NANO - diverse patentforhold

Garderobemannen
NANO 25.06.2019 kl 08:20 4756

NANO publiserte 3.6.2019 en børsmelding (https://newsweb.oslobors.no/message/478457) hvor de redegjorde for at den europeiske patentorganet EPO hadde innvilget et europeisk patent for Betalutin eller Humalutin i kombinasjon med "anti-CD20 antibodies for treating NHL". Samtidig opplyste NANO at patentet hadde blitt gitt i Japan, Kina, Australia, Hong Kong, Israel Russland og Singapore. En slik innvilgelse av en patentsøknad av EPO er jo en god nyhet for selskapet. Samtidig opplyste NANO at søknaden fortsatt var til behandling i bl.a USA, Brasil, Canada og noen andre land.

I nevnte børsmelding valgte NANO imidlertid også å vise til to patentsøknader av nyere dato:

"Finally, two newer patent applications related to Betalutin®'s clinical
applications and combination with other drugs have also been filed. The latest
application has been made public on the 31 May under WO/2019/101789."

Bakgrunnen for at NANO gjorde dette, var at patentmyndighetene hadde publisert en av disse søknadene. Nyheten ville derfor komme ut i offentligheten uavhengig av hva NANO gjorde. Og dette er IKKE GODE NYHETER. Den nye patentsøknaden som angis med navn er publisert her:

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2019101789&tab=PCTDOCUMENTS&maxRec=1000

Det jeg ikke tror så mange har oppfattet er at denne siste patentsøknaden har møtt store vanskeligheter med å bli godkjent. Interesserte bør gå inn på dokumentet "Written opinion of the International Searching Authority" på 6 sider, og ta en titt. Her fremgår det at flere av de tre vilkårene for å få oppfylt noen som helst av søknaden ikke er oppfylt, etter ISAs oppfatning. Og selv om denne oppfatningen ikke er bindende, er den noe som samtlige lands patentmyndigheter vil forholde seg til, og studere grundig.

Det at denne patentsøknaden ikke er blitt godkjent, trenger jo ikke å bety allverden for NANO, utover bortkastede penger, tid og ressurser. Og det er ikke nødvendigvis slik at NANO har gitt opp å kjempe for å få i hvert fall noe av søknaden godkjent. Men gode nyheter er det ikke.

Det jeg sitter igjen med er en følelse av at NANO kan ha forsøkt å pakke inn/skjule en dårlig nyhet (denne sistnevnte patentsøknadens sannsynlige endelige avvisning), ved å publisere en "nyhet" om at en annen patentsøknad var godkjent av EPO også for Europa. Det at denne var godkjent også i Europa kan jo ikke fremstå som så uventet, da den allerede var godkjent i en rekke andre land tidligere.

Jeg, i likhet med flere andre, stusset nok også noe over vurderingene som lå bak at NANO overhode valgte å publisere en melding om ytterligere lands godkjennelse av en patent allerede godkjent av andre stater. Det har jo ikke vært flust av meldinger fra NANO tidligere om innvilgelse av patenter i ytterligere stater, etter at den først var godkjent i flere...
Redigert 20.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Forum forum
25.06.2019 kl 08:45 4685

Da må de vel søke beskyttelse for kombinasjonen av den spesifikke medisinen venetoclax og ikke bcl2 som klasse der andre medisiner har vist en effekt på kreftformen. Det er klart man vil at alt skal være stang inn, men at dette er en krise eller sårlig dårlig nytt er jeg ikke enig i. Dette er en helt vanlig dag på jobben.
Trainspotter
25.06.2019 kl 09:51 4545

Siden NANO, slik jeg ser det, ikke har for vane å fortløpende børsmelde patentdetaljer, er jeg enig i at en slik tilsynelatende begravelse av negativ informasjon inni en 'god nyhet' (fordi NANO ikke hadde kontroll over informasjonen og derfor i full fart måtte spinne sin egen versjon) er et besynderlig avvik fra NANO-ledelsens informasjons-policy. Eller er det i det hele tatt noe avvik? Denne policy'en kan jo ha vært der lenge; bare at denne gangen ble de faktisk oppdaget - gjennom Garderobemannens verdifulle arbeid.
Slettet bruker
25.06.2019 kl 10:01 4501

I takt med markedets negative vurdering over flere år synes NANO å ha blitt presset ut i et infoteknisk uføre:
- mens man nekter å informere markedet om helt sentral rekrutteringsframdrift hopper man ut med påfallende tilpasset patentomtale, slik garderobemannen påpeker

Det synes som Bravo er i ferd med å havne i samme selvskadingsspiral som Costa.
Begge skulle heller startet med å lese Abraham Lincolns klassiske utsagn:
You can fool all of the people some of the time, and some of the people all of the time - but you can't fool all of the people all of the time...
Redigert 25.06.2019 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
frontal
25.06.2019 kl 10:07 4473

Tipper at Blackrock har innsett akkurat det GM beskriver. At Blackrock selger seg ut nå er til de grader mistillitserklæring ovenfor ledelsen. Kan Bravo få fyken?
Slettet bruker
25.06.2019 kl 10:12 4446

frontal,
dette er faktisk ikke utenkelig lenger, for internt er det observert stigende frustrasjon over at han bl.a ikke har fått på plass de internasjonale kontraktene som trengs for å få i gang de resterende lokasjoner, mens han samtidig vegrer seg for å opplyse markedet om faktisk framdriftstilstand.
Parallellen til Costa er slående; da han ble avsatt kom Bravo inn og innrømte forrige leders svikt på forsinkelser.
Ikke utenkelig at ny leder erstatter Bravo - og innrømmer nåværende forsinkelser.
Markedet tåler ikke så mye mer av dette skyggespillet
roller81
25.06.2019 kl 10:21 4396

Nei vet du hva Korsar, det får være grenser for hvilke innlegg som skal aksepteres. Hva vet du om internt anliggende i Nano? Økende frustrasjon internt, har du hørt sånt tull.
Innlegget rapporteres!
Kappa3278
25.06.2019 kl 10:23 4392

I dag er det vel et år siden mannen ble ansatt, kursen og tilliten I markedet er på bunn, ja faktisk lavere en da coasta måte forlate det synkende skip.
At manne får spaken er ikke utenkelig.
Slettet bruker
25.06.2019 kl 10:27 4377

roller81,
jeg hører du fornekter både spørsmål og svar på siste Q1? Du vil rapportere det alle kunne høre?
Vi får heller se dette som din frustrasjon over kursutviklingen.
Slettet bruker
25.06.2019 kl 10:33 4323

Midt oppe i denne markedsuroen rundt NANO, kan man foreløpig glede seg over at 30-grensen holder.
Hvis den fortsetter å gjøre det, er det et godt tegn, siden det ikke er noen sterk støtte på dette nivået.
Sagt på en annen måte: Den kortsiktige negative effekten av et større nedsalg kan synes å ha blitt brukbart fendret av i denne runden.
Så får vi se hva den fallende trenden kan medføre på litt lengre sikt.
dr. Stockman
25.06.2019 kl 10:40 4288

Det er jo litt "gammel moro" rundt 30 kr som gjør dette til en litt sterkere støtte enn hva et rundt tall i seg selv representerer. Men viktigst er kanskje at avstanden ned til 28 kr er så liten ved 30 kr at potensielle kjøpere kan oppfatte det som at det ikke er verdt risikoen å vente på 28 før et eventuelt kjøp. Stuper børsene igjen så er vi nok ganske sikkert raskt nede på 28 kr.
Scoopfinder
25.06.2019 kl 10:43 4271

Korsar: "for internt er det observert stigende frustrasjon over at han bl.a ikke har fått på plass de internasjonale kontraktene som trengs for å få i gang de resterende lokasjoner"

Er det du som har observert dette ?
Dette er typisk Korsar. Først dikter han opp ett eller annet vås. Deretter blir dette stadig referert til som en sannhet.
Man må jammen se mye rart før øynene detter ut :-(
Redigert 25.06.2019 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2019 kl 10:47 4257

dr.,
ikke lenger lett å være sikker på noe i NANO. jeg er f.eks. slett ikke sikker på at den skal mye under 30 i det korte bildet. Da må det komme noe mer negativt, tror jeg, som jeg har sagt før. Selv om teknisk trendrom har første solide støtte på 27 trenger vi ikke å deise helt ned dit.
Det ubesvarte spørsmålet er om den store nedsalgsposten vil etterfølges av andre, da rakner selvsagt alle tekniske støtter. Men det forutsetter at disse storaktørene vet noe markedet ikke vet. Og det vil jeg da håpe at ikke er/vil bli tilfelle.
Men foreløpig kan vi like godt få en viss rekyl, jeg vurderte faktisk en trade da vi var nesten nede på 30 blank, men prioriterer annet akkurat nå.
Slettet bruker
25.06.2019 kl 11:00 4209

Scoop,
jeg "observert"? Hvis du ikke stoler på hva jeg så og hørte på Q1 kan du jo bare lese de mange referatene som allerede er vist til her, der Bravo må forklare hva som har gjort at selskapet ikke har klart å få plass lokasjoner/rekruttering iht. plan. Her er ett eksempel på dem som gjengir hans forklaringer, der første halvdel er særlig relevant for dette:

Oslo (TDN Direkt): Nordic Nanovector er ikke i tvil om at de vil klare å åpne 85 sites i den pivotale Paradigme-studien, selv om de nå ligger noe bak sin egen forventning med 74 åpne sites.

Det sier konsernsjef Eduardo Bravo i Nordic Nanovector på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.
Bravo uttalte forrige på kvartalspresentasjon at han ikke ventet å gi dere flere oppdateringer om åpning av sites, ettersom selskapet ventet å være i mål ved utgangen av første kvartal. Han sier det er en rekke faktorer som gjør at selskapet ikke har kommet så langt som de skulle ønske.
- Det er mange grunner, og ikke en stor. For eksempel kontraktsforhandlinger. Det er en utfordring å håndtere så mange sykehus i så mange land når man er en liten organisasjon, sier Bravo.
Han sier selskapet imidlertid kan klare seg med færre sites dersom det skulle bli aktuelt, men Bravo er ikke i tvil om at selskapet vil nå målet om aktivering av alle sites, det er ikke et spørsmål, sier han.
- De siste sitesene er som ventet de tøffeste, ellers ville de jo vært åpnet tidligere, sier Bravo.
Bravo sier selskapet har noen reservesites, men at de ikke har startet noen av dem.
- Vi ser på dette nå. Dersom vi ser at noen sites ikke er tilfredsstillende, vil vi gå vekk fra disse og gå til reservesites isteden, sier han.
Paradigme-studien er studien selskapet vil bruke til å søke markedsgodkjenning hos amerikanske myndigheter med, og selskapet venter en dataavlesning fra studien første halvår 2020. Selskapet vil også gjøre en interimavlesning før dette, men vil ikke fortelle når denne vil gjøres og vil heller ikke publisere den når den foreligger. IR-kontakt Malene Brondberg sier til TDN Direkt at det vil kunne tas beslutninger på bakgrunn av interimavlesningen, men vil ikke kommentere ytterligere.
Videre sier Bravo at det er mange selskaper som viser interesse for Nordic Nanovector, men understreker at selskapet ikke kommenterer eller kommuniserer noe om dette før dette eventuelt er en realitet.
Selskapet vil vurdere om det skal sette opp en ny produksjonsprosess, for eksempel i USA etter en etter den forventede kommersialiseringen av Betalutin. Inntil videre vil de gjøre ytterligere investeringer ved Institutt for energiteknikk på Kjeller.
-------------------------------------------------------

Flere av spørsmålene til Bravo angikk nettopp at man ikke hadde lykkes med å få på plass site-avtaler og tilhørende rekruttering, og Bravo kommenterte altså at dette var både slitsomt og hadde tatt mer tid enn planlagt. Det ble vist til at man på Q4 2018 hadde sagt at man beregnet å være på plass med alle siter og rekutteringer pr. Q1, noe Bravo altså måtte innrømme ikke lenger var tilfelle.
At noen fremdeles prøver å fornekte disse faktaene er uforståelig. De kan ihvertfall ikke ha vært til stede på Q1.
Redigert 25.06.2019 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
roller81
25.06.2019 kl 11:05 4189

Du skriver INTERNT, har ingenting med Q1 presentasjonen å gjøre og Q&A som jeg selvsagt fikk med meg.
Eneste mulighet for å komme med slike uttalelser var om du var ansatt i Nano, og det er du heldigvis ikke! Hadde i tillegg vært innsideinfo btw. Latterlig, og kjenner metningspunktet for direkte usanne innlegg fra deg har gått langt over streken.
TeeJay
25.06.2019 kl 11:12 4165

Igjen:

- Bravo er IKKE I TVIL, om at de vi lykkes med å åpne 85 sites
- Vi KAN KLARE OSS MED FERRE hvis det skulle bli nødvendig.

Slettet bruker
25.06.2019 kl 11:16 4154

roller81,
hvis du også hadde vært på Q1 og hadde hatt kontakt med de tilstedeværende ville du fått god anledning til å sjekke ut det jeg omtaler.
Verden er ikke så stor i norsk farma :-)
Men jeg forstår du mener at Bravos ulike svar i stedet understreket at selskapet ikke hadde noen problemer, ingen utfordringer, ingen forsinkelser osv., altså alt "on track" og at alle var fornøyde med det? Og alle ansatte i organisasjonen sier at her er ingen frustrasjoner?
Ærlig talt: Hvor lenge skal disse fornektelsene kjøres på med?
Hugoil
25.06.2019 kl 12:20 4033

Dette patentet som Garderobemannen nevner som lite trolig blir godkjent er et patent vedrørende DLBCL - og da et tilleggspatent til de øvrige for Bet og Hum som kan brukes innen DLBCL. Dette tilleggspatentet går på at Betalutin også skal kunne kombineres med andre typer medisiner. Så jeg synes beste kommentaren ovenfor blir den fra forum forum.

Når dette er sagt, så er det riktig at NANO har funnet å nå også børsmelde patenter igjen - hvilket de ikke gjorde i en periode rundt januar 2018 - hvor Frontmasta kom opp med et viktigere patent (som var blitt gogkejnt) enn dette tilleggspatentet.

Så vi får gi NANO kred for å ivhertfall tenke IR og også gjøre noe med det denne gangen og i denne tiden. Det øker sjangsen for nye meldinger.
Vi må heller ikke glemme hovedpatentet som ble børsmeldt i denne meldingen - og den nytten det har med 3-4 år ekstra med patentbeskyttelse for Betalutin (eller Humalutin). Jeg omtalte verdien av dette mer utførlig på den tekniske tråden i dagene etter at meldingen kom - og som dermed reduserer ulempen med 1,5års forsinkelsen i 2017-2018, på sikt (jfr. neddiskontering av kontantstrømmer) trolig mer enn oppveier for forsinkelsen gitt uendret konkurransesituasjon (og mtp den er det vel like naturlig for andre med forsinkelser som for NANO).

Folk bør se at det generell børsklimaet for NANO og noen andre aksjer for tiden er litt som med rognebær - høyt henger de og sure er de. Men det er ikke NANO som henger høyt, det er børsene og investorene føler seg usikre på om indeksen kan henge der opp. NANO er den bioteken med mest utenlandkse aksjonærer - og de er først ut, enten det er

selskapsspesifikt,

markedsgenerelt

eller kronekursen.

For dette spørsmålet kan OSEBX+OLJA tråden leses for å få mer bakgrunn. Både på HO og TI setter det en hel del paralyserte sjeler og ikke ser helt klart, og det passer å utnytte dette - på 2 måter.

Ber om kommentar fra Garderobemannen på innlegget.
Redigert 25.06.2019 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Trainspotter
25.06.2019 kl 12:24 4014

" Det er mange grunner [til at selskapet ikke har kommet så langt som de skulle ønske], og ikke én stor. For eksempel kontraktsforhandlinger. Det er en utfordring å håndtere så mange sykehus i så mange land når man er en liten organisasjon, sier Bravo. "

"utfordring med liten organisasjon"... Litt pussig at Bravo da aldri sjekket størrelsen på NANOs organisasjon før han godkjente fremdriftsplanen, synes jeg.
SomSa
25.06.2019 kl 12:38 3973


Som du sier har Nano patent på Betalutin, jeg forstår heller ikke hvorfor det skal bevilges patent på kombinasjon av et ukjent legemiddel med Betalutin? Kanskje er dette legemidlet ennå ikke oppdaget. Det er bare fantastisk at slike patenter ikke bevilges og ikke hindrer forskningen. Så lenge eksisterer patentet på Betalutin må alle få tillatelse fra Nano å bruke den.....
stockwalker
25.06.2019 kl 12:44 3947

Ja, Korsar serverer en uendelig rekke av pussigheter dagen lang på Nano trådene.. tvangsnevrose ?
Slettet bruker
25.06.2019 kl 12:54 3904

Hehe, pussighetene får du og dine stå for, jeg serverer konkrete, dokumenterbare forhold.
Derfor får jeg også mye mer rett enn utpregede fakta- og virkelighetsfornektere (som står for de virkelige tvangstankene her).
Sånn er det bare
Redigert 25.06.2019 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Hugoil
25.06.2019 kl 13:18 3854

SomSa: Jo, jeg kan forstå at de forsøkte seg på dette patentet. De kom opp med et tilleggspatent også for Betalutin i kombinasjon med andre payloads enn lutetium og i ulike doseringsmengder med Rit og fikk tilleggspatentene innvilget. Så denne trådens angjendlende tilleggspatent for DLBCL-satsningen er et tilsvarende forsøk på å "sikre inn" også de ytre deler av markedsmulighetene, men denne gangen var ikke claimsene gode nok ift, kanskje både egne øvrige patenter og andres patenter. En snever sak mao.
Redigert 25.06.2019 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2019 kl 13:32 3822

Korsar: du sitter seriøst på HO døgnet rundt? Er det det du driver med på fulltid? Mange av oss andre har jobb i tillegg til at vi investerer. Får du støtte fra NAV?

Bare lurer altså? Kan ikke være bra for deg å leve på et anonymt forum...
Forum forum
25.06.2019 kl 14:06 3744

Magisk kommentar:

"Hehe, pussighetene får du og dine stå for, jeg serverer konkrete, dokumenterbare forhold"

Basert på inntrykk fra gangen etter kvartalpresentasjon, på vei til vennegjengen som hacker telefonen. Dekker alle krav til etterprøvbar info.

Det sagt. Nano sliter fortsatt med liten interesse fra investorer. De sliter nok litt(vi vet bare ikke hvor mye) med rekrutteringen. Dette er et bransjeproblem med alt for mange medisiner på vei iht bransjen selv, samt at mange logisk at mange selger denne type aksjer i en urolige tider.
Slettet bruker
25.06.2019 kl 16:33 3571

jimmi,
hehe, jeg sitter heltid på aksjer, derivater, fonds, osv. Dermed tar jeg raskt en tur innom HO til avveksling når det passer sånn.
Nå skal jeg imidlertid på en par ukers seiltur i Karibien om et par dager, så da vil dere slippe meg en god stund.
Benytt anledningen til å hausse NANO uten angst for å bli kritisert for våsprat! Skal love å ikke komme tilbake og plukke tøvet i filler i ettertid.
Idioti må tas når det er dagsferskt :-)
Æ'kke det raust av meg da, dere?
TeeJay
25.06.2019 kl 17:30 3505

Karibien ja..

Det var der du var sist det, når Maynard hadde fått i oppdrag å forvalte porteføljen din 😂😂😂
Eller var det omvendt ?

Det er vel best at du lar han gjøre ett comeback da ?
Bare for sommeren kanskje?

Eller frontal kan jo gjøre samme jobben, eller kapp...
Men husk å gjør dem oppmerksom på kamerater som hacker tlf.
Det kan jo koste deg millioner
Frontmasta
25.06.2019 kl 18:53 3418

Ta heller in titt på de 136 sidene, der er innholdet som gjelder..............
Kappa3278
25.06.2019 kl 20:51 3287

Ser at nano menigheten på TI begynner å bli bekymret for utviklingen i selskapet.
Kritikken går blant annet på rote i forbindelse med REK søknaden og nå siste patent søknad.
Samme rote med Bravo som med Coasta ser det ut til.
Kan ikke se at Bravo har tilført selskapet noe som helst.
TeeJay
25.06.2019 kl 21:31 3218

Chrkni