Diskusjon spotmarkedet Nordsjøen (tråd 2)
Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene
Først-3 nyttige linker:
Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
Først-3 nyttige linker:
Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
mber
16.09.2019 kl 13:53
5801
Altså, SOFF... Har jo ingenting å si hvor stor eller hvor mange kontrakter de har. De er jo pr tid konkurs før de får på plass den mulige refinansieringen. Så, ja. sier som ledelsen: dagens aksjonærer kommer til å bli stort utvannet fra dagens nivåer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.09.2019 kl 11:00
5713
Jeg var visst litt for negative igår mtp AHTS ratene, 3 båter fått jobb idag rater 600-800k/dag
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
danmark1
17.09.2019 kl 11:11
5696
Man skal ikke dømme SOFF ude. Situationen peger på alle måder op. Shorterne har meget travlt i disse dage, så man skal ikke lade sig påvirke til salg, men derimod købe generelt i olie-aktier.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
mber
17.09.2019 kl 13:41
5637
hvordan peker den opp? har du sett regnestykket??
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.09.2019 kl 14:03
5628
Vennligst hold aksjediskusjonene til tråder for selskapene, dette er en tråd om spotmarkedet
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
18.09.2019 kl 21:59
5503
Bra trøkk i spotten om dagen. Knapt en båt ledig før over helga og spesielt for AHTSer er det fine rater og har vært i lengre tid. Også så sent på året også. Skulle tro det kommer noen term-kontrakter snart. Det er vel omtrent bare Normand Ferking som har langtidskontrakt i Nordsjøen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Kontur
18.09.2019 kl 23:20
5456
Bedre og bedre, og vinteren ser svært lovende ut sier mine kilder.
Veldig bra og veldig gledelig for oss som har vært med på nedturen, hele veien.
Veldig bra og veldig gledelig for oss som har vært med på nedturen, hele veien.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
19.09.2019 kl 07:19
5416
GAnske interessant å se på snittratene på Westshore. 2019 er klart det beste året siden 2013/2014 både for PSV og AHTS. Det skulle jo nesten bare mangle både mtp at årene imellom har vært elendige og at antall båter er redusert men uansett....
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
19.09.2019 kl 09:07
5370
Når den siste Maersk-båten forsvinner mot Guyana, blir det knapt med AHTSer på britisk side. Kanskje bare 8-9 stykker, Ikke nok til 3 riggflytt samtidig engang. Er kanskje et par på norsk siden som flytter seg over, men det ser ut til at det kan bli bra kok en stund fremover. Kanskje markedet for AHTSer begynner å komme skikkelig i balanse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Jackpot99
19.09.2019 kl 19:11
5268
Det Trondheim-baserte offshorerederiet Boa Offshore ble i likhet med de andre offshoreaktørene hardt rammet av oljekrisen som traff næringen i 2014.
Sommeren 2017 ble rederiet enige med långiverne om en restruktureringsplan.I henhold til denne ble det bestemt at de to ankerhåndteringsfartøyene (AHTS) «Boa Bison» og «Boa Jarl» skulle selges.
Salgsbestrebelsene førte imidlertid ikke frem, og nå har rederiet sikret alternativt arbeid for de to fartøyene som har ligget i opplag i Gdynia i Polen siden i fjor høst.
Begge AHTS-ene er hyret inn av Kystvakten for en periode på 5 år, ifølge skipsmeglerhuset Clarksons Platou. Ved utøvelse av opsjoner kan arbeidet vare i inntil 10 år, ifølge meglerhuset.
Sommeren 2017 ble rederiet enige med långiverne om en restruktureringsplan.I henhold til denne ble det bestemt at de to ankerhåndteringsfartøyene (AHTS) «Boa Bison» og «Boa Jarl» skulle selges.
Salgsbestrebelsene førte imidlertid ikke frem, og nå har rederiet sikret alternativt arbeid for de to fartøyene som har ligget i opplag i Gdynia i Polen siden i fjor høst.
Begge AHTS-ene er hyret inn av Kystvakten for en periode på 5 år, ifølge skipsmeglerhuset Clarksons Platou. Ved utøvelse av opsjoner kan arbeidet vare i inntil 10 år, ifølge meglerhuset.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
20.09.2019 kl 00:04
5197
Da er de to kraftigste ahtsene som er i opplag borte fra offshore i minst 5 år også. Snart 0 av de i opplag som er store og moderne nok til oppdrag i Nordsjøen. Det ligger Ann til å bli stramt i lang tid nå. Ingen nybygg heller. Snart begynner oljeselskapene å sikre seg ahtser på term for å være sikre for å kunne gjøre riggflytt når det trengs
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
20.09.2019 kl 07:12
5142
Det der er gode nyheter for AHTS både i spot og mtp potensiell term ja. Ryktes også at Viking har en båt eller to på vei ut, til andre jobber enn AHTS
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Jackpot99
20.09.2019 kl 07:47
5119
Hvis vi legger til at både SOFF og DOF m.f kjemper for å overleve så må dette sette et stort press på oljeselskapene.De må snart begynne å sikre seg fartøy på lange bærekraftige kontrakter , ellers kan konsekvensene bli enorme,
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
20.09.2019 kl 09:19
5083
Ja tror de skulle selge Odin til et marked utenfor Offshore. Sikkert is-bryting i Canada
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
10.10.2019 kl 09:30
4730
Ser ut som det er et l og etterlengtet oppsving for AHTS på gang denne uken, flere båter er hyret siste dagene og det ligger bestilling på 5 AHTS for øyeblikket, SOFF er godt posisjonert på norsk side hvor ratene siste dagene har vært ned mot og muligens under driftskostnader. Spår et hopp i ratene til 250-350k/dag på norsk side muligens høyere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
danmark1
10.10.2019 kl 09:47
4736
Der kommer mere gang i dybvandprojekter, end man har set længe, hvis man skal tro Rystad. I det hele taget ser man mere arbejde, efter 4-5 år med nedgang.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
danmark1
10.10.2019 kl 09:49
4734
Mærsk har lige sendt et fartøj mere til Mexico, så der sker noget hele tiden, der går i den rigtige retning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
10.10.2019 kl 10:35
4702
Alby skrevInnlegget er slettet
Dette er ikke en aksjetråd :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
10.10.2019 kl 11:22
4704
Der kom BP med bestilling på 4 AHTS til, nå ser vi garantert et hopp i ratene og de som har hatt is i magen -særlig SOFF ser jeg- og ikke har tatt jobbene til rundt 150k/dag vil nyte godt av det nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
10.10.2019 kl 12:00
4680
ja det blir spennende å se hva ratene kommer opp i nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
10.10.2019 kl 13:46
4625
Der forsvant Skandi Bergen, Siem Ruby og to Viking båter til 20.000GBP, og kun to ledige i Aberdeen. De siste ledige i Norge forsvinner nok også raskt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Straight flush
10.10.2019 kl 13:47
4607
20.000 £ er ingen jubelrate. Bare bytte penger i beste tilfelle. Vinteren ser ut til å ha kommet tidlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
10.10.2019 kl 13:59
4595
Det er fortsatt 4 bestillinger og knapt en ledig båt neste 2-3 dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
danmark1
10.10.2019 kl 15:30
4578
Det bliver interessant at se, hvor mange længere kontrakter, der kommer i hus nu. Der skal ikke mange flere fartøjer til, der forlader Nordsøen, før det bliver stramt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
10.10.2019 kl 15:35
4572
Drott og Prosper forlater vel Nordsjøen rett over nyttår. Så neste år ser slett ikke ille ut. Men det er på tide.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
14.10.2019 kl 11:50
4328
Litt skuffet over at det ikke kom høyere enn 275K/dag nå men kommer det et flytt til blir det stramt-mye båter ute nå men de fleste er inne igjen i løpet av 2-3 dager.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
14.10.2019 kl 11:53
4352
Synes egentlig det er overraskende at det er såpass stramt marked, vi er snart i November, og vinteren er her. Det blir vel lagt en del PSVer i opplag over vinteren men når det gjelder AHTSer tipper jeg de fleste blir liggende i spotten. Kanskje DOF tar ut en
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
14.10.2019 kl 12:01
4351
Har muligens litt med vær å gjøre, var vel litt vind for litt tilbake og da utsettes det lille som er av jobber fort litt slik at det hoper seg bittelitt. Er kun 26 AHTS i spotten nå, var nesten 40 i vår.
Er for mange PSVer ser det ut til ja, men endel av disse, bla 2 fra SOFF på norsk side går straks ut på lengre kontrakter. Er ca 20 flere PSVer nå enn før sommeren så noe må skje.
Er for mange PSVer ser det ut til ja, men endel av disse, bla 2 fra SOFF på norsk side går straks ut på lengre kontrakter. Er ca 20 flere PSVer nå enn før sommeren så noe må skje.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
15.10.2019 kl 09:39
4235
Jeg ser Normand Ferking er på vei tilbake i spotten i November. Ser ikke ut som Equinor da skal ha den lenger. Det er vel den eneste AHTSen i Norge som har gått på full term-kontrakt. De vil kanskje skaffe seg en nyere og sterkere en nå. Vil tippe det blir mye dyrere med term-kontrakt nå enn på mange år. Mange AHTSer forsvinner fra norge og Drott og Prosper er allerede tatt. Mon tro om de sikrer seg Skandi Iceman eller Horizon Arctic.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.10.2019 kl 07:34
4150
Der måtte Taqa betale dyrt for sinn flyttejobb, 4 båter til rundt 500k/dag- fin jobb for Viking/Siem som har to båter der hver.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Hjelpalaus
17.10.2019 kl 09:24
4106
Og der kom det inn bestilling på 2 til med oppstart lørdag. Såvidt jeg ser er det bare 3 båter som kan være aktuell. Her blir det 50-60000£.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
17.10.2019 kl 09:26
4055
Det kan se ut som BOKA-båtene får noen gode penger til helga der.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.10.2019 kl 10:31
4014
Ja dersom Chairn ikke kan vente en dag eller to blir det kanonrater. I norge er det jo stramt en stund uansett men på Uk side løsner det litt over helga.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
Met1976
18.10.2019 kl 12:19
3919
Skandi Vega fortsetter 6mnd til for Equinor og skal da ut av spotlisten igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
18.10.2019 kl 13:20
3903
Den har rammekontrakt og er sikret et visst antall dager i året, men har jo stort sett vært opptatt i hele år med Equinor så den fortsetter nok med det gjennom vinteren. Kan hende den dukker opp noen ganger innimellom i spotten som den har gjort før. Spent på hva som skjer med Ferking, er vel på tide å bytte ut den med en sterkere en.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
Met1976
18.10.2019 kl 13:44
3895
Normand Prosper skal til østersjøen en måned+ dvs at den stort sett e rute av spotten til den skal til Sør Afrika-en av de største og mest populære AHTSene forsvinner(igjen) altså, Drott er snart tilbake riktignok som "erstatning" men den skal også til Sør Afrika i januar.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
hifidude
18.10.2019 kl 13:46
3890
Mener Siem skal legge to AHTS i vinteropplag. Usikker på hvilke, kommer tilbake på det.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
18.10.2019 kl 14:45
3857
De har allerede lagt en i opplag. Pearl krevde klassing, så den ble lagt i opplag. Og hele bunten blir 10 år nå, så det gjelder vel alle. De legger nok en til i opplag ja. Siem driver rimelig fornuftig egentlig, virker til å være flinke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
danmark1
18.10.2019 kl 14:48
3851
Nu begynder det at ligne noget :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare