Nå er det på tide å handle

Slettet bruker
DOF 24.06.2019 kl 19:00 55836

Dof har opp mot 100% utnyttelse av flåten for øyeblikket !
Et stramt spotmarked nå , 2 nye kontrakter idag , den ene lengre 110 dg + opsjon og en AHTS i spot til god rate.
Dof har den nyeste og beste flåten på 71 skip innen 3 klasser.
Markedet har tatt seg opp iår og utsiktene er svært gode både for trdje og fjerde kvartal.
I tilegg har Dof båter bygd i Brasil med lokale krefter av høy klasse og får gjerne forett på kontrakter.
Brasil er ferdig med en opprivende korupsjons sak i bransjen og er klar for nye fremstøt i et spennende marked.
Tiden er eteer min mening absolutt moden for en inngang , det kan bli heftig trykk fremover nå.
Dof er world wide og det meste ser lyst ut , finansene for lån ordner seg da Dof er ledende i bransjen med den nyset flåten med god inntjening.
Nå er tiden for inngang
Enig ? Om ikke gjerne motsi meg !
Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
hstray
18.11.2019 kl 21:35 4626

Ref børsmelding 8.10 har største indirekte eier Laco indikert at de kan garantere med inntill 200 millioner ved en tilfredstillende god løsning for Dof aksjonærene. Jeg er ikke uenig at det ikke ligger en emisjon i luften, men største eier har ikke garantert for noenting. Etter det her det vært Ekstraordinær generalforsamling hvor HM sa ingenting var bestemt iht til emisjon. Syntes også det er intressant at kjøps melding kommer nå, og ikke sammen med ev. melding om emisjon og refinansieringsløsning. Solstad har i slutten av oktober fått utsatt sin deadline på finansieringsløsning til ut mars 2020,og vil mest sannsynlig ikke bli refiansiert i denne nedgangssyklusen. Det vil gavne aksjonærene i Soff.
mber
18.11.2019 kl 21:48 4632

Kontur skrev Hva tror du?
Det Gullhaug skrev.
Dette kjøpet har vi enda ikke sett baksiden av.
Så virker å være en kosmetisk sum for å bli ett fullverdig rederi. Men at prisen nå blir nettopp, kapitalinnsprøytning for å styrke balansen og få med banker og eiere på å strekke strikken litt til sett i form av lånebetingelser.
xcountry70
18.11.2019 kl 21:50 4727

Gjenstår hva som kostnaden blir for refinansiering av ballonger, endring av nedbetalingstid og ikke minst hvor nærme egenkapitalkrav er forventet cashbeholdning . Ikke i mål ennå for aksjonærene .
Gullhaugen
18.11.2019 kl 22:02 4691

Ja dette priser hele DOf Subsea til 58 mill NOK. Da er det bare å regne ut aksjeprisen......emisjon kommer og den vil bli lav!! Det holder ikke med refinans...det må masse kontanter på plass også. Spennende å se hva emisjonskursen blir på... 20 øre tipper jeg. Aksjen vil nok stupe så shorterne svetter ikke
Redigert 18.11.2019 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
AlanS
18.11.2019 kl 22:13 4643

Det er DOF betalte 20 mill til First Reserve verdsetter ikke DOF Subsea til 58 mill.
Alternativet til First Reserve var jo null om de ble vannet ut ved hjelp av emi.
Nå har DOF 100% av DOF Subsea, er det ingen grunn til å kjøre emi.

hypotetic
18.11.2019 kl 22:16 4616

Selger av Subsea hadde nok relativt liten forhandlingsmakt når alternativet var 0kr og en emisjon de ikke hadde penger til å være med. Synes likevel det var fornuftig å gi 20mill symbolsk for å redusere advokatregninger og bli ferdig. Jeg så for meg at dette i verste fall kunne blitt dyrere. At dette er annet enn en gladmelding er vanskelig å begripe. Sliter nå med å forstå hvorfor det behov for emisjon med mindre bankene gir fantastiske lettelser og forlengelser. DOF har de siste år vært flinkeste piken i klassen og betalt alt men konkurrenten SOFF har sluppet. Det bør være slik at flink pike får fordeler ellers bør de følge SOFF sin praksis og be om likebehandling og ikke spytte inn mer. Er ingen fare for at banken føler seg bedre egnet til å overta dette selv uansett.
hstray
18.11.2019 kl 23:19 4497

Sett deg inn i caset før du skriver feilaktige informasjon. Emisjon kan ikke settes lavere enn nok 1,- da pålydende minstepris på aksjene er nedjustert fra 5 til 1 nok i nylig EOG.
Største indirekte eier Laco har garantert for inntill 200 millioner ved en tilfredstillende løsning. Dvs ev. emisjon er under 400 millioner. I det lange løp er nok dette ekstremt Bull, hvor Dof benytter nedturen maksimalt og sikrer seg 100% eierandel av Dof subsea. Konventering av gjeld til aksjer er tvilsomt, da dette ville vært en dårlig løsning hvor Møgster ikke ville deltatt med penger. Vi har nå også jokeren på bordet, da vi faktisk ikke vet om det blir emisjon. Men vi vet at Dof overtar Dof subsea til 20 millioner. Er nok også endel i Dof som har sett på behandlingen Solstad har fått av de samme bankene, obligasjonseiere og Giek siste halvanne år som er eksponert mot Dof.
xcountry70
18.11.2019 kl 23:35 4472

Med 100 % eierandel, kan det når forhandles om : Øke avdragstiden på lån: Kommer til å øke FCF med tresifret millionbeløp. Det eneste er refinansiering av ballonglån- Hva er prisen for dette . Og til slutt må det skytes inn kapital for unngå brudd på cash kravet ? Ingen andre grunner til emisjon - Basert på dette er min vurdering to utfall: 1) Det blir ikke emisjon eller 2) Emisjonsbeløp blir lavt og ikke høyere enn tidligere meldt.
hstray
18.11.2019 kl 23:58 4427

Dette blir spennede. Vi vet nå er DOF overtar resten av subsea tilnærmet gratis. Men vi vet ikke resten iht emisjon.
Vanligvis skulle denne meldingen kommet sammen med en full refiansiering løsning. Jeg her hele tiden skrevet at Dof med HM i spissen benytter nedturen maksimalt. Dette ser vi tydelig nå. Kan også tenkes at Solstad siste utsettelse har fått Dof til å kreve like vilkår og behandling fra bankene. Dof kan utsette dette i det uendelig slik som Solstad har gjort. I Dofsubsea er det snakk om noen ytterst få ballonger de trenger rullert, skyvet på. Ikke all gjeld som er status i Solstad..
hifidude
19.11.2019 kl 06:37 4344

Det viser seg jo at Hstray treffer godt på sine vurderinger, i motsettning til Short-mafian og alle deres alias. Regner med denne trenden fortsetter. Virker som DOF ledelsen har en god plan her, og hjulpet av et marked i vekst er jeg optimist på vegne av oss som er long.
Opticom2000
19.11.2019 kl 07:30 4270

Denne transaksjonen reflekterer nettopp det at egenkapitalen i DOFSUB er tilnærmet tapt, en verdsettelse på under 60MNOK for egenkapitalen "as is" impliserer at kapitalbehovet i DOFSUB er omfattende. Selskapet skriver i meldingen at transaksjonen må sees i sammenheng med restruktureringen (The acquisition is closely associated with the ongoing refinancing of DOF Subsea AS).
Kontur
19.11.2019 kl 07:35 4255

🤗
AlanS
19.11.2019 kl 07:48 4217

Det er bare tull at DOF Subsea skal verdsettes etter denne transaksjonen.
Opticom2000
19.11.2019 kl 07:57 4200

Hvorfor er det tull? Prisingen reflekterer ett stort kapitalbehov i DOFSUB som må oppfylles.
Kontur
19.11.2019 kl 08:04 4180

Svarene på dette og andre spørsmål får vi snart.
Å sitte short nå tror jeg er ganske skummelt
xcountry70
19.11.2019 kl 08:22 4138

Det er ett kapitalbehov som ligger bak dette. Men behovet er begrenset og knyttet til egenkapitalskrav for å holde covenants. I tillegg er det ballong forfall som må refinaniseres da det ikke er nok cash til å betale dette. Men eg kan ikke forstå noe annet enn at det blir en ordning for fornyelse av ballonglån . Det som virkelig hjelper på cashposisjon til neste år ,er lengre nedbetalingstid og det er neste år problemet kommer. Der reduseres avdragene med tresifret millionbeløp . Så emisjonsbeløpet blir det som er nødvendig for å holde covenants på egenkapital og som bankene er fornøyd med for å si ja til refinansiering over. Blir det slik er det en bra løsning for DOF , banker og eiere- utvilsomt.
mber
19.11.2019 kl 08:25 4149

Støtter Opticon her. Det at man har fått dof subsea for 20 mill sier vel seg selv, når de bestilte 500 mill for 15% for to år siden og så ting enda mørkere ut. Jeg tror first reserve ønsker seg ut som vi har fått bekreftet, hvor de selvfølgelig da ikke ønsker å bidra i emisjonen. Dof må dermed nå hente inn mer kapital for å sikre oppkjøpet, restruktureringen og Dof ASA.
Denne sammenslåingen kan også ha vært for å få til kapital krav etc som de selv ønsket skulle være like over hele fjøla.
Men det er liten tvil om en større emisjon nå.
hifidude
19.11.2019 kl 08:27 4142

Skal bli spennende hvordan markedet tar imot nyheten, og om shortligaen tør sette en sperre, de risikerer jo at noen sluker den, og DA sitter de i saksa. Håper Møkster har fått med seg noen med mye cash på laget, som kan kjøre shorterne litt ;-)
Slettet bruker
22.11.2019 kl 08:40 3729

DOF reprises nå og stiger videre i dag. Mange som innser at aksjen har bunnet ut. Fallet fra over 160 (!) kroner for 5 år siden er for mye, selv om markedet falt i 2014. Aksjen går over 1,70 i dag, på vei mot 2 kroner.

Det er ingen umulighet å se DOF over 10 kroner på etterjulsvinteren på flere positive oppdateringer vedrørende finansieringen og dialog med bankene. På flere kontrakter og et marked som tar seg opp kan dette fort gå mye bedre enn endel her inne med tydelig shortinteresse skriver. Da er shortskvisen et faktum.

Har en sterk følelse av at aksjer i DOF under 2 kroner er årets julegave til våkne aksjonærer.

God jul!
Redigert 22.11.2019 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
omac
22.11.2019 kl 09:32 3662

F2 Funds skal dekke inn 5 millioner akjser og
ctrlaltdel
22.11.2019 kl 09:56 3624

Kan også tenkes at ny short settes nå.
Kontur
22.11.2019 kl 10:07 3603

Tror du?
hifidude
22.11.2019 kl 12:51 3514

Var det ikke i dag det skulle være møte mellom DOF og långivere?
xcountry70
22.11.2019 kl 13:07 3479

Ja viktig møte .

Klipp fra " innkalling" bondholder meeting. 2biii http://www.dofsubsea.com/media/1434/summons-to-bondholder-meeting-22102019.pdf

2bii :
after the NDA and Information Package has been made available to Bondholders, but
no later than 22 November 2019, organise and hold a meeting between the Issuer and
its advisers with the Bond Trustee, the Legal Adviser, (if applicable) the Financial
Adviser (as defined below) and a representative group of Bondholders (to the extent
they have signed an NDA and wish to attend such meeting), together with the other
relevant involved stakeholders of the Group (to the extent they wish to attend such
meeting, and including, as applicable and without limitation, representatives of holders
of the DOFSUB08 and DOFSUB09 bonds, and representatives of the Group's secured
lenders), to discuss the proposed terms for repayment of the Bonds and any wider
proposals for amendments to and/or refinancing of the financial indebtedness of the
Group;
hifidude
22.11.2019 kl 13:11 3475

Det er vel å håpe for mye at det kommer en melding rundt dette i dag? Eller??
kvirrevi
22.11.2019 kl 15:36 3353

Det har ikke vært ledige DOF AHTS-båter i spotten i Brasil siden juni. Jeg tror kanskje DOF delen av konsernet har hatt god EBITDA også i 3Q og så langt i 4Q.
hifidude
22.11.2019 kl 15:46 3338

Petrobras har lyst ut en mengde kontrakter, spennende for DOF.
JALLA
22.11.2019 kl 16:24 3282

Kommet en til denne uka, totalt nye som ligger der er 15stk Termin kontrakter.
hstray
22.11.2019 kl 16:54 3245

Kommer det ett ekstraordinært utbytte fra Dofcon i Brasil i Q4, så kan det tenkes at Covernats krav opprettholdes med god margin uten EK emisjon
danmark1
22.11.2019 kl 17:02 3226

Der er mange ting, der går DOF´s vej for øjeblikket. Brasilien kan blive en afgørende faktor.
ctrlaltdel
22.11.2019 kl 17:09 3214

Kontur skrev Tror du?
Det tror jeg.
De har økt i takt med bråk i Latin Amerik, Dof aksjen går opp og ikke minst at det kommer en emisjon rundt 1+kr med 400 mill aksjer.
xcountry70
22.11.2019 kl 17:41 3177

