Diskusjon spotmarkedet Nordsjøen (tråd 2)

Met1976
SOFF 25.06.2019 kl 10:47 50130

Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
blakken00
31.01.2020 kl 15:00 5449

Ute av spotten ja, men det er vel også Far Sapphire. Den er på vei til Lisboa.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
31.01.2020 kl 15:40 5417

Ja men Sapphire begynte på en 3 ukers jobb for ukjet kunde onsdag så den skulle jo på jobb-finner ingen info om Ranger og hvorfor den flytter seg :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2020 kl 16:17 5386

Vinduet for fornying av klasse sertifikater for Ranger starter 4.februar. Mulig den skal klasses? Ligger i Bøvågen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
31.01.2020 kl 18:52 5352

Bøvågen er opplagsplass, ligger 6 SOFF båter der fra før (var 8 men Normand Seven og Cutter ble tatt ut av opplag nylig)

Det er også en bedrift der som driver med endel utstyr til båter, på kartet ser det ut som den ligger der faktisk-skal sjekke når jeg kjører forbi imorgen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
02.02.2020 kl 14:01 5196

Ranger ligger til kai ikke i bøye, da skal den reparere noe, vedlikeholde noe, klasse noe eller noe sånt. Merksnodig at den er ute av listen, kan den være på vei til en lengre jobb muligens? En 3 mnd jobb hadde passet fint for den nå :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2020 kl 18:05 5123

På Hagland sin liste står det Inhouse 03.02.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.02.2020 kl 07:35 4945

Bra belegg på norsk side nå ihvertfall og vi begynner se rate rsom dekker drift ihvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.02.2020 kl 08:38 4920

Normand Ranger har nå flyttet seg til Westcon på karmøy så det er vel mye som tyder på at det er klassifisering på gang, Ranger er bygget i 2010 og skal d aha 10 års runden i år
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2020 kl 10:04 4767

Maersk Drilling melder i forbindelse med sin Q4-presentasjon at både Jack-up og flyter-markedet strammer seg til i Nordsjøen. Jeg tolker det som at økt aktivitetsnivå og større betalingsvillighet kommer. Bra for OSV-flåten.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.02.2020 kl 10:42 4742

Absolutt-så det også nevnt et sted (husker ikke kilde) at de lengre kontraktene for store PSVer er på meget gode rater.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.02.2020 kl 14:32 4670

Bra trykk på lengre PSV-kontrakter nå ihvertfall, kommer til å forsvinne mye båter på de fremover
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
JALLA
10.02.2020 kl 13:42 4389

Plutselig kom det 9-10 AHTS forespørsler ihht Pareto ship. de nermeste 2-3 dager
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
10.02.2020 kl 14:19 4351

Ja nå kan vi få et kortvarig hopp her, det trengs etter den begredelige januarmåneden som selv til vinter å være var ille...
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
13.02.2020 kl 09:54 4167

Nå drar det på seg både på PSV og AHTS med over 80 og 70% hhv-ligger endel jobbe rogså.

Havila Clipper og Viking Queen som står som på vei inn i spoten har fått forlenget sine kontrakter med Equinor og forsvinner ut av spotlistene igjen for hele året.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
ZOOZ
13.02.2020 kl 10:04 4155

Er det noen bærekraftige kontrakter på gang i Dof? Her kommer de nok til å slite lenge!
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.02.2020 kl 10:51 4120

Supply-flåten er stort sett dekket. Hera og Bergen eies ikke av dof, bare driftes. Så de aller fleste er i jobb nå, og nå ser det ut til at term-kontraktene for sommeren begynner å komme også. Kanskje får man i gang NORTH stream 2 også, så kan det bli fart i psv markedet igjen. Merkelig at så få la båtene til kai i vinter egentlig. Q1 blir nok ikke all verden, men kommer lånebetingelsene gjennom med lave finanskostnader så blir det fort blåe tall på bunnlinja, hvertfall for q2 og q3.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
gbulk
16.02.2020 kl 20:05 3956

Interessant å se at Equinor tok 8 skip for 8 måneder på fredag

Noen som vet rater??

Det betyr vel at de har et heftig program fremover??
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.02.2020 kl 09:00 3864

Veldig interessant dette- rater pleie rikke bli opplyst på sånne kontrakter men det er ingen som leier ut PSVen sin hele sommerhalvåret for rater de ikke tjener på.-

Equinor har vel 2 grunner til dette:
-De har stort behov og vil sikre seg kapasitet
- De tror på høye spotpriser og vil sikre seg en forutsigbar kostnad tidlig før det "tar av"

Interessant at DOF/SOFF ikke har en enetse båt blant de 8, særlig SOFF har jo båter som er aktuelle- jeg tolker det egentlig som at SOFF har såpass tro på sommersesongen at de ikke vil inngå faste avtaler uten en høyere pris enn det de ble tilbudt...
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
17.02.2020 kl 09:08 3849

Ser ut som sommermarkedet på norsk side kan bli veldig stramt, både for PSV og AHTS, og at noen begynner å sikre seg båter allerede tyder på at de er engstelige på å ikke få nok båt. Kan 2020 være året hvor offshore-rederiene igjen kan tjene penger?
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.02.2020 kl 09:52 3805

Ja ser lovende ut allerede- og som artikkelen i SYSLA nå sier-det er ikke mange aktuelle i opplag....

Det morsomme nå hadde vært om ALLSEAS hanka inn 10 PSVer for å ferdigstille NortStream2 eller hva den heter fra mars av også, da skulle vi sett på bonanza tenker jeg :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Nordmøringen
17.02.2020 kl 10:31 3779

https://www.worldoil.com/news/2020/2/14/us-says-sanctions-mean-russia-can-t-finish-nord-stream-2-pipeline

Her er en liten update på hvordan det står til med north stream 2.

På slide 11 i q4 presentasjonen til Standard Drilling er det en gjennomgang av PSV’er i opplag, og man ser at det ikke er mange kandidater igjen å ta ut nå som vi nærmer oss sommersesong. Ser på westshore at det er utlyst mange term kontrakter fremover.

Det hadde vært artig om marco83 kommer på banen igjen og deler sine tanker.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.02.2020 kl 11:04 3751

Ja savner mArco her inne, alltid nyttige saklige innlegg.

Jeg er forundret over at vi fortsatt ser rater på under 5000gbp/dag, men tror det er slutt på det når vi kommer til slutten av månedens og båtene begynner gjøre sge klar for Equinor jobbene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.02.2020 kl 07:05 3621

Andre som legger merke til at Normand Drott/Prosper ikke lenger står med oppdrag Sør-Afrika fra 1.mars?
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
JALLA
18.02.2020 kl 08:23 3570

Står fortsatt oppført på Pareto sine sider. Men de må vel begynne å gå om de skal rekke frem til den 01.03.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 18:07 3435

Deepsea Stavanger som de skal assistere er fortsatt i Norskehavet. Er ikke så mye å rekke frem til før den er på veg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
18.02.2020 kl 18:23 3417

Stavanger er vel forsinket pga alt drