Okeanis Eco Tankers - Inntektene opp ca 300% neste 12 mnd
Selskapet er fullfinansiert for alle skipene de har bestilt som kommer i 2019 og Q1 2020. Siste emisjon var på kr 83 og den største aksjonæren kjøpte alle aksjene i emisjonen. Dagens kurs er kr 68.
Totalt kommer de til å ha 8 stk VLCC (de første 4 VLCC er eiet av Ocean Yield og er chartret av Okeanis på 15 års kontrakt fra 2019), 4 stk Suezmax (2 av disse er eiet av Ocean Yield og er chartrert av Okeanis på 16 års kontrakt fra 2016 for skipet Milis og 14 års kontrakt fra 2017 for skipet Poliegos) og 3 stk Aframax. Alle skipene er bygd med "ballast water treatment system (“BWTS”) og eco-standards (“ECO”)". De har også en gratis opsjon på 2 nye Suezmax med levering i Q3 2020 hvis de ønsker. Opsjonene må brukes før 1.11.2019. Selskapet har den yngste tank flåten i markedet og den er tilpasset de nye IMO2020 reglene med kostnadseffektive skip.De har betalt USD 86,117,000 pr stk for 4 stk av VLCC, USD 87,630,000 pr stk for 2 stk av VLCC og USD 89,500,000 pr stk for de siste 2 VLCC. Alle prisene er ink scrubbere.
Selskapet guider at kvartals utbytter starter fra Q4 2019/Q1 2020. Selskapet har en del faste kontrakter, slik at de er sikret stabile inntekter.
Innsidere eier ca 58% av aksjene i selskapet, mens topp 20 aksjonærene eier nå utrolige 93,5% av alle aksjene i Okeanis. Da er det ikke mange aksjer tilgjengelig til alle andre som ønsker å bli aksjonær.
http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/
Inntekt Q4 2018 på usd 16,3 millioner
Inntekt Q1 2019 på usd 19,2 millioner
inntekt Q2 2019 på ca usd 9.7 millioner
Iinntekt Q3 2019 på ca usd 22.7 millioner
Inntekt Q4 2019 på ca usd 31.6 millioner
Inntekt Q1 2020 på ca usd 43.8 millioner
Fleetwide opex of $7,162 per calendar day.
EPS i 2020 på ca kr 7,61 (usd 0,85)
Takk til Empire for hjelp til å finne ut av inntektene ;)
Kursmål kr 135. Stoplos bruker jeg ikke på dette selskapet før kursen har passert kr 100.
Kurs i OET (Okeanis Eco Tankers) på Oslo Axess
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
68.00 -1.50 -2.16% 68.00 69.00 68.00 69.00 68.00 69.50 3 994 273 792 15
Totalt kommer de til å ha 8 stk VLCC (de første 4 VLCC er eiet av Ocean Yield og er chartret av Okeanis på 15 års kontrakt fra 2019), 4 stk Suezmax (2 av disse er eiet av Ocean Yield og er chartrert av Okeanis på 16 års kontrakt fra 2016 for skipet Milis og 14 års kontrakt fra 2017 for skipet Poliegos) og 3 stk Aframax. Alle skipene er bygd med "ballast water treatment system (“BWTS”) og eco-standards (“ECO”)". De har også en gratis opsjon på 2 nye Suezmax med levering i Q3 2020 hvis de ønsker. Opsjonene må brukes før 1.11.2019. Selskapet har den yngste tank flåten i markedet og den er tilpasset de nye IMO2020 reglene med kostnadseffektive skip.De har betalt USD 86,117,000 pr stk for 4 stk av VLCC, USD 87,630,000 pr stk for 2 stk av VLCC og USD 89,500,000 pr stk for de siste 2 VLCC. Alle prisene er ink scrubbere.
Selskapet guider at kvartals utbytter starter fra Q4 2019/Q1 2020. Selskapet har en del faste kontrakter, slik at de er sikret stabile inntekter.
Innsidere eier ca 58% av aksjene i selskapet, mens topp 20 aksjonærene eier nå utrolige 93,5% av alle aksjene i Okeanis. Da er det ikke mange aksjer tilgjengelig til alle andre som ønsker å bli aksjonær.
http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/
Inntekt Q4 2018 på usd 16,3 millioner
Inntekt Q1 2019 på usd 19,2 millioner
inntekt Q2 2019 på ca usd 9.7 millioner
Iinntekt Q3 2019 på ca usd 22.7 millioner
Inntekt Q4 2019 på ca usd 31.6 millioner
Inntekt Q1 2020 på ca usd 43.8 millioner
Fleetwide opex of $7,162 per calendar day.
EPS i 2020 på ca kr 7,61 (usd 0,85)
Takk til Empire for hjelp til å finne ut av inntektene ;)
Kursmål kr 135. Stoplos bruker jeg ikke på dette selskapet før kursen har passert kr 100.
Kurs i OET (Okeanis Eco Tankers) på Oslo Axess
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
68.00 -1.50 -2.16% 68.00 69.00 68.00 69.00 68.00 69.50 3 994 273 792 15
Redigert 21.01.2021 kl 03:38
Du må logge inn for å svare
ks1977
28.09.2020 kl 14:11
2633
Kythnos er på 8mnd TC fra april så blir ledig i November. Ellers er det vel "bare" 6 VLCCer som er på TC akkurat nå?
fattigstakkar
28.09.2020 kl 14:15
2626
Utrolig at kursen faller etter nye kontrakter og innsidekjøp.
reveneven
28.09.2020 kl 14:22
2609
Jeg bare fortsetter å akkumulere på disse nivåene. Om 1 år er pengene doblet. Greit deal det
fattigstakkar skrev Utrolig at kursen faller etter nye kontrakter og innsidekjøp.
Det er ikke rart overhode, små ilikvide Oslo tank stiger ikke en tomme før Likvide store krem tank sellskaper reverserer, det bør du da ha lært nå.
Først Fro, så tøyse selskapene langt der etter.
Først Fro, så tøyse selskapene langt der etter.
Redigert 28.09.2020 kl 14:23
Du må logge inn for å svare
Grylls
28.09.2020 kl 14:33
2581
Riktig riktig. Var ment som en artig kuriositet. Men da blir det potensielt 7 av 8 for noen dager, om ikke Donoussa rekker denne. Får egentlig håpe det siste er tilfelle, for da blir det vel bedre demurrage uansett enn denne kontrakten gir.
Redigert 28.09.2020 kl 14:40
Du må logge inn for å svare
polakk
28.09.2020 kl 14:49
2556
Dersom båtene som ikke er på TC i 2021 klarer å gå i balanse vil vi i 2021 ha en inntjening per aksje på 20 %,
For at OET skal gå i balanse i 2021 så må den delen av flåten som ikke er på TC klare rater på cirka 7000 - 8000 dollar per dag for at selskapet skal kunne gå i balanse.
For at OET skal gå i balanse i 2021 så må den delen av flåten som ikke er på TC klare rater på cirka 7000 - 8000 dollar per dag for at selskapet skal kunne gå i balanse.
ks1977
28.09.2020 kl 15:06
2532
Jeg får litt andre tall enn deg, men mulig jeg ikke er helt up-to-date. Her er det jeg har notert;
VLCC
Keros; 3 års TC på 48k fra mid-may 2020
Kythnos; 8mnd TC fra april 2020, så ledig for 2021, men setter den opp på dagens 12mnd på 34k
Rhenia/Despotika/Santorini/Antiparos: bare-boat fra april 2020 à 35,3k (var vel tre år dette og?)
Dounassa; spot
Anafi; spot
Suez
4 "gamle" spot
2 nye på 3 års TC à 29-30k
Afra/LR2
3stk spot
Summa summarum (for 2021);
VLCC; 48k+34k+4x35 og 2 på spot
Suez; 2x30k og 2 på spot
Afra; 3 på spot
Sum; 282k på TC i tillegg til 7 skip på spot (2 VLCC, 2 Suez og 3 Afra)
CBE på 23k (?) i snitt og totalt 17 skip gir 391k i CBE totalt, hvorav 282k er dekket på TC.
Gjenstår da 109k å dekke på de 7 skipene på spot for å gå i null, eller snittrate på 15k
VLCC
Keros; 3 års TC på 48k fra mid-may 2020
Kythnos; 8mnd TC fra april 2020, så ledig for 2021, men setter den opp på dagens 12mnd på 34k
Rhenia/Despotika/Santorini/Antiparos: bare-boat fra april 2020 à 35,3k (var vel tre år dette og?)
Dounassa; spot
Anafi; spot
Suez
4 "gamle" spot
2 nye på 3 års TC à 29-30k
Afra/LR2
3stk spot
Summa summarum (for 2021);
VLCC; 48k+34k+4x35 og 2 på spot
Suez; 2x30k og 2 på spot
Afra; 3 på spot
Sum; 282k på TC i tillegg til 7 skip på spot (2 VLCC, 2 Suez og 3 Afra)
CBE på 23k (?) i snitt og totalt 17 skip gir 391k i CBE totalt, hvorav 282k er dekket på TC.
Gjenstår da 109k å dekke på de 7 skipene på spot for å gå i null, eller snittrate på 15k
polakk
28.09.2020 kl 17:18
2439
Det var bare hoderegning, så et litt usikker.
Men dersom der er 9 båter som går på spot 2 VLCC 4 Suez og 3 Afra.
Dersom vi deler 109k på 9 så får vi 12111 i snitt per dag
Har prøvde meg på å finne ut BE for flåten til Okeanis og kom til cirka 20 000.
På side 12 i Q1 presentasjon er der et oppsette som viser hva OET vil tjene på TCen til Nissos Keros.
Har brukt dette for dei andre båtane til Okeanis forandret til Libor 0,4 % i stedet for 1,0 %, og fikk da en BE på litt i underkant av 20000 per dag.
Dersom dette stemmer så vil vi ved 17 skip få 340 i BE, har da igjen 58 K som skal dekkes av dei 9 skipene som går spot, vi får da 6500 per dag.
Kanskje her er noen andre som har sett på dette ?
Men dersom der er 9 båter som går på spot 2 VLCC 4 Suez og 3 Afra.
Dersom vi deler 109k på 9 så får vi 12111 i snitt per dag
Har prøvde meg på å finne ut BE for flåten til Okeanis og kom til cirka 20 000.
På side 12 i Q1 presentasjon er der et oppsette som viser hva OET vil tjene på TCen til Nissos Keros.
Har brukt dette for dei andre båtane til Okeanis forandret til Libor 0,4 % i stedet for 1,0 %, og fikk da en BE på litt i underkant av 20000 per dag.
Dersom dette stemmer så vil vi ved 17 skip få 340 i BE, har da igjen 58 K som skal dekkes av dei 9 skipene som går spot, vi får da 6500 per dag.
Kanskje her er noen andre som har sett på dette ?
ks1977
28.09.2020 kl 18:56
2358
Ja, skulle være 9 på spot (4 suez, ikke 2) :) Så 12k for mitt regnestykke som du skriver.
OET deler ikke så mye rundt CBE, men 23,7k kom jeg frem til som snitt for flåten da jeg gikk gjennom Q1-tallene.
Fant dog noen interessante tall på side 16 i septemberpresentasjonen. Her har de CBE på 22,4k i 2021 (og 21,7k i 2022).
Bruker jeg dette så får jeg 17x22,4=380,8k hvorav 282k allerede er dekket på TCE, så i underkant av 100k som gjenstår for de 9 skipene (2 VLCC, 4 Suez og 3 Afra) da, eller 11k i snitt. Burde være mulig det, selv om hele 2021 skulle bli dårlig.
I samme side i samme rapport så guider de FY2021 earnings på 28MUSD ved gjennomsnittlige rater på 20/18/15 for VLCC/Suez/Afra. Del det på ca 32M aksjer og vi snakker om nær 1USD i resultat, så da er vi omtrent på de 20% du snakket om - selv i et dårlig marked. Og så er det bare å håpe og tro at de fortsetter med sin aggressive utbyttepolitikk :)
OET deler ikke så mye rundt CBE, men 23,7k kom jeg frem til som snitt for flåten da jeg gikk gjennom Q1-tallene.
Fant dog noen interessante tall på side 16 i septemberpresentasjonen. Her har de CBE på 22,4k i 2021 (og 21,7k i 2022).
Bruker jeg dette så får jeg 17x22,4=380,8k hvorav 282k allerede er dekket på TCE, så i underkant av 100k som gjenstår for de 9 skipene (2 VLCC, 4 Suez og 3 Afra) da, eller 11k i snitt. Burde være mulig det, selv om hele 2021 skulle bli dårlig.
I samme side i samme rapport så guider de FY2021 earnings på 28MUSD ved gjennomsnittlige rater på 20/18/15 for VLCC/Suez/Afra. Del det på ca 32M aksjer og vi snakker om nær 1USD i resultat, så da er vi omtrent på de 20% du snakket om - selv i et dårlig marked. Og så er det bare å håpe og tro at de fortsetter med sin aggressive utbyttepolitikk :)
polakk
28.09.2020 kl 19:15
2331
Vet du hvordan Libor blir beregnet i finansiering av skipene.
Ser at US dollar LIBOR overnight nå er 0,08 % medan US dollar LIBOR 1 month er 0,146 %.
Når OET har en gjeld på cirka 800 millioner dollar så snakker vi om 8 millioner ved 1 %, medan vi bare får bare 800 000 dollar ved 0,1 %
Ser at US dollar LIBOR overnight nå er 0,08 % medan US dollar LIBOR 1 month er 0,146 %.
Når OET har en gjeld på cirka 800 millioner dollar så snakker vi om 8 millioner ved 1 %, medan vi bare får bare 800 000 dollar ved 0,1 %
reveneven
28.09.2020 kl 19:17
2321
Lånene har 3mnd renteperiode, så 3 month LIBOR + margin er det de betaler i renter.
polakk
28.09.2020 kl 21:28
2231
Når dei oppgir 22,4k i sin egen presentasjon så er vel det mer rett en det som jeg kommer til :)
Tror nok sjansen er stor for at vi vil få greie utbytter i 2021 også
Tror nok sjansen er stor for at vi vil få greie utbytter i 2021 også
fattigstakkar
29.09.2020 kl 15:24
2030
OKEANIS ECO TANKERS CORP (OET) – DISCLOSURE OF SHAREHOLDINGS
On September 28, 2020, a fund managed by QVT Financial LP (“QVT”) purchased 23,609 shares in Okeanis Eco Tankers Corp. (“Okeanis”) at a price of NOK 55.44 and purchased another 25,000 shares in Okeanis at a price of NOK 55.53.
QVT hereafter owns a total of 2,516,386 shares in Okeanis, or 7.65% of the registered share capital. QVT’s CEO and founder, Dan Gold, is a member of the board of directors of Okeanis.
On September 28, 2020, a fund managed by QVT Financial LP (“QVT”) purchased 23,609 shares in Okeanis Eco Tankers Corp. (“Okeanis”) at a price of NOK 55.44 and purchased another 25,000 shares in Okeanis at a price of NOK 55.53.
QVT hereafter owns a total of 2,516,386 shares in Okeanis, or 7.65% of the registered share capital. QVT’s CEO and founder, Dan Gold, is a member of the board of directors of Okeanis.
fattigstakkar
29.09.2020 kl 15:54
1992
Jeg tror det kun er et tidsspørsmål før OET-kursen er høyere enn FRO.