NEL - MER ENN 50% forsvinner fra STRØM til STRØM

Slettet bruker
NEL 22.06.2019 kl 16:47 10864

https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444


Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor.


Skremmende at man satser på noe som gir så lav virkningsgrad. Det å tilføre 1 kw og så får man i andre enden kun 30-40% igjen, virker for meg totalt meningsløst.


SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 23:01 4206

Jepp, flere har sikkert sett den allerede - den viser til at elektriske biler er rundt 3 ganger så effektive som hydrogendrevne biler. Det kan godt være at dette er nær sannheten på nåværende tidspunkt. Det betyr likevel ikke som SS insinuerer at Hydrogen da er en uaktuell satsning.

Det er andre aspekter også, som tid det tar å fylle (fordel hydrogen), rekkevidde (fordel hydrogen), pris (fordel elektrisitet), hvor miljøvennlig det er totalt sett (fordel hydrogen, men kun med suksess for elektrolyseprosessen) etc

Så vidt jeg har forstått så finnes det også andre metoder som er under utvikling som gir en langt bedre virkningsgrad enn dagens metoder. En ny type elektrolyse kalt Proton Membrane Exchange skal være i stand til å skape hydrogen med et energitap på kun 15-20%. En annen interessant faktor er at Hydrogen kan lagre over 200 ganger den energimengden som et lithium-ion batteri kan lagre, noe som påvirker både fylletid og rekkevidde.

Det pågår definitivt en interesaant kamp internasjonalt mellom elektrisk drift og hydrogendrift, og jeg tror ikke det er en kamp som kommer til å bli avgjort på en måte der den ene dør og den andre overlever. Så, jeg tror potensialet fremdeles er tilstede for en NEL suksess i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
22.06.2019 kl 23:07 4198

Nei, det skriver TU slettes ikke - det er usant.

Det de skriver er følgende "I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor."

Hvordan tolker du det til å bli "mye mer enn hydrogen?
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
blakkefant
22.06.2019 kl 23:17 4186

Pøh, webasto er en ren tilleggsfunksjon. På dieseldyret mitt tar det ikke mer enn 10 min før jeg koker ihjel i bilen min, akkurat som de krabbene du liker så godt. 😉
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 23:19 4182

Fordi STRØM - HYDROGEN - STRØM er på maks 30%. Og det er FØR man har fått alt tapet ellers i bil, som nevnt før i kveld. Jeg kan ikke gjenta meg selv, selv om man driver voksenopplæring.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 23:21 4178

De siste motorene til skoda og folkevognene er så gjerrig at de kommer med webasto som du selv ikke får slått på eller av. Fordi motor er så effektive at de ikke genererer tidsnok eller nok varme om vinter til komfort. At du blander inn gammelt sarv hvor webasto er tilleggsutstyr for komfort og luksus har ingenting med denne saken å gjøre.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
omans
22.06.2019 kl 23:41 4154

Boomen kommer, det er kun spørsmål om tid og bli ferdig med barnesykdommer og fartsdumper.

Rapporter og studier underbygger dette.
Prognosen er at den virkelige boomen kommer etter 2020 for fuel cell cars.

Det er hevet over enhver tvil at alle forhold vedr fordeler og ulemper er belyst i studiene, rapporter og prognoser.
Nel er en av 17 big players i dette segmentet world wide, som vil være med å prege "hydrogeneventyret" og tålmodige aksjonærer vil bli belønnet. Allerede har kurs steget fra 2 tallet til 5 tallet, før det har startet. Kurs tyvstartet litt til 9 tallet ifm boomen som er forestående, men alt som løper litt for fort kan bli avkjølt fort, på et slikt stadium av en gryende megatrend.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
23.06.2019 kl 00:01 4135

"Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen." - fra artikkelen i TU. Så dette tilsvarer da maks 30% med din matematikk?

Fra det jeg har lest meg opp på kan den være så lav som 30% i worst case, men kan også i best case være over 50%. Så i min verden er den da 30-50%, mens i din forutintatte verden er den derimot maks 30%, eller helst lavere.

Det du driver med er slettes ikke voksenopplæring - dette er ren skipssjef-opplæring. Hos deg er det egen agenda som gjelder.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
23.06.2019 kl 00:06 4127

I hovedinnlegget ditt skriver du for øvrig 30-40%.

Nå er det maks 30%, eller snakker du egentlig om noe annet der som jeg ikke forstår?
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 00:18 4108

Offshore benyttes stort sett “combined cycle” , dvs en gassturbin som driver generator/kompressor (25-30MW). Eksosvarmen fra forbrenningen varmer opp andre deler av prosessen rundt (80-100MW). De råeste anleggene klarer ca 60% virkningsgrad .

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_cycle_power_plant
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 07:17 4448

Helt utrolig at ikke det blir gjort. Husker at Moxy hjul-laster hadde eksosoppvarmet laste"binge allerede på 70tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Norviking
23.06.2019 kl 07:47 4425

Mer skremmende å se at Skipssjefen idiot-erklærer alle som har tro på hydrogen.
Med slike som Skipssjefen ville ikke menneskeheten nådd månen heller.
Så alle som har satset på hydrogen ... Investorer , Produsenter som Nicola , Linde etc etc .
Ja faktisk alle er idioter
Kun Skipssjefen vet bedre!

Gratulerer Skipssjefen
Hva skulle vi gjort uten å få din veiledning gjennom livet ! :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
HP17
23.06.2019 kl 09:39 4363

Nå er det panikk i NEL leiren og det er det god grunn til.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Admoff
23.06.2019 kl 09:52 4349

Tvilsomt, hvordan begrunner du det? Kan du utdype "god grunn til det"?
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 10:25 4310

Logge av Hegnar i dag gutter.
Ut å bygge bål, og nyte sommeren. Livet er for kort til å sitte her dag ut og dag inn å kverulere.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
1mattis1
23.06.2019 kl 10:34 4293

Der ser du hva en god natts søvn gjør, "ss"! ;)
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 10:49 4271

Hehe, nei, skal vi heller diskutere NEL igjen i dag?
Jeg er full av energi til å ta fatt i luftslottet, men vi du / dere det i dag og?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
1mattis1
23.06.2019 kl 11:10 4242

Hehe... Er vel mer sosiale greier HO for meg. Intet sted for inspirasjon og rådgivning akkurat..
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:12 4239

Tidsfordriv ja, enig der.


SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
1mattis1
23.06.2019 kl 11:33 4216

Startet med aksjer for ca. 3-4 år siden. Investerte 500K, mest for spenningens skyld. Vært innom en del "spennende selskaper". Tapt halvparten til nå :)
Sitter nå med nel og trvx, 40/60. Må satse på noe som kanskje gir litt tilbake. Moro allikevel.

Kødda ikke med gåsjakta :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
got4aces
23.06.2019 kl 11:49 4203

miljøminister Ola Elvestuen er ihvertfall Bull hydrogen.
"Elvestuen har ikke mistet troen på hydrogen etter Kjørbo-ulykken.
– Jeg har jobbet med hydrogen i 17 år. Vi må finne ut hva som har skjedd og lære av det. Men hydrogen er helt nødvendig for å klare utslippskutt innen transportsektoren, det vil si skip, lastebiler og tog, sier Elvestuen"

https://www.tu.no/artikler/handlingsplan-skal-halvere-utslipp-i-skipsfarten-pa-11-ar-vanskelig-men-mulig/468155


Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:55 4196

Hahaha, Elvestuen bill ja......Han har da ingen reell virkelighetsoppfatning, er mye likt som MDG der......


Gåsejakt ja, glemte å svare på det. Kanskje vi kan legge kursen inn i nærheten av deg og droppe ankeret, og ta en dag eller to på jakt!
Dette må vi komme tilbake til vettu!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 12:13 4166

Det glemte poenget i denne debatten er målet om tilstrekkelig kutt i klimautslipp. I tide! Da betyr ikke dagens kostnader ved fossilt drivstoff vs grønt drivstoff så mye. Batteri har pr i dag ingen løsning på tungtransport og tungindustri. Det beste batteriindustrien kommer opp med er utsagn som "dette kan revolusjonere....." osv. Inntil videre er hydrogen det beste vi har, skal klimamålene nås i tide. Man kan ikke vente på at noe skal materialisere seg av ny teknologi. Det har tydeligvis mange skjønt utenfor landets grenser. Det er det viser mer enn bare konturene av nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
got4aces
23.06.2019 kl 12:17 4160

Torsdag legger statsminister Erna Solberg og klima- og miljøminister Ola Elvestuen fram en lenge varslet handlingsplan for grønn skipsfart. Så får vi se hvem som har reel virkelighetsoppfatning Skipssjefen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 23:42 4004

Valgflesk og realisme... En umulig blanding.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
omans
23.06.2019 kl 23:48 3990

Erna har allerede shaket hands med Moon fra Sørkorea om hydrogen samarbeidet. Så verden går sin gang, selv om det er en slags konkurranse situasjon iom Japan går utenom Korea og inngår joint statements med Usa og Eu.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Skrika1
24.06.2019 kl 10:31 3892

Vel slik er det om du produserer på dagtid når strømmen er dyrest. Men hva med produksjon om natta når strømmen er billigst.
Beregninger fra noen år tilbake vist milkostnader på 4-6 øre. Altså latterlig lavt. Vet ikke om det stemmer i dag men ledig strømkapasitet om natten vil gi langt lavere pris enn om dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
24.06.2019 kl 10:41 3875

Skal en ha grønt skifte - fornybart må en ha litt i overflod. Mao overskuddkraft som ellers ville gått ut i eteren produserer Hydrogen. Må også hensyntas i regnestykket.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 10:51 3859

ER sikker på at etter hvert som det grønne skiftet strider fram, vil variabler for hva som 100% "lønnsomt" bli mer og mer overskygget av- hva som er best for samfunnet. Subsidier og lignende (pest og colera-syndromet).
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 10:58 3846

Må NEL menigheten slutre å lyve, milkostnad på 4-6 øre. Latterlig, kommer ikke under 10kr uansett. Og når den tid kommer, korrigert for prisstigning, 20 kr pr mil:

Så mye mer energi går med

Det er såkalt «well to wheel»-effektivitet, eller «energikilde til hjul» på ikke veldig godt norsk, som gjerne skaper den hissigste hydrogendebatten i Norge, ved siden av at elbiler og hydrogenbiler konkurrerer om den samme potten til infrastruktur fra Enova.

Hovedgrunnen er at hydrogenbiler kort oppsummert bruker tre ganger mer energi enn en stor elbil på samme kjørte distanse (ved bruk av fornybar norsk vannkraft og elektrolyse). Dersom man skal bruke så mye mer energi, må man altså presentere en god forklaring. Ikke minst må man sørge for at mest mulig av energien er fornybar.

Energiintensiteten framgår av denne oppstillingen:

Det estimeres at det går med minst 60 kWh (energi) til å produsere, komprimere (til 700 bar) og kjøle en kilo hydrogen. Det betyr et «well to wheel»-forbruk på minimum 6,6 kWh/mil i vår test.
Dette betyr altså at det går med minst 300 kWh (energi) for å fylle full tank (5 kg) på Mirai. Full tank på Mirai koster 450 kroner med dagens dispenserpris.
Full tank kan gi 40-50 mil rekkevidde. I verste fall snakker vi om forbruk i området ti kWh pr. mil, gitt at rekkevidden går ned mot 30 mil.

Om vi legger best case til grunn for hydrogenbilen, nemlig 500 kilometer, gir det altså seks kWh/mil.

https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
24.06.2019 kl 11:25 3807

10-tusener stormer kullkraftverk i Tyskland' - det bare baller på seg. Man MÅ tenke mer grønt skifte raskere. En Hydrogensmell stopper ikke tanken på en død klode...hvis det er veien å gå. Det tekniske klarer man helst sikkert i finne ut av. Dette gjelder også utvinningmodell som etterhvert medfører rimeligere priser på Hydrogen. Det var mye krasj og elendighet før kommersielle flyvninger, men vi flyr alle i dag. (Sikkert ingen som trodde på det i den spede begynnelse...say no more)
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Shinkage
24.06.2019 kl 11:32 3795

Denne diskusjonen er kanskje ikke så relevant for NEL sin suksess, da de vel satser mer på langtransport og offentlig kommunikasjon.

På området langtransport er det også to leire, som i denne diskusjonen, men der synes det å være en viss enighet om at elektrisk er det beste på korte avstander og hydrogen på lange avstander.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
24.06.2019 kl 12:13 3741

"Må NEL menigheten slutre å lyve, milkostnad på 4-6 øre. Latterlig, kommer ikke under 10kr uansett. Og når den tid kommer, korrigert for prisstigning, 20 kr pr mil"

Hahaha denne skal jeg fatksik ta vare på 😂😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
kvalf
24.06.2019 kl 14:18 3677

Hvordan i all verden kan noen ta deg seriøs. Du sa nettopp farvel til NEL i et innlegg.
Var det bare løygn likt med alt annet du spyr ut som et nett troll her på NEL forumet?
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:20 3675

SS er klar til å forsvinne. Men menigheten etterlyser SS stadig vekk her. Og da må man svare.

SS klarer du ikke ta i en eneste løgn. Alt fakta og dokumentert. Det vet du. Men du er vel interessert i å komme i null, fra minus, og da er alt selvsagt (sannheten) løgn 😂😂😂😂

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
dotcom
24.06.2019 kl 14:39 3651

Hei SS, dette må vel være noe for deg.
En liten gladsak om Norled og deres satsing på batterielektriske og hydrogenelektriske ferjer. Det vil sikkert også glede deg at blant annet Nesoddbåten Kongen skal bygges om til batterielektrisk. Så batteri på korte strek og hydrogen på lange.

- "Nullutslipp i fergesektoren gir en utslippsreduksjon på 600.000 tonn CO2 hvert år. I 2021 skal Norleds hydrogenferge, som blir verdens første av sitt slag, ta omtrent 300 passasjerer og 80 biler per tur på Hjelmeland-sambandet i Rogaland"

https://www.nettavisen.no/okonomi/fergekronene-renner-inn-for-hermansen-mer-enn-dobletoverskuddet/3423804195.html
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 19:29 3592

Norled vil komme til å kutte det der. Garantert.

Når man ser at tankene har sprengkraft på 917.74 kg pr kvadrat CENTIMETER, eller 3000 tonn på en liten tank på drøye 3 kvadratmeter areal, pluss sprengkraften en antenning av eksplosjon utgjør, så finnes ingen båt med pax man tørr sette dette i. I beste fall autonome båter som går med gjødsel.....

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
dotcom
24.06.2019 kl 20:23 3560

Neimen hallo SS.
Mener du på fult alvor at Norled synker hundrevis av millioner inn i et prosjekt de ikke tror på, og i følge deg vil forlate?
Du har ingen troverdighet igjen, ingen.
Det er greit at du liker å tulle med Tigeren og tilsvarende nick, men nå ødelegger du bare ditt eget.
Null, jeg gjentar null, troverdighet igjen. :D
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 20:32 3548

Det går helt fint, gjentar HELT fint.

Norled trenger godkjenning av klasse og myndigheter på dette. Spørsmålet er om det blir andre øyner på caset nå.
Ellers skal jeg innrømme at jeg ikke vet hvor de har tenkt å løse dette, men når tanker smeller i hytt og pine, bør de ha en god løsning. Står den på styrhustak, uten noen tennkilder så kanskje.

Dersom du ikke har forstått det allerede, så kan jeg kviskre deg i øret at jeg liker veldig godt å fyre deg, og dine med slikt :-) Dere biter alltid på mine abligøyer.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
kvalf
24.06.2019 kl 20:34 3542

For noe vrøvl SS. Her hvor jeg jobber hvor vi har virkelig store motorer, tar vi ut 15 MW fra eksosen. Du var sikkert kun en lett matros ombord, som kun forstod deg på tauverk, eller kanskje du kun var billetør.
Fra ABSOLUTT alle motorer er det mulig å ta ut varme fra eksos. Også små ferger. Kan du for en gang skyld komme med noe troverdig?
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
kvalf
24.06.2019 kl 20:38 3528

Du fortalte allerde en løygn til! Patetisk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare