Hva er butikken med sparkesyklene?

Slettet bruker
SPARKE 24.06.2019 kl 12:06 2421

Er det datamining, som GPS-data eller andre data de kan snoke i pga installert app?

Eller er det fortjeneste fra inntjening på selve syklene (det folk betaler for å stå på brettet)?

Kan man få igjen penger på å lade de hjemme? Ledning....?


Det må jo være utgifter med å kjøre rundt for å innhente sykler, men det skjer kanskje i mindre grad enn man først kan tro...?
For det dukker gjerne opp en luring som vil ha sykkelen der den står i huttiheita....men likevel må den jo lades på mer enn regenerering.

Har funnet ut at det ikke bare er å rappe en sykkel for å trille nedover (gratis).
Den piper og klager på noe når man tar en.
Dessuten bremser den. Kortsluttet generator?
Redigert 24.06.2019 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
24.06.2019 kl 12:14 2414

Begriper ikke hvordan man kan tjene penger på dette.

Kundene betaler selvsagt for å bruke denne, men det er jo ikke store summer.

Disse syklene skal jo ha en viss kvalitet for å vare lenger enn noen uker, så de koster nok endel å kjøpe inn.

Så blir mange ødelagt av røff bruk, tipper hærverk også spiller inn.

Og så skal man sørge for at disse er ladet, har en slik sykkel til guttungen selv, og det tar et par timer å lade når den er tom.

Så man skal altså betale folk for å hanke inn disse syklene for å sette de på lading, og man skal erstatte alle de ødelagte syklene.

Og de står ute i alle slags vær?

Pluss at man må sørge for lagring og vedlikehold et eller annet sted, og på mange måneder på vinteren kan man ikke drive med dette pga snø og is?

Jeg begriper ikke hvordan dette kan være butikk, får de støtte fra kommunen for å starte med dette eller hva?

Slettet bruker
24.06.2019 kl 12:23 2410

Det siste du sier glemte jeg å skrive om.
Da jeg hørte om sparkesyklene for noen måneder siden tenkte jeg at staten må være bidragsyter...men...?

Er det ingen ladestasjoner i sentrum? I så fall må de jo lades i bilen eller på lager.
Slettet bruker
24.06.2019 kl 12:24 2408

Hva var årsaken til at sparkesykkel-bomben kom så plutselig?
Var det noe endring av lovverk?
Slettet bruker
24.06.2019 kl 12:27 2405

Je pleier å rappe el-sparkesykler og brenne dem opp gett.

Sjekk her:

https://youtu.be/lMJH7qlgHfM
Fjordgubben
24.06.2019 kl 12:32 2401

Vil vel også tro at disse kan være fristende å stjele, finns nok folk som kan få de til å fungere på vanlig måte når man har litt innsikt i hvordan elektronikken fungerer.

Tipper utleie av slike sykler etterhvert vil stoppe opp.
Slettet bruker
24.06.2019 kl 13:41 2377

De er GPS-utstyrt og må nesten ha en kommunikasjonsmodul ("mobil") også, så den får varslet. Ellers ville ikke GPS gitt noen mening.
Så man må trolig planlegge for å rappe sånne, om man da ikke slakter dem og kaster gps/mobil når man er mobil, gjerne på forskjellig sted hver gang. Altså ha et verksted i bilen, eventuelt ei skjermet kasse bak i bilen som man hiver dem i, men så fort man tar av lokket så roper de ut varsel om hvor de er :-)

Kjøpte nylig en sparkesykkel for 4000,- i sportsbutikk (angivelig pris den dagen 5000,-.....så tilbud).
Men i de volumene disse syklene finnes i, selv om de er dyrere/proffere bygget, så vil jeg gjette at stk.pris er rundt tusenlappen - maks 1500,- De er vesentlig mer robust bygget enn konsum-modeller.

Stål/aluminium, 300,-
Hjul med motor + styringselektronikk, kr 500,-
GPS/mobil, kr 300,-
Batteri, kr.....hmm....kr 800,- (tenk volum....).
Det ble litt mer enn jeg trodde, men....

Og da har jeg utelatt montering og frakt...

Det koster 10,- å starte opp en sykkel og 1,50,- til 3,00 pr minutt.
Klart de drar inn noen tiere mange ganger om dagen.
Men så er det da - levetid på syklene, skader, reparasjon....:
Noen som vet om det går an å sjekke om staten har vært ute med skattepengene mine...?
Redigert 24.06.2019 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
24.06.2019 kl 13:48 2375

Ligger jo video på nettet av hvordan folk ødelegger og herper disse, og det har blitt sagt at levetiden er ned i en måned i snitt.

Klart de kan kjøpe mer robuste sykler men tror man uansett vil slite med å få igjen investeringen, spesielt med tanke på all jobben med å samle disse sammen, lade de etc.

Jeg hadde iallfall aldri turt å investere et eneste øre i en slik business.

Mulig det kan gå i et samfunn der folk stort sett oppfører seg, slik som f.eks i Japan eller Sør-Korea, men i USA og Europa?? Aldri.
Slettet bruker
24.06.2019 kl 13:51 2366

Må være en grunn til at det finnes 6-8 selskaper som driver der ute nå.
Zvipp, Tier, VOI, Splupp og Dupp og hva de nå heter...
Slettet bruker
24.06.2019 kl 13:59 2361

https://www.elbil24.no/nyheter/slik-leier-du-el-sparkesykkel-i-oslo/70869996

Prøvde å lese om lading. Står ikke et pip om lading her, men morsom tekst:
Prisen ligger på 10–15 kroner for å starte leie og 1,5 til 2 kroner i minuttet for å leie sparkesykkel. Dyrest er syklene fra Flash som koster tre kroner minuttet.
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:10 2354

Må være kjekt å finne ut hvem som gir 250,- å lade over natt, hvis man bor i sentrum for så å stadig ta inn en sykkel for lading.
Men....sannsynligvis får man vel ikke 250,- om den er halvfull fra før. De har nok tenkt på alt når det gjelder profitt her :)

Fra forrige link
---
Voi-modellen baserer seg på bruken av såkalte «hunters», privatpersoner som tar inn sparkesykler, lader dem over natten og så plasserer dem ut på forhåndsbestemte plasser neste morgen. Betalingen varierer fra 30-250 svenske kroner per sparkesykkel, ifølge Vois nettsider.
---
Fjordgubben
24.06.2019 kl 14:22 2350

Så man får opp til 250 kroner for å lade en slik sykkel??

Jøss, dette blir bare rarere og rarere....

Man skal høre mye før ørene etc etc...
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:23 2347


Må flire av "øre-kommentaren din". :)
Vet ikke om 30-250 er fra samme selskap, eller om det er makspris for de forskjellige selskapene.
Det stod noe om at det var hentet fra Voi's hjemmeside, men jeg klarte ikke finne den....
Redigert 24.06.2019 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
atnorhe
24.06.2019 kl 14:32 2344

Det skulle bare en dødsulykke til, så ble de forbudt og det i New York.
https://www.nettavisen.no/nyheter/her-er-elektriske-sparkesykler-forbudt-7-aring-ble-pakjort-og-drept-av-en-buss/3423696996.html

I USA er det 30 km IT for vanlige el-sykler. Ikke den store forskjellen i fra Europeisk 25 km standard. Forøvrig er det også kommet sparkesykler med sete på gaten i Norge. De fungerer omtrent som en el-scooter, og hvorfor el-syklene må ha pedalkraft, mens sparkesyklene ikke trenger manuell sparkekraft viser at dette har ingen kontroll på.
El-sparkerne bruker også fortau .
atnorhe
24.06.2019 kl 14:40 2337

Enig. Hele systemet virker mildt sagt vanskelig å forstå, med mindre Kommunen sponser.

Disse ligger jo slengt over alt, og hvor er butikken/lageret/kontoret hvor man kan hente en fulladet.
Hvis noen utenbys skal leie en,må den nødvendigvis være fulladet, eller er jo vitsen borte. Er alt basert på "tillit" og "miljømoral"?
Fjordgubben
24.06.2019 kl 15:54 2323

Ja hvor vanlig er det å plukke opp en slik sykkel og så etter en kort tur finne ut at den er tom for strøm?

Kan aldri tenke meg at dette systemet vil være bærekraftig slik det fungerer nå.
Slettet bruker
24.06.2019 kl 16:34 2313

Appen forteller hvor de står og hvor mye strøm det er igjen :-)
atnorhe
24.06.2019 kl 17:32 2298

Nettopp, men hvem tar seg av sykkelen med 2% strøm igjen?
Slettet bruker
27.06.2019 kl 09:48 2243

I følge artikler om dette er det mulig å ta den med hjem - lade, og tjene noen kroner.
Ellers blir den vel plukket opp av oppsamlingsbil, og ladet på dieselgenerator i bilen, eller på et lager.

Men jeg lurer også på om det er disse sinnsyke MGD-kreftene som ligger bak penger til dette.
Når de bevilger milliarder til sykkelveier, så kan det vel fint brukes noen hundre millioner på idiotiske sparkesykkelprosjekter, men burde vi ikke vite om disse pengene?

Det må jo stå et sted, men skjules budsjettene og bevilgningene dypt nede i galskapen?
Redigert 27.06.2019 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
27.06.2019 kl 11:06 2228

Skulle ikke forundre meg om noen MDG’ere har sørget for en eller annen støtteordning for å få dette opp å gå, så forventer de nok at det skal bli butikk på litt sikt.

Det tror jeg ikke noe på.