Uforsvarlig bruk av vÄre ressurser i batteri industrien.

oppvigÄr
NEL 24.06.2019 kl 13:49 6062

For den som har fulgt med i klimadiskusjonen, sÄ har det ikke blitt satt noe stort fokus pÄ ressurs bruken av de stoffene, som brukes i batteriene. Man har ogsÄ lagt mer vekt pÄ CO2-utslipp, enn selve forurensningen.
At noe mÄ gjÞres, for Ä redde Moder Jord er vel innlysende. Da tenker jeg spesielt pÄ forurensningen, som tar knekken pÄ insekter og plantelivet. DÞr biene og humlene ut, er det GAME OVER.
I dette klimahysteriet har mange blitt grepet av panikk. Her er de norske politikerne et prakt eksempel pÄ det. Man tenker ikke pÄ konsekvensene av de handlinger man velger, for Ä oppnÄ Paris avtalen osv. Vi har satset pÄ elbilen. Forurenser da ikke. Det de glemmer er:
1- Stoffene som brukes i batteriene, skal graves opp/frem av maskiner, som forurenser enormt, og med store CO2-utslipp.
2- Transport av stoffene, frem til fabrikk, er over lengre avstander med skip som forurenser mye.
3- Denne uforsvarlige bruken av resurser, medfÞrer at de blir oppbrukt flere 10-Är tidligere enn om man satset pÄ hydrogen.
4- Skal vi fortsette pÄ samme mÄten, og ikke noe nytt alternativ til energi kommer, sÄ vil man sannsynligvis om noen 10-Är vÊre tilbake til gamle synder som oljealderen. Da kan vi si at om ikke lenge er det slutt pÄ alt liv pÄ jorda. AltsÄ for den som ikke skjÞnner alvoret GAME OVER.
5- Kasseringen av batteriene kan i verste fall bli den neste miljĂžbomben.
Blir skremt over at man ikke innser konsekvensene. Selv pÄ tusentalls trÄder, vil man ikke se problemstillingen. Det er pÄ tide Ä vÄkne opp og gjÞre noe nÄ, fÞr det er for sent Ä snu.

HÄper at i kan fÄ en saklig debatt. Problemstillingen er reell, og kan ikke bortforklares med fjas.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 13:54 5956

Tipper de fleste NEL aksjonÊrer er like opptatt av miljÞet som den gjengse elbileier er. AltsÄ maks 3% eier elbil genuint pga miljÞ. Samme pÄstand har jeg om NEL, men her maks 1 promille eier NEL pga miljÞ.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
oophus
24.06.2019 kl 14:03 5901

SS

SÄ du er enig i at hvis man lagde FCEV fremfor BEV, sÄ kunne man laget 5-10 biler for de samme rÄstoffene som idag gÄr til én elbil? AtlsÄ fremfor Ä ha elbiler med 100 kWh batteripakker, der kun 36 km av 500 km rekkevidde blir brukt hver dag i snitt, sÄ kunne man heller klart seg med 40 km rekkevidde pÄ en mye mindre batteripakke i en FCEV, der resten av forbruket kunne blitt lÞst med hydrogen og brenselscelle.

Dette hadde vÊrt et mye bedre lÞsning angÄende mÄten man bruker ressursene pÄ. SÊrlig nÄ idag hvor man ser at mange bilprodusenter sliter med Ä produsere og levere ut nok elektriske biler grunnet kÞ-dannelser i batteriproduksjonen.

En Plug-in Hybrid Fuel Celle bil, vil altsÄ teoretisk sett kunne bli brukt pÄ akkurat samme mÄte som en hel-elektrisk bil. Man starter dagene med 100% oppladet batteri, og kjÞrer stort sett pÄ strÞm ut fra veggen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
AksjeRik
24.06.2019 kl 14:10 5863


Ja, enig. Folk flest er nok ikke sÄ opptatt av miljÞ , mye mer av Þkonomiske grunner .
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:15 5835

Det jeg mener er at NEL sin mÄte Ä forvalte dyrebare kw med Ä omgjÞre det til hydrogen, og sÄ fÄ 0,3 kw igjen etter at det blir strÞm er alt annet enn fornuftig.
Det er galskap.

SÄ kan man spÞrre seg om ikke disse vÄte drÞmmene om Ä produsere pÄ natt ogsÄ vil kreve batterier pÄ stasjoner av vindmÞller. Solkraft vil og kreve batteri pÄ hydrogenstasjonene.

Jeg klarer like lite Ä regne hjem NEL kurs, som Ä regne hjem kostnaden ved Ä bruke 1kw dyrebar vannkraft til Ä gi 0,3 kw pÄ hydrogenbilen.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:16 5811

Plug in hydrogen hybrid vil vel kreve batteri resurser, og det sier du kloden ikke har 😂
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 14:24 5769

Wow, det var en skikkelig interessant sammenligning - Ă„ eie elbil pga miljĂž kontra Ă„ eie NEL-aksjer pga miljĂž.

SÄ da kan vi altsÄ slÄ fast at elbileiere er langt mer opptatt av miljÞ enn aksjeinvestorer. Det var virkelig et stykke imponerede forskningsarbeid.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
oophus
24.06.2019 kl 14:36 5725

Logikk er vanskelig forstÄr jeg. :)

Hva krever mest rÄstoffer? En 100 kWh batteripakke, eller 10x 10 kWh batteripakker?

Svaret er at det krever det samme. Forskjellen ligger i utnyttelsen av rÄvarene ut til sluttbrukere.

For den samme mengden rÄstoffer til batterier, sÄ kan man selge:
* 1 elbil med 100 kWh batteripakke som kan bytte ut 13,000 kjĂžrte kilometre i Ă„ret fra fossilt til grĂžnne* kjĂžrte elektriske kilometre.
* 10 hybride biler med 10 kWh batteripakke som kan bytte ut 13,000 x 10 =130,000 kjĂžrte kilometre i Ă„ret fra fossilt til grĂžnne* kjĂžrte elektriske kilometre.

Konklusjonen her, vil da vÊre at siden rÄstoffene er mangelvare ut til sluttbrukerne, sÄ ville kloden hatt bedre av at man bygde hybride biler fremfor hel-elektriske biler. Eventuelt mindre elektriske biler med maks 25 kWh batteripakker.

For formÄlet her mÄ vell vÊre Ä fjerne CO2 fra lufta, eller? Da er det lite miljÞvennlig Ä kjÞre rundt i biler med 100 kWh batteripakker, der man daglig kun utnytter 5% av pakken.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:41 5715

Skinka;

SS leverer forskningsmateriale her pÄ lÞpende bÄnd. Kvalitetssikret av EricSimpsonjr og Hammers, og kontordama til Simpsonjr.

Kan du motbevise dette? Finner en mange NEL aksjonĂŠrer som investerer pga de redder kloden?
😂

SS
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 14:43 5699

Alle elbiler har dette tannbĂžrstebatteriet som er litt stĂžrre enn AA batteri. I Teslaen er det vel rundt 9000 slike !

I min elbil er det bare 20 kw om eg husker rett. Sikkert like mye mÄ i en hybrid for hydrogen.

Dere lurer ikke SS.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 15:05 5615

Ja, dere er virkelig en fin gjeng med pÄlitelige forskere og kvalitetssikrere - jeg fÞler meg i trygge hender nÄ.

Du skjÞnte selvsagt ikke poenget. Jeg pÄsto ikke at det du sa var feil, jeg bare antydet at det var en mildt sagt merkelig sammenligning.

Det er nok langt flere som installerer solcellepaneler pÄ huset for Ä spare miljÞet enn de som investerer i Scatec Solar for spare miljÞet, og langt flere som sykler for Ä spare miljÞet enn de som investerer i sykkelprodusenter for Ä spare miljÞet, etc.

AksjonĂŠrer investerer for Ă„ tjene penger, uansett hilken aksje de kjĂžper eller shorter.

SĂ„, hva slags absurd konklusjon skulle dette eminente stykke forskningsarbeide fra din side lede til?
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 15:11 5582

Som det har blitt antydet her er nok noe av problemstillingen med vinklingen til TS at hydrogenbiler ogsÄ er elbiler, og de fleste av dem (i alle fall i dag) har batterier. Noe korstog mot batterier er neppe noen mÄte Ä fremme hydrogen sitt kandidatur pÄ.

Jeg tror i stÞrre grad elbiler og hydrogenbiler utfyller hverandre, og dekker ulike behov, og muligens ogsÄ mer pÄ omrÄdet langtransport enn pÄ omrÄdet personbiler.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 15:12 5583

Flott at vi er enig, Skinka.
Synes det er sÄ mange «rÞrende» miljÞinnlegg i NEL trÄdene, nÄr hovedmotivasjonen er Ä fÄ kursstigning for mange med minus.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
oophus
24.06.2019 kl 15:19 5541

Korstoget handler om mÄten ressursene blir brukt pÄ.
Elbiler generelt sett krever mer rÄstoffer per bil, enn hybride biler ville gjort. SÄ hvis formÄlet er Ä bytte ut fossilt mot "grÞnne" produkter, sÄ ville man fÄtt mer for de samme mengdene rÄstoffer. Gjennomsnitlig kjÞrelengde per dag er ca 36 km. Det betyr at man kun trenger en batteripakke til Ä kunne kjÞre 36 km per dag, fÞr man plugger inn bilen og lader opp igjen.

I teorien sÄ kan en hydrogenbil brukes og kjÞres akkurat pÄ samme mÄte som en elbil. Man plugger inn bilen pÄ kvelden, som med en elbil, og kjÞrer med strÞm fra veggen i 99% av bruken av bilen for folk flest. Men det samme produktet, kan f.eks i en Taxi kjÞre mye lengre og bruke hydrogen i stÞrre grad. Ergo bedre utnyttelse av rÄstoffer, og behov innenfor en stÞrre kundegruppe med en mye mindre mengde rÄstoffer - rÄstoffer man sliter med Ä ta ut av jorda kjapt nok og lage batterier av.


Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 15:26 5514

Du pÄsto i et tidligere innlegg at du aldri kalte folk navn, og du pÄsto ganske nylig at du heller aldri lÞy.

Er jeg bare unntaket som bekrefter regelen kanskje? Ellers mÄ du gjerne bare fortsette Ä kalle meg Skinka om det morer deg, og om du Þnsker Ä vise alle tilhengerne dine hvor cool du er og at jeg er litt teit. SeriÞs som du er :-)

Du skjÞnner fremdeles ikke poenget, eller sÄ elsker du bare Ä gjÞre det samme som du hele tiden beskylder andre for (begynner pÄ "Kv" og slutter med "lere").

Selvsagt vil innleggene vÊre miljÞrelaterte - det er vel ikke merkelig. Folk vil jo investere i et selskap fordi de har tro pÄ en vekst pÄ omrÄdet dette selskapet jobber. Alle vet at det er enorm fokus pÄ miljÞ og fornybar energi, og mange tror derfor at hydrogen som drivstoff kan bli stort i fremtiden. Derfor investerer de med tanke pÄ Ä kunne hente inn en stor gevinst pÄ dette. Dette er vel selve fundamentet for enhver langsiktig investering bÄde for deg, meg og alle andre. Noen av disse er kanskje ihuga miljÞtilhengere i tillegg, men det har neppe noen relevans for investeringen.

Hvorfor latterliggjÞr og harselerer du med dette? Du pÄstÄr jo hardnakket at du sÄ veldig seriÞs ift alle andre pÄ forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kane
24.06.2019 kl 16:12 5447

Shinkage nÄ mÄ du ikke bÊre mere ved til bÄlet :-)
Du sa det selv i en tidligere trÄd.
Agendaen til 4-5 stykker her inne pÄ forumet er Äpenbart og skape usikkerhet til smÄaksjonÊrer.
Dette tror jeg faktisk at de klarer. Det er mange amatÞrer som selger sine Nel aksjer pga negativ omtale fra disse personene. I Tyskland sitter clearstream og frÄtser i etter min mening billige aksjer.
Er nok mange som fÄr seg en overraskelse etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Skrika1
24.06.2019 kl 16:38 5396

Det er riktig det jeg har ikke nel pga miljÞent men for de det bor en liten rÄ kapitalist i meg. Men jeg heier da pÄ de grÞnne smÄ menn og kvinner som den hjertegode Greta med skolevenner over hele verden. Hun burde sponses av Nel. Mye drahjelp pÄ Nel kursen skader ikke.

Men hva skal vi si til de som forsÞker Ä skremme vettet av oss pga Eksplosjon pÄ hydrogenstasjon i Sandvika, og maler fanden pÄ veggen med hydrogenbombene over Hiroshima og Nagasaki. Da er det er litt skremmende Ä kjÞre rundt med en hydrogenbombe under setet.
Kursen henger i myra enda pga den eksplosjonen og den har ikke kommet seg opp igjen sÄ da er det noen som lider av Hiroshima syndromet.

Et av metallene i batteriene er nikkel og husker jeg riktig er det snart slutt pÄ det grunnstoffet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 17:21 5326

Yes, I know - det fÞles nesten tÄpelig Ä gjÞre akkurat det jeg selv frarÄdet :-).

Jeg har egentlig ingen unnskyldning jeg selv ville akseptert. De mest usaklige innleggene er lett Ă„ ignorere, men de gangene relevante argumenter presenteres overdrevet ut av enhver proporsjon, eller der det er regelrett tĂžv fordekt som fakta, er det vanskelig Ă„ ikke svare.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
oppvigÄr
24.06.2019 kl 18:12 5253

Problemstillingen er reell, og kan ikke bortforklares med fjas. Mye fjas kom det, og det var ogsÄ forventet. Skal innrÞmme at i begynnelsen var det Ä tjene penger, som var grunnen til at jeg kjÞpte Nel. Fremtiden blir den grÞnne veien Ä gÄ, om man vil eller ikke.
Etter hvert har man fÄtt et innblikk i hva som kommer til Ä skje, hvis man ikke forandrer pÄ den mÄten vi lever pÄ. CO2-utslipp har blitt det rene hysteri, men skremmer ikke meg. Verden gÄr ikke under med litt hÞyere temperatur. Det som har fÄtt meg til Ä vÄkne, er hva forurensningen gjÞr med insekter, dyre- og plantelivet. Humlene og biene er blitt en truet art, og uten dem dÞr plantelivet ut. Og for oss er det GAME OVER om sÄ skjer. Dette skjer allerede, sÄ det haster Ä gjÞre noe drastisk. Da kan man ikke, som en og annen her komme med idiotiske innlegg. Hadde hÄpet at et sÄ stort problem ble tatt mer alvorlig.
LikesÄ med en mer forsvarlig bruk av vÄre ressurser. Evnen til Ä skjÞnne det virker bort blÄst.
Kan ikke se at man kan stole pÄ vÄre politikere, nÄr de kommer med lÞgnen om at elbilen er sÄ miljÞvennlig. Dette vet en hver oppegÄende at er falsk propaganda. I nÊrmiljÞet er den ok, men ser man pÄ det globalt, sÄ er det en enorm forurensning for Ä grave frem og transportere disse stoffene til batteriene. Dette vil ikke vÄre politikere innse. Hadde en samtale med en SV-politiker pÄ Stortinget om den uforsvarlige bruken av ressursene til elbilene. Svaret var at vedkommede sÄ problemstillingen, men kjÞrte selv elbil og det var sÄ bra. Ikke et ord om at noe burde gjÞres.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kane
24.06.2019 kl 18:14 5247

Shinkage skjÞnner godt hva du mener, men har fulgt med pÄ disse personene en stund nÄ.
Har tjent gode penger pÄ aksjer ved nettopp og ikke hÞre pÄ disse typene. De bruker stort sett hele dagene pÄ og sitte her pÄ forumet og slenge dritt om en aksje de «tilsynelatende» ikke har noen tro pÄ. SelvfÞlgelig har de en agenda om Ä skremme bort amatÞrer.
Min mening er at hydrogen er kommet for Ä bli og at det fra nÄ av blir finjusteringer for Ä fÄ sikkerheten, prisene og effektiviteten pÄ plass.
Klimakrisen og klimahysteriet har jeg ingen tro pÄ, men forurensingen i de store byene mÄ gjÞres noe med.
At batteri blir en del av lÞsningen er helt greit, men pÄ langt nÊr nok. LÞsningen blir nok hydrogen uansett hva disse forstÄsegpÄerne prÞver Ä fortelle oss :-) bare vent og se. :-)
Synes Nel er et veldig spennende selskap, og har liten tro pÄ at denne eksplosjonen skal stoppe dem.
Jeg har lang erfaring fra skipsfart og problemer er til for og lÞses. Hvis en slik eksplosjon skulle sette en stopper for Nel, sÄ hadde ikke verden sett ut som den gjÞr i dag.
Mennesker har temmet krefter i hundrevis av Är og ingen skal fÄ meg til Ä tro at alt stopper opp med en eksplosjon pÄ en uno x stasjon. :-)
Ser man pĂ„ bygningen sĂ„ virket alt som det skulle nĂ„r uhellet var ute. Veggene stĂ„r, men det svake punkt ( taket) flĂžy av. Vil kalle dette for ”Lesson learned” pĂ„ HMS sprĂ„ket eller QHSE sprĂ„ket som det het i Schlumberger.


Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 19:30 5157

Nei, jeg bryr meg heller ikke om den typen rÄd - for de har ingen saklighet og derned ingen troverdighet. Mitt problem er nok heller at jeg er kronisk allergisk mot folk uten folkeskikk, selvskryt og fravÊr av logikk.

Jeg har nok latt meg lure noen ganger av at det faktisk har kommet saklig svar tilbake, for sÄ Ä observere at de i neste Þyeblikk lirer av seg nÞyaktig det samme vÄset til noen andre. Og sÄ skylder alle pÄ Tigern - og da kunne jeg vel fÞyd til pÄ allergilisten "manglende evne til Ä ta ansvar for egne utsagn".

Jeg tror ogsÄ det er en fremtid for hydrogen som energibÊrer, og forhÄpentligvis ogsÄ NEL. Ting kan selvsagt skje som kan skape problemer for NEL, men negative ting kan skje alle selskaper. Det er selvsagt en del av risikoen. Alt som har fokus pÄ miljÞ og fornybar energi er i tiden, og det gÄr stort sett bra med selskapene pÄ dette omrÄdet. Mulighetene er tilstede for Ä kunne bli en game changer, og en ledende aktÞr i det som ser ut til Ä bli en global og omfattende satsning pÄ hydrogen, selv om veien frem dit nok er bÄde lang og kronglete.

Jeg har ogsÄ prÞvd ved et par anledninger til Ä vise til at disruptive technology ikke skjer uten at det vil vÊre problemer og uhell underveis, og om man skulle droppe videre utvikling basert pÄ hendelser som i Sandvika sÄ hadde vi fremdeles vÊrt i steinalderen. Slike argumenter hoppes det derimot elegant bukk over, og jeg har aldri fÄtt svar pÄ dette.

Jeg tror egentlig denne negative vinklingen dessverre passer godt til det norske lynnet. Vi har alltid hatt en tendens til heller Ä ville dra andre ned pÄ vÄrt eget miserable nivÄ enn selv Ä bidra med noe verdifullt. Dette er "det har jeg visst hele tiden" ekspertene - den type mennesker som aldri tar initiativ eller skaper noe selv, men ensidig forteller andre hva de gjÞr feil.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
MrPutter
24.06.2019 kl 19:38 5144

Helt enig, Kane.

Og nÄr man samtidig vet som OppvigÄr ogsÄ nevner at man kan fÄ 10 hybrid H2 biler pr Tesla Modell 3 sÄ sier det seg selv at den effektiviseringen vil tvinge seg frem.

Regnestykket er enkelt

Tesla M3 batteri veier 590 kg og i ett stk finner man 15% kobolt. - ca 88 kg. Men Musk sekten har klart Ä redusere dette med 60% siden 2016 hvor disse tallene kommer i fra. Og da ender vi opp med 53 kg Kobolt pr Tesla modell 3. Om vi ganger det opp med antallet Teslaer solgt i Norge pt sÄ blir dette ca 20.000 x 53 = 1.006.000 kg med kobolt. Av dette graves 20% frem av barnehender i Congo som tjener under 2$ pr dag. 212.000 kg som med dette er vekten av 4000 Norske Teslaer. Og det er ikke den eneste elbilmerket som ruller her i landet.

Om man kunne redusert dette til en tiendedel ved Ä gÄ over til en H2 hybridlÞsning sÄ ville det vÊre til stor nytte.

SÄ min investering i NEL er for Ä skaffe jorda det verktÞyet den trenger for Ä komme igjennom det grÞnne skiftet bort og fra oljen som vi mÄ for Ä leve her i fremtiden ogsÄ. Men ogsÄ i forsÞket pÄ Ä fÄ flest mulig barn vekk fra gruvene i Congo. Om det er mulig.

MrPutter

Ps - Sjekk gjerne tallene jeg har brukt. De finner man lett frem til
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kane
24.06.2019 kl 20:15 5070

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
SS ja du har kastet bort uhorvelig mange timer pĂ„ dette forumet du ogsĂ„ 😉
Det er snakk om hundrevis av innlegg . Litt av en skipssjef 😂
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kane
24.06.2019 kl 20:29 5040

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Vil vel heller kalle det heldagsjobb. MĂ„ vĂŠre utrolig slitsomt Ă„ jamre seg hele dagen over en aksje. MĂ„ bli liten tid til Ă„ vĂŠre skipssjef. 😅
Det kan jeg si med sikkerhet at det har du aldri vĂŠrt og kommer aldri til Ă„ bli.
Har kjent en del skipssjefer i mine 35 Ă„r til sjĂžs.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 20:33 5025

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Hehe, ikke greit Ä huske det nei - hele 8 bokstaver. Like mange som i ordet hydrogen, men pÄ den annen side er det et utenlandsk ord. Vel, trÞst deg med at du har 5 av dem riktig, sÄ kanskje det er hÄp :-)

Eller, muligens ikke - husker ikke navnet pÄ den man snakker med, og omtaler seg selv i tredjeperson?

Neida, jeg trenger ingen Blokker-knapp. Jeg foretrekker egentlig en kraftig lommelykt i slike tilfeller, sÄ tut og kjÞr.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 20:38 5013

Ss staves: l-Ăž-g-n. Alt han kommer med er fanteri og oppspinn. Scroll dere forbi ham, ikke gi trollet oppmerksomhet. Det samme gjelder xyz.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 20:43 4999

A M E N

SS
(Ekte Skipssjef pÄ de syv hav)
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 20:49 4984

Selv blant skipssjefer finnes alle typer vet du - han snakker nok sikkert sant der. Han nevnte noe i en annen trÄd om Ä ha vÊrt pÄ ferge (om jeg husker riktig). Kanskje noe sÄnt for det jeg vet
https://www.visitsunnhordland.no/ting-a-gjera/espevaer-p1691833
http://nfas.autonomous-ship.org/nfas-161004/12b_NTNU_pres.pdf

Lavt miljĂžavtrykk, og i alle fall ikke noe farlige greier som kan eksplodere og Ăždelegge hele kvelden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 20:52 4971

Hehe ja der skal du se, kanskje den drives pÄ hydrogen, slik at man fÄr kun utnytta 30% av opprinnelig strÞm tilfÞrt :-)

Her mÄ jeg si at Shinka lÞfter seg selv mtp seriÞsitet. Tommel opp!
NÄ er vi pÄ skikkelig ekte NEL nivÄ.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Funderer
24.06.2019 kl 20:58 4949

Pass dere for Kaptein Sabeltan .Hans daglige pes i 12 mnd ang B2h sÞrget for at den gikk fra 18 til kr 9 . Vis han ikke stoppes kjÞpes Nel snart pÄ 1,98
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Shinkage
24.06.2019 kl 21:26 4892

Noen ting er bare for morsomt til Ă„ la det glippe.....

Du har min dypeste beklagelse ifm denne useriĂžse antydningen, spesielt siden du selvsagt selv alltid er dead serious - hehe.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Wrold
24.06.2019 kl 21:40 4848

Rolf B
Sitter du stille enda? Det har vĂŠrt stille fra deg og Tigeren.
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 21:44 4831

Her skal dere legge merke til de kloke ordene fra Funderer.

SS fikk B2H fra 21 kr til nesten 8 kr med iherdig skriving og trÄder pÄ 15 mnd arbeid. Det betalte seg.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
MrPutter
25.06.2019 kl 02:18 4719

Det er mange av oss som fortsatt sitter stille og ikke Þnsker Ä la oss skremme til Ä selge til blandt annet CB m.fl. Dessuten sÄ har dette forumet forfalt stort de siste mÄnedene med en tiltagende mengde sprÞyt, ogsÄ fra sjÞen noe som gjÞr at ihvertfall jeg har mistet lysten pÄ Ä skrive her. For selv om TS her positivt skriver at man Þnsker saklig debatt sÄ forsÞples den av enkeltbrukere som ikke har annet Ä gjÞre enn Ä Þdelegge seriÞsiteten. Dette bekreftes bl.a. igjennom at jeg for 10-12 innlegg siden i denne trÄden forsÞker Ä dra den i seriÞs retning noe som blir oversett. HO forumet har blitt en som en sandkasse full av drittunger som har en helt tydelig agenda om Ä Þdelegge det og det gidder ikke jeg Ä kaste bort tid pÄ.

SĂ„ der har du nok svsret ditt, Wrold.

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
really
25.06.2019 kl 11:37 4588

Det er kanskje en forretningside Ă„ starte en humlefabrikk?
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
oppvigÄr
25.06.2019 kl 14:02 4536

Noe for NelđŸ€­ Neppe😜
Redigert 21.01.2021 kl 04:48 Du mÄ logge inn for Ä svare