Hydrogensprøhet

AksjeRik
NEL 24.06.2019 kl 09:45 6146

Hydrogensprøhet

Hydrogensprøhet er et fenomen som opptrer i metaller når de utsettes for hydrogen og mekanisk spenning.[1][2] Hydrogenatomer diffunderer inn i materialet og forvandles til hydrogenmolekyler i korngrensene. Mikroporer skapes ved defekter i materialets strukturer (f.eks. slaggrester o.a.). Med tiden vokser mikroporene (sprekkdannelse) på grunn av spenninger (enten siden produksjon eller pålagt spenning) noe som kan resultere i sprøhetsbrudd

Hydrogensprøhet kalles iblant feilaktig korrosjon men er egentlig ett sprøhetsbrudd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 10:14 4139

Jeg tror et samfunn med potensielle hydrogenbomber over alt blir for risky. Teknologien er for komplisert, usikker og skjør.

Hvor eldre tanker, rør og pakninger blir, hvor mer farlig blir det. Også har vi den menneskelige feilbarheten oppi det hele. Det skal mye mindre til for hydrogenteknologien å feile før batteri-og bensinteknologien feiler. Og skadeomfanget hydrogen har på omgivelsene er ufattelig mye kraftigere og større.

Også har vi utnyttelsesgraden av energien som er utrolig mye lavere med hydrogentek.
Redigert 20.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 10:21 4077


Min logiske sans forteller meg at det er for mange variabler å ha kontroll på, som kan gå galt, og konsekvensene er for store.
Redigert 20.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.06.2019 kl 10:22 4061

Før du utaler deg må du lese deg opp. Hydrogen markedet er vel verd... tja,, $150 milliarder i dag? og sterk økende.
Så, uansett hva du tror er hydrogen allerede en del av verden og har vært det i over hundre år.
Det er svært få uhell vs bensin og gass. NEL ønsker å ta større del av dette markedet og er kun i startfasen.
Du må ikke se deg blind på fyllestasjoner, hydrogen verden er større en så.
Redigert 20.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
JosefK
24.06.2019 kl 10:27 4016

Hydrogensprøhet oppstår der du minst aner det. Det slår faktisk ut offshore installasjoner og rørledninger.

Det fine med rene hydrogen installasjoner er at problemet kan motvirkes med materialvalg og prosesseringsmetode.

https://www.sandia.gov/matlsTechRef/chapters/SAND2012_7321.pdf

Redigert 20.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 10:32 3979


Det der er noe du har satt sammen uten helt å tenke deg om. Kommentaren din er preget av redsel for konsekvensene dårlig omtale har.

Jeg har så og si lest ALT om hydrogen , og hverfall vedrørende Nel i 2 år nå .
Redigert 20.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 10:39 3959

Jeg er svært skeptisk og betenkt.
Særlig i forbinnelse med å ha teknologien så nære mennesker , særlig i en bevegelig bil og på fyllestasjoner .
Redigert 20.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 10:48 4332

Faremomenter

1. Eksplosjonsfare
Som nevnt har hydrogen et meget stort eksplosjonsområde og krever liten tennenergi, men er vesentlig lettere enn luft, 0,07 i forhold. Det er eksempler på at gassen er blitt antent ved brå åpning av flaskeventilen. Årsaken antas å være fremmedpartikkel som da kan gi friksjonsvarme eller statisk elektrisitet. Åpne flaskeventilen langsomt!
2. Kvelningsfare
Fortrenger gassen oksygenet i luften (f. eks. i et lukket rom) er der kvelningsfare – gassen er uten lukt og farge, men eksplosjonsfaren er større.
3. Revning av flasker

Blir hydrogenflasker utsatt for unormal oppvarming (for eksempel i brann) øker gasstrykket samtidig med at flaskens fasthetsegenskaper svekkes inntil flasken revner. Jo mer gass der er på flasken, jo tidligere revner den. Som nevnt i artikkelen om oksygen er flaskene laget av hardt krom-molybdemstål og skarpe biter eller hele flasker vil kunne slynges ut med stor kraft hvis de revner. Flaskene kan kjøles ned uten fare for sprøhetsbrudd.
4. Oksiderende materialer
Hydrogen reagerer med disse.
5. Nesten usynlig flamme
Hydrogen brenner med nesten usynlig flamme og kan derfor være vanskelig å oppdage i dagslys.
6. Diffusjonsevne
På grunn av sin store diffusjonsevne kan gassen trenge gjennom materialer som ellers er lekkasjetett for luft og andre gasser. Faren for diffusjon øker med temperaturen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 10:50 4314

Aksje Rik
Industrien har brukt hydrogen i mange tiår. Skifter de ut hydrogen rørledningene og tankene sine hvert år, annet hvert, 3. 5. år eller når?
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 10:52 4296

Følger argumentene til AksjeRik, og tror NEL kan stå ovenfor en svært vanskelig tid framover. Dette virker veldig usikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 11:11 4212

Hydrogen er utbredt i industrien siden 20 tallet.
Det går nok greit neste 100 år også.
Nå er verden (ja verden) enige om at hydrogen er det eneste som kan få ned forurensingen til ønsket nivå.
Lille norge er ubetydelig i denne sammenheng.
NEL eies snart av tyskere (de eier over 29% nå).

Hydrogen kommer man ikke unna.
Så håper de har materialer som takler sprøheten :-)

Uavhengig av NEL.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
JosefK
24.06.2019 kl 11:27 4132


Hvis du lar deg skremme av sånt, vil jeg anbefale å se disse videoene:

https://www.youtube.com/watch?v=QiD7thxC9UQ

https://www.youtube.com/watch?v=UVNojwqylYM

Det må rasjonalitet til. Hydrogen er ikke et panacea, men mye tryggere enn mye annet her i verden.

Jeg går ut fra du bruker propan? Er du skeptisk og betenkt til det og?

Det betyr ikke at man skal være ukritisk.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 11:28 4127

Kjipt bransjen ikke snakket med AksjeRik før de startet med hydrogen 😂😂😂
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 11:41 4071

Ja men ikke i bilindustrien.

Jeg er betenkt til mye forskjellig uprofft allmenn bruk og påvirkning av ymse slag sammen med bevegelig mekanisk energi som igjen forårsaker spenninger som igjen påvirker tanker, pakninger, foringer , rør og overføringer. Også foreldelse av alt utstyr sammen med dette.
All denne kompliserte nye teknologien sammen med den uproffe bruken med blanding av hydrogens farlige egenskaper, skjørhet og spesielle egenskaper føler jeg dette blir veldig usikkert der fort farlig situasjoner kan oppstå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 11:45 4045


Man skal ikke undervurdere en enkelt manns tanker . Jeg har jobbet i mange forskjellige sektorer i industrien og har selvstendig tenkeevne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 11:52 4016

Ta kontakt med bransjen.
Så vi får stoppet galskapen.

(Seriøst ment)
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 11:56 3990


Det sier seg selv at det ikke er skudd mot hydrogentank som blir det mest bekymringsverdige problemet ved bilbruk og ved H2stasjoner.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
OldNick
24.06.2019 kl 11:58 3974

Alle høyenergetiske materialer om de er potnesielle eksplosiver eller bare brennstoff, så er de risikable å håndtere.

Det løses som regel med kunnskap og kompetanse.

Takk til JosefK som har brakt det inn i denne tråden, fornuft og kompetanse.

Verden må leve med fortsatt anvendelse av H2, slik den allerede har gjort lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 12:28 3918

Men så lenge erfaring også gir verdifull kunnskap så vet man ikke helt hvor dette tar veien. Mange variabler å ta hensyn til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
JosefK
24.06.2019 kl 12:37 3879


Hva er da det mest bekymringsverdige? Det blir ikke stort mer ekstremt enn et skudd mot en gass beholder. Og som du ser er propan voldsom. Mens hydrogen fisler ut og forsvinner.

Det høres mest ut som om det sitter mellom ørene på deg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 12:52 3842


At det er usikkert og kan bli direkte farlig. Det kan oppstå mange farlige situasjoner ved fylling, kjøring og av oppbevaring av bil i garasje.
Jeg vil vegre meg stort å kjøpe hydrogenbil og fylle på en H2 stasjon og det tror jeg mange andre vil ogeå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
oppvigår
24.06.2019 kl 13:16 3789

Å prøve på skremselspropaganda blir for dumt. De som driver med hydrogen vet nok faren med dette. For den som følger med, er det ikke snakk om å stoppe med hydrogen, men satsingen fortsetter i stor skala. Inntil videre så bør man ikke la seg skremme av enkelt personer, som har til hensikt å skremme, for så å tjene på en lavere kurs.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 13:36 3738

Å være enkel, å se ting for det det, er ofte ikke så dumt det..
Men jeg må desverre skuffe deg, jeg ønsker ikke aksjer i denne tilstanden av selskapet og kurs.
Og dere som bare prøver å berolige , er det ingen propaganda i det ? Dere vil ingenting med den strategien ??
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.06.2019 kl 13:43 3722

Du kan f.eks lese om det jeg skrev på wiki... eller bare google "Hydrogen marked value"
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:39 3662

Det tror jeg få vil.
Da kan du ikke fly, kjøre tog, sykle, kjøre bil med bensin eller sitte på en buss.
Da innsnevrer du livet ditt mye.

Men skjønner deg godt.
Liker ikke å fly selv......
Har sett alle Air Crash Investigationepisodene....
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:41 3655

Med dine tanker om farlig hydrogen ville jeg absolutt valgt andre aksjer.
Det er jo litt annet å sette penga på.

Lykke til.

Enkelte av oss andre velger motsatt.
Det handler om å tjene penger på det man selv ønsker.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
dotcom
24.06.2019 kl 14:45 3643

Det virker som hydrogen kan gjøre det meste sprøtt.
Noen har åpenbart blitt ganske sprø bare av å lese om hydrogen. ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
JosefK
24.06.2019 kl 14:46 3641


Hvem har sagt du MÅ ha aksjer i hydrogen sektoren? Jeg har kjent en rekke offiserer opp gjennom årene som klarte seg fint uten aksjer i krigsindustrien. Jeg har kjent røykere som ikke hadde aksjer i tobakk industrien. Og jeg har kjent begravelses agenter uten aksjer i blomster industrien.

Feilslutningen at du må ha Nel aksjer må du nesten forklare.

For jeg kjører bensinbil uten aksjer i Statoil. Det kunne faktisk ikke falt meg inn å gjøre det.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 15:28 3571


Fin taktikk å fleipe bort det man ikke liker.
Bensin og batteri elektrisk er til nå beviselig mye tryggere enn H2-elektrisk .
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Andypandy1
24.06.2019 kl 17:10 3498

Det smerter meg litt å skrive dette siden jeg synes hydrogen generelt og NEL spesielt er overhypet. Men så vidt jeg har hørt så er hydrogentanker generelt tryggere enn f.eks propan nettopp på grunn av det store trykket. Siden det kreves stor mekanisk styrke for å tåle trykket så tåler hydrogentanker f.eks. en kollisjon bedre enn andre gassflasker.

Uansett så var det et interessant innlegg av aksjerik. Det er ikke ofte man leser en NEL-tråd med mer enn et snev av naturvitenskapelig innsikt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Framtia
24.06.2019 kl 17:16 3486

La Aksjerik få holde på...Han har jo nettopp startet en tråd, der han endelig kan få boltre seg alene!
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 19:14 3387

Å sammenligne hydrogentanker med 900 bar, med en propantank på 3-4 bar, blir som å sammenligne en panservogn mot et hønseeggeskall.

Latterlig.

Trykk pr kvadrat cm i propantank 3-4 kg pr cm.
I en Hydrogentank - 917.74kg pr cm (kvadrat cm).

Bare for å vise galskapen; 3,33 x 3,33 cm areal i en hydrogentank, så presser nesten 10 tonn kraft utover.

Tenk dere om det er 3 kvadratmeter inni en slik tank, x 917.74 kg press pr kvadratcentimeter. Jeg tørr faen ikke regne det ut engang.




SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
dotcom
24.06.2019 kl 19:17 3367

Tre til fire bar er vel omtrent det man bruker i et bildekk, men hvorfor sammenligne det med hønseegg og trykktanker?
Gir det noen som helst mening?
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 19:19 3362

Det er da ikke jeg som sammenligner, det er jo en over som tror at man dealer med samme trykk som Propan....

Dere er så innkompetente at man kan le seg ihjel.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 19:19 3359

Hydrogentanken i Oslo var ALT annet enn trygg.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
dotcom
24.06.2019 kl 19:34 3324

SS: "Dere er så innkompetente at man kan le seg ihjel."
Nå er du ufin SS. Inkluderer du meg i de inkompetente? Hvordan skal jeg komme over dette slaget?

PS: Hvis du skal beskylde folk for å være inkompetente så bør du stave "inkompetente" riktig. Det er bare en 'n''. :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 19:44 3310

En ting er sikkert, SS hverken bryr seg om skrivefeil, ei heller når dem blir påpekt.
SS har kommet langt i livet til tross for skrivefeil, og at de påpekes på dette forum bryr meg nada. Gjentar NADA.

Det sier meg bare at menigheten ikke har noe motsvar å komme med, og det er gledelig, for SS har en kompetanse for gass og trykk, samt systemer dere andre knapt rekker denne herlige SS til anklene på!

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
dotcom
24.06.2019 kl 19:54 3286

Ser du ikke engang det humoristiske SS?
Du impliserer at andre er idioter men klarer ikke en gang å stave det riktig. Kan du ikke innrømme at dette er litt morsomt?
Jeg tipper at din "gode venn" Hammers ser humoren her. Han pleier å ha litt sans for sånt. ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 20:03 3257

Alt er morsomt på tivoli. Men måtte bare poengtere at jeg bruker iphone og ikke bruker tid på retting. Her må innleggene ut fortløpende som en mayday melding over C-terminalen må, om skuta synker.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
dotcom
24.06.2019 kl 20:10 3244

Apropo skuter.
Hva synes du om at Norled bygger verdens første hydrogen-ferge?
Er du fortsatt sikker på at ingen norsk kaptein vil føre denne fergen?
Jeg er ganske sikker på at hydrogen vil bli stort i fremtiden, og jeg er ikke alene. Det begynner å bli veldig mange som satser på hydrogen .
Har du tenkt tanken at du tar feil?
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 20:17 3218

Skrev for under 30 min innlegg om Norled og hydrogen, så for å slippe å spamme, så les den du.

Kommer aldri Hydrogen på noen ferge med 3000 til 30.000 tonn sprengkraft alt ettersom areal på tank.
Og da har jeg ikke regnet med sprengkraft som følge av at gassen i tillegg eksploderer. Vi snakker her om miniatyr ATOMBOMBE.
Du vet reglene for 200 gram dynamitt på ferge ? Det gir MAX 12 pax ombord på overfarten!

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare