Diskusjon spotmarkedet Nordsjøen (tråd 2)

Met1976
SOFF 25.06.2019 kl 10:47 50169

Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.12.2019 kl 07:26 4151

Veldig trykk på AHTS nå igjen, får nok se bra rater nå til helga :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
ZOOZ
04.12.2019 kl 13:11 4230

Solstad Offshore kaller inn obligasjonseierne
Solstad Offshore har innkalt til møte med obligasjonseierne, opplyses det i en børsmelding.

Bakgrunnen er at selskapet vil be om utsettelse på betaling av avdrag og renter til 31. mars 2020.

Obligasjonslån ISIN NO 0010713548 utløper opprinnelig 20. desember 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.12.2019 kl 10:42 4275

Fortsatt gode rater på både PSV og AHTS- Far Sigma og Sapphire som kommer fra jobb til 475k/dag går rett ut igjen på ny jobb tiul 300k/dag

På SPV er det jevnlig rater godt over 100k7dag med de høeste opp mot 200k/dag, veldig bra.

Antallet PSV i spoten er lavt pga Allseas jobben og flere andre kontrakter som har tatt båter ut av spotten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
29.11.2019 kl 09:23 4541

Equinor har hentet 2 PSVer som skal jobbe fra neste uke og til midten av januar-ut februar. Enda flere PSVer ut av spotten altså, lovende.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
jacob22
29.11.2019 kl 08:23 4591

hei blir emisjon 2 kr.
Med tegningretter .fusjon med dof
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
29.11.2019 kl 07:32 4631

Fine rater nå, SOFF fikk 475k/dag for Sapphire/Sigma og PSv ratene er også steget til rba nivåer med 100-140k/dag

Særlig på norsk side er det stramt men vi ser Allseas-effekten har slått inn på britisk side også med betraktelig færre ledige PSVer selv om det er noen ledige der.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
22.11.2019 kl 09:24 4940

Ser ut til at "Allseas-effekten" har kommet, marjkert oppsving i PSV-ratene :-) For første gang på lenge er det ikke mange ledige båter på UK siden og på norsk side er det også meget stramt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
19.11.2019 kl 11:22 5125

Der kom det plutselig AHTS jobber til 8-10 båter for denne uken- det betyr nytt ratehopp-blir spennende å se hvem som posisjonerer seg best, klarer Viking levere like bra denne runden? SOFF har et par båter opptatt en stund ser jeg, DOF ligger bra an...ser ut til at det kan bli endel spredning på rederiene på disse jobbene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
14.11.2019 kl 10:21 5469

Der fulgte Siem Emerald Siem Ruby inn i opplag. Begge krever 10-års klassing for å fortsette å være på sjøen så er nok derfor disse taes ut. Alle ahtsene til siem er nå ca 10 år, og det er ikke sånne dyre klassinger de trenger nå. De blir sikkert liggende til mars-april før de klasses og taes ut til våren igjen. Diamond er vel den eneste som har gått gjennom 10 års-klassing såvidt jeg vet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.11.2019 kl 18:21 5622

Ja, det ramlet inn en haug her for noen dager siden fikk jeg med meg. Ting begynner straks å bedre seg andre steder enn i nordsjøen også. Tar nok tid før afrika og asia kommer tilbake, men merker økt aktivitet i sør-amerika.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
JALLA
13.11.2019 kl 17:13 5622

Er det noen som har registrert at det er kommet enormt med nye oppdrag i Sør america ihht Westshore? blir veldig spennende fremover.
Kan ikke huske sist at det var 14 Term kontrakter ute her,
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
danmark1
13.11.2019 kl 09:51 5667

Det er godt, at flere skibe kommer på langtidskontrakter. SOFF har været dygtige til at få arbejde på det sidste. Alt i alt godt for hele branchen.
https://www.offshoreenergytoday.com/
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
13.11.2019 kl 06:08 5745

Island Offshore PSV på jobb for Equinor des-jan med opsjon feb også, begynner se betraktelig bedre ut enn fryktet på PSV siden etterhvert, mye pga jobben til Allseas selvsagt men uansett
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
11.11.2019 kl 20:56 5949

1/3 av båtene er ikke i opplag, men det er vel rundt 30 stykk. De fleste blir aldri å se igjen. Men de har jo solgt unna noen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
mber
11.11.2019 kl 17:09 6042

Sysla sier 1/3 av båtene til SOFF enda er i opplag. Og at ca 30 kontrakter går ut i høst/innen nyttår.
Skal en nye kontrakter til bare for å beholde samme burnrate som soff taper PR Q. Så ser ikke så lyst ut i denne tiden inn mot restruktureringen selv om mange her ikke er enig i det. Da de vil forvare sine aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Loveshak
11.11.2019 kl 16:21 6059

Det må jo også ses i sammenheng med at BB Troll er tatt ut av spoten, og ligger for øyeblikket på et verft i Spania. En båt ut, en båt inn er jo på lang sikt postivt, da båter i opplag går ned. Så kan man jo diskutere nytten av å ta ut en båt fra opplag rett før de verste månedene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
11.11.2019 kl 12:55 6143

Ja kan ikke tro annet enn at den IKKE skal ut i spotten nå ihvertfall. Feil båt, feil plass og feil tid....
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
11.11.2019 kl 12:46 6144

Det er jo gamle Olympic octopus som har ligget i opplag en stund og som fortsatt ser ut til å ligge i opplag. Å tro at den er ute igjen allerede om 14 dager er vel ikke realistisk. Merkelig hvis den skal ut nå når vinteren setter inn i såfall. Tror egentligd et er feil. Kan jo hende de skal gjøre den klar til våren når det forsvinner en god del ahtser ut av nordsjøen. Olympic har vel da igjen 3 båter i opplag som ikke er en del av nye olympic subsea.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
danmark1
11.11.2019 kl 10:22 6232

Det bliver formodentlig den bedste vinterperiode, der er set i mange år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
11.11.2019 kl 10:18 6224

Noterer meg at Westshore har oppdatert spotlisten- det ble sluttet 17 kontrakter på fredag, de 11 til Allseas og 6 i tillegg deriblant flere AHTS. Det er ikke mye ledig på AHTS på norsk side fremover nå, på britisk side ser det helt annerledes ut...


Og hvorfor har BB tatt en liten AHTS ut av opplag mon tro? Må da være til en lengre kontrakt eller noe?
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2019 kl 15:29 6412

Herlig :) mye gode meldinger siste tiden her!
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
danmark1
08.11.2019 kl 15:27 6399

Her kan man se, hvor mange fartøjer SOFF har fået kontrakter på i løbet af en god uge. De har gjort deres, for at raterne kommer op for andre i Nordsøen. Efter artiklen nævnes de andre.
https://www.offshoreenergytoday.com/solstad-offshore-secures-six-vessel-deal-from-woodside/
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Nordmøringen
08.11.2019 kl 14:01 6438

Selv om det fortsatt er en del PSV’er i bøyene begynner det å bli veldig tynt med skip som faktisk tilfredsstiller kravene til oljeselskapene. De fleste er ikke bra nok enten det er for lite dekk, alder eller at de ikke har DP 2. Det ble tatt ut en masse skip fra mars til mai i år, men dersom ratene plutselig tar seg opp like tidlig neste år og det blir aktuelt å reaktivere PSV’er er det ikke mange kandidater som gjenstår.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
kuka
08.11.2019 kl 13:38 6450

Det at selskapet sikrer seg fartøyene over så pass lange perioder, er vel et tydelig tegn på at oljeselskapene ikke lengre er sikre på at tilbudet er der når det er oppdrag som må gjøres. Fester det seg en slik oppfatning kan mye skje. Selv om det ligger mange fartøy i opplag, så er det ikke gjort over nattet å aktivere disse.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.11.2019 kl 12:06 6486

Ja det der er helt nydelig, kommer til å være prisdrivende i nordsjøen for PSV i 2-6uker ser det ut til, lengden varier fra 7dager firm + mulig forlengelse til 4 uker firm +mulig forlengelse

Uansett en gedigen kontrahering av PSVer samtidig, vi snakker for rater på 150k+/dagen for noen jobber fremover tror jeg! GAdd vite hva ratene til Allseas er på dette her...
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Hjelpalaus
08.11.2019 kl 11:48 6516

Allseas inne og hentet 11(!)PSV i en smell.
Blir trangt i døra da om 1-2 uker.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
06.11.2019 kl 14:25 6671

Det er litt gambling der- 175k/dag er tross alt over driftsutgiftene- de andre, spesielt SOFF med sine to store populære båter som er ledige nå gambler nok litt på at finværet som er meldt mtp vind lokker frem flere flytt nå hvor de kan 2-3 doble de ratene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
06.11.2019 kl 13:18 6687

Merkelig at havila og KL godtar sånne rater ei uke frem i tid, når de allerede er opptatt i flere dager fremover. Mens de som har båte til kai (siem, solstad,island) ikke blir med.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
06.11.2019 kl 13:12 6666

