GIG - GIG Core kobler inn "beast mode"
GIG har lagt mye arbeid ned i Q4 presentasjonen. De forklarer nå på en lettfattelig måte hvordan delingsøkonomien i GIG Core gradvis gjør det rimeligere for alle operatører. Til større volumer som går gjennom, til større selskap vil se det som attraktivt å koble seg opp. GIG uttaler at de har den mest populære platformen i markedet, med mest forespørsler av alle om å få koble seg opp, noe også takten på nye operatører på GIG Core viser. Slik var det også før Hard Rock kontrakten ble annonsert. Vi kan derfor bare tenke oss hvordan pågangen er nå, etter at en slik stor aktør verifiserte den som den beste i markedet i konkurranse med alle verden B2B plattformer :
GIG Core går nå inn i fase 2 der den får en selvforsterkende, selvdrivende positiv spiral, som vil trekke til seg flere og større og større kunder gjennom stadig lavere pricepoints og bedre marginaler ved oppkobling. Blikket og prioriteringen rettes nå mot de virklig store kundene.
"By connecting multiple operators to the platform, the cost of development is divided on all and create scalability. The solution produce a network effect where single operators can benefit from a sharing economy. More operators contribute to an increasingly powerful offering. It is the leverage of the platform which provides the operator or the supplier with the edge.
The business model consists of recurring revenue share – contracting and reselling the services of the suppliers. The more revenues brought through the sharing economy model, the better rates are procured. With better rates, better price points can be offered and thus attract increasingly larger clients".
I tillegg har man selvsagt synergiene fra GIG core gjennom nøkkelferdig leverandør løsninger, som sparer operatører for store kostnader på Manpower, integreringsrisk og tidsbruk.
" ...it is integrated with all the major suppliers of games, services, odds and data within the industry, which operators can choose from at their own discretion"
Gig Media er selvsagt også en veldig viktig part i å få opp volumene og styre trafikken:
" By channelling users from the lead generation in GIG Media to the platform clients in GIG Core, GiG captures more of the customers’ wallet, whilst driving distribution and growth for its partners and suppliers. The Company first earns from the market rates being paid for the referred traffic, then from the markup charged when a user is playing with one of the platform clients. Finally, suppliers see increased volumes which helps to procure better rates, and as such cost of sales are decreasing as a proportion of revenues."
Vi får altså en positiv spiral der økende volum gir lavere leverandør rater for alle, som igjen gir større interesse fra enda store aktører til å koble seg opp til GIG Core. Operatørene får dermed råd til mer markedsføring, som igjen driver volumene videre opp. Aktiviteten på datatransaksjoner i GIG Core økte med 27% Q/Q. Selv justert for engangs inntekter, økte revenues med hele 48% Q/Q og EBITDA med hele 126% Q/Q. Dette er vanvittige veksttall som tok analytikerene med buksa nede, og satte deres estimater i skyggen. Uansett hvor mye man snakker og messer om den positive spiral effekten som fins i delingsøkonomien, så er det vansklig for markedet å ta inn over seg at man kan vokse så raskt. Vi snakker om vekst Q/Q, ikke Y/Y. Dette er effekten av den "disruption of the value chain in igaming" som CEO Robin Reed har snakket om i flere år.
Jeg har snakket i flere år om at GIG først og fremst er et B2B teknologiselskap. GIG Core vokser altså Q/Q EBITDA med 126% selv justert for engangsinntekter. GIG har i flere år bygd rammene for dette, nå starter høstingen. Selv nå tar de store kostnader up front for hele GIG Sports og GIG Games. Her har GIG totalt 5 nye revenuestrømmer, som GIG kun betaler up front kostnader for nå, og som starter med inntekter i Q2/Q3. I tillegg meldes det at B2C skal gi positivt bidrag fra Q1, etter å ha brukt store markedsføringskostnader up front i flere år.
Dette er det nå markedet starter å se, både gjennom resultater og gjennom enda bedre presentasjons materialer. De smarte pengene har i lang tid gått inn i selskapet, som vi har sett gjennom aksjonærlistene. Nå begynner resten av investorene å komme etter.
GIG Core går nå inn i fase 2 der den får en selvforsterkende, selvdrivende positiv spiral, som vil trekke til seg flere og større og større kunder gjennom stadig lavere pricepoints og bedre marginaler ved oppkobling. Blikket og prioriteringen rettes nå mot de virklig store kundene.
"By connecting multiple operators to the platform, the cost of development is divided on all and create scalability. The solution produce a network effect where single operators can benefit from a sharing economy. More operators contribute to an increasingly powerful offering. It is the leverage of the platform which provides the operator or the supplier with the edge.
The business model consists of recurring revenue share – contracting and reselling the services of the suppliers. The more revenues brought through the sharing economy model, the better rates are procured. With better rates, better price points can be offered and thus attract increasingly larger clients".
I tillegg har man selvsagt synergiene fra GIG core gjennom nøkkelferdig leverandør løsninger, som sparer operatører for store kostnader på Manpower, integreringsrisk og tidsbruk.
" ...it is integrated with all the major suppliers of games, services, odds and data within the industry, which operators can choose from at their own discretion"
Gig Media er selvsagt også en veldig viktig part i å få opp volumene og styre trafikken:
" By channelling users from the lead generation in GIG Media to the platform clients in GIG Core, GiG captures more of the customers’ wallet, whilst driving distribution and growth for its partners and suppliers. The Company first earns from the market rates being paid for the referred traffic, then from the markup charged when a user is playing with one of the platform clients. Finally, suppliers see increased volumes which helps to procure better rates, and as such cost of sales are decreasing as a proportion of revenues."
Vi får altså en positiv spiral der økende volum gir lavere leverandør rater for alle, som igjen gir større interesse fra enda store aktører til å koble seg opp til GIG Core. Operatørene får dermed råd til mer markedsføring, som igjen driver volumene videre opp. Aktiviteten på datatransaksjoner i GIG Core økte med 27% Q/Q. Selv justert for engangs inntekter, økte revenues med hele 48% Q/Q og EBITDA med hele 126% Q/Q. Dette er vanvittige veksttall som tok analytikerene med buksa nede, og satte deres estimater i skyggen. Uansett hvor mye man snakker og messer om den positive spiral effekten som fins i delingsøkonomien, så er det vansklig for markedet å ta inn over seg at man kan vokse så raskt. Vi snakker om vekst Q/Q, ikke Y/Y. Dette er effekten av den "disruption of the value chain in igaming" som CEO Robin Reed har snakket om i flere år.
Jeg har snakket i flere år om at GIG først og fremst er et B2B teknologiselskap. GIG Core vokser altså Q/Q EBITDA med 126% selv justert for engangsinntekter. GIG har i flere år bygd rammene for dette, nå starter høstingen. Selv nå tar de store kostnader up front for hele GIG Sports og GIG Games. Her har GIG totalt 5 nye revenuestrømmer, som GIG kun betaler up front kostnader for nå, og som starter med inntekter i Q2/Q3. I tillegg meldes det at B2C skal gi positivt bidrag fra Q1, etter å ha brukt store markedsføringskostnader up front i flere år.
Dette er det nå markedet starter å se, både gjennom resultater og gjennom enda bedre presentasjons materialer. De smarte pengene har i lang tid gått inn i selskapet, som vi har sett gjennom aksjonærlistene. Nå begynner resten av investorene å komme etter.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
Orakel O
26.02.2018 kl 12:15
4227
Poster deler av et innlegg fra bruker "essingen" på Avanza forumet. Utrekningene viser hvilken ekspolsiv vekst i inntekter GIG Core har. Neste kvartal har den kanskje passert Betsson i inntekter som går gjennom plattformen.:
"Om vi antar att kundavtalen på Core ser lika ut mellan interna och externa brands vad gäller fasta avgifter och rev.share så är det intressant att dyka ned i datapunkten kring andelen intäkter mellan interna/externa brands på Core.
Andelen externa intäkter på Core har gått från 62% i Q2 > 71% i Q3 > 80% i Q4. Räknar man bort engångsintäkten på 2meur i Core för Q4 så blir en justerad siffra c:a 75% för externa brands.
# Q2: GIG B2C omsatte 20,18meur. > 20,18 / (1-0,62) = 53,1 meur i total B2C-omsättning rullade över Core.
# Q4: GIG B2C omsatte 25,4meur. > 25,4 / (1-0,75) = 101,6 meur i total B2C-omsättning rullade över Core.
Dvs en ökning på hela 91% från Q2 till Q4 – en extremt stark siffra! GIG B2C själva växte med 30% under denna tid. Underliggande extern B2C-omsättningen närmar sig i snabb takt Betssons senaste kvartalsomsättning om 1,25 mdkr. Med det kommer skalfördelar i kostnader, pricing power mot externa leverantörer och ökad datavolym som ger bättre data driven insights kring konvertering osv.
Vad man skall komma ihåg är att GIG Core ännu inte funnits ute på marknaden i 3 år. Hur man än vänder och vrider på det så är det en monsterframgång och skalfördelarna kommer bara öka med tiden. Om Sports, Games och Hard Rock kan generera meningsfulla och stegrade intäkter från Q3 och framåt så kan volymtillväxten och slutet av året bli mkt fin."
"Om vi antar att kundavtalen på Core ser lika ut mellan interna och externa brands vad gäller fasta avgifter och rev.share så är det intressant att dyka ned i datapunkten kring andelen intäkter mellan interna/externa brands på Core.
Andelen externa intäkter på Core har gått från 62% i Q2 > 71% i Q3 > 80% i Q4. Räknar man bort engångsintäkten på 2meur i Core för Q4 så blir en justerad siffra c:a 75% för externa brands.
# Q2: GIG B2C omsatte 20,18meur. > 20,18 / (1-0,62) = 53,1 meur i total B2C-omsättning rullade över Core.
# Q4: GIG B2C omsatte 25,4meur. > 25,4 / (1-0,75) = 101,6 meur i total B2C-omsättning rullade över Core.
Dvs en ökning på hela 91% från Q2 till Q4 – en extremt stark siffra! GIG B2C själva växte med 30% under denna tid. Underliggande extern B2C-omsättningen närmar sig i snabb takt Betssons senaste kvartalsomsättning om 1,25 mdkr. Med det kommer skalfördelar i kostnader, pricing power mot externa leverantörer och ökad datavolym som ger bättre data driven insights kring konvertering osv.
Vad man skall komma ihåg är att GIG Core ännu inte funnits ute på marknaden i 3 år. Hur man än vänder och vrider på det så är det en monsterframgång och skalfördelarna kommer bara öka med tiden. Om Sports, Games och Hard Rock kan generera meningsfulla och stegrade intäkter från Q3 och framåt så kan volymtillväxten och slutet av året bli mkt fin."
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
Orakel O
27.02.2018 kl 08:32
4026
Spennende nok går Hard Rock Hotel og Casino kjeden nå i gang med å bygge et kjempesvært kompleks på Malta. Det vil sysselsette 1500 ansatte når det er ferdig, og vil ha de største konferanse lokalene på øya. De satser også på å arrangere store poker world series events. Ikke nok med det, plasseringen blir i St. George's Bay, St. Julian's. Dette er ved samme "strand" som GIG sitt hovedkontor GIG Beach. Hard Rock blir dermed nesten nabo (ca 200m) med GIG sitt hovedkontor. På Q4 presentasjonen fikk Robin Reed spørsmål rundt levering også av offline tenester og teknologi til ma Hard Rock. Han syntes spørsmålet var meget godt og kunne røpe at de hadde øynene også rettet mot dette segmentet. Personlig får jeg en god magefølelse for den etableringen og mulighetene man kan se for seg i form av GIG som sponsor og leverandør, samt utrulling av Hard rock satsning i Europa online. De har allerede hoteller på Ibiza og Tenerife og dette styrker helt klart satsningen deres i Europa, når de etablerer seg i online gamingens "hovedstad" https://www.prnewswire.com/news-releases/hard-rock-international-to-continue-electrifying-the-mediterranean-with-new-resort-in-malta-300414046.html
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
Orakel O
27.02.2018 kl 10:55
3927
Fra gamle forumet:
Warom,
Jeg tolker det som at de får levert 8 spill som blir GIG sine, som om de skulle vært produsert i eget Marbella studio. Dette i tillegg til 36% stake i spillstudioet ellers. Dette har å mange synergier med seg at man nesten ikke vet hvor man skal begynne, men vi snakker om det asiatiske markedet... GIG skal altså satse her fremover, det kan gi mye morro på M&A fronten. Hard Rock vil selvsagt få bruk for dette ved en ekspansjon av igaming for de i Asia...Tempoet på utgivelser vil dermed bli over 20 i året vil jeg tro totalt her. Jeg la ut dette annet sted tidligere:
GIG partner opp med gamestudio D-Tech og kjøper en 36% stake i selskapet for kun 0,36 EURm. I tillegg vil GIG få levert 8 spill som skal brandes som GIG sine 100%. Her går GIG inn på det asiatiske casino markedet. Fra før har de startet opp eget spillstudio i Marbella der de forventes produsere 6 spill i år og øke takten til neste år. D-Tech teamet har laget over 100 spill tidligere under annet brand, og har en målsetning om å lage 10 spill nå dette første året i drift. Totalt vil dermed GIG ha 100% stake i 6 egne spill + få 8 leverte spill kommende år. I tillegg har de 36% stake i resterende inntekter fra D-tech. Tempoet på spillutgivelser er ventet å øke på antall utgivelser til neste år. Dette segmentet som GIG foreløbig bare har skrevet kostnader på, vil nå virklig ta fart og kunne måle seg med konkurrentene i spill studio bransjen. Dette B2B segmentet er meget lukrativt gjennom royalties, og med GIG sitt økosystem får de helt andre muligheter enn konkurrentene til å få ekstra synergier med alt de putter inn gjennom økte volum og inntekter: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=445276
Warom,
Jeg tolker det som at de får levert 8 spill som blir GIG sine, som om de skulle vært produsert i eget Marbella studio. Dette i tillegg til 36% stake i spillstudioet ellers. Dette har å mange synergier med seg at man nesten ikke vet hvor man skal begynne, men vi snakker om det asiatiske markedet... GIG skal altså satse her fremover, det kan gi mye morro på M&A fronten. Hard Rock vil selvsagt få bruk for dette ved en ekspansjon av igaming for de i Asia...Tempoet på utgivelser vil dermed bli over 20 i året vil jeg tro totalt her. Jeg la ut dette annet sted tidligere:
GIG partner opp med gamestudio D-Tech og kjøper en 36% stake i selskapet for kun 0,36 EURm. I tillegg vil GIG få levert 8 spill som skal brandes som GIG sine 100%. Her går GIG inn på det asiatiske casino markedet. Fra før har de startet opp eget spillstudio i Marbella der de forventes produsere 6 spill i år og øke takten til neste år. D-Tech teamet har laget over 100 spill tidligere under annet brand, og har en målsetning om å lage 10 spill nå dette første året i drift. Totalt vil dermed GIG ha 100% stake i 6 egne spill + få 8 leverte spill kommende år. I tillegg har de 36% stake i resterende inntekter fra D-tech. Tempoet på spillutgivelser er ventet å øke på antall utgivelser til neste år. Dette segmentet som GIG foreløbig bare har skrevet kostnader på, vil nå virklig ta fart og kunne måle seg med konkurrentene i spill studio bransjen. Dette B2B segmentet er meget lukrativt gjennom royalties, og med GIG sitt økosystem får de helt andre muligheter enn konkurrentene til å få ekstra synergier med alt de putter inn gjennom økte volum og inntekter: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=445276
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
Orakel O
28.02.2018 kl 09:00
3692
Etter gårsdagens strategiske partnership og kjøp av andel i D-tech, tegner det seg et klart bilde av at GIG nå ønsker å gå inn i det asiatiske markedet.
Fra før har GIG sikret seg Mathias Larsson som administrerende direktør for GIG Games. Han kom fra rollen som administrerende direktør i XIN Gaming som har laget over 1000 spill til det asiatiske markedet.
http://www.xingaming.com/
Her er et lite intervju fra et par år tilbake der Mathias forteller om utviklingen i det asiatiske markedet som han jobbet med gjennom XIN gaming:
https://www.youtube.com/watch?v=QMUKJ1Hlzl8
GIG har med andre ord en sjef for sitt Games produkt som har spesial kompetanse inn mot det asiatiske markedet.
I går gikk GIG inn i strategisk samarbeid med D-tech (Dynamic Technologies). Det er et selskap founded by Dynamic partners med Harmen Brenninkmeijer i spissen.
https://www.dynamicpartners.co/
Harmen Brenninkmeijer er ingen hvem som helst. Ser vi på hans CV tegner det seg et bilde av en veteran innen både landbaserte casinoes og igaming, regulering og mot Asia spesielt.
https://www.linkedin.com/in/hbmeijer/?trk=public-profile-join-page
Brenninkmeijer har ekspertise innen felt som er nesten mistenkelig påfallende ideelt opp mot fks Hard Rock. Han har det siste halve året vært på de største Asia gaming summits for å snakke om overgangen fra landbaserte casinoer til online gaming for det asiatiske markedet:
https://taiwan.asiagamingsummit.com/speakers/harmen-brenninkmeijer/
Han har også stor ekspertise inn mot leveranse av off line casino produkter, som Robin Reed svarte på QA på Q4, at var noe GIG så på. Her er også en artikkel der Brenninkmeijer vurderer situasjonen i Macau, som kan måle seg med Las Vegas i revenues fra landbaserte casinoer:
http://agbrief.com/news/year-ahead-harmen-brenninkmeijer
Det er helt klart at det strategiske samarbeidet, samt kjøp av eierandel, som GIG gjorde i går, lukter veldig av en Asia satsning. Det lukter også av en meget strategisk viktig knytting mot Harmen Brenninkmeijer, som har verdifull kompetanse inn mot det landbaserte casinosegmentet og deres konvertering til igaming.
Slik jeg ser dette styrker dette GIG enda mer i konkurransen for å vinne flere kontrakter fra landbaserte casinokjeder. Det styrker også GIG inn mot det enorme asiatiske markedet. Til sist styrker det selvsagt stort GIG sitt "Games produkt" med stor økning i volum og kompetanse.
Fra før har GIG sikret seg Mathias Larsson som administrerende direktør for GIG Games. Han kom fra rollen som administrerende direktør i XIN Gaming som har laget over 1000 spill til det asiatiske markedet.
http://www.xingaming.com/
Her er et lite intervju fra et par år tilbake der Mathias forteller om utviklingen i det asiatiske markedet som han jobbet med gjennom XIN gaming:
https://www.youtube.com/watch?v=QMUKJ1Hlzl8
GIG har med andre ord en sjef for sitt Games produkt som har spesial kompetanse inn mot det asiatiske markedet.
I går gikk GIG inn i strategisk samarbeid med D-tech (Dynamic Technologies). Det er et selskap founded by Dynamic partners med Harmen Brenninkmeijer i spissen.
https://www.dynamicpartners.co/
Harmen Brenninkmeijer er ingen hvem som helst. Ser vi på hans CV tegner det seg et bilde av en veteran innen både landbaserte casinoes og igaming, regulering og mot Asia spesielt.
https://www.linkedin.com/in/hbmeijer/?trk=public-profile-join-page
Brenninkmeijer har ekspertise innen felt som er nesten mistenkelig påfallende ideelt opp mot fks Hard Rock. Han har det siste halve året vært på de største Asia gaming summits for å snakke om overgangen fra landbaserte casinoer til online gaming for det asiatiske markedet:
https://taiwan.asiagamingsummit.com/speakers/harmen-brenninkmeijer/
Han har også stor ekspertise inn mot leveranse av off line casino produkter, som Robin Reed svarte på QA på Q4, at var noe GIG så på. Her er også en artikkel der Brenninkmeijer vurderer situasjonen i Macau, som kan måle seg med Las Vegas i revenues fra landbaserte casinoer:
http://agbrief.com/news/year-ahead-harmen-brenninkmeijer
Det er helt klart at det strategiske samarbeidet, samt kjøp av eierandel, som GIG gjorde i går, lukter veldig av en Asia satsning. Det lukter også av en meget strategisk viktig knytting mot Harmen Brenninkmeijer, som har verdifull kompetanse inn mot det landbaserte casinosegmentet og deres konvertering til igaming.
Slik jeg ser dette styrker dette GIG enda mer i konkurransen for å vinne flere kontrakter fra landbaserte casinokjeder. Det styrker også GIG inn mot det enorme asiatiske markedet. Til sist styrker det selvsagt stort GIG sitt "Games produkt" med stor økning i volum og kompetanse.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
anderix
01.03.2018 kl 13:16
3432
Fin kjøpsmulighet i dag? Tok noen flere på 5,65. Mulig den skal lengre ned, men tok ikke sjansen på å vente lenger i denne omgang;-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
anderix
01.03.2018 kl 13:17
3431
Ser man det, litt for hissig på kjøpsknappen som vanlig. ja, ja det betaler seg vel til slutt;-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
Var ikke bare du anderix som tok litt ekstra lodd i dag :-)
Jeg traff heller ikke bunnen hverken i dag eller i går, men flere lodd i flosshatten.
Her har jo røde børsdager og høy rsi sendt oss noe ned, og dette benytter selvsagt de store som vil inn i aksjen til å skape en nedadgående spiral.
Jeg tror dette brått kan snu opp I et voldsomt tempo, siden vi nylig så den intense etterspørselen etter aksjen for noen danger siden.
GIG blir en knapphetsgode etterhvert, som man neppe får for 5,6-5,7 kr om kort tid.
Støtten på 5,63 holdt også i dag, også får vi se hvordan det forløper i morgen.
Jeg traff heller ikke bunnen hverken i dag eller i går, men flere lodd i flosshatten.
Her har jo røde børsdager og høy rsi sendt oss noe ned, og dette benytter selvsagt de store som vil inn i aksjen til å skape en nedadgående spiral.
Jeg tror dette brått kan snu opp I et voldsomt tempo, siden vi nylig så den intense etterspørselen etter aksjen for noen danger siden.
GIG blir en knapphetsgode etterhvert, som man neppe får for 5,6-5,7 kr om kort tid.
Støtten på 5,63 holdt også i dag, også får vi se hvordan det forløper i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare
anderix
01.03.2018 kl 22:24
3221
Verdt å lese for de som ikke kjenner godt nok til hva GIG er. GIG er (blir) større enn de fleste har en anelse om. Tosifret kurs innen et år??
Redigert 21.01.2021 kl 03:32
Du må logge inn for å svare