NEL - MER ENN 50% forsvinner fra STRØM til STRØM

Slettet bruker
NEL 22.06.2019 kl 16:47 10830

https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444


Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor.


Skremmende at man satser på noe som gir så lav virkningsgrad. Det å tilføre 1 kw og så får man i andre enden kun 30-40% igjen, virker for meg totalt meningsløst.


SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
oophus
22.06.2019 kl 16:51 5496

Ikke nødvendigvis sant hvis man tar vare på varmen, både under produksjonen av hydrogen, samt omdanningen av hydrogen til elektrisitet i fuel cellen igjen i produktene.

I elektriske busser, så har det blitt påvist 70% energitap til oppvarming av bussene i -15 grader. Det å kunne utnytte varmen fra fuel cellen i dette tilfellet vil jo gjøre systemet mer effektivt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 16:53 5481

Ok forstår, ikke engang TU sine artikler her er rett, menigheten har alltid en forklaring.

Jeg velger å tro på fagfolkene!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 16:56 5454

Strøm er no strøm, og det står klart at om man tilfører 1 kw i produksjon av hydrogen, så vil det etter at hydrogenet er blitt til strøm (før bruk på varme, akslinger etc) bare være 30-40% av strømmen igjen, og max opp til 50 i beste fall.

Det blir litt feil, tenk om man skulle bruke 2 fat olje for å produsere 1 fat ny råolje ?
Ser menigheten problemet her?

Jeg kaller dette en stor bløff, med mindre strømmen man får laget hydrogenet med er 100% sol/vannkraft. Men da vil jeg likevel hevde at det er bedre man bruker den 1 kw på elbil, som gir 90% igjen om ikke mer når den forbrukes.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
oophus
22.06.2019 kl 16:58 5433

Hva er det du ikke forstår? Energi klarer ikke bare å forsvinne? Så hvis du bruker energi til elektrolysøren for å lage strøm, så går noe av energien om til oksygen, samt annet til varme og resten til hydrogen. Tar du kun vare på hydrogenet og kaster bort varmen og oksygenet så opplever du jo selvfølgelig et tap her, men dette er jo isåfall forbrukes feil, og ikke systemets feil?

Samme kan man gjøre i et kjøretøy som bruker en brenselscelle. I mange tilfeller så trenger vi varme uansett, så det å ta vare på varmen som kommer fra fuel cellen vil gjøre systemet mer effektivt.

Ta en ferje som et eksempel. Idag tar de vare på varmen fra eksosen for å varme opp ferjen slik at det er behagelig for oss forbrukere å være der.
Hva skjer om du kjører ferjen hel-elektrisk? Jo, du må bruke av energilageret i batteriet for å generere den samme mengden varme som eksosen gjorde tidligere. Man kan forvente her, å bruke like mye energi på kun varme, som fremdrift, eller mer om man er under 0 grader.

I en brenselcelle, så er varme en naturlig bi-produkt av prosessen, og tar man her vare på varmen for å varme opp interiøret av ferjen, så er man jo plutselig mer effektiv under forbruk av energien? Dette må da selv du forstå SS?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 17:01 5427

Her er masse teoretiske "muligheter", som om man skulle brukt varmen som forsvinner fra motor og eksos til oppvarming.
Jeg har da vert kaptein på flere ferger, og INGEN av disse (inkl nyerere ferger) henter varme fra eksos.

Disse har PYRO kjele, og den nyeste fra 2011 hadde varme i elektriske varmekolber i ventilasjon over hver lugar. Ingen har hentet varme fra eksosen.
Her venter jeg i STOR spenning på hvilken ferje som gjør dette.

Store skip kan hente energi fra eksos, men ikke bilferger i Norge i allefall.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
SMR52
22.06.2019 kl 17:02 5416

SS

Da er du i gang igjen; oppgulp og piss hver dag!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 17:03 5413

Overhode ikke, jeg diskuterer virkningsgrad. Jeg lærer stadig mer om hydrogen, og det blir stadig mer klart at dette er sløsing med energi, livsfarlig.

Bedre å la vindkraft gå på elbiler, enn å miste 60-70% av energien underveis før det har blitt strøm igjen.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
oophus
22.06.2019 kl 17:56 5490

I eksempelet rundt ferjer, så prater jeg om f.eks Color Hybrid. Der skal de bruke eksosvarme til å varme opp ferjen.

Det du ikke forstår, er jo at det er fint mulig å være mer effektiv. Eller er du uenig i det? Brenselscelle busser bruker allerede varmen fra brenselscellen. Et problem som er åpenbar på hel-elektriske busser slipper man altså på en FCEB.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 18:13 5454

Vel, da tror du egentlig ikke på elbiler heller, for virkningsgraden definitivt ikke over 90 slik du påstår.

Den totale virkningsgraden for en elbil ligger mellom 60-75%, altså det samme 30-40% tapet du selv påpeker er meningsløst. Du har selv vist til en TU artikkel, så da antar jeg du har samme tillit til denne artikkelen.

https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

Eventuelt kan du jo også begynne å argumentere på samme måte som de kritiserer noen andre for i denne tråden, varmeutnyttelse etc.

Målet helliger midlet som det heter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
22.06.2019 kl 18:15 5446

Nå er det jo også slik at med hydrogen som lagringsmedie er det større muligheter for å lagre fornybar energi fra sol, vind og bølge,- fra sommer til vinter, -som batteri ikke kan greie. Energi som ellers ville bli 100% "borte".
Det batteri ikke kan greie/lagre kan altså hydrogen lagre. Energi som alltid vil være der så lenge sol ,vind og bølge er der.
Olje er lagret energi fra sol & liv gjennom millioner av år, men vil en gang ta slutt. Hydrogen er lagret energi mens vi lever, - og vil aldri ta slutt.
Dessuten kan ikke olje slippes ut i naturen hvis vi har produsert for mye ( Olje må også produseres, akkurat som hydrogen. ) Hydrogen kan slippes ut uten å forurense.
Hydrogen er olje overlegent.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 18:19 5424

La Skipssjefen være i fred nå....vis litt hensyn...
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 18:38 5394

Skinka;

Dette blir for dumt. Hva er virkningsgrad på en elbilmotor i Leaf eller Tesla??

La oss snakke om strøm tilført bil, og hva som kommer jt av batteri. Virkningsgrad på hydrogen fra strøm til strøm (før forbrukt) er 20-30, kanskje opp mot 40%.

Der forsvant seriøsiteten jeg trodde du hadde. Du fremstår nå mer og mer som en som skriver for å forsvare egne aksjer enn å diskutere faktum om fysikk.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
zizzy
22.06.2019 kl 18:55 5353

Har ikke så mye greie på det men... når elbilen har bare halvparten rekkevidde når det er kaldt kan det regnes som 50% virkningsgrad? Eller er det slik at det er batteriet som ikke tar i mot like mye ladning ved lave temperaturer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 18:57 5346

Jeg har hatt elbil siden 2013. I Bakkasund, men selv på minus 15 gr er rekkevidden maks 10% lavere enn på sommeren. 50% på vinteren. Nei nå lo jeg igjen 😂
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 19:04 5327

Tesla er en utmerket el - bil. Tøfla er med ….varm og deilig når man setter seg inn uansett hvor kaldt det ute. Utmerket på vinterføre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 19:24 5286

Hvis du vil ha en seriøs diskusjon er det bare å påpeke at du sikter til virkningsgraden til motoren i seg selv og ikke totalsystemet. Da får du satt argumentet ditt i riktig kontekst, og vist at tall du bruker er riktig. Det er ikke verre enn det. Du blander selv konteksten gjennom tråden, slik at det ikke er godt å vite om vi snakker om virkningsgraden til kun motoren alene eller til hele systemet.

Selve elbilmotoren har som du sier da 90% virkningsgrad, men det er vel like interessant hva hele systemet gir. Fra det jeg har lest gir totalsystemet for hydrogen mindre total virkningsgrad enn for en elbil, men høyere enn for en bensinbil. Jeg har derimot ikke sett seriøse artikler på dette området som slenger rundt seg begrepene "livsfarlig", "skremmende", "meningsløst", "hazard med folks helse" og andre tilsvarende beskrivelser.

Så, jeg tror du er blant de siste her inne som bør belære noen om seriøsitet. Du har som hovedfokus å henge ut folk, og lar med få unntak være å besvare saklig innlegg eller svar på dine egne spørsmål. Jeg besvarte deg saklig på innlegget ditt om Boeing kontra NEL fordi det var et saklig innlegg fra din side, men det gidder du ikke komme tilbake på. Mer morsomt å gjøre narr av folk som er Pro-Nel i stedet.

Jeg synes faktisk det er spesielt viktig å trekke slike som deg frem i lyset, fordi du fremstiller deg selv som en ekspert, en folk bør høre på og som vet hva han snakker om. Du pakker derimot faglig relevante kommentarer inn i en god del vås, usannheter, hånlighet og høyst personlige meninger presentert som fakta. De som åpenbart tøver og drømmer om hinsides kursnivåer er langt fra så "farlige" som deg - de fleste forstår at disse ikke vet hva de snakker om.

Du må gjerne bare skumme gjennom mine innlegg dersom du tror du vet hvorfor jeg skriver - min eneste vinkling i favør av NEL går på at jeg har tro på at de kan bli en game changer i fremtiden. Jeg kan ta feil, og det er en risiko. Jeg har derfor ikke noe behov for å forsvare egne aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 19:29 5288

Skinka;

Om vi er enig i at fra du bruker 1 kw strøm for å lage hydrogen, som igjen skal bli strøm, sitter igjen med 0,35 kw, så er det FØR den er på vei ut i bilen. På veien forsvinner ytterligere energi i tap på kabler, varmeutvikling, virkningsgrad på elmotorer og friksjon, i tillegg til produksjon av eventuel varme. Med andre ord forsvinnende lite igjen vs en elbil om du skal regne slikt inn.

Dette blir et nivå å diskutere på som minner mer om kverulering, tidsfordriv og en som vrir det meste til egen fordel mtp dyrkjøpte Nel aksjer.

Siste innlegg om nel i dag fra SS.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
OZZY
22.06.2019 kl 19:36 5263

er i lengre perioder i utlandet. jeg må til stadighet lade opp batteriet i bilen min i Norge selv om den står helt stille. mao strømlekkasjen ut i intet er formidabel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.06.2019 kl 19:43 5250

Var ikke du ferdig her? Annonserte at du hadde gitt deg her og greier?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 19:45 5245

Dyrkjøpte NEL aksjer har ikke noe med saken å gjøre - det er i så fall en langsiktig investering og har ingen nåværende betydning. Du er jo ute etter å overbevise folk om at både hydrogenssatsningen, og spesielt NEL bare burde nedlegges - det er liksom et steg videre fra bare å påpeke at aksjen er overpriset.

Så det du prøver å si er altså at du kun ønsker bifallende innlegg og kommentarer fra folk som er enige med deg, og anerkjenner din selvutnevnte ekspertkompetanse? Litt som i en menighet på en måte?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
OZZY
22.06.2019 kl 19:58 5212

Skipssjefen sin menighet tar feil som vanlig. Det satses på hydrogen over hele verden på ministernivå i så å si alle land. Menigheten til Shipssjefen og Shipssjefen tar helt feil.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
dotcom
22.06.2019 kl 20:02 5197

"Siste innlegg om nel i dag fra SS. "
Artig formulering i et innlegg som strengt tatt ikke handler om NEL spesielt men hydrogen generelt.
Nå er det engang slik at hydrogen er et av mange satsingsområder innen grønn energi i veldig mange land.
Da teller det veldig lite at et anonymt nick på HO har egne forestillinger om hvor dumt dette er. ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nikko
22.06.2019 kl 20:04 5195

Jeg kan ikke forstå at dere mater trollet Skipossjefen.
Etter at han begynte å herje på alle Neltrådene, så er det lille som var av interesse her på HO fullstendig borte.

Ingen som har tanker om børsen på mandag...?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
dotcom
22.06.2019 kl 20:07 5188

Jeg tenker at det blir spennende å se om Clearstream har økt også denne uken, eller om de har tatt en pause etter å ha tatt 4% av NEL mellom de forrige listene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nikko
22.06.2019 kl 20:13 5171

Det var en dalende omsetning i forrige uke så det spørs om Clearstream handlet like mye.
Lurer litt på hvorfor ikke "Robbie-7500" kjørte ned kursen så mye som han pleier nå på fredag? Ble det satt en ny short mon tro?
I så fall får vi kanskje en skikkelig dupp mandag formiddag..?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 20:20 5147

Et godt poeng, for jeg tok selv til orde for å ignorere ham, og bare svare dersom han kom med noe saklig.

Jeg trodde vel at jeg kunne få ham til å holde innleggene på et saklig nivå, og ikke bare håne og latterliggjøre et hvert innlegg og motforestilling. Foreløpig har jeg ikke hatt så mye hell :-).
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
dotcom
22.06.2019 kl 20:21 5144

Like mye har de garantert ikke handlet, 4% er veldig mye, men det er positivt i seg selv hvis de bare øker litt.
Mest sannsynlig har de stått nesten stille mens de avventer kursutvikling. Det vill jeg gjort hvis jeg var i deres posisjon.
Shorterne følger nok også med på topplisten, for hvis en eller to andre aktører begynner å følge Clearstraems eksempel er det like greit å dekke seg inn først som sist.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 20:25 5130

Skinka:

Du er litt saklig, men når jeg svarer deg og vi kommer inn på spesifikke tema, så vrir du deg unna.
Som det faktum at 1 kw blir 0,1 kw på Hydrogenbil ut på asfalt!
Det er merkelig at slike ting skal feies under bordet her, mens man heller skal kverulere. Merkelig og at min elbil ved utreise 4 uker ikke mangler noe på batteri ved hjemkomst. Tror kanskje du skal få sjekket bilen din for alvorlig feil!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 21:32 5039

Nå må du slutte med denne sandkasseleken med å "kaste tilbake samme beskyldning". Jeg har svart deg på mer eller mindre hvert eneste spørsmål du har stilt, og det er du som lar være å svare på innlegg som kanskje ikke passer agendaen din. Dette vet du godt, og du påstår at du må svare på de samme spørsmålene uke etter uke, hvilket ikke er sant for du har ikke svart på nesten noen av dem. Kommentaren om kverulering gidder jeg ikke svare på - det er tydeligvis slik du oppfatter alle forsøk på å stille spørsmålstegn om din ekspertise.

Jeg har svart deg at jeg har skjønt at elbil er den som totalt sett er mest effektiv, og deretter er hydrogenbil mer effektiv enn en bensinbil. Jeg har derimot ikke satt meg nok inn i nødvendige detaljer for å kunne enten bifalle eller argumentere mot dine detaljerte tall. Jeg er ikke en ekspert slik som deg, men fremdeles i en læreprosess. Når jeg har et fornuftig svar skal du få det.

Jeg er ikke tilhenger av å bare slenge ut påstander jeg ikke har hold for. Jeg legger derimot merke til at tallene du presenterer blir lavere og lavere for hver gang og nå er nede i en effektiv utnyttelse på bare 10%. Det gjør meg ganske mistenksom, og jeg tviler sterkt på at dette er realistisk. Finne ut av det vil jeg garantert.

Jeg kan selvsagt både ta feil på ting jeg tror (ellers hadde det ikke vært noe poeng å være på forumet) og jeg kan også misforstå argumenter i et innlegg. Jeg har ingen problemer med å da glatt innrømme dette. Så jeg prøver ikke å vri meg unna noe som helst - bare stå på. Men, dersom du kommer med bullshit, hån og latterliggjøring blir du enten ignorert eller satt på plass. Jeg har særdeles lite til overs for selvskryt og dårlig folkeskikk.

Ellers kan jeg avsløre at jeg ikke kan fordra elbiler, eller hydrogenbiler for den del. Og det er ikke av noen annen grunn enn at jeg er nostalgiker og vil ha en bil med masse lyd og girskift - ikke bare en jævla kjapp iPhone med 7 sitteplasser. Hos meg er det ingenting å sjekke - jeg har faktisk ikke bil. Jeg solgte min siste bil, som var en 911 - den ble for dyr å ha stående i garasjen og bare bruke for jobbturer. Det er derimot en skikkelig bil, og jeg kunne ikke forestille meg å kjøre verken elbil eller hydrogenbil på en kjøretur gjennom Europa.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 22:16 4965

https://youtu.be/f7MzFfuNOtY
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
blakkefant
22.06.2019 kl 22:49 4921

Og forbrenningsmotorer har en virkningsgrad på hva, 25%??
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 22:59 4897

Forbrenningsmotor mye mer enn hydrogen. Det skriver TU også. Og det lærte du på barneskolen.

De har så bra virkningsgrad at det ikke er overskuddsvarme nok til varmeapp, derfor wbasto i noen som standard.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare