Hydrogenbløffen

Trygve`n
NEL 22.06.2019 kl 12:50 8090

Hydrogenbiler kan aldri bli konkurransedyktige. De krever tre ganger så mye strøm pr. mil som en vanlig elbil. "Hydrogensamfunnet" er et nytt Fata Morgana som lever av dumme politikere og offentlige midler.

Hydrogen er ingen energikilde. Det er en energibærer. Brukt i bil, får du tilbake vel en femdel av den energien som gikk med til å framstille hydrogenet. Hydrogen er drivstoff for et moderne Molboland.

Les artikkelen her: http://oljekrisa.no/Hydrogenbloeffen%20jun%202019.htm

Er helt vanvittig hva man kaller "grønne aksjer" for tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.06.2019 kl 16:25 6119

Riktig at hydrogen er en energibærer og ikke en energikilde. På samme måte som batterier heller ikke er noen energikilde.
Slettet bruker
22.06.2019 kl 16:28 6100

Jeg leste nylig i en link fra menigheten her at for å produsere 1 kw hydrogen, så får man ut 0,5kw på akslingen i bilen. Med andre ord er virkningsgraden med tillført energi halvparten av det som kommer ut på aksling. Skremmende.

Da er det jo bedre å kjøre på fosilt brennstoff, eller elebiler fra vannskraft, eller sågar kullkraft, for selv det har jo mye bedre virkningsgrad.

SS
Slettet bruker
22.06.2019 kl 16:35 6065

SStå på SS. Lurer på formuleringen av Løkke og co av det som skjedde. (evt. neste uke)

Mitt motto: Har du hydrogen på tanken så kommer du fort i mål! (med livet)

Det blir som med larven som ble sommerfugl og fløy rett i nettet med det samme.
1mattis1
22.06.2019 kl 16:35 6064

Begynte faktisk å få litt sansen for dine ablegøyer, "ss".
Men nå skuffer du virkelig!!
Brisbane bedtime!!
Redigert 22.06.2019 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 16:44 6040

Les selv da, fra TU.NO

Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor.

Hva er feil ? Jeg utelot MER ENN 50% -

https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444



SS
Redigert 22.06.2019 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
1mattis1
22.06.2019 kl 16:49 6015

Ser vel kanskje litt anderledes på de med en god natts søvn!
Nighty!! :)
Hils Trygve'n :)

Redigert 22.06.2019 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 16:51 6004

Mattis : Hvordan vil en natts god søvn hjelpe på virkningsgraden ?

SS
1mattis1
22.06.2019 kl 16:58 5977

Vel...., Du får opplyse verden "ss,"
Slettet bruker
22.06.2019 kl 17:04 5966

Forsøker, hver dag.

Det viktigste er å begrense tapene til de som ble lurt inn i denne aksjen.

SS
Fluefiskeren
22.06.2019 kl 18:36 5870

Ikke bare hudrogentanker som eksploderer:

«(Oppland Arbeiderblad): Inne på depot på Vinjarmoen har en bensintank eksplodert, opplyser politiet.Seks personer skal være skadet.»

oppvigår
22.06.2019 kl 19:24 5817

Elbilene er i hvertfall ikke grønn. Når man tenker på den enorme forurensningen, som må til for å få stoffene gravet frem, og den lange transporten til fabrikk.
Miljøvennlig kan man heller ikke si at de er. Da tenker jeg på den uforsvarlige forvaltningen av de resursene, som skal brukes i batteriene. Hydrogen biler trenger mye mindre batteri og er derfor mer resursvennlig.
En kommende miljøbombe, når batteriene skal kasseres rundt om i verden. De norske klovnene på Stortinget har bommet totalt. Men vi er et molboland, og da kan man ikke forvente så mye.
Marketwatch
22.06.2019 kl 20:19 6034

