DNB sin nye analyse av LPG sektoren m.h.p BWLPG og Avance

adagio
BWLPG 21.06.2019 kl 10:27 8452

DNB med nok en analyse som "suger", DNB har hatt en fryktelig dårlig track record m.h.p treffsikkerhet og timing i deres analyser av LPG og LPG rederier.
Skulle nesten tro de bevist snakker ned markedet og aksjene mot bedre viten, av en eller annen grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
larserne
22.06.2019 kl 12:44 2272

Kodenavn;
Kan ikke bli mere enig. Glad jeg fikk flere «billige» aksjer igår.. Tid vil vise, men dem som har fulgt litt med har vel fått med seg at markedet er thight og at det går rekord volumer fra U.S. eastc. Til Østen. Mye ny infrastruktur bygget, og mye mer bygges spesielt i Kina / India! Men, viktig å følge med når man har investert i shipping😳
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
kodenavn
22.06.2019 kl 12:23 2303

Bakke:
Veldig enig med deg i at det skjer noe strukturelt I LPG-shipping nå, som jeg også har skrevet på annen LPG-tråd på forumet.
Dyvik er en flink kar, men her tror jeg han har gravd seg ned i gamle chart, og ikke evnet å se at vi har/får endringer både på tilbuds-og etterspørselsessiden som vil gavne LPG-rederiene.
For øvrig er BWLPG Ukens selskap i FA i dag, og det er en meget positiv omtale over 2 sider som også er inne på at det skjer noe strukturelt, med større skipningsvolumer fra US til Asia, pga stor produksjon og eksport, og lave priser i US og gode i Asia.
Positivt teknisk og positivt fra Danske Bank-analytiker med kursmål 64.-.

Pareto uttaler at de sliter med å forstå den lave prisingen av LPG-rederiene.
Jeg også.
Jeg tror dett er rett opp igjen på mandag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
urix
22.06.2019 kl 11:44 2356

Dnb sitt utspill må være en dårlig spøk!!

Jeg ville vært enig med dem om: Synkende eksport.
Synkende rater.
Økning av antall båter i markedet.
Ingen IMO pålegg fra 1. januar 2020
Synkende produksjon av LPG.

Men det er jo stikk motsatt, åssen i helvete klarer de å få det til, de kødder, vi kødder tilbake, bytt til en annen bank, vi liker ikke å ble rævkjørt, la dem få smake sin egen medisin!!
God St. Hans feiring.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:34 2419

Det med strukturelle endringer betyr at lpg er et biprodukt fra shale produksjon av olje. Hvor skal man gjøre av det? Jo man setter prisen godt under araberne. Det gjør at frakten av lpg blir mye lengre som igjen betyr at båtene bruker lengre tid pr last. I tillegg har man krigspremien for å seile inn mot Iran hvor mye av LPG blir lagret. Hvor f... er disse vurderingene fra DnB. En ting er at de sier at dette er sesongmessig, men som analytiker ikke å vurdere ovennevnte elementer (fordeler/ ulemper) vitner om slett håndverk og vurderingsevne. Hadde analytikeren ramset opp disse tingene og deretter konkludert at produksjonen av shale oil skal ned, eller at krigspremie mhp eksport fra araberne skal nes hadde det ivertfall vært en form for logikk.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:26 2434

Hvis eller når handelsavtale, er LPG noe som KAN eksporteres fra USA. Miljøvennlig, konkurransedyktig på pris og ligger på riktig vektskål når man skal skape handelsbalanse mellom USA og særlig Østen. Østen trener balanse i tallene og miljøsiden.

Enig i at det skjer noe strukturelt; miljø spiller inn og politisk er det en vinn.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 09:14 2521

Vi ser strukturelle endringer som DnB ikke hensyntar. I praksis betyr dette økt eksport fra USA som følge av oljeproduksjon som igjen medfører LPG. Gassen fra us er langt billigere og har lengre reiserute. Også har vi etterspørselssiden som radikalt har endret/ bedret seg.

Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Grønland
22.06.2019 kl 08:34 5086

DnB sin analyse er basert på historie rateverdier og at de på bakgrunn av tidligere topper i Juli mener at også nå vil ratene toppe ut i juli, og deretter gå sørover. Kunn basert på to tildligere historiske hendelser. De mener at også det samme skjer igjen denne gangen. Om de får rett gjenstår å se, men er det en ting som er helt sikkert i denne verden så er det at det kommer endringer, uansett om vi vil eller ikke. Og LPG verden er i endring med produksjon, forbruk, tilbud/ etterspørsel, eksport/ import osv.
Det er ganske spesielt at analytikere i DnB klarer å øke estimatene for fremtiden men dra ned kursmålet, og med det sterke markedet i ryggen.
Vi får se om om noen mnd om det er et godt kjøp på dagens nivåer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
mai2003
21.06.2019 kl 22:34 5336

Snittet jeg drar er Poten, ikke hva som totalt sett oppnås av rederi. Det vil selvsagt være lavere grunnet lagging. Det som er spennende nå er hvor lenge vi vil ligge høyt på ratene. Virker nesten som om dagens DNB-analyse bare tar et utgangspunkt i ukas Fearnleys og legger en negativ vinkling på det. Det er så suspekt og amatørmessig, men de kommer unna med det. Personlig så rører jeg ikke noe som har med DNB å gjøre. Jeg skyr dem innenfor alle segmenter og oppfordrer alle til å bli prinsipiell i så måte. Tolmodighet er det som er viktig her. Kursene kommer, vær tålmodig!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Springer
21.06.2019 kl 22:27 5357

Nå er dere optimister her. Var ikke oppnådd gjennomsnittspris i april og mai på 26000$ ?
Selvom de har i Spot, er det ikke det samme som at det ikke er en viss "lead time" på prisene.
Det kan vel dra oss mot 35K for kvartalet. Meget pent det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
mai2003
21.06.2019 kl 22:08 5406

Basert på Poten så er snittet for 2Q så langt 46649$ beregnet fra 5. april
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
jon76
21.06.2019 kl 22:04 5414

Hva er realistisk kurs på avance /bw i år?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
21.06.2019 kl 22:00 5430

Tipper snittraten pr. dag for 2. kvartal 2019 blir: 45000$
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
mai2003
21.06.2019 kl 21:48 5457

Forventer oppdatert analyse fra Nordea inne 0-2 uker
De siste oppdateringene er sluppet 16.05.2019, 11.04.2019, 03.04.2019 og 28.02.2019.
Har også en klar oppfatning av at den vil være mer realistisk og positiv.
Dagens fall ble nok forsterket av at det er mye gearing blant amatørene i LPG.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
21.06.2019 kl 21:09 5523

De bryr seg heldigvis ikke om hva drit DNB skriver over there heldigvis, vi må holde oss til det fundamentale, det burde DNB også.

Bytt Bank!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Boheman
21.06.2019 kl 18:43 5683

Dorian kun ned 0,3%.... DnB skuffer noe så ufattelig... Total kollaps av DnB!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
roligheden
21.06.2019 kl 18:32 5713

Dorian LPG er ned fattige -1%, Avance ned -9,07% og BW ned -6%.
Vet det norske markedet noe det amerikanske ikke vet?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2019 kl 18:16 5748

Dette er en volatil aksje. På mandag kan den stige 9 prosent igjen.

I går kom meldingen om at JF ser muligheter og ønsker å vokse. Dette fordi de strukturelle endringene i LPG markedet forventes å vare i flere år.

I dag kom DNB med oppjustering av ratene men nedgradering av kursen. I så fall tror DnB at rateøkningen kun er et blaff, siden de på ett år tjener inn seg selv.

I sum har jeg mer tro på bransjen og Avance, enn en analytiker på brygga som alltid bommer:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2019 kl 17:59 5784

Jeg har vært analytiker selv og misliker alle de som skjeller ut analytikerne pga deres syn på en aksje. Men jeg leste dagens DNB-rapport og her var det rariteter som jeg ikke kan huske å ha sett fra normalt solide meglerhus tidligere:
Jeg tror aldri noensinne jeg har sett nedgradering og kutt av kursmål fra forrige analyse (i april for DNB) når man a) har bommet grovt på spotratene deretter, b) derfor øker estimerte rater for 2019 med 25% og for 2020 med 7% (uendret fra 2021) og c) øker estimert EBITDA i snitt med 29% for 2019, 15% for 2020 og 11% i 2021.
For Avance øker DNB overskuddet vs siste analyse med 23 MUSD i 2019, 5 MUSD i 2020 og 10 MUSD i 2021. Det tilsvarer en økning i overskudd med NOK 5 per aksje hvorav NOK 3 bare i 2019. Og så kutter man kursmålene? Det er da man ser ut vinduet og lurer på om det er tatt inn folk på sommerjobb? Det er vel to forklaringer: Enten har de funnet ut at de bommet grovt på multiplene i april eller så er det total kollaps.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Kenevil
21.06.2019 kl 17:19 5858

Nei,
Kursen droppet fra start av, (sannsynligvis av de som satt med rapporten fra DNB før den ble kjent offentlig).
Brannen startet etter børsen åpnet, så med mindre du vil lage noen helt ville konspirasjonsteorier har det sannsynligvis ingen grunn
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
21.06.2019 kl 16:05 5969

Den store brannen i natt på et raffineri i Philadelphia, USA, kan ha noe med dette kursfallet å gjøre. Både bensinproduksjonen og bl.a. propanproduksjonen må være ramt. Raffineriet er det største på østkysten
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
OB
21.06.2019 kl 16:04 5972

Yes, very nice arbitrage for me. Note to Norwegian customers of DNB, next time, wait with the full panic until NY is open.... and pls sell more at below 24...
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Torine
21.06.2019 kl 15:53 6013

Kursfallet i Dorian Lpg torsdag og hittil i dag er 4-5%, Avanse mellom 15-20%.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
21.06.2019 kl 15:03 6113

Hva var det Superoptimist skrev igjen? Jo, kan det være at JF korrumperer både DNB og OSE?

Nå er Avance ned mer enn 11%. Noen som har begrep om hvorfor? Kan da ikke bare være DNB?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
googleearth11
21.06.2019 kl 14:46 6158

De dobla jo kursen i april til 27,50. Da var ratene ekstremt mye lavere enn i dag. Likevel var ikke DnB på banen da. Hvorfor nå? Her tipper jeg at det er en storaktør som vil inn for en billig penge. Oslo Børs er vel kjent som en innside børs. LES: KORRUPSJONSBØRS... Så da kan en tenke selv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
OB
21.06.2019 kl 12:14 6301

Intressant dag, DNB har väldigt stort inflytande på norska investerare, Pareto med... det skapar både risker och möjligheter om man kan hålla huvudet kallt.

Så lite fakta om varför jag köpt mer Avance idag:
Ja... vi kan toppa ut pga säsongsmässiga trender men...
1. Vi är på 70000usd fortfarande och vid säg 40000usd rater så har Avance ett kassaflöde 1.85 usd eller 15.80 nok per aktie och år. Dvs att toppa ut eller plana ut är ingen katastrof, jag tvivlar de som säljer förstår det.
2. Som flera andra påpekat så ligger USA i en expansionsfas vad gäller fraktionering och exportkapacitet samt förstås produktion (vilket syns i lagren). Vad jag kan se så kommer detta ge obalans (brist på fartyg) hela hösten.
3. Vi har IMO2020 precis runt hörnet där logiken säger att de äldre fartygen kommer kräva hyggliga rater för att inte börja sänka farten.
4. 10% av världsflottan är kinesisk ägda fartyg som är över 25 år och som Avance ledningen säger bara kan segla på Iran trade... och som fortfarande gör det... men hur länge... och vad händer om 10% av flottan försvinner?

Risk reward i dessa bolagen är bättre idag än igår. Fundamenta är oförändrat starka, det är bara en analytiker som tycker sig se ett mönster sedan 2001 att toppa ut på dessa nivåer (fast undantaget 2014 -2015).
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
kodenavn
21.06.2019 kl 12:01 6349

Jeg så akkurat på en interessant Webcast med Nic. Dyvik, Dnb.
Han var etter min mening litt vel opphengt i gamle chart og historie. Historie er jo nettopp det, historie.
Alt endrer seg over tid, og jeg tror LPG-markedet endrer seg nå.
Propan-lagrene i USA er nå 45 % over fjoråret, og LPG-produksjonen øker på 2 måter.
1. Den øker fordi shale-produksjonen øker.
2. Den øker ekstra, fordi det viser seg at at kvalitetene produsert blir lettere, dvs. relativt sett mer LPG.
Effekten av økt produksjon, eksport og lange avstander (tonnmil) gir økt transportbehov og høyere rater.
Det er etter min mening stor sannsynlighet for at ratene vil ligge på et gjennomsnittlig høyere nivå fremover.
Men selv med DNBs pessimistiske syn på rater og skipsverdier, er LPG-aksjene gode kjøp.
Og hvis det er Kepler som har rett, vil eiere av LPG-aksjer bli rike.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
danm
21.06.2019 kl 11:47 6402

Analysen siger, at vi vil se toppen i juli og med de rater vi har for øjeblikket, er toppen ikke nået endnu.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Frontman
21.06.2019 kl 11:32 6469

Interessant dette. Vi får se hvordan utviklingen på ratene fremover blir. Uansett omsatt for over 40 mill hittil idag, noen kjøper også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
sjakknøtt
21.06.2019 kl 11:21 6520

Enig med deg Investas. Sett på bakgrunn av dagens rater, hvor siste nevnte spot rate som jeg har sett fra i går på i overkant $ 69 000 og flere utalelser de siste uker, som henspeiler på et fortsatt godt LPG marked - noe som også bekreftes av "future" markedet.
Denne DNB analysen er en overfladisk analyse.
Synd et slikt "venstrehåndsarbeide" har slik makt, men i det noe lengre bildet, vil det ha lite å si for aksjekursen. Får vi fortsatt gode rater, vil "tyngdeloven" vinne etterhvert.
Vil nevne at med nevnte spot rate på $ 69 000 per dag, vil selskapet med slike rater tjene mere enn hele aksjekursen på under ett år!
Nå tror jeg vel ikke på at snitt raten blir så høy i de neste 12 måneder, men det sier litt om potensialet. Alt tyder på at etterspørselen etter LPG og LNG, er sterkt stigende. Den største risikoen på lengre sikt er overkontrahering, slik redere har for vane. De neste ett til to år ser lovende ut, da det vil ta tid å få bygget alle de eventuelle nybygg som måtte komme.
Det er dessuten svært miljøvennlig i forhold til kull og oljefyring!
Kjøp på dagens dipp tror jeg vil være smart.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Flaxx
21.06.2019 kl 11:12 6549

Det mest fundamentale i LPG-shipping er NEDGANGEN i kapasitet ved at mange skip må bygge om drift for å møte renhetskrav til utslipp.
En undervurdert faktor i markedet ....
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
really
21.06.2019 kl 11:11 6558

Selv om meglerhusene åpenbart har en egeninteresse i økt handel og skiftende anbefalinger så er det ganske åpenbare grunner til dte DNB gjør nå. Avance hadde i løpet av kort tid doblet kursen og er vesentlig nærmere kursmålet enn for noen uker siden. Da er det naturlig å anbefale å ta det litt rolig og se an situasjonen litt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
21.06.2019 kl 11:10 6562

Storm i et vannglass, DNB har en agenda som er annerledes enn vår, de er en bevisst markedsmanipulator,dette er i mine øyne kun idioti, og folk går på og taper penger hver gang, hvem tror du tar i mot aksjene nå til en billig penge, gutta med penger, får stor rabatt, ingenting er forandret fra i går. En av grunnene til at jeg ikke bruker DNB som bank er at de for meg synes å flå sine kunder på alle arenaer, arrogante og selvgode, vi har jo sett flere rettsaker hvor de er i store konflikter med sine kunder.
Bruk forbrukermakta di, la de få kjenne sin egen medisin, bytt bank, det er enkelt!!!!!
Stomen er snart over, ikke la dere lure ikke selg, kjøp!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Flaxx
21.06.2019 kl 11:08 6570

Rateutviklingen tilsier det MOTSATTE av nedgradering ....
Spørs om ikke DNB mest er uten etter en lavere INNGANG ....
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Investas
21.06.2019 kl 10:53 6654

Dette er historen om bukken som passer havresekken.
Her er det store aktører (banker) som passer pengene våre, som flår oss for kurtasje. De kommer med anbefalinger, legger ut råd og analyser, samtidig sitter de i en annen avdeling med big money og handler aksjene som truseskvetterne selger.
Husk ratene er på vei opp, det kommer ikke vesentlig tilsig av skip. US gas er billig og overskuddet av gas øker.
Sitt på aksjene , ikke la deg lure.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Kenevil
21.06.2019 kl 10:52 6667

Syns dette virker veldig mistenkelig. Fremstår som at anbefaling kommer for å senke kursen som jo fremdeles er under kursmålet.
Dessverre har det over mange år vært svært merkelige analyser hvor de både kommer med rare kjøpsanalyser og salgsanalyser. Det er ikke første gang de kommer med anbefalinger om kjøp, før de etter relativt kort tid kommer med salgsanbefaling.
Kjøpt og betalt av noen....
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Utlandsinvestor
21.06.2019 kl 10:49 6680

Man kan nesten undres på om denne analysen er en større helbom enn da DNB anbefalte hele sektoren før kursene tok et svalestup?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
danm
21.06.2019 kl 10:48 6699

Her er en god mulighed for at tjene 10% ekstra ved at købe.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Utlandsinvestor
21.06.2019 kl 10:47 6697

Jepp, jeg stusset også over det. Nå skal det nevnes at jeg har overhørt flere aksjemeglere mase analytikerne i deres egne respektive meglerhus på å publisere bullish eller bearish analyser av aksjer for å få opp tradingen. Jeg liker ikke å drive med konspirasjon, men jeg undres over den voldsomme snuoperasjonen til DNB.

Når alt kommer til alt så trumfer det fundamentale på lang sikt, og da gjelder det å være inne tenker nå jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2019 kl 10:47 6206

Om det faller pga DNB's analyse, er det ikke noe å bry seg om. Sikkert et sommer prosjekt utført av studenter uten grundig realitets vurdering.
Ratene er ganske bra for tiden og Q2 blir vesentlig bedre enn Q1. Om ratene holder seg eller stiger videre, kan det tyde på at den negative delen av syklusen er passert.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
kodenavn
21.06.2019 kl 10:45 6222

Kursmålet er det samme, 51.- , men de har justert anbefalingen fra kjøp til hold

We have downgraded our LPG peer names to HOLD (BUY): we have dropped BW LPG to HOLD (BUY) but keep our NOK51 target price; we have shifted Avance to HOLD (BUY) with a new target price of NOK30 (NOK32); and we have cut Dorian to HOLD (BUY) and the target price to USD10.8 (USD12.2).
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
21.06.2019 kl 10:41 6258

Kan det være slik at JF korrumperer både DNB og OSE?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Flaxx
21.06.2019 kl 10:40 6260

For bare noen dager siden hadde DNB en KJØPS-anbefaling på BWLPG.
Med kursmål 51.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Utlandsinvestor
21.06.2019 kl 10:36 6294

DNB har nedgradert alle LPG aksjer. DNB har en voldsom innflytelse på Oslo Børs, som landets største verdipapirforetak. Jeg har ikke lest analysen, men jeg finner det vanskelig å forstå at det er så trist som banken argumenterer for. Faktum er at pga shale, mariner east pipelinene etc vil USA ha en eksportkapasitet som vil permanent presse ned prisene på LPG, og dermed øke arbitrasjen mellom Asia og USA. Men dette er en strålende kjøpsanledning :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2019 kl 10:31 6317

BWLPG faller kraftig idag. Er det pga konflikten mellom USA og Iran?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare