Mega H2 fabrikk kommer i Jelsa, Ryfylke i Rogaland

Slettet bruker
NEL 24.02.2018 kl 17:51 13649

https://fuelcellsworks.com/news/one-of-the-worlds-largest-for-green-hydrogen-plants-to-be-established-in-norway/

One of the world’s largest “green hydrogen” plant to be established in Norway
Added by FuelCellsWorks, February 20, 2018
One of the world's largest for "green hydrogen" plants to be established in Norway.
The hydrogen electrolysis plant is to be located in Lille Jelsa in the Norwegian Suldal region and plans are that it will have a capacity of 10 MW.
If everything goes according to plan, the plant will be one of the world's largest hydrogenelectrolysis plants powered by renewable energy.
The major shareholder with 52% will be German company AIH, Alternative Investment Holding GmbH will be joining ITM Power, Areva H2 Gen and Hyentec are joining forces to construct a 10 MW hydrogen plant.
Also, Norsk H2 will be handling the entire operations of the 6,000 sq. meter plant.
The plans are that the entire plant will be operation by 2020 and the resulting hydrogen will be used to fuel, buses, lorries, boats, trains and anything else that requires hydrogen to produce electricity through fuel cells.
Redigert 20.01.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Karkarst
24.02.2018 kl 17:54 12475

Wwhhhoooww!
Slettet bruker
24.02.2018 kl 18:40 12385

Oslo skroter hydrogen og lanan satser penga på pelletsbuss
Slettet bruker
24.02.2018 kl 19:18 12312

Batterier får 3 ganger så lang levetid i nærmeste fremtid,og elbiler får lenger rekkevidde.
Redigert 24.02.2018 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
cutuno
24.02.2018 kl 19:20 12750

Hvor kommer NEL i bildet her ?
Slettet bruker
24.02.2018 kl 20:50 12635

Jeg anbefaler flest mulug å rapportere både fake nickname Tie broker og hans FAKE NEWS innlegg som bryter HO forum sitt regelvek.
Han vil aldri lykkes med å prøve sin bevisste og sine iherdige forsøk manipulasjon av NEL sin aksjekurs med FAKE NEWS som dette.
Rich...og fake Tie broker er den samme konfirmanten og rich..etablerte så Tie broker så han tror at han har et nytt nick å forsøple HO forumet med.
Det er de samme lite troverdige FAKE NEWS ideologi som den lille gutten ikke lykkes med.
Admin følger opp dette nå. Så den lille gutten blir snart borte.
Legg merke til at når mange av Rich..sine innlegg ble slettet av admin så denne lille gutten er vel en konfirmant som er så utrolig flink med noe som heter batterier. Noe ingen Nel/hydrogen investorer bryr seg om.
Vi tror og vet at Nel er et industrieventyr som vil oppnå stor suksess. Da trenger ingen tullete FAKE NEWS om batteriprat på NEL tråder som omhandler strøm, men hydrogen ? Det er hydrogen som gjelder.
Batterier og batteriprat er vel på REC sine tråder , det?? ??
Redigert 24.02.2018 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2018 kl 21:17 12576

Hyggelig at en så stor hydrogenfabrikk blir etablert i Rogaland ??
Det er store muligeter for at Nel leverer deler av denne store kontrakten. Den kontrakten behøver ikke å være meldepliktig.
Vi har lagt merke til Nel sin omsetning ble doblet fra Q3-16 til Q3-17 og mange kontrakter ble av taktisk hensyn til konkurrenter - ikke børsmeldt. Ref og siste Nel melding om tildeling av ny kontrakt til Sverige..Nel valgte å ikke tallfeste den kontrakten i meldingen av hensyn til konkurrenter, tror jeg.?
Redigert 24.02.2018 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
oppvigår
24.02.2018 kl 21:19 12577

Tror vi skal slappe av med denne sytingen. Innen sommeren har vi nok fått svar på hvor stor Nel vil bli.
Kommende uke stiger vi igjen. Alle får gjerne ha sin mening, men at Nel har noe stort på gang, kan ikke bortforklares.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 21:22 12558

Broker,
Tror ikke de er samme bruker.
Risch er meget flink til å skrive mens den andre sliter med rettskrivingen.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 23:33 12320

Karkarst skrev Wwhhhoooww!
Prøver på ingen måte å påvirke Nel,jeg trader med erfaring og tjener penger uansett om Nel går ned heller opp.om kursen står i 2 heller 5 spiller ingen rolle for meg. Angående batterier og 3 ganger lenger levetid, lenger rekkevidde på elbiler er fakta,og var på TV 2 nyhetene i dag. Greit å vite for noen ☺
Redigert 24.02.2018 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Gobo
24.02.2018 kl 23:54 12257

.. og de noen er akjseeiere i NEL.? Jeg oppfatter dine innlegg til at du har en agenda her. Uansett, fremtidens energikilder-/lagring er nok ikke et spørsmål om enten batteri eller hydrogen. De fleste vil nok være enig i at det vil være en miks av ulike kilder som olje, batteri og hydrogen. Ulike egenskaper som asser til ulike formål på ulike steder i verden. Et fortrinn for hydrogen som jeg er opptatt av er at dette er lagring av energi som kan transporteres. Ikke alle byer i verden vil ha et energinettverk som vil takle at alle byens biler skal inn på nettet. En energimiks er det heg tror det blir fremover. Ellers vil jeg benytte anledningen til å takke alle som bidrar med saklige innlegg og fornuftige meninger. De typiske baiserne kan det av og til være grunn til å arrestere for åpenbare feilaktigheter, men langvarige diskusjoner frem og tilbake tjener ikke forumet. Jeg deler forventningene om et godt NEL år. Jeg har tro på Løkke og co og synes siste presentasjon bar bud om gode tider og en ledelse som har kontroll og som er optimistisk vedr framtiden.
JosefK
25.02.2018 kl 05:33 12052

Stor? Tizir anlegget er 5 ganger større.

Hvor mage ganger større h2v og Nikola blir, vet jeg ikke. Men dette er en plutt i forhold.

007
25.02.2018 kl 10:14 11758

Det virkelig interessante i dette prosjektet er transportmetoden for Hydrogen. Det planlegges med bruk av LOHC. Er dette teknologien som gir Hydrogen et gjennombrudd?
Lucky
25.02.2018 kl 11:26 11625

007.
LOHC er en revolusjon innen lagring og transport av hydrogen. Det er forsket i lang tid på hvordan en kan lagre og transportere hydrogen uten fare. LOHC teknologien er svaret på dette. Ikke mindre en 2MWh per m3 kan lagres. Ingen hydrogen vil avgasse og det supre med dette er at det kan lagres på vanlige tanker beregnet for hydrokarboner. f.eks dieseltanker. Konvensjonell lagring og transport med høye trykk og lave temperaturer unngås. For de som er kjemiinteressert er mediumet som brukes i LOHC -dibenzyltoluene.
Dette er såklart fremtiden innen lagring og transport av hydrogen på en god og sikker måte.
Wanker
25.02.2018 kl 13:20 11341

The broker skrev: "Det er store muligeter for at Nel leverer deler av denne store kontrakten."

Så, hvis ITM er eksplisitt nevnt i denne (tidligere publiserte) nyheten, hva mener du NEL skulle kunne levere her?
Greit med optimisme, men hva er poenget med å lure seg selv (eller andre)? NEL har kanskje ikke vært med på anbud her, siden de fokuserer på disse store prosjektene, men det eneste positive med denne nyheten er at hydrogen kommer lenger fram i industriens og politikernes hoder.
007
25.02.2018 kl 13:37 11341

Kjenner du til hvor mye energi som går med til "veskifisering" og "gassifisering" ved transport i LOHC, samt kostnaden for LOHC? Hydrogenious Technologies sin løsning var nevnt i forprosjektet til Jelsa.
Lucky
25.02.2018 kl 14:39 11203

Enkelt forklart blir det utviklet varme ved lagringen. Denne "overskuddsvarmen" anslagsvis 10kwh/kgH2 blir f.eks omvandlet til strøm eller til hvilken energiform som ønskes og kan brukes i reverseringen eller til formål i nærheten. F.eks varme et badebasseng.
Poenget er at dette er kostnadseffektivt i forhold til konvensjonell lagring. Jeg har dessverre ikke tall på dette, men jeg legger ved en link som er veldig informativ om kjemikunnskapene også er det.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319915303633
Redigert 25.02.2018 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Lucky
25.02.2018 kl 17:00 10916

Dette er et fremtidsrettet og svært interessant prosjekt, selvom ikke NEL er en del av det. Dette prosjektet får "Ny" teknologi som blir interessant å se i praksis etterhvert.
Lord B
25.02.2018 kl 19:56 10590

Flytende organisk Hydrogen Carrier (LOHC)
Ingen fordampning av lagret hydrogen selv etter flere mnd lagring
Mulig og transportere i vanlig diesel-tanker

Selvfølgelig er dette en alvorlig trussel mot NEL si teknologi
EnklestErBest
25.02.2018 kl 20:19 10532

Trykk for moro skyld på nicket til lorden og les innleggene hans, det tar ikke lang tid.
Da får man et ganske ensidig inntrykk av en som ikke beskriver noe som helst, stort sett på en linje,selv om han i siste innlegg har googlet LOHC.
Hva han vil ha fram på NEL-trådene er meg en stor gåte.

Lykke til
Slettet bruker
25.02.2018 kl 20:39 10470

EEB,
Ja, det er håpløst.
Slettet bruker
25.02.2018 kl 21:20 10286

Publiserte ikke denne pga det nødvendigvis har direte med NEL å gjøre. Mer for å indikere at mange ting rundt mega anlegg er pågang. Indirekte er det dermed relevant mot NEL. H2V prosjektet er ikke noe som aktualiserer transport av H2. Der skal H2 injiseres direkte fra produksjonsanlegget inn i eksiterende nærliggende rørledningssystemer. Viktig å påpeke dette angående H2V prosjekt. Transport og lagring er irellevant der. Men klart, noen må jo prøve å finne måtter å vinkle ting negativt. Inlegget var ment å underbygge at H2V på ingen mate er et luftslott. Ting tar tid, men det gjør det i alle store prosjekter. Ingenting unormalt sådan at kontrakt i Frankrike ikke er på plass enda, men den kommer, den kommer.
Lucky
25.02.2018 kl 22:19 10154

LEVUS ta det helt med ro.

Tror de fleste oppegående på NEL- trådene og andre på HO forstår at denne var postet, fordi det er mye som foregår på Hydrogenfronten for tiden.
Forøverig synes jeg det var et fint innlegg selv om jeg er en ihuget NEL- tilhenger. ☺
Som du skriver ønsker enkelte å se negativt på alt.
Om NEL trenger å bruke denne teknologien til noen av sine prosjekt i fremtiden, skal du ikke se bort ifra at NEL får til en lisensavtale, eller utvikler en lignende teknologi med en annen kjemisk catalyst. Til skeptikerene: Ikke fortvil mulighetene er mange. Dette er ikke spikeren i kisten for NEL. Jeg vil heller si at mulighetene blir større og større.

Løkke til?
Slettet bruker
25.02.2018 kl 22:44 10078

Dette er overhodet ikke spikeren i kista for NEL.
Det er og en del sjeler her som lovpriser batteri og Elon Musk opp i himmelen. Elon sin drøm er at all trailer og persontrafikk skal gå på heleletrisk drift. Altså alt som i dag befraktes vha bensin og diesel skal over på elektrisk batteridrift. Mon tru om han mener det samme om to tre år, når han har klart å selge hele selskapet sitt til noen som faktisk tror det er mulig? Tror ikke det akkurat. Det finnes nemlig ikke nok grunnstoffer tilgjengelig på denne kloden til å oppfylle den drømmen. Materialene i batteriene kan delvis gjenvinnes, men ikke i det uendelige. Det kan derimot hydrogen. Det kan utvinnes fra f.eks. vann, går derfra tilbake til vann, derifra igjen til hydrogen, igjen og igjen og igjen, ved hjelp av kraft fra fornybar energy fra f.eks gjennvindbar vindkraft. Igjen og igjen og igjen. Dette har f.eks. ekspertisen i Tyskland forlengst innsett og klart uttalt at dersom det grønne skiftet i Tyskland skal baseres på el batteri, ja så blir det ikke et grønt skifte i Tyskland. Tyskland er forøvrig Europas største økonomi, om noen matte tru at Tyskernes meniger ikke har noen Verdi.
Lucky
25.02.2018 kl 22:58 10019

Levus.
Du har truffet spikeren på hodet. Jeg er 100% enig.
Kjempeflott innlegg.
Elon Musk har likevel gjort noen genistreker han også, men i det lange løp er dette ikke bærekraftig som du skriver. Krysser man Musk sin teknologi med hydrogen(altså en hybridløsning) så er vi der. Hydrogen har jo også andre bruksområder enn bare transport. Hydrogen er fremtiden, det er det ingen tvil om.
Redigert 25.02.2018 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Lord B
25.02.2018 kl 23:06 9954

Enklesterbest:
Flytende organisk Hydrogen Carrier (LOHC).
Det kan jo tenkes at denne teknologien er enklest og best og at NEL sin teknologi er for komplisert og allerede er gått ut på dato? ergo at du har satset på feil hest? Skal ikke se helt bort i fra det.

Et dårlig Hause innlegg ender ofte opp som et godt Baise innlegg, dessverre.
Redigert 25.02.2018 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2018 kl 23:07 9997

Lucky.Det er viktig at Musk sin visjon ikke slår til. Hydrogen løsning er faktisk delvis avhengig av hybrid løsning. Det som angår transport. Der er vi faktisk avhengig av å gå via betteri, men et vesentlig mindre batteri enn ved Elon's visjon. Derfor vil en hydrogen/batteri løsning holde mye lenger enn en ren el batteri løsning.
Lucky
25.02.2018 kl 23:13 9973

Levus.
Helt riktig. ?
Slettet bruker
25.02.2018 kl 23:13 9968

Igjen, I tilfelle H2V prosjekt er ikke LOHC aktuelt. LOHC er kun aktuelt hvor H2 produseres et sted og transporteres til et brukersted. Det er ikke aktuelt ift H2V prosjekt. Tviler imidlertid ikke på at NEL jobber med løsninger for LOHC mot andre aktuelle prosjekter enn H2V. De følger med på alt som skjer, ref Løkke.
Slettet bruker
26.02.2018 kl 06:53 9674

Samtlige Nel-kritikere her på forumet skuer verden fra bunnen av en septiktank (og der er som kjent alt drit) og konkluderer deretter. Ingen av de makter å implementerer annet enn fragmenter av det store bildet. Stort sett skyting fra hofta. Ser stilig ut, men ender oftest i skivebom.
Redigert 26.02.2018 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2018 kl 07:00 9697

Forøvrig kan mange av baisseinleggene beskrives som å bæsje på kneet. Ser ikke så stilig ut, men dog så imponerende måte å drite seg ut på.
007
26.02.2018 kl 09:17 9389

Sikrere og mer effektiv transport, lagring og håndtering av H2 er først og fremst et steg i riktig retning for hydrogen som energibærer i konkurransen mot batteriteknologi og andre lagringsformer. At produsentene av H2 infrastruktur tilpasser seg ny teknologi regner jeg som en selvfølge. Om fremtiden bringer mer storskala produksjon og distribusjon av H2 fremfor lokal småskala produksjon, så slår vel ikke akkurat det bena under NEL?
Slettet bruker
26.02.2018 kl 09:33 9326

Verdens børser kommer til å svinge mye i år, Nel blir en jojo aksje, Masse penger å tjene for oss tradere ☺ Gråe hår å masse frustrasjon for dere som sitter long å holder på aksjen å drømmer.
Lord B
26.02.2018 kl 09:42 9286

Enkesterbest:
Jeg skal fortelle deg en hemmelighet:
skriv korte innlegg, hvor du får med det viktigste av hva vil formidle.
Skriver du for lange innlegg mister leserne interessen og gidder ikke lese ferdig. Kanskje de da ikke leser det du helst vil formidle.
Slettet bruker
26.02.2018 kl 09:52 9260

Du verden...for en utrolig latterlig kommentar.. ?Har du ikke noe mere fornuftig å si? ? Kan ikke være gamle gutten, du???
Slettet bruker
26.02.2018 kl 09:56 9237

Det burde vært 16 års aldersgrense på HO ;-)
Slettet bruker
26.02.2018 kl 10:08 9198

Ja ? Da hadde sannyligvis Tie broker aldri vært her. Men det han ryker snart ut iflg admin..Da hans konstante fake news innlegg er i strid med HO forum sitt regelverk.
Foggy
26.02.2018 kl 10:15 9166

Du er vel ikke helt borte du heller når det gjelder "fake News", men hva gjør vel det når selvinnsikten er deretter... Jada... :-)
Lord B
26.02.2018 kl 10:55 9045

NEL skal nok langt ned på denne nyheten, Levus. Du har skremt mange til å selge i dag. Du bør skjønne at dette ikke er gode nyheter for NEL. NEL bør få til en avtale med dette firmaet fort som f.. ellers kan kursfallet bli betydelig.
Slettet bruker
27.02.2018 kl 00:19 8791

Lord B. Å gi meg skylden for dagens kursfall er bare tull, eller i beste fall at det spolerte en kjapp gevinst for deg som daytrader. Jeg publiserte noe som er fullt tilgjengelig på fuelcell works og tilgjengelig for alle. Min intensjon var å belyse at det skjer mye angående mega anlegg mot H2. Å føle at dette skal være en katastrofe for NEL er bare tull. Det skjer så mye nå at å tro at alt skal gå til NEL er en utopi. NEL er ikke i nærheten av å kunne favne over alt. De må konsentrere seg om det de kan best og har kapasitet til å ta seg av. F.eks. vil fyllestasjonsfabrikken I Danmark få mer enn nok å gjøre bare mot Nikola. Nikola har valgt å benytte NEL som ekslusiv leverandør som skal etterhvert levere over 300 store stasjoner til Nikola. Disse kommer I løpet av 2019/2022. Mer enn nok å gjøre her etterhvert. H2V kommer også, snarest alle detaljer rundt avtale/kontrakt er på plass. Trodde du og andre at det bare er å ta et møte, og så er alt på plass for en multimilliard kontrakt? Ja, da tar du skammelig feil. Om jeg husker rett, skal ikke NEL bare levere utstyr til H2V, de skal også drifte fabrikkene (ja det er mer en et stk). Klart det er mye detaljer som skal ned på papiret.
Wanker
27.02.2018 kl 01:00 8726

Jeg har ikke vært oppmerksom på Norsk H2 og samarbeidspartnerne deres.
Her en samling slides fra mars 2017, bør jeg bekymre meg over at NEL ikke var direkte representert? Greenstat og HEX vil kanskje backe NEL, men...

http://docplayer.me/47142782-Presentasjon-fra-deltakerne.html Alfabetisk samlet, Norsk H2 presenterer på side 65