Okeanis Eco Tankers - Inntektene opp ca 300% neste 12 mnd

Frodon
OET 22.06.2019 kl 12:48 10919

Selskapet er fullfinansiert for alle skipene de har bestilt som kommer i 2019 og Q1 2020. Siste emisjon var på kr 83 og den største aksjonæren kjøpte alle aksjene i emisjonen. Dagens kurs er kr 68.

Totalt kommer de til å ha 8 stk VLCC (de første 4 VLCC er eiet av Ocean Yield og er chartret av Okeanis på 15 års kontrakt fra 2019), 4 stk Suezmax (2 av disse er eiet av Ocean Yield og er chartrert av Okeanis på 16 års kontrakt fra 2016 for skipet Milis og 14 års kontrakt fra 2017 for skipet Poliegos) og 3 stk Aframax. Alle skipene er bygd med "ballast water treatment system (“BWTS”) og eco-standards (“ECO”)". De har også en gratis opsjon på 2 nye Suezmax med levering i Q3 2020 hvis de ønsker. Opsjonene må brukes før 1.11.2019. Selskapet har den yngste tank flåten i markedet og den er tilpasset de nye IMO2020 reglene med kostnadseffektive skip.De har betalt USD 86,117,000 pr stk for 4 stk av VLCC, USD 87,630,000 pr stk for 2 stk av VLCC og USD 89,500,000 pr stk for de siste 2 VLCC. Alle prisene er ink scrubbere.

Selskapet guider at kvartals utbytter starter fra Q4 2019/Q1 2020. Selskapet har en del faste kontrakter, slik at de er sikret stabile inntekter.

Innsidere eier ca 58% av aksjene i selskapet, mens topp 20 aksjonærene eier nå utrolige 93,5% av alle aksjene i Okeanis. Da er det ikke mange aksjer tilgjengelig til alle andre som ønsker å bli aksjonær.

http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/

Inntekt Q4 2018 på usd 16,3 millioner
Inntekt Q1 2019 på usd 19,2 millioner
inntekt Q2 2019 på ca usd 9.7 millioner
Iinntekt Q3 2019 på ca usd 22.7 millioner
Inntekt Q4 2019 på ca usd 31.6 millioner
Inntekt Q1 2020 på ca usd 43.8 millioner

Fleetwide opex of $7,162 per calendar day.
EPS i 2020 på ca kr 7,61 (usd 0,85)

Takk til Empire for hjelp til å finne ut av inntektene ;)

Kursmål kr 135. Stoplos bruker jeg ikke på dette selskapet før kursen har passert kr 100.

Kurs i OET (Okeanis Eco Tankers) på Oslo Axess
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
68.00 -1.50 -2.16% 68.00 69.00 68.00 69.00 68.00 69.50 3 994 273 792 15
Redigert 09.08.2019 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Husker jeg kjøpte OCY på rundt 60 og fikk med meg litt oppgang før den begynte å synke. Sto en analyse i Investtech som advarte mot fall. Tror det var i desember i fjor. Trodde ikke de skulle treffe SÅ godt:)

Kan hende jeg tar en post i disse to når det har rast fra seg litt på børsen i høst. Ha en fin kveld!

Max

Kursen har nok falt fordi det er generell angst i markedet og fordi forventet utbytte ikke er det samme som garantert utbytte. Når/hvis utbyttet begynner å materialisere seg i løpet av det neste halvåret, kommer vi til å se et helt annet kursnivå.

Får håpe jeg treffer riktig inngang da. Både kursoppgang og utbytte hadde vært HELMAX:)

Max

Ja, herlig å treffe nær bunnen. Jeg kjøpte på 68 og er i minus nå, men føler meg trygg på at det ikke kommer til å vare lenge (dvs. så trygg som man kan føle seg i aksjemarkedet i ustabile tider som det vi har nå).
Frodon
18.08.2019 kl 00:00 3495

Vessel operating expenses, management fees og general and administrative expenses er inkludert, rente kostnader kommer i tillegg.

Hvis dette går som ventet, får Okeanis inntekter i 2020 på ca usd 200 mill (1,8 milliarder kr). Børsverdien er pr dags dato på kr 2 milliarder. EPS i 2020 på ca kr 7,61 (usd 0,85)
Redigert 18.08.2019 kl 00:01 Du må logge inn for å svare

Frodon: Kikket på tallene til Ocean Yield. De synker som steiner. Value trap?

Max
Frodon
18.08.2019 kl 00:29 3510

Nei, hovedårsaken er en FPSO som er ferdig med sin langtidskontrakt (den er nå gjeldsfri) og Røkke har en opsjonsavtale om å bruke denne FPSO’en i Ghana med Aker Energy. Det kommer ny børsmelding rundt dette 1 september. Røkke betaler usd 40.000 pr dag for opsjonsavtalen. Kontrakten er ventet å bli signert i Q1 2020 og FPSO’en er ventet å være på fulle dagsrater igjen i 2021. Som Sparebank 1 sier, last opp for gode utbytter nå og få med kursoppgangen når kontrakten signeres ;)

Her er et innlegg jeg la ut om OCY igår på HO:

OCY har lange faste kontrakter, gjennomsnittet er på 10,9 år med backlog på usd 3,5 milliarder og mcap er på usd 849 millioner. Så hvis det skal gå dårlig her, må selskapene de har kontrakter med bryte avtalene. Da eier fortsatt OCY fartøyene. Utgangspunktet er at fartøyene er gjeldsfrie når de lange kontraktene er ferdig. Da kan OCY selge det eller leie ut med lavere kostpris. Husk at OCY tjener mer med lavere renter og høyere dollar. Rentene ser det ut som skal være lave frem til 2030 nå 😊 Grunnen til at aksjen har falt nå, er fordi FPSO’en har gått av en kontrakt og venter på ny langtidskontrakt med Aker Energy i Q1 2020. Hvis ikke kontrakten er signert innen den tid, kan utbyttene gå midlertidig ned fra usd 0,191 til usd 0,15. Det er også 2 av fartøyene som ikke tjener penger nå, pga de økonomiske problemene i Solstad. Der får vi mer svar 1 september. Og et 4dje fartøy går på korte kontrakter nå, i påvente av signering av langtidskontrakt når ratene blir høyere neste år. For de som er langsiktige, betyr ikke er midlertidig fall i utbyttene noe. Spesielt ikke når du kan få 13-14% i årlig utbytte i lang tid 😉 Etter 7 år har du fått like mye i utbytter, som du betalte for aksjen

https://www.oceanyield.no/Charter-Backlog

Med dagens kontrakter, uten å ta med de 4 skipene som ikke har langtidskontrakter nå, kan OCY utbetale usd 0,15 i utbytte pr kvartal. Det tilsvarer ca 11,9% i utbytte
Redigert 18.08.2019 kl 00:38 Du må logge inn for å svare

Ok, takk for god info. Så hvis Tyskland rammes av resesjon og det blåser ordentlig på børsen, så kan denne her kanskje kjøpes billig. Ser for meg at den kan ramle mye mer. Teknisk sett ser det ikke pent ut.

Max
Frodon
18.08.2019 kl 01:42 3488

Se på OCY tickeren, jeg har en tråd med HS formasjon ned til kr 44 på aksjen. Det er mulig bunnen er satt allerede ca på kr 47. Send gjerne spørsmålene på OCY tickeren, så riktig info blir på riktig ticker ;) Sparebank 1 markets hadde investor lunch her om dagen om OCY, så jeg turte ikke vente med å fylle opp enda mer. De har kursmål kr 80 etter FPSO får kontrakt. Nå vet jeg hva slags avkastning jeg sannsynligvis får på aksjene mine. Aksjen kan lett stige mye på kort tid, siden den har høyest utbytte på oslo børs. Hvis du vil vente, kan du se an børsmeldingene 1 september og se om aksjen blir enda billigere da 😊
Frodon
19.08.2019 kl 19:23 3371

Nyheter fra Pareto i kveld:

"...ahead of schedule, as tanker owners await the significant y/y growth in refinery throughput we should see in Q4. At the same time the initial IMO 2020 effects are here, with HSFO prices plummeting and gasoil crack spreads continuing upwards. Consequently, the scrubber case is starting to play out – positive for DHT, STNG, FRO, HUNT and OET in particular. With all names trading at attractive levels..."

PrivatInvestor skrev
Hva er driftskostnadene pr skip pr dag? Ser i rapporten at det er 7660usd men hva er inkludert i dis..
Vessel operating expenses, management fees og general and administrative expenses er inkludert, rente kostnader kommer i tillegg.

Hvis dette går som ventet, får Okeanis inntekter i 2020 på ca usd 200 mill (1,8 milliarder kr). Børsverdien er pr dags dato på kr 2 milliarder. EPS i 2020 på ca kr 7,61 (usd 0,85)
Redigert i går kl 00:01

Takker for svar
Hvilke driftskostnader har andre rederier på "vanlige" VLCC ?
Quepasa
20.08.2019 kl 11:39 3262

flyttet til OCY tråd...
Redigert 20.08.2019 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.08.2019 kl 16:00 3122

Ord hentet ut fra Stig Myrseth idag:

«Kombinasjonen av tilstramning i markedet, redusert tilbudsside over de neste månedene og tynn ordrebok lover godt for shipping fremover. Jeg er spesielt positiv til Okeanis Eco Tankers som ser ut til å ha perfekt timing av sine nybyggleveranser. Hvis markedet strammer seg til ytterligere, vil selskapet kunne tjene inn halve markedsverdien årlig»

John Fredriksen og Frontline vil ha flere VLCC-er og er i dialog om et oppkjøp, skriver Finansavisen i dag. På spørsmål om en avklaring er nært forestående, svarer han at en transaksjon kan skje «i løpet av de nærmeste månedene».

Det har tidligere vært spekulert i om Fredriksen vil kjøpe Okeanis Eco Tankers eller Hunter Tankers. Det kan selvfølgelig godt være noen helt andre, men hvis det er VLCC-er han er ute etter, burde OET være en veldig aktuell kandidat.
Redigert 28.08.2019 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.08.2019 kl 07:44 3026

Enda en VLCC levert til Okeanis, som John Fredriksen sikler etter 😂 Spesielt siden Okeanis er priset under stålverdien 😊

«Delivery of Fifth VLCC Newbuilding Nissos Donoussa

(Greece, August 28, 2019)

Okeanis Eco Tankers Corp. (“the Company”) announces that it has taken delivery of the VLCC “Nissos Donoussa” today, and that the vessel has commenced trading in the spot market.

The vessel was delivered from Hyundai Heavy Industries in South Korea and is the fifth in a series of eight VLCCs that will be delivered to the Company throughout the year»
Frodon
06.09.2019 kl 15:32 2836

«KLP-forvalter John Harald Henriksen anbefaler kjøp av Hydro, Storebrand, Okeanis Eco Tankers og Shelf Drilling, mens Adevinta anbefales solgt»

https://blogg.nordnet.no/borsxtra-fredag-innsidekjop-for-tilbakekjop-oker-tank-kursmal/
Redigert 06.09.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Quepasa
16.09.2019 kl 14:15 2623

Okeanis ligger flatt. Litt rart vel?
Lett og slett for lite volum i denne eller? Top 20 eier 90% ish, som ligger på kistebunn, er det grunnen?

/Que
Frodon
18.09.2019 kl 18:36 2417

Endringer på topp 20 største aksjonærer siden juli 2019

State Street Bank and Trust Comp har økt med 150.150 aksjer
VR Global Partners LP ny på topp 20 listen med 1,355,053 aksjer
Euroclear Bank S.A./N.V. har solgt 259.239 av aksjene
CREDIT SUISSE SECURITIES har solgt 685.500 av aksjene
FIRST GENERATOR solgt 44.000 av aksjene
TYCOON INDUSTRIER AS ny på listen med 286,433 aksjer (Spetalen)
CREDIT SUISSE SECURITIES (USA) LLC ny på listen med 193,000 aksjer (har de kjøpt noen av aksjene til CREDIT SUISSE SECURITIES?)
SIX SIS AG økt med 2250 aksjer
ALTITUDE CAPITAL ny på listen med 175,889 aksjer
OKEANIS ECO TANKERS CORP ny på listen med 150,149 aksjer

http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/
Varsom
18.09.2019 kl 18:53 2402

Nå som Spetalen har begynt å laste i denne, er det nok ikke lenge til enda flere får opp øynene her og kursen setter fart!
toad
18.09.2019 kl 20:17 2350

Å gå inn i OET pga Spettet kan bli ein liten bommert. Oversikten er ikkje oppdatert sidan 1. sept, forrige fredag gjekk det 286.433 aksjer i et jafs til 24..
Frodon
18.09.2019 kl 21:47 2298

Tja, grunnen til at jeg er aksjonær her, er pga utbytte på ca 24% i 2020 til dagens kurs hvis ratene blir noe i nærheten av forventet med IMO2020. Det vil kunne forsvare en dobling i aksjekursen + prisen på verdiene til selskapet er ikke priset inn i aksjekursen.

Spetalen pleier å kjøpe aksjer som er verdt ca halvparten av det han mener de er verdt...selv om han selger ofte før alle verdier er priset inn ;)

Er det mulig at Frontline vurderer å kjøpe Okeanis? Frontline sa de er i samtaler om å kjøpe et selskap, som kan passe profilen til Okeanis. Hva tror dere?
Varsom
18.09.2019 kl 22:12 2268

Tviler sterk på at Spetalen solgte sine aksjer forrige fredag, loggen viser at det ikke har forekommet omsetning av så mange aksjer. Jeg tror han bare har så vidt begynt å laste!

Frodon,
Etter hva jeg skjønner er okeanis priset mye lavere enn Hunter, så jeg tror det er i denne det lønner seg å sitte i fremover! Når kursen her først begynner å gå, så kan det gå fort oppover! De fleste analytikerne er vell enige i at oppsiden er størst i denne av tankaksjene på oslobørs.
Quepasa
19.09.2019 kl 11:54 2139

Hva Spetalen gjør vet jeg ikke, men har jo observert at han kan gjøre noen korte stunt, og får betalt for det. Jeg syntes det blir en avsporing.
Viktigere å vektlegge at OET er lavest priset ift NAV - av tankerne på OSE.
Fredriksen snakker om konsolidering.
Fredly selger ikke med rabatt.
OET sier vel selv at om det ikke synliggjøres verdier (i form av aksjekurs), vil de begynne å selge unna inventar. Det betyr jo at de innse at at nettopp dette kan være et realistisk scenario. Hvis komboen med sykeloppgang, vraking av gamle holker og IMO2020 går inn, så skal ratene opp, og da fyker nybyggprisen - og bruktprisen, og da blir dette bra uansett. Gi det 6-18 mnd. Vanskelig å se at du ikke kan selge unna med gevinst i den perioden. Du kjøper 1 krone for 80 øre, som gir 20% avkastning 2020, og som kanskje blir verdt 1,50. Når/hvis ratene komme, kommer reprisingen på en eller annen måte.
Var med Frontline fra '99 og utover, det var vanvittig. Kanskje kommer det en supersyklus til?
Frodon
19.09.2019 kl 16:33 2004

Får håpe det blir enda mer kaos rundt scrubbers, så ratene går mye høyere enn hva som er ventet 😊 Ser nye oppdateringer for 2020 hvor noen guider usd 80.000 pr dag for VLCC. Da blir utbyttene i OET svært hyggelige...

«Ole86
14.08.2019 kl 10:20
Rart at ingen setter spørsmålstegn ved at Frontline som eier en betydelig del av scrubberprodusenten Feen sikrer seg LSFO. Både Frontline og Trafigura har Feen scrubbere på en rekke av sine skip. Slik jeg tolker dette er dette er det ikke en god nyhet for Frontline at de må gjøre dette samarbeidet»

«Ole86
30.07.2019 kl 16:05
mancity skrev
Hva mener dere om ADS Crude carriers. Ser denne er anbefalt av meglere i forbindelse med IMO2020?
ADS har valgt Feen Marine scrubbere, som har store kvalitetsproblemer og har blitt bannlyst på blant annet Hyundai-verftene. Jeg ville ikke valgt de av denne grunn. Utover dette så har de et godt og spennende case»

«Ole86
30.07.2019 kl 17:04
Både Frontline og Navig8 har både eierandeler i og scrubbere fra Feen.

OET har et godt case og stort sett bra scrubbere.

Selv har jeg gått for kun Vistin og Hunter, da jeg anser de for å ha det beste potensialet. Vistin med god business i bunnen og et bet som ser veldig bra ut (til tross for noen set backs). Hunt med splitter ny flåte med gode scrubbere og lav prising mot NAV»

https://finansavisen.no/forum/thread/38561/view/0/0?page=2
Frodon
19.09.2019 kl 22:14 1906

Okeanis er fortsatt en doblingskandidat i følge Cleaves analytikeren. Mitt kursmål er fortsatt kr 135

"Cleaves-analytikeren opererer med et kursmål på Okeanis Eco Tankers, der Øystein Spetalen har kommet inn på aksjonærsiden, på 153 kroner"

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/19/6961816/medvind-fra-alle-kanter-i-tankmarkedet-hannisdahl-ser-enorm-oppside-i-frontline
Varsom
20.09.2019 kl 10:51 1767

Okeanis har nå begynt veien oppover!
Quepasa
20.09.2019 kl 11:32 1741

Blir nok et glass uozo i kveld. Eller retsina. Eller metaxa..
Uansett så blir det zorba!
Frodon
20.09.2019 kl 14:10 1677

Kanskje ikke så rart, hvis vi ser på inntektene:

- Ratene på VLCC er opp 17% siste dagen og opp 40% denne uken.

- Ratene på Suezmax er opp 34,9% siste dagen og opp 39,9% siste uken

- Ratene på Aframax er opp 16,6% siste dagen og opp hele 134% siste måneden.

Aksjen er bare opp 2,8% siste døgnet, 10% siste uken og 12% så langt i år. Her er et rom for langt høyere aksjekurs hvis ratene holder seg eller stiger videre 😊

Det kan bli trangt i døra også, da topp 20 aksjonærene eier mer enn 90% av aksjene. Her er det ikke mye til salgs 😉
Frodon
21.09.2019 kl 00:12 1563

Okeanis har en gratis opsjon de kan innløse innen 1.11.2019 på kjøp av 2 nye Suezmax med levering i Q3 2020. Nå som ratene skyter i været, tar jeg det for gitt at opsjonen blir benyttet og at børs melding er på vei før 1.11.2019. Hva tror dere?
Varsom
21.09.2019 kl 11:11 1443

Såpass ja! Kan egentlig begynne å angre seg for at en ikke har lastet mere! Kommer til å kjøpe mere på mandag tenker jeg!
joneug
21.09.2019 kl 11:28 1425

De var ganske tydelig på at de ikke ville benytte tilbudet om overtakelse av disse fra hovedaksjonær. Markedet for SMAX har ikke bedret seg så mye. Men kan endre seg, spesielt om pipeline fra Permian til terminal er ferdig uten at man kan laste vlcc direkte (reverse lightering)
Frodon
21.09.2019 kl 14:25 1358

Sa de det på Pareto konferansen? Det ser ut som markedet begynner å røre på seg nå. Hvis de vurderer å ikke bruke de før 1.11.2019, kan vi håpe at de kan forlenge opsjonene litt for å se om markedet bedre seg enda mer. Det ligger an til et komplett kaos på slutten av året for alle de som ikke har montert scrubbers enda ;)

"In April 2019, OET was granted an option by the Alafouzos family to acquire 2x Suezmax NBs under construction at HHI delivering in Q3 2020. The option expires in November 2019 and secures a right for OET, at no cost, to acquire the vessels at the Alafouzos family’s contract price"

http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2019/08/OET-Financial-Results-Presentation-2Q19.pdf


I linken under på side 11 står det info om hvor mye free cash selskapet er ventet å ha. Det er tallene Spetalen har likt så mye at han kjøpte aksjer her. Det står også info om hvor mye bunker fuel disse nye skipene vil spare i forhold til de gamle skipene.

"Fewer than expected tankers went off-hire for scrubber retrofit… …Majority of tanker scrubber retrofits occurring in H2 2019"
"While H1 2019 oil demand growth has disappointed, the IEA forecast for H2 2019 remains very strong"

Se side 18, der er det diagram over VLCC som skal inn å montere scrubbers. Det var ca 4 stk inne i juli og 4 stk inne i august. I September er det ca 14 stk inne å monterer scrubbers, Oktober er det ventet ca 18, november er det ventet ca 10, og i desember er det ventet hele 32 stk VLCC inne for å montere scrubbers.

Okeanis har montert scrubbers på alle sine skip, den siste er inne nå. Dvs alle skipene vil tjene mye cash når de andre selskapene har båtene sine i kø for å montere scrubbers ;)

http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2019/09/OET-Pareto-Conference-2019.pdf
Redigert 21.09.2019 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2019 kl 10:52 1055

En ny VLCC er på vei til nye oppdrag etter at sjøtestene er utført nå. Bra timing fra Okeanis, siden ratene går i været

- Ratene på VLCC er opp 5,3% siste dagen og opp 53,9% denne uken.

- Ratene på Suezmax er opp 43,6% siste dagen og opp 101,2% siste uken

- Ratene på Aframax er opp 16% siste dagen og opp hele 184,9% siste måneden.

Aksjen er bare opp 3,27% siste døgnet, 15% siste uken og 22% siste måneden. Her er et rom for langt høyere aksjekurs hvis ratene holder seg eller stiger videre 😊

Det kan bli trangt i døra også, da topp 20 aksjonærene eier mer enn 90% av aksjene. Her er det ikke mye til salgs 😉
Redigert 23.09.2019 kl 10:54 Du må logge inn for å svare

Frodon
Har du link til side som presenterer ratene?
Frodon
23.09.2019 kl 20:27 894

De finner du sikkert mange steder. Tallene jeg presenterte over, er fra siden til Pareto

https://www.pareto.no/
Frodon
26.09.2019 kl 11:46 626

Dette lukter utbytte fest 🤩

«Usikkerheten sprer seg i tankmarkedet - oljetradere bråsnur»

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/26/6972732/usikkerheten-sprer-seg-i-tankmarkedet-oljetradere-brasnur

Uoffisiell liste over flåten til morselskapet til det ene som er sanksjonert. Det nevnes at flere antakeligvis vil være redde for å gjøre business med disse også.
Da snakker vi om mulig jordskjelv innen shipping generelt.

https://en.wikipedia.org/wiki/COSCO_fleet_lists


Clarksons Platou tager dækning af Okeanis Eco tankskibe (OET) med en købsanbefaling og prismål på $ 14. Mæglingen skriver, at OET skiller sig ud med den unge flåde, alle udstyret med skrubbere, og påpeger, at virksomheden har indledt en kvartalsvis udbyttepolitik fra 2020.
https://min.e24.no/clarksons-platou-hever-kursmal-pa-flere-shipping-aksjer/a/dOP3aw
Redigert 26.09.2019 kl 16:32 Du må logge inn for å svare