Voldsomt til krangel hele tiden om batteri eller hydrogen er best. Begge har til formål å LAGRE energi. Å lagre energi på batteri
gir mindre energitap enn å produsere hydrogen for å lagre energien. Men samme energimengde lagret i et batteri kontra
som flytende hydrogen, krever mer volum/vekt for batteriet sin del. Bruksområdet vil utfra dette være avgjørende for hvor
det er mest rasjonelt å bruke batteri eller hydrogen Er nærliggende å tro at batteri blir mest brukt i personbiler/mindre kjøretøy,
og hydrogen i lastebiler, fly og skip. Fremtiden vil vise. Jeg er ikke aksjonær i Nel, men har satset litt på Hex, da dette
selskapet alt leverer gode resultater, og er ikke avhengig av om hydrogen lykkes eller ikke, da de først og fremst er stor på
LAGRING av en annen energibærer, nemlig naturgass (som jeg tror har gode utsikter i overgangen til fossiltfritt)
Har ellers litt lyst til å stille litt infame spørsmål: hvorfor er det ingen som påpeker FORDELENE med den oppvarmingen som foregår, bl.a.
når det gjelder å fø en sterkt voksende befolkning? Og: hva vil skje dersom all energibruk blir fornybar, vil vi da gå mot
en ny istid (er tross alt bare 10.000 år siden den siste)?
oppvigår
22.06.2019 kl 20:28 6018

I fjor da dere hadde denne super sommeren deres i sør, så var det mye hyling om klima. Men i år er det ganske stille om det. Kan se ut som dere i sør går mot en ny istid. Vi i nord kom jo først frem under istiden, så vi står han av.
Jono
22.06.2019 kl 21:45 5895

god helg "nordlending"! ja, jeg har vurdert om jeg skulle kjøre mine biler ut av garasjen og la dem stå på tomgang noen uker for å gjenskape den flotte sommeren vi hadde i fjor, men "takket" være alle nye Tesla eiere, flere tusen -- dessverre går tilbake til et mye våtere klima, ikke minst her på Vestlandet! :-)
Shinkage
22.06.2019 kl 22:02 5853

Dette er en link fra en privat blogger med sin agenda, så den bør vel tas for det den er og en aldri så liten klype salt.

Hvorfor er det forresten slik fokus på hydrogenbiler i innleggene? Hydrogenbiler har ikke vært noen suksess så langt, men er vel heller ikke det NEL har hatt som hovefokus i sin satsning. Det som driver NEL aksjen er vel spesielt forventningene innen langtransport og offentlig transport - lastebil, tog og buss.

Jepp, verden er full av Molboland - de har tydeligvis ikke skjønt de åpenbare sannhetene som dere edle "superhelter" prøver å frelse oss med. Det burde vises langt mer respekt til dere som prøver å redde verden fra alle mulige idiotiske idéer og satsninger. Det er en uriaspost for sure.
Redigert 22.06.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
22.06.2019 kl 22:18 5804

Man kan for eksempel våkne utvilt, og være i stand til å skjønne at hydrogen som drivstoff innen transport er 2-3 ganger mer effektivt enn forbrenningsmotor.
Forbrenningsmotorenes/oljens forurensning, spesielt lokalt, var hovedårsak til dette skiftet vi nå ser.
- Og selvfølgelig helt uten lokal forurensning, samtidig som det kan kjøres & fylles som dagens bensin/diesel, skjønt til en lavere pris..
omans
23.06.2019 kl 08:23 5588

Bensin er godtatt og folk føler seg trygge på det, etter en generasjon bruk. At uhell skjer med dette er godtatt.
Hydrogen/ gass er nytt for mange her på bjerget, og dermed "farlig greier" når man får høre om et slikt uhell, det gikk jo så forferdelig i Hindenburg og med all hydrogen bombinga.
Redigert 23.06.2019 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
HP17
23.06.2019 kl 09:32 5475

Hydrogenbløffen kles av dag for dag. Keiserens nye klær?
NEL hypen kles også av er nok snart tilbake på 4 talker
Odi.1
23.06.2019 kl 10:06 5417


Denne verdensomspennende Klimabløffen er kun skapt fra de Store Byene som ikke har folk i reelt arbeid , det er kun noen som virrer rundt uten noen som helst samfunnsnyttige oppgaver.
Ideen bak dette er da : " Hvordan angripe alle penger i samfunnet så vi fortsatt kan virre rundt uvirksomme, med stort sett lek og moro ,på andre sin bekostning "


Nå har vi i Norge en enorm stor mulighet til å vise verden en solid prototype andre Byer i verden kan studere for ettertiden.


Første steg: Alle Olje relaterte selskaper blir forbudt inne i OSLO
Alle Kontoer og styring av disse skal plasseres rundt i andre deler av Norge, som har med Oljer og Gass å gjøre.
Det blir 100% forbudt å bruke Olje og Gass inntekter i OSLO.
Resten av landet skal selvsagt hjelpe til Oslo med bærbusker og tilrettelegging for Innsekter så langt det er mulig å få til.
Hydrogen skal selvsagt installeres til selvkost der det er hensiktsmessig om dem selv ønsker dette.

Regjeringen bør klare å få dette på plass så snart det overhode er mulig, her bør dem klare å få på plass dette 1.1 2020.
Planeten " koker" som vi vet, så dette haster å få på plass prototypen, så verden rundt oss kan sende forskere og studenter som får se hvordan dette skal gjøres rundt i verden.
JosefK
23.06.2019 kl 10:28 5352

Gnager dere enda på denne fabrikkerte artikkelen?

Er det noen som har regnet på energitapet en liter bensin er gjenstand for? Jeg kan love dere det blir lite fordelaktig. For bensin.

Hydrogen er mediet som gir fornybart mening. Punktum.

Slettet bruker
23.06.2019 kl 10:50 5316

Hydrogen 30% igjen fra strøm til strøm.
Bruk= med livet som innsats.

SS
Stansikala
23.06.2019 kl 11:36 5220

Hydrogen er for at blive ... city bus og train er en selvfølgelighed som står først for. Angående person biler, er der en længere vej, med omstilling og kampen mod el trevle biler, som er år foran....... men ingen tvivl om at der herfra er en vilje til en udvikling, som vil vinde på den middel lange bane på jeres investeringer... så køb i bare, nu hvor hydrogen stadig er ung.
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:41 5209

Dette var hoderystende.
Skulle vert strengt forbudt å bruke ren strøm til hydrogen produksjon. Skulle kun gått til Teslaer og andre med batteridrift.
Her mister man 70% av tilført energi i andre enden. Selv solkraft burde vert eneste lovlige kilde for hydrogenproduksjon, men selv der hadde det vert bedre om man lagra på batteri og leverte til elbiler. Rent mattematisk og all fornuft tilsier det.

SS
oppvigår
23.06.2019 kl 11:44 5191

At noe må gjøres, for å redde Moder Jord er vel innlysende. Da tenker jeg spesielt på forurensningen, som tar knekken på insekter og plantelivet. Dør biene og humlene ut, er det GAME OVER.
I dette klimahysteriet har mange blitt grepet av panikk. Her er de norske politikerne et prakt eksempel på det. Man tenker ikke på konsekvensene av de handlinger man velger, for å oppnå Paris avtalen osv. Vi har satset på elbilen. Forurenser da ikke. Det de glemmer er:
1- Stoffene som brukes i batteriene, skal graves opp/frem av maskiner, som forurenser enormt, og med store CO2-utslipp.
2- Transport av stoffene, frem til fabrikk, er over lengre avstander med skip som forurenser mye.
3- Denne uforsvarlige bruken av resurser, medfører at de blir oppbrukt flere 10-år tidligere enn om man satset på hydrogen.
4- Skal vi fortsette på samme måten, og ikke noe nytt alternativ til energi kommer, så vil man sannsynligvis om noen 10-år være tilbake til gamle synder som oljealderen. Da kan vi si at om ikke lenge er det slutt på alt liv på jorda. Altså for den som ikke skjønner alvoret GAME OVER.
5- Kasseringen av batteriene kan i verste fall bli den neste miljøbomben.
Blir skremt over at man ikke innser konsekvensene. Selv på tusentalls tråder, vil man ikke se problemstillingen. Det er på tide å våkne opp og gjøre noe nå, før det er for sent å snu.
Ha en fin St Hansaften alle sammen!
Redigert 23.06.2019 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
23.06.2019 kl 12:26 5147

Hvor i all verden har du fått inntrykket av at utslipp ac co2 medfører slutten på alt liv. Co2 er et av det mest
livgivende stoffene i naturen. Se bare på skogveksten i Norge, det er vokser og er grønt overalt. Kanskje
naturen balanserer dette selv etterhvert? Det store problemet er etter mitt syn den akselrerende befolkningstilveksten,
det tok 200.000 år å passere 1 milliard mennesker, det tok ytterligere 200 år å passere 7 milliarder. Skal alle
ha en noenlunde levestandard blir det for ressurskrevende for moder jord. Kanskje naturen regulerer også dette?
Fluefiskeren
23.06.2019 kl 12:35 5126

Naturen hadde taklet dette før i tiden, men med moderne legevitenskap og antibiotika vil nok ikke dette skje igjen.

Når det meste av ressurser på jorda er brukt vil nok dette påvirke folketallet. Den ultimate utrydning vil være en kollisjon med en komet eller asteroide. I mellomtiden må man få jenter inn i skole og arbeidslivet. Da vil de ikke lenger finne seg i å være fødemaskiner.
oppvigår
23.06.2019 kl 12:35 5122

Er ikke engstelig for CO2 utslipp, men det er andre. De er mer opptatt av den enn det største problemet, som er forurensningen. Men for at man skal forstå alvoret må man ta den med.
oppvigår
23.06.2019 kl 12:47 5089

Før hadde naturen ikke den enorme menneskelige forurensningen, som påvirker livet til alt levende på jorden. Da var naturen i balanse. Det er den ikke nå.
Men ser dere den uforsvarlige ressurs bruken???
Odi.1
23.06.2019 kl 12:52 5080

Klubbemannen banket nok ned ca 200 meters is lag, og så ble det mye sol for 60 000 år siden, da sto havstanden ca 50-60 meter opp over dagens havnivåer...
Ikke rart Klubbemannen var Brun der han gikk med den ute...

Klubbemannen var en fæling...
1mattis1
23.06.2019 kl 12:55 5067

Må vi vel alle være enige om!
Huffog huff, Klubbemannen...
oppvigår
23.06.2019 kl 13:04 5041

Men han klubbet ut der sør til slutt. Grunnen var at han var i tvil om det var liv laga der😜
Slettet bruker
23.06.2019 kl 13:06 5033

Er det han sjarmerende karen i tegnefilmserien "Det var en gang et menneske" ?
Han med hvitt skjegg, og klubbe ?

SS
1mattis1
23.06.2019 kl 14:02 4935

Neppe.., han virka jævlig ok ;)
Redigert 23.06.2019 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Trygve`n
30.06.2019 kl 08:46 4341

Denne informasjonen er såpass viktig at eg føler eg har eit samfunnsmessig ansvar for å løfte denne tråden :)
Slettet bruker
30.06.2019 kl 09:20 4284

Hydrogen er et blindspor.
Forøvrig ser jeg at «kvalitetsaksjonærene» i Clearstream holdt på DDASA til siste sekund.
Kane
30.06.2019 kl 09:39 4240

Rørende at denne tråden er så viktig for deg. Fryktelig ansvar som hviler på dine skuldre.🤗
Kan det ha noe med at du vil prøve å få ned kursen for egen vinning?? 😅
Hysterisk morsomt å se hvordan dere kjemper dag og natt
for å spre negativitet for en aksje.
Nesten så jeg får lyst til å gråte en skvett av slik en omtanke for verden.
Redigert 30.06.2019 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
hillclimber
30.06.2019 kl 10:00 4205

Og den er fremdeles misvisende. WTW for hydrogen er omtrent det samme som diesel men med lavere CO2 utslipp og mulighet for karbonfangst.
Tanco
30.06.2019 kl 12:05 4094

Verdens industri giganter ser at hydrogen er fremtiden, hvorfor kjøper Tyske CS aksjer i NEL? Det er pga at i utlandet er det vanlig å satse på fremtidige industrier, i norge er ikke dette typisk
Dette trenger kapital, og satsing får å få til fremtidige leveranse og inntekter.
Ta nå f.eks Norleds hydrogen ferge, dette handler om fremtiden .1-2 hydrogen ferger med flytende hydrogen vil bli til 1000 vis av leveranser til skipsflåten vår. Og i dag vik det hentes flytende hydrogen fra Tyskland, men i fremtiden vil dette komme fra nye industrier i Norge som bruker fornybar kraft som omdanner denne energien til Hydrogen, dette kan så transorteres til alle verdens hjørner om så skal være.
5000 kg flytende H2 til de første fergene fra Nels anlegg, som deretter blir vidrebehndlet i Glomfjord av Linde til flytende væske. Og eierne av dette anlegget(ene) er investorer, derblandt nel- greenstat og kraftselskap og tyske fremtids investorer.

https://html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/9714413/theme/custom/height/90/custom-color/000000/menu/no/tdest_id/702538
Trygve`n
03.07.2019 kl 20:18 3874

Dette er jo bare vås, men er begynt på ferie og skal nå bruke noe tid på dette da jeg vurderer inngang i "grønne aksjer". Men burde ikke H være erstattet med et produkt som fungerer som erergikilde og ikke bare som en formidler. Vi er muligens ikke kommet lenger idag, men vil tro at H er totalt ute om kort tid pga. Moderne utvikling.


Slettet bruker
03.07.2019 kl 20:31 3834

Kjøp deg noe annet enn hydrogen da.
Dette er en hydrogentråd