Diskusjon spotmarkedet Nordsjøen (tråd 2)


Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
Ekstra
03.11.2019 kl 18:41 2440

Jeg synes det er rart at rederiene fordeler PSV'ene slik at det stadig er 10-20 båter inne i UK, som oftest i Aberdeen, og samtidig er det bare 1 og 2 ledige i Norge. Hvorfor flytter ikke noen av rederiene noen båter til Norge? Slik det er nå er helt ødeleggende for å få gode rater i UK.

De fleste av de er ikke godkjent for jobb på norsk side. Men vil tro noen av solstad og havila sine kunne gått over, men de har kanskje britisk mannskap?
Met1976
06.11.2019 kl 13:12 2141

Da er AHTS ratene nede under 200k/dag igjen og med ndel ledige båter fremover det nok slutt på superratene for denne gang. PSV ratene derimot ser ut til å krype over 100k/dagen igjen.

Merkelig at havila og KL godtar sånne rater ei uke frem i tid, når de allerede er opptatt i flere dager fremover. Mens de som har båte til kai (siem, solstad,island) ikke blir med.
Met1976
06.11.2019 kl 14:25 2084

Det er litt gambling der- 175k/dag er tross alt over driftsutgiftene- de andre, spesielt SOFF med sine to store populære båter som er ledige nå gambler nok litt på at finværet som er meldt mtp vind lokker frem flere flytt nå hvor de kan 2-3 doble de ratene.

Allseas inne og hentet 11(!)PSV i en smell.
Blir trangt i døra da om 1-2 uker.
Met1976
08.11.2019 kl 12:06 1873

Ja det der er helt nydelig, kommer til å være prisdrivende i nordsjøen for PSV i 2-6uker ser det ut til, lengden varier fra 7dager firm + mulig forlengelse til 4 uker firm +mulig forlengelse

Uansett en gedigen kontrahering av PSVer samtidig, vi snakker for rater på 150k+/dagen for noen jobber fremover tror jeg! GAdd vite hva ratene til Allseas er på dette her...
kuka
08.11.2019 kl 13:38 1815

Det at selskapet sikrer seg fartøyene over så pass lange perioder, er vel et tydelig tegn på at oljeselskapene ikke lengre er sikre på at tilbudet er der når det er oppdrag som må gjøres. Fester det seg en slik oppfatning kan mye skje. Selv om det ligger mange fartøy i opplag, så er det ikke gjort over nattet å aktivere disse.

Selv om det fortsatt er en del PSV’er i bøyene begynner det å bli veldig tynt med skip som faktisk tilfredsstiller kravene til oljeselskapene. De fleste er ikke bra nok enten det er for lite dekk, alder eller at de ikke har DP 2. Det ble tatt ut en masse skip fra mars til mai i år, men dersom ratene plutselig tar seg opp like tidlig neste år og det blir aktuelt å reaktivere PSV’er er det ikke mange kandidater som gjenstår.
danmark1
08.11.2019 kl 15:27 1720

Her kan man se, hvor mange fartøjer SOFF har fået kontrakter på i løbet af en god uge. De har gjort deres, for at raterne kommer op for andre i Nordsøen. Efter artiklen nævnes de andre.
https://www.offshoreenergytoday.com/solstad-offshore-secures-six-vessel-deal-from-woodside/

Herlig :) mye gode meldinger siste tiden her!
Met1976
11.11.2019 kl 10:18 1496

Noterer meg at Westshore har oppdatert spotlisten- det ble sluttet 17 kontrakter på fredag, de 11 til Allseas og 6 i tillegg deriblant flere AHTS. Det er ikke mye ledig på AHTS på norsk side fremover nå, på britisk side ser det helt annerledes ut...


Og hvorfor har BB tatt en liten AHTS ut av opplag mon tro? Må da være til en lengre kontrakt eller noe?
danmark1
11.11.2019 kl 10:22 1488

Det bliver formodentlig den bedste vinterperiode, der er set i mange år.

Det er jo gamle Olympic octopus som har ligget i opplag en stund og som fortsatt ser ut til å ligge i opplag. Å tro at den er ute igjen allerede om 14 dager er vel ikke realistisk. Merkelig hvis den skal ut nå når vinteren setter inn i såfall. Tror egentligd et er feil. Kan jo hende de skal gjøre den klar til våren når det forsvinner en god del ahtser ut av nordsjøen. Olympic har vel da igjen 3 båter i opplag som ikke er en del av nye olympic subsea.
Met1976
11.11.2019 kl 12:55 1385

Ja kan ikke tro annet enn at den IKKE skal ut i spotten nå ihvertfall. Feil båt, feil plass og feil tid....
Loveshak
11.11.2019 kl 16:21 1291

Det må jo også ses i sammenheng med at BB Troll er tatt ut av spoten, og ligger for øyeblikket på et verft i Spania. En båt ut, en båt inn er jo på lang sikt postivt, da båter i opplag går ned. Så kan man jo diskutere nytten av å ta ut en båt fra opplag rett før de verste månedene.
Redigert 11.11.2019 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
mber
11.11.2019 kl 17:09 1244

Sysla sier 1/3 av båtene til SOFF enda er i opplag. Og at ca 30 kontrakter går ut i høst/innen nyttår.
Skal en nye kontrakter til bare for å beholde samme burnrate som soff taper PR Q. Så ser ikke så lyst ut i denne tiden inn mot restruktureringen selv om mange her ikke er enig i det. Da de vil forvare sine aksjer
danmark1
11.11.2019 kl 17:15 1233

Der kræves noget opdatering her.

1/3 av båtene er ikke i opplag, men det er vel rundt 30 stykk. De fleste blir aldri å se igjen. Men de har jo solgt unna noen.
Met1976
13.11.2019 kl 06:08 924

Island Offshore PSV på jobb for Equinor des-jan med opsjon feb også, begynner se betraktelig bedre ut enn fryktet på PSV siden etterhvert, mye pga jobben til Allseas selvsagt men uansett

Det er godt, at flere skibe kommer på langtidskontrakter. SOFF har været dygtige til at få arbejde på det sidste. Alt i alt godt for hele branchen.
https://www.offshoreenergytoday.com/
JALLA
13.11.2019 kl 17:13 721

Er det noen som har registrert at det er kommet enormt med nye oppdrag i Sør america ihht Westshore? blir veldig spennende fremover.
Kan ikke huske sist at det var 14 Term kontrakter ute her,

Ja, det ramlet inn en haug her for noen dager siden fikk jeg med meg. Ting begynner straks å bedre seg andre steder enn i nordsjøen også. Tar nok tid før afrika og asia kommer tilbake, men merker økt aktivitet i sør-amerika.

Der fulgte Siem Emerald Siem Ruby inn i opplag. Begge krever 10-års klassing for å fortsette å være på sjøen så er nok derfor disse taes ut. Alle ahtsene til siem er nå ca 10 år, og det er ikke sånne dyre klassinger de trenger nå. De blir sikkert liggende til mars-april før de klasses og taes ut til våren igjen. Diamond er vel den eneste som har gått gjennom 10 års-klassing såvidt jeg vet.

Der kom det plutselig AHTS jobber til 8-10 båter for denne uken- det betyr nytt ratehopp-blir spennende å se hvem som posisjonerer seg best, klarer Viking levere like bra denne runden? SOFF har et par båter opptatt en stund ser jeg, DOF ligger bra an...ser ut til at det kan bli endel spredning på rederiene på disse jobbene.