NEL - MER ENN 50% forsvinner fra STRØM til STRØM
https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444
Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor.
Skremmende at man satser på noe som gir så lav virkningsgrad. Det å tilføre 1 kw og så får man i andre enden kun 30-40% igjen, virker for meg totalt meningsløst.
SS
Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor.
Skremmende at man satser på noe som gir så lav virkningsgrad. Det å tilføre 1 kw og så får man i andre enden kun 30-40% igjen, virker for meg totalt meningsløst.
SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:45
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Norviking
23.06.2019 kl 07:47
4830
Mer skremmende å se at Skipssjefen idiot-erklærer alle som har tro på hydrogen.
Med slike som Skipssjefen ville ikke menneskeheten nådd månen heller.
Så alle som har satset på hydrogen ... Investorer , Produsenter som Nicola , Linde etc etc .
Ja faktisk alle er idioter
Kun Skipssjefen vet bedre!
Gratulerer Skipssjefen
Hva skulle vi gjort uten å få din veiledning gjennom livet ! :)
Med slike som Skipssjefen ville ikke menneskeheten nådd månen heller.
Så alle som har satset på hydrogen ... Investorer , Produsenter som Nicola , Linde etc etc .
Ja faktisk alle er idioter
Kun Skipssjefen vet bedre!
Gratulerer Skipssjefen
Hva skulle vi gjort uten å få din veiledning gjennom livet ! :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:49
HP17
23.06.2019 kl 09:39
4768
Nå er det panikk i NEL leiren og det er det god grunn til.
Admoff
23.06.2019 kl 09:52
4753
Tvilsomt, hvordan begrunner du det? Kan du utdype "god grunn til det"?
Logge av Hegnar i dag gutter.
Ut å bygge bål, og nyte sommeren. Livet er for kort til å sitte her dag ut og dag inn å kverulere.
SS
Ut å bygge bål, og nyte sommeren. Livet er for kort til å sitte her dag ut og dag inn å kverulere.
SS
1mattis1
23.06.2019 kl 10:34
4697
Der ser du hva en god natts søvn gjør, "ss"! ;)
Hehe, nei, skal vi heller diskutere NEL igjen i dag?
Jeg er full av energi til å ta fatt i luftslottet, men vi du / dere det i dag og?
SS
Jeg er full av energi til å ta fatt i luftslottet, men vi du / dere det i dag og?
SS
1mattis1
23.06.2019 kl 11:10
4645
Hehe... Er vel mer sosiale greier HO for meg. Intet sted for inspirasjon og rådgivning akkurat..
1mattis1
23.06.2019 kl 11:33
4619
Startet med aksjer for ca. 3-4 år siden. Investerte 500K, mest for spenningens skyld. Vært innom en del "spennende selskaper". Tapt halvparten til nå :)
Sitter nå med nel og trvx, 40/60. Må satse på noe som kanskje gir litt tilbake. Moro allikevel.
Kødda ikke med gåsjakta :)
Sitter nå med nel og trvx, 40/60. Må satse på noe som kanskje gir litt tilbake. Moro allikevel.
Kødda ikke med gåsjakta :)
got4aces
23.06.2019 kl 11:49
4606
miljøminister Ola Elvestuen er ihvertfall Bull hydrogen.
"Elvestuen har ikke mistet troen på hydrogen etter Kjørbo-ulykken.
– Jeg har jobbet med hydrogen i 17 år. Vi må finne ut hva som har skjedd og lære av det. Men hydrogen er helt nødvendig for å klare utslippskutt innen transportsektoren, det vil si skip, lastebiler og tog, sier Elvestuen"
https://www.tu.no/artikler/handlingsplan-skal-halvere-utslipp-i-skipsfarten-pa-11-ar-vanskelig-men-mulig/468155
"Elvestuen har ikke mistet troen på hydrogen etter Kjørbo-ulykken.
– Jeg har jobbet med hydrogen i 17 år. Vi må finne ut hva som har skjedd og lære av det. Men hydrogen er helt nødvendig for å klare utslippskutt innen transportsektoren, det vil si skip, lastebiler og tog, sier Elvestuen"
https://www.tu.no/artikler/handlingsplan-skal-halvere-utslipp-i-skipsfarten-pa-11-ar-vanskelig-men-mulig/468155
Hahaha, Elvestuen bill ja......Han har da ingen reell virkelighetsoppfatning, er mye likt som MDG der......
Gåsejakt ja, glemte å svare på det. Kanskje vi kan legge kursen inn i nærheten av deg og droppe ankeret, og ta en dag eller to på jakt!
Dette må vi komme tilbake til vettu!
SS
Gåsejakt ja, glemte å svare på det. Kanskje vi kan legge kursen inn i nærheten av deg og droppe ankeret, og ta en dag eller to på jakt!
Dette må vi komme tilbake til vettu!
SS
Det glemte poenget i denne debatten er målet om tilstrekkelig kutt i klimautslipp. I tide! Da betyr ikke dagens kostnader ved fossilt drivstoff vs grønt drivstoff så mye. Batteri har pr i dag ingen løsning på tungtransport og tungindustri. Det beste batteriindustrien kommer opp med er utsagn som "dette kan revolusjonere....." osv. Inntil videre er hydrogen det beste vi har, skal klimamålene nås i tide. Man kan ikke vente på at noe skal materialisere seg av ny teknologi. Det har tydeligvis mange skjønt utenfor landets grenser. Det er det viser mer enn bare konturene av nå.
got4aces
23.06.2019 kl 12:17
4563
Torsdag legger statsminister Erna Solberg og klima- og miljøminister Ola Elvestuen fram en lenge varslet handlingsplan for grønn skipsfart. Så får vi se hvem som har reel virkelighetsoppfatning Skipssjefen.
Valgflesk og realisme... En umulig blanding.
omans
23.06.2019 kl 23:48
4393
Erna har allerede shaket hands med Moon fra Sørkorea om hydrogen samarbeidet. Så verden går sin gang, selv om det er en slags konkurranse situasjon iom Japan går utenom Korea og inngår joint statements med Usa og Eu.
Skrika1
24.06.2019 kl 10:31
4295
Vel slik er det om du produserer på dagtid når strømmen er dyrest. Men hva med produksjon om natta når strømmen er billigst.
Beregninger fra noen år tilbake vist milkostnader på 4-6 øre. Altså latterlig lavt. Vet ikke om det stemmer i dag men ledig strømkapasitet om natten vil gi langt lavere pris enn om dagen.
Beregninger fra noen år tilbake vist milkostnader på 4-6 øre. Altså latterlig lavt. Vet ikke om det stemmer i dag men ledig strømkapasitet om natten vil gi langt lavere pris enn om dagen.
Skalleknarp
24.06.2019 kl 10:41
4278
Skal en ha grønt skifte - fornybart må en ha litt i overflod. Mao overskuddkraft som ellers ville gått ut i eteren produserer Hydrogen. Må også hensyntas i regnestykket.
ER sikker på at etter hvert som det grønne skiftet strider fram, vil variabler for hva som 100% "lønnsomt" bli mer og mer overskygget av- hva som er best for samfunnet. Subsidier og lignende (pest og colera-syndromet).
Må NEL menigheten slutre å lyve, milkostnad på 4-6 øre. Latterlig, kommer ikke under 10kr uansett. Og når den tid kommer, korrigert for prisstigning, 20 kr pr mil:
Så mye mer energi går med
Det er såkalt «well to wheel»-effektivitet, eller «energikilde til hjul» på ikke veldig godt norsk, som gjerne skaper den hissigste hydrogendebatten i Norge, ved siden av at elbiler og hydrogenbiler konkurrerer om den samme potten til infrastruktur fra Enova.
Hovedgrunnen er at hydrogenbiler kort oppsummert bruker tre ganger mer energi enn en stor elbil på samme kjørte distanse (ved bruk av fornybar norsk vannkraft og elektrolyse). Dersom man skal bruke så mye mer energi, må man altså presentere en god forklaring. Ikke minst må man sørge for at mest mulig av energien er fornybar.
Energiintensiteten framgår av denne oppstillingen:
Det estimeres at det går med minst 60 kWh (energi) til å produsere, komprimere (til 700 bar) og kjøle en kilo hydrogen. Det betyr et «well to wheel»-forbruk på minimum 6,6 kWh/mil i vår test.
Dette betyr altså at det går med minst 300 kWh (energi) for å fylle full tank (5 kg) på Mirai. Full tank på Mirai koster 450 kroner med dagens dispenserpris.
Full tank kan gi 40-50 mil rekkevidde. I verste fall snakker vi om forbruk i området ti kWh pr. mil, gitt at rekkevidden går ned mot 30 mil.
Om vi legger best case til grunn for hydrogenbilen, nemlig 500 kilometer, gir det altså seks kWh/mil.
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/
SS
Så mye mer energi går med
Det er såkalt «well to wheel»-effektivitet, eller «energikilde til hjul» på ikke veldig godt norsk, som gjerne skaper den hissigste hydrogendebatten i Norge, ved siden av at elbiler og hydrogenbiler konkurrerer om den samme potten til infrastruktur fra Enova.
Hovedgrunnen er at hydrogenbiler kort oppsummert bruker tre ganger mer energi enn en stor elbil på samme kjørte distanse (ved bruk av fornybar norsk vannkraft og elektrolyse). Dersom man skal bruke så mye mer energi, må man altså presentere en god forklaring. Ikke minst må man sørge for at mest mulig av energien er fornybar.
Energiintensiteten framgår av denne oppstillingen:
Det estimeres at det går med minst 60 kWh (energi) til å produsere, komprimere (til 700 bar) og kjøle en kilo hydrogen. Det betyr et «well to wheel»-forbruk på minimum 6,6 kWh/mil i vår test.
Dette betyr altså at det går med minst 300 kWh (energi) for å fylle full tank (5 kg) på Mirai. Full tank på Mirai koster 450 kroner med dagens dispenserpris.
Full tank kan gi 40-50 mil rekkevidde. I verste fall snakker vi om forbruk i området ti kWh pr. mil, gitt at rekkevidden går ned mot 30 mil.
Om vi legger best case til grunn for hydrogenbilen, nemlig 500 kilometer, gir det altså seks kWh/mil.
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/
SS
Skalleknarp
24.06.2019 kl 11:25
4210
10-tusener stormer kullkraftverk i Tyskland' - det bare baller på seg. Man MÅ tenke mer grønt skifte raskere. En Hydrogensmell stopper ikke tanken på en død klode...hvis det er veien å gå. Det tekniske klarer man helst sikkert i finne ut av. Dette gjelder også utvinningmodell som etterhvert medfører rimeligere priser på Hydrogen. Det var mye krasj og elendighet før kommersielle flyvninger, men vi flyr alle i dag. (Sikkert ingen som trodde på det i den spede begynnelse...say no more)
Shinkage
24.06.2019 kl 11:32
4198
Denne diskusjonen er kanskje ikke så relevant for NEL sin suksess, da de vel satser mer på langtransport og offentlig kommunikasjon.
På området langtransport er det også to leire, som i denne diskusjonen, men der synes det å være en viss enighet om at elektrisk er det beste på korte avstander og hydrogen på lange avstander.
På området langtransport er det også to leire, som i denne diskusjonen, men der synes det å være en viss enighet om at elektrisk er det beste på korte avstander og hydrogen på lange avstander.
Restplassno
24.06.2019 kl 12:13
4144
"Må NEL menigheten slutre å lyve, milkostnad på 4-6 øre. Latterlig, kommer ikke under 10kr uansett. Og når den tid kommer, korrigert for prisstigning, 20 kr pr mil"
Hahaha denne skal jeg fatksik ta vare på 😂😂😂😂
Hahaha denne skal jeg fatksik ta vare på 😂😂😂😂
kvalf
24.06.2019 kl 14:18
4080
Hvordan i all verden kan noen ta deg seriøs. Du sa nettopp farvel til NEL i et innlegg.
Var det bare løygn likt med alt annet du spyr ut som et nett troll her på NEL forumet?
Var det bare løygn likt med alt annet du spyr ut som et nett troll her på NEL forumet?
SS er klar til å forsvinne. Men menigheten etterlyser SS stadig vekk her. Og da må man svare.
SS klarer du ikke ta i en eneste løgn. Alt fakta og dokumentert. Det vet du. Men du er vel interessert i å komme i null, fra minus, og da er alt selvsagt (sannheten) løgn 😂😂😂😂
SS
SS klarer du ikke ta i en eneste løgn. Alt fakta og dokumentert. Det vet du. Men du er vel interessert i å komme i null, fra minus, og da er alt selvsagt (sannheten) løgn 😂😂😂😂
SS
dotcom
24.06.2019 kl 14:39
4054
Hei SS, dette må vel være noe for deg.
En liten gladsak om Norled og deres satsing på batterielektriske og hydrogenelektriske ferjer. Det vil sikkert også glede deg at blant annet Nesoddbåten Kongen skal bygges om til batterielektrisk. Så batteri på korte strek og hydrogen på lange.
- "Nullutslipp i fergesektoren gir en utslippsreduksjon på 600.000 tonn CO2 hvert år. I 2021 skal Norleds hydrogenferge, som blir verdens første av sitt slag, ta omtrent 300 passasjerer og 80 biler per tur på Hjelmeland-sambandet i Rogaland"
https://www.nettavisen.no/okonomi/fergekronene-renner-inn-for-hermansen-mer-enn-dobletoverskuddet/3423804195.html
En liten gladsak om Norled og deres satsing på batterielektriske og hydrogenelektriske ferjer. Det vil sikkert også glede deg at blant annet Nesoddbåten Kongen skal bygges om til batterielektrisk. Så batteri på korte strek og hydrogen på lange.
- "Nullutslipp i fergesektoren gir en utslippsreduksjon på 600.000 tonn CO2 hvert år. I 2021 skal Norleds hydrogenferge, som blir verdens første av sitt slag, ta omtrent 300 passasjerer og 80 biler per tur på Hjelmeland-sambandet i Rogaland"
https://www.nettavisen.no/okonomi/fergekronene-renner-inn-for-hermansen-mer-enn-dobletoverskuddet/3423804195.html
Norled vil komme til å kutte det der. Garantert.
Når man ser at tankene har sprengkraft på 917.74 kg pr kvadrat CENTIMETER, eller 3000 tonn på en liten tank på drøye 3 kvadratmeter areal, pluss sprengkraften en antenning av eksplosjon utgjør, så finnes ingen båt med pax man tørr sette dette i. I beste fall autonome båter som går med gjødsel.....
SS
Når man ser at tankene har sprengkraft på 917.74 kg pr kvadrat CENTIMETER, eller 3000 tonn på en liten tank på drøye 3 kvadratmeter areal, pluss sprengkraften en antenning av eksplosjon utgjør, så finnes ingen båt med pax man tørr sette dette i. I beste fall autonome båter som går med gjødsel.....
SS
dotcom
24.06.2019 kl 20:23
3963
Neimen hallo SS.
Mener du på fult alvor at Norled synker hundrevis av millioner inn i et prosjekt de ikke tror på, og i følge deg vil forlate?
Du har ingen troverdighet igjen, ingen.
Det er greit at du liker å tulle med Tigeren og tilsvarende nick, men nå ødelegger du bare ditt eget.
Null, jeg gjentar null, troverdighet igjen. :D
Mener du på fult alvor at Norled synker hundrevis av millioner inn i et prosjekt de ikke tror på, og i følge deg vil forlate?
Du har ingen troverdighet igjen, ingen.
Det er greit at du liker å tulle med Tigeren og tilsvarende nick, men nå ødelegger du bare ditt eget.
Null, jeg gjentar null, troverdighet igjen. :D
Det går helt fint, gjentar HELT fint.
Norled trenger godkjenning av klasse og myndigheter på dette. Spørsmålet er om det blir andre øyner på caset nå.
Ellers skal jeg innrømme at jeg ikke vet hvor de har tenkt å løse dette, men når tanker smeller i hytt og pine, bør de ha en god løsning. Står den på styrhustak, uten noen tennkilder så kanskje.
Dersom du ikke har forstått det allerede, så kan jeg kviskre deg i øret at jeg liker veldig godt å fyre deg, og dine med slikt :-) Dere biter alltid på mine abligøyer.
SS
Norled trenger godkjenning av klasse og myndigheter på dette. Spørsmålet er om det blir andre øyner på caset nå.
Ellers skal jeg innrømme at jeg ikke vet hvor de har tenkt å løse dette, men når tanker smeller i hytt og pine, bør de ha en god løsning. Står den på styrhustak, uten noen tennkilder så kanskje.
Dersom du ikke har forstått det allerede, så kan jeg kviskre deg i øret at jeg liker veldig godt å fyre deg, og dine med slikt :-) Dere biter alltid på mine abligøyer.
SS
kvalf
24.06.2019 kl 20:34
3945
For noe vrøvl SS. Her hvor jeg jobber hvor vi har virkelig store motorer, tar vi ut 15 MW fra eksosen. Du var sikkert kun en lett matros ombord, som kun forstod deg på tauverk, eller kanskje du kun var billetør.
Fra ABSOLUTT alle motorer er det mulig å ta ut varme fra eksos. Også små ferger. Kan du for en gang skyld komme med noe troverdig?
Fra ABSOLUTT alle motorer er det mulig å ta ut varme fra eksos. Også små ferger. Kan du for en gang skyld komme med noe troverdig?
kvalf
24.06.2019 kl 20:38
3931
Du fortalte allerde en løygn til! Patetisk.
dotcom
24.06.2019 kl 20:39
1884
Joda jeg ser at du liker å fyre folk, jeg tenkte bare jeg skulle forsøke å nevne at det ikke får deg til å fremstå som spesielt intelligent.
Bare sånn i fall du ikke allerede har sett det selv.
Selv er jeg ikke spesielt indignert, jeg begynner bare å gå litt lei. Du er nå en av dem som forsøpler forumet.
Jeg vet ikke hva du forsøker å oppnå men du er nå i samme klasse som Tigeren. Noen fakta men overveiende bare spam, tull og tøys. :)
Bare sånn i fall du ikke allerede har sett det selv.
Selv er jeg ikke spesielt indignert, jeg begynner bare å gå litt lei. Du er nå en av dem som forsøpler forumet.
Jeg vet ikke hva du forsøker å oppnå men du er nå i samme klasse som Tigeren. Noen fakta men overveiende bare spam, tull og tøys. :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:00
Selvsagt HAR man muligheten, MEN vis meg EN ferge som gjør dette i praksis.
Finnes ikke. Ikke engang Torghatten har valgt dette på sine 5 ferger på Halhjem, og ingen av Fjord1 fergene gjorde dette som var på sambandet Halhjem og Boknafjorden gjorde dette.
Ei heller Rennesøy, Boknafjord, eller Masfjord gjorde dette. Ingen andre ferger jeg kjenner til gjør det. Og min kamerat er chief på ferger, han hadde aldri hørt om at det ble gjort på noen i hans rederi.
Så du må være på noe unikt.
SS
Finnes ikke. Ikke engang Torghatten har valgt dette på sine 5 ferger på Halhjem, og ingen av Fjord1 fergene gjorde dette som var på sambandet Halhjem og Boknafjorden gjorde dette.
Ei heller Rennesøy, Boknafjord, eller Masfjord gjorde dette. Ingen andre ferger jeg kjenner til gjør det. Og min kamerat er chief på ferger, han hadde aldri hørt om at det ble gjort på noen i hans rederi.
Så du må være på noe unikt.
SS
Du er da ikke så langt unna du heller mtp spam, og du mangler jo totalt faktabaserte innlegg. Bare syt og jamring over saklige, faglige NEL innlegg.
Er du og en av dem som kjøpte dyrt på 8-9 kr, og bare vil ut med så lite tap så mulig?
SS
Er du og en av dem som kjøpte dyrt på 8-9 kr, og bare vil ut med så lite tap så mulig?
SS
dotcom
24.06.2019 kl 20:57
1861
Neimen SS da. Dette har vi snakket om før.
Jeg beklaget at jeg solgte meg ut på ca 6,50 før aksjen gikk til 9. Nå er jeg inne igjen og snittet mitt er rett over 6.
Det at du omtaler alle andre som "menigheten" og forsøker å fremstille det som alle andre enn deg har tapt penger imponerer ingen.
Ingen hører på deg, og ingen tror på eventyrene dine. Beklager å måtte bli så direkte. :)
Jeg beklaget at jeg solgte meg ut på ca 6,50 før aksjen gikk til 9. Nå er jeg inne igjen og snittet mitt er rett over 6.
Det at du omtaler alle andre som "menigheten" og forsøker å fremstille det som alle andre enn deg har tapt penger imponerer ingen.
Ingen hører på deg, og ingen tror på eventyrene dine. Beklager å måtte bli så direkte. :)
Admoff
24.06.2019 kl 21:06
1844
Hmmm, kjenner bransjen ut og inn du SS. God kjennskap til global shipping?
kvalf
24.06.2019 kl 21:26
1820
Så må du komme med dokumemtasjonen da. Beviser jo bare hvor lite miljøvennlige fergene isåfall dette er tilfelle, eller nok en haug med skrøner fra deg.!
Troverdigheten din er null.
Troverdigheten din er null.
Du kjente selv til ferger med slike systemer, da må du klare å vise til navn og callsign. Så skal vi sjekke dette.
Jeg viser til at ingen av de store moderne har dette. Ei heller av de store gamle. Så da må du bevise dette, du som påstår slikt tøys.
SS driter 100% i Dotcom sin gneldring. Dotcom har da ikke kommet med noe faglig, og han frykter mine ord, siden han er på med titalls innlegg som motsvar til SS hver dag.
SS
Jeg viser til at ingen av de store moderne har dette. Ei heller av de store gamle. Så da må du bevise dette, du som påstår slikt tøys.
SS driter 100% i Dotcom sin gneldring. Dotcom har da ikke kommet med noe faglig, og han frykter mine ord, siden han er på med titalls innlegg som motsvar til SS hver dag.
SS
dotcom
24.06.2019 kl 22:00
1778
Neimen SS da, "driter" du i hva jeg "gneldrer" om? :D
Tro meg SS, ingen, absolutt ingen, frykter deg. :)
Har du vurdert å ta opp stormannsgalskap i neste samtale med psykologen?
Tro meg SS, ingen, absolutt ingen, frykter deg. :)
Har du vurdert å ta opp stormannsgalskap i neste samtale med psykologen?
Ulysses_41
24.06.2019 kl 22:13
1764
At det går tapt energi fra strøm-->hydrogen-->strøm er nok så. Men det er jo ikke nødvendigvis slik at hydrogen og batteri konkurrerer på alle bruksområder. For privat-bilisme i Norge er som kjent BEV langt foran, noe det også ser ut til å være i overskuelig framtid. For tungtransport og maritimt mener jeg utsiktene er bedre, selv om det også her foreløpig går tregt. Jeg håper og tror at satsingen det snakkes om i særlig S-Korea og Japan, (tett befolkede land med mindre muligheter for lading hjemme) vil gi markedet en dytt i riktig retning. Forhåpentligvis vil også Nel tjene på det.
-
«
- 1
- 2 »