Nøstet litt mer i denne fra i sommer: http://www.dof.no/en-GB/Headlines/News-Item?Action=1&NewsId=2788&M=NewsV2&PID=596. Det er en setning du bør merke deg : DOF Subsea is requesting that all its minimum cash covenants are aligned to be measured using the proportional consolidation method ("management accounts"), which implies a change for bonds to the method already applied by banks, with a common threshold of NOK 400 million,

Hva betyr dette proportional method? Jo eg mener det betyr at egenkapitalen fra DOFCON med 50% eierandel kan inngå som en del av covenants egenkapitalen. Noe den ikke gjorde før. Fra prospectet tidligere i høst er den 300 MNOK *50% =150 MNOK . I tillegg nedgang fra 500 MNOK til 400 MNOK. Det betyr at covenants kravet er senket med 250 MNOK. Gitt at det er seriøse aktører vi har med å gjøre ,så er jo dette betydelig hjelp slik at selskapet skal komme seg gjennom den cash skvisen som en emisjon skal dekke fra långivere. Det er helt fantastisk egentlig og igjen gjør det at den kommende emisjonen blir i den størrelseorden som nevnt, trolig ikke større, slik at kreditorer med rette får litt mer sikkerhet tilbake. VinnVinn for alle egentlig : eiere, kreditorer og ikke minst DOF som selskap og ansatte. Men jeg kan ha tatt feil og betingelsene for refinansiering kan bli tøffere enn kommunisert, men det å unngå brudd ser bra ut. Eneste usikkerheten er denne forferdelige og unødvendige ballong betalingen. Skjønner godt om Mohn ble forbanna når han skjønte hvor amatørmessig den finansieringa egentlig var. Eg er litt forbanna eg og- Det var unødvendig og her har noen sovet i timen, men får håpe det lar seg ordne i en fornuftig dialog .
hstray
22.11.2019 kl 18:10 3142

Når Solstad ikke har kommet i brudd og har fått utsettelse på 80% av sikret gjeld og all usikret obligasjonsgjeld siste 1,5-2 år tviler jeg sterkt på at dette vil skje med Dof ASA og subsea som har en en helt annen balanse og backlogg med mer. Alt annet er lite rasjonelt for bankene som har 20 milliarder i utlån. H.møgster er en ekstremt rå forretningsmann, og har blitt milliardærer på transaksjoner når markedene lå nede. Balansen til Dofcon i Brasil er meget bra, så har kan det fort komme ett ekstraordinært utbytte i Q4 og vi kan droppe emisjon i denne runden.
Redigert 22.11.2019 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
xcountry70
22.11.2019 kl 18:35 3205

Bra forslag. Det viser bare at det er muligheter til å komme i mål uten emisjon i beste fall...
Redigert 21.01.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
22.11.2019 kl 18:41 3193

Det er det ikke. Selskapet trenger kapital det ser dere det ser andre og det ser jeg. Selskapet vil ha mye bedre vilkår å arbeide under dersom vi (aksjonærer) bidrar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
hstray
22.11.2019 kl 19:37 3126

DOF har selv SAGT i børsmelding at EK emisjon er svært sannsynlig ved en tilfredstillende god løsning for aksjonærene. Men det var før de hadde sikret seg Dof subsea til 20 millioner. Vi vet også størelsen på denne emisjonen, 200 millioner med en maksimal rep emisjon på 200 millioner.
Er faktisk usikker på om vi får en emisjon i 2019, og om denne heller kommer langt inn i Q1 19 og om kreditorer, og spesielt obligasjonseiere går med på Dofs krav.

Og at ikke emisjon ble varslet sammen med oppkjøp av Dofsubsea er merkelig. Selvsagt må Dof opplyse i børsmelding at transaksjon er forbundet med pågående refiansiering av Dofsubsea.
Vi må også huske på at First Reserve fondet som var eksponert mot Dof er nedlagt, og Dof brukte forkjøpsretten sin

Dof kan også vise til hva som skjer i Solstad i sine diskusjoner med banker, Giek og obligasjonseiere.som.utsetter gang på gang. Banker og Giek skal i utgangspunktet være transparange og ikke gi særfordeler til selskaper som kan gi konkurranse fordeler.
Redigert 21.01.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
22.11.2019 kl 20:08 3088

Greit.
Men, hvordan er det mulig at Dof kan vise til hva som skjer i Solstad's diskusjoner med banker,Giek og obligasjonseiere.som.utsetter gang på gang.????
Hva vet Dof om det!!
Nu er der weekend.
Redigert 21.01.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare