NEL - Jeg har kanskje blitt svindlet!

Slettet bruker
NEL 23.06.2019 kl 10:52 8257

Hei der kjære forumvenner og andre som spalter atomer på fritiden.

Jeg ble oppringt av han Jan i dag tidlig. Det viser seg at den nye hydrigenbilen min egentlig bare er en svindel. Ikke er den miljøvennlig, ikke er den rimeligere enn vanlige biler, og ikke drar den unge damer i 20-årene her på Sørenga.

Det skal visst ha blitt publisert en artikkel på internett som beviser at Hydrogen bruker langt mer energi enn man får ut av stikkontakten, er det noen som kan sende meg linken til denne artikkelen?

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr- Investor og godtroende hydrogenmann
Shareville: EricSimpsonjr
Redigert 21.01.2021 kl 06:17 Du må logge inn for å svare
Kane
23.06.2019 kl 10:59 6484

Fjått...!!!
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:03 6460

Bøtteknott
Hemsen
23.06.2019 kl 11:07 6429

Dere jobber hardt nå gutter. En formidabel organisert innsats i noe dere hverken har eierandel i eller tro på.
En annen ting, det er sommer og sol , for et liv........
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:22 6388

Eric;

Ja du er åpenbart svindlet, se her: https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444

Det er ELBIL du skulle ha valgt.

"Mer enn 50 prosent forsvinner fra strøm via hydrogen til strøm igjen. I praksis er ikke hydrogen mer energieffektivt enn fossile brennstoffer i en stempelmotor."
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:32 6325

Så mye mer energi går med

Det er såkalt «well to wheel»-effektivitet, eller «energikilde til hjul» på ikke veldig godt norsk, som gjerne skaper den hissigste hydrogendebatten i Norge, ved siden av at elbiler og hydrogenbiler konkurrerer om den samme potten til infrastruktur fra Enova.

Hovedgrunnen er at hydrogenbiler kort oppsummert bruker tre ganger mer energi enn en stor elbil på samme kjørte distanse (ved bruk av fornybar norsk vannkraft og elektrolyse). Dersom man skal bruke så mye mer energi, må man altså presentere en god forklaring. Ikke minst må man sørge for at mest mulig av energien er fornybar.

Energiintensiteten framgår av denne oppstillingen:

Det estimeres at det går med minst 60 kWh (energi) til å produsere, komprimere (til 700 bar) og kjøle en kilo hydrogen. Det betyr et «well to wheel»-forbruk på minimum 6,6 kWh/mil i vår test.
Dette betyr altså at det går med minst 300 kWh (energi) for å fylle full tank (5 kg) på Mirai. Full tank på Mirai koster 450 kroner med dagens dispenserpris.
Full tank kan gi 40-50 mil rekkevidde. I verste fall snakker vi om forbruk i området ti kWh pr. mil, gitt at rekkevidden går ned mot 30 mil.

Om vi legger best case til grunn for hydrogenbilen, nemlig 500 kilometer, gir det altså seks kWh/mil.

Ved hjelp av 300 kWh kan en elbil, til sammenligning og avhengig av størrelse, nøkternt vurdert kjøre 1.200-2.000 kilometer (gjennomsnittsforbruk gjennom året på 1,5-2,5 kWh/mil med elbiler som Hyundai IONIQ og Tesla Model S).

I denne sammenheng må overførings- og ladetap for elbilene, beregnet til 10-15 prosent, tas med i betraktningen. Dette illustrerer altså det praktiske merforbruket.

https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/

SS
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:36 6294

Med utgangspunkt i at man har 300KW ren strøm fra vannkraft, kan jeg ikke fatte og begripe annet enn at disse må og skal brukes på ELBIL.
Hva i alle dager skal man bruke 300KW på hydrogen, for å sitte igjen med 30% (les tapt 70% av energien) på tull..

Hydrogen skulle vert bannlyst og forbudt frem til KUN solkraft kunne laget denne. Og selv da, skulle solkrafta ideelt sett vert brukt på ELBILER, og ikke hydrogen.

SS
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:39 6276

Hei der Skipssjefen

Herregud! Dette er skremmende lesning, og langt mer dramatisk enn jeg forventet.

Tror dere at NEL kaller inn til pressekonferanse i morgen? Jeg synes at sjefen i NEL, Røkke, må forklare for mediene og investorene at de egentlig ikke er mer enn halvparten så effektive som ekte strøm. Kanskje de kan gi litt rabatt på hydrogen og aksjekursen nå som det er bevist at vi har betalt dobbel pris så lenge?

Håper pressekonferansen starter tidlig, så kan jeg starte dagen med noen snitter eller hva det er de serverer til frokost.