Da er AHTS ratene nede under 200k/dag igjen og med ndel ledige båter fremover det nok slutt på superratene for denne gang. PSV ratene derimot ser ut til å krype over 100k/dagen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
03.11.2019 kl 21:18 6875

De fleste av de er ikke godkjent for jobb på norsk side. Men vil tro noen av solstad og havila sine kunne gått over, men de har kanskje britisk mannskap?
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2019 kl 18:41 6925

Jeg synes det er rart at rederiene fordeler PSV'ene slik at det stadig er 10-20 båter inne i UK, som oftest i Aberdeen, og samtidig er det bare 1 og 2 ledige i Norge. Hvorfor flytter ikke noen av rederiene noen båter til Norge? Slik det er nå er helt ødeleggende for å få gode rater i UK.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
01.11.2019 kl 09:39 3841

Ut fra listen på Westshore er det begrenset med AHTSer som er aktuelle for nordsjøen-heldigvis. Mange av de er for små/gamle og mange vil også kreve dyre 10-års klassifiseringer til kanskje 10-15millioner (minst) for å kunne tas i bruk igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
kuka
01.11.2019 kl 09:37 3828

Oljeselskapene har de siste årene hatt det privilegium å kunne velge av "øverste hylle" når de ville engasjere AHTS-er på korte oppdrag. Om en rigg skulle flyttes fra A til B og deretter til planlagt C etter noen dager, kunne oppdragsgiverne gjøre separate slutninger for hvert av de separate flytt. Denne muligheten foreligger ikke så klart lenger. Oljeselskapene tvinges til å holde på AHTS-ene i den mellomliggende perioden for å sikre seg at flyttet kan gjennomføres. Det er tross alt billigere å engasjere et AHTS til 500k/døgn enn å forsinkes med flytt av rigg til 5000k/døgn. Dette tyder på at en har oppnådd en viss god "gammeldags" balanse mellom etterspørsel og tilbud. Får håpe på at rederiene ikke går "av hengslene" og tar ut AHTS-er i opplag an mas.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
01.11.2019 kl 09:27 3820

Ja Viking er flinke med de få båtene de har. De er jo ikke så presset økonomisk og trenger ikke å hoppe på det første tilbudet. I tillegg har de de minste båtene som er minst populære og vil taes til slutt. Men det har de lyktes veldig bra med.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Met1976
01.11.2019 kl 09:13 3825

Viking fortsetter å gjøre en god jobb og være heldig med timing- 3 AHTS fikk jobb idag til ca 700k/dag -det monner for et lite rederi, de kommer fra jobber med gode rater også.

DOF ligger vel godt an til å få 1-2 godt betalte AHTS jobber på UK side i helga nå og.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Met1976
31.10.2019 kl 12:34 3957

Fortsatt bra trykk på AHTS, flere jobbe rlagt ut-kommer til å være bra ut uken og tils tarten på neste uke ser det ut til. Litt synd vi ikke får ratene for jobbene igår, spennende å se om de holder seg på det høyeste nivået eller om de har falt litt tilbake.

Normand Skude har fått en 100-200dagers jobb for Winterhsall oppstart 1.12 og forsvinner da ut av spotten for vinteren, da er det 3 SOFF-psver som skal på lengre jobber for Wintershall neste måneden
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Met1976
30.10.2019 kl 16:07 4052

Der rant det inn flere slutninger som ikke lå på required, blir bra trykk på AHTS ut uken garantert, spennende å se om vi får vite hva ratene på jobbene idag ble.

Liten ebdring ventes på PSV også, ble brått 10% høyere utnyttelse der og 2 av SOFF båtene går på jobb for Wintershall ut vinteren over helga.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Met1976
30.10.2019 kl 14:05 4113

Ser lovende ut for AHTS ut uken ja, litt ledig i UK etterhvert men dette er gjerne litt mindre båter som ikke er like populære til alle jobene.

Litt bedring for PSV også- tomt i Norge prdd, men MYE ledig i UK holder prisene 50k/dag under der vi vil ha de.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
30.10.2019 kl 13:54 4122

Snittratene for de store AHTS i q3 ser ut til å ligge 150-200K høyere enn samme periode i fjor. q4 2018 lå på ca 10.000 GBP så det ser ut som vi havner langt over dette også i år. Hjelper lite i kampen mot nedskrivninger , men det må gi et etterlengtet påfyll av cash.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare