sikkert skje, hvor stor vil oppsiden da bli ?
all4one
06.07.2019 kl 02:00 5254

Hvilke land produserer og hvilken verdensdel importerer mest fisk?
Hegemoniet for rødfisk tar slutt på et eller annet tidspunkt. Det er for mye penger i lakseoppdrett til at vi klarer å beholde det selv.

https://www.google.no/amp/s/amp.interestingengineering.com/these-massive-floating-fish-farms-in-china-provide-most-of-the-worlds-seafood

https://salmonbusiness.com/chinas-gets-ready-to-harvest-first-batch-of-farmed-salmon-from-huge-deep-sea-fully-submersible-fish-cage/

Får kineserne til det de vil, vil lakseprisen synke som en stein. Bare vent å se. Kopiere, så utvikle bedre teknologi. Nevner 5G, så får dere tenke litt selv.
Redigert 06.07.2019 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
milk
06.07.2019 kl 07:25 5197

Lykkes MOWI med sitt prosjekt i Kina,vil det føre til økt konsum.Noe som er positivt for hele næringen. Ikke minst så vil det virkelig sette Atlanterhavslaksen på kartet. Den konkrete oppsiden for MOWI vil komme når tallenes tale for prosjektet ligger på bordet. Det kan ta tid!
milk
06.07.2019 kl 07:30 5195

Dette vil ikke bli noen reel konkurranse for "vår" Atlanterhavslaks. Det vil føre til differensierte priser på laks. Vår laks vil få større etterspørsel med påfølgende høye priser!
Slettet bruker
06.07.2019 kl 09:26 5156

Egentlig synes jeg det er litt rart at ikke kineserne simpelthen har kjøpt Mowi. De renner over av penger (jfr. det at de må kjøpe US statspapirer uansett hva Trump gjør mot dem osv.) samtidig som de vil trenge fisk/protein i fremtiden, samtidig som Mowi har/skaffer seg et navn der borte, samtidig som Kina og Norge nå er BFF igjen, og ikke minst, samtidig som Mowi kanskje er det selskapet som vil være enklest å overta, med Fredriksen som finansiell (sannsynligvis) eier, og en forøvrig ganske spredt eiersits. Tipper de hadde fått hele sjappa om de hadde kommet opp med en 50-70% oppkjøpspremie.
milk
06.07.2019 kl 11:00 5105

Det kan du si "MrB" Med tanke på at Kineserne kjøper seg opp i flere segmenter,spesielt i Europa,er det rart at de ikke viser mer interesse for oppdrett!! Jeg vet de har vert i Chile og sett på anlegg,men det kom ingen ting ut av det. Så vidt jeg vet..
Malchish
06.07.2019 kl 11:33 5081

kinesere kjøper ikke noe som er uavklart politisk.
seafood handel med Kina såvidt friskemeldt .
gjenstår å se. Lerøy er rimelig priset forresten..


Slettet bruker
09.07.2019 kl 14:07 4765

Ikke så tregt!

RT: 216,10 +0,79%

Oppdat.
Sluttkurs: 217,100 +1,26%
Redigert 10.07.2019 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
aksjeguru2007
09.07.2019 kl 18:55 4681

Laks er "in".

KOMMENTAR: SJØMATAKSJER STEG PÅ NEGATIV OSLO BØRS, PGS FALT
Oslo (TDN Direkt): PGS falt på en negativ Oslo Børs tirsdag, mens sjømataksjer steg.

Salmar-aksjen har blitt oppgradert til kjøp fra tidligere hold, og kursmålet har blitt oppjustert til 484 kroner fra tidligere 447 av sjømatanalytiker Christian Olsen Nordby i Kepler Cheuvreux.

-Bakgrunnen for oppgradering er en verdivurdering. Den så billig ut og hadde falt for mye. Mowi er "all-time high" og Salmar var ikke i nærheten, så det utgjør forskjellen, sier Nordby til TDN Direkt tirsdag.

Videre sier Kepler Cheuvreux-analytikeren at Salmar-aksjen prises høyere enn konkurrentene, der han påpeker at lakseoppdretteren har høyere kapitalavkastning, og at dette gjør aksjen attraktiv.

- Selskapet tjener mye mer penger, og når du har høyere inntjening enn de andre selskapene skal du også ha en høyere multippel, sier han.

Nordby forespeiler seg et sterkt laksemarked de neste 12 månedene.

-Lakseprisen er høy, veldig høy for juli. Algeoppblomstringen kommer nok til å spille en rolle. Ser man på antall individer fisk i sjøen er ikke det noe mer enn hva det var i fjor, som tilsier at tilbudsveksten fra Norge de neste 12 månedene må bli drevet av høyere slaktevekter og/eller lavere dødelighet, sier han.

Analytikeren utdyper videre at dette betyr at slaktevekten de siste 6-12 månedene har vært veldig lave.

-Hvis dette fortsetter så får man negative tilbudsvekst i Norge, så det blir spennende å se hva utfallet blir, sier Nordby.

Ellers har Kepler Cheuvreux tatt opp kursmål på nesten alle selskapene i sektoren, blant annet Mowi og Austevoll. Bakkafrost er fortsatt på en hold-anbefaling.

-Vi tror Bakkafrost potensielt visst nok har noen problemer med Russland, men utover det så venter jeg at selskapet skal på lang sikt komme seg godt. Det er en attraktiv aksje, men på kort sikt har de nok litt mer problemer, sier han.

Salmar steg 2,1 prosent, mens sjømatindeksen steg 0,67 prosent. Bakkafrost falt 2,2 prosent.
nordnes
09.07.2019 kl 19:26 4662

Har ikke fulgt så nøye med. Hva er kursmålene til Mowi ?
all4one
11.07.2019 kl 00:46 4391

Beklager, men er generelt skeptisk til Kina pga uttalte mål frem mot 2050.
Om et marked er godt forsøker de å kopiere forså å overgå teknologisk. Kvaliteten fra Kina har også kommet seg. Se på telecom f. Eks. Både mobiler og 5G. Kanskje et langskudd fra laks, men er markeder det er mye penger i.
Man kan si mye om kineserne, men forretninger kan de.
De vil være der det er mulig å tjene penger. Akkurat som oss ;)

Jeg personlig tror ikke de har noe ønske om å kjøpe opp, men snarere utkonkurrere i samtlige ledd fra produksjon til forbruker. Pluss på redskaper og alt fra nett til vaksiner.
De trenger bare noe få eksemplarer eller tegninger, så settes kopimaskinen i gang.

Hadde jeg vært inne i laks hadde jeg snarere håpet på et mer normalisert forhold til Russland. Noe jeg heler ikke ser spesielt lyst på, mye pga Putin og Trump. To ledere jeg ikke liker, men de representative landene de leder ser ikke på samme måte på dem som vi europeere og vår media. En annen sak.
Rød linje, jeg stoler ikke på kineserne. De tenker langt mer langsiktig, gjerne fem- og tiårsplaner, enn våre ledere som leverer årsregnskap. Små steg fremmad.

Synes forøvrig Mowi sin satsing på restauranter er interessant. Enormt marked for fisk i Kina!