Eric
pengex
23.06.2019 kl 11:50 6245

Hydrogenmotoren er jo en forbrenningsmotor med 40% virkningsgrad. Ingenting slår elmotoren i virkningsgrad ca 80%.
Dersom gass fra Nordsjøen brukes til å lage hydro er det lønnsomt, ellers ikke. Strømmen som vi vet er rein kullkraft stort sett.
Bensin og diesel er direkte råvarer.
Slettet bruker
23.06.2019 kl 11:52 6443

ELMOTORER har ofte over 90%

Moderne Diesel motor er meget bra virkningsgrad på. Min bil når ikke motortemp 90 grader før 5-6 mil, på vinteren.
Leste opp mot 40%.



SS
Redigert 23.06.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 12:01 6420

Her tok vi NEL menigheten i forsøk på mer løgn om elmotorer.

"Ofte virkningsgrad over 95%", som SS sa i går og i dag.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_motor

SS
Slettet bruker
23.06.2019 kl 12:01 6397

Hei der Kane

Er du i slekt med han som akkurat gikk konkurs? Morgan Kane tror jeg navnet var.

Eric
Slettet bruker
23.06.2019 kl 12:07 6364

SimpsonJr;

Var det kontordama som fikk satt deg i dette hydrogen uføret ?
Hadde hun lest litt mye på NEL forum og blitt ledet til å tro at Hydrogenbil var lurt for lommebok og miljøet?
Tror du hun våger å tanke opp denne bilen i Oslo nå/om Uno - X åpner igjen ?


SS
Redigert 23.06.2019 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Kane
23.06.2019 kl 12:12 6334

Hei, takk for at du tok deg tid til å svare fjått..1 :-)
Nei er egentlig ikke i slekt med Morgan.
Viste ikke at han var konkurs.

Kane
Kane
23.06.2019 kl 12:16 6318

Morsomt at Fjått...1 og Fjått...2 er enige om Hydrogenets framtid. :-)
Kan ikke bli bedre.
Slettet bruker
23.06.2019 kl 12:21 6298

Har selv 2 elbiler og null Nel aksjer. Men gidder ikke svare idioter som Hammers og skipperen for det . De gutta eller jentene sitter her av en eller annen grunn og er totalt bortkastet tid. Bruk blokker knappen og ikke svar dem det er dette de lever av din frykt.
Kane
23.06.2019 kl 12:26 6286

Hehe Skjønner hva du sier, men synes av og til det er hyggelig og komme ned på deres nivå og komme med samme oppgulpet som dem. :-)
Har heller ikke Nel aksjer og kjører tesla ;-)
Hammers
23.06.2019 kl 15:26 6110

Her er det bare å takke for et informativt og godt innleg......selv om alle tallene begynte å gå litt i surr - etter hvert.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
23.06.2019 kl 15:37 6086

Hammers, menigheten har null kontroll på tall.

Det eneste man trenger å vite, er at Hydrogen er vannvittig sløsing med fornybar energi.

Skal man bruke strøm til å lage strøm via Hydrogen får du 0,3 kw igjen av 1 kw. DVS det samme som om du bruker 1 krone og får igjen 30 øre etterpå. Veldig lite fornuftig. Da er det bedre å legge dette inn på en Tesla og få 90 øre igjen.

SS
Breikjeften
23.06.2019 kl 15:48 6046

"Lillegutt JR/Hammers/SS" "lovpriser" hverandre som vanlig. Den ene "teitere" enn den andre!!! Slik går nå dagan!!
Slettet bruker
23.06.2019 kl 15:51 6037

Vi tre hadde nok hatt mye å snakke om.....
Hva tror du ?

SS
Breikjeften
23.06.2019 kl 15:57 6014

Sikkert, forstår det slik at de to "andre tre skallene"har investert i HEX!!
Slettet bruker
23.06.2019 kl 16:43 5964

Hei der Breikjeften

Det at du omtaler oss som er født med en IQ under 160 poeng som "tre skallene" er sårende. Jeg våknet til solskinn i dag, men når slike ubehagelige ord faller ned foran hjertet mitt blir det litt tungt. Ikke nok med det, Hydrogenbilen min må trolig skrotes nå: Det er bedre med biler som går på ekte strøm, og Røkke har uansett stengt ned alle Hydrogenstasjonene i landet.

I morgen skal jeg ta av røret på den røde telefonen på kontoret og ringe til Elon Musk, kanskje han har en rimelig bil på tilbud før alle de andre Hydrogeneierne kommer løpende og skal kjøpe ny bil.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og IQ under 160 poeng
Breikjeften
23.06.2019 kl 17:13 5877

Lykke til JR!"
kvalf
23.06.2019 kl 17:45 5788

Skjønner du har null peiling på hva du snakker om. Ren svada fra ende til annen. Rett og slett et nett troll, det er det du er.
Du har allerede glemt hva du skrev: Du skulle forlate NEL trådene. Istedenfor ser det ut som rene spam fra deg, noe som gir deg null repekt og troverdighet.
Syns det holder med alle løygne fra deg nå!
Redigert 23.06.2019 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
23.06.2019 kl 18:23 5693

"Hydrogenbilen min må trolig skrotes nå: Det er bedre med biler som går på ekte strøm, og Røkke har uansett stengt ned alle Hydrogenstasjonene i landet"

"– Dette har kostet oss et tosifret millionbeløp."
https://www.tu.no/artikler/brann-i-bergen-denne-radioen-har-forarsaket-minst-29-utrykninger-siden-2016/468233

Hvor mye kostet affæren i Sandvika?
Kanskje bør vi skrote både batteri-radioer og biler?

( Oppgradering av nettet for hurtigladestasjoner koster samfunnet 30-60 milliarder. )



Slettet bruker
23.06.2019 kl 19:09 5577

Branden I Sandvika kommer kosta 50-100 miljoner og går direkt på bunnlinje. Det må få ett eget kapitel i rapporten både i q2, q3 og q4.
Kane
23.06.2019 kl 19:16 5557

Fjått...!! Nr 3 har meldt sin ankomst :-)
Slettet bruker
23.06.2019 kl 21:27 5281

Er det spam å fortelle at man tilfører 1kw og får tilbake 0,3 kw når hydrogenet har blitt strøm igjen?

Alt er spam og trolling så lenge man ikke snakker opp NEL kursen.

SS
Nå gir vi gass
23.06.2019 kl 21:47 5198

Nei, men da bør du også vite at hydrogen til transport er 2-3 ganger så effektivt som oljeforbrenning. Med samme raske fyllemuligheter , men forurensningsfritt.
Og at kun batteri er lite egnet uten hurtiglading, og knapt nok da, for å dekke hele samfunnets transport.
Og for å bygge ut hurtiglading må el-nettet oppgraderes for 30-60 milliarder. Mens hydrogen produsent/fylle-stasjoner på alle landets bensinstasjoner koster 20 milliarder. Så kan markedet velge, kun batteri eller hybrid batteri/ hydrogen. ( Ikke som nå hybrid batteri + forbrenningsmotor, eller to biler )
Elektriske biler er nok framtiden, men ikke uten hydrogen som rekkevide/tyngde-forlenger. Ellers blir et bare en MDG-sak for en liten klikk som gjerne vil framstå som miljø-reddere.
Tradinator
23.06.2019 kl 21:49 5192

Anbefaler dere William Blomstrand på Twitter. Så kan dere balansere dere litt. Dette er jo bak patetisk.
Restplassno
24.06.2019 kl 01:26 4848

Bærer preg av noen som har shorta rundt 5 kr og brenner på pungen nå
Restplassno
24.06.2019 kl 01:31 4839

Eric Simpson du fremstår noen ganger som sympatisk og proff, men du er svært usympatisk og provoserende her. Synes ikke du, en erfaren investor, burde holde på med dette barnslige tullet. Skjerpings
Redigert 24.06.2019 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 02:28 4791

Enig!
Apop
24.06.2019 kl 09:18 4374

Underholdende tråd som har lite med nel å gjøre :)
Slettet bruker
24.06.2019 kl 09:33 4283

Hei der kjære forumvenner

Noen som har fått med seg hvor pressekonferansen skal holdes? Klokka er over 9 og jeg begynner å bli sulten, trenger noen snitter med reker og kjøttkake nå.

Eric
Restplassno
24.06.2019 kl 09:39 4241

Kom igjen , prøv å oppføre deg så kommer alle sikkert bedre overens med deg
Slettet bruker
24.06.2019 kl 09:43 4213

Det eneste fjolsene og husmennene Hammers-Simpson-Skipssjefen og Xyz oppnår er selvsagt sin egen orga. Tyskerne rister også på hodet av disse norske husmannsnissene , i deres forsøk på å rive ned nok et fremtidsrettet norskt firma. Tyskerne har som alltid vyer for fremtiden, og har selvsagt nå satt seg i førersetet i hydrogenselskapet NEL, med sine over 30% totalt.
Slettet bruker
24.06.2019 kl 09:45 4203

EricSimpsonjr er det mest sindige og fornuftige her på forum.

Stakkars, tenk at NEL menigheten lurte på han en Hydrogenbil som nå må sendes til Romania med tog får å fylle tanken. Og dere ber mannen jekke seg ned?
Ikke klarer Røkke å fortelle hvor snittene er heller, hva er det med NEL og info, de har vel en oppegående IR avd som skal formidle slikt ?

Foreslår at Eric går ned på Theatercafeen og bare forsyner seg, og noterer det på Røkke, eller var det Løkke ?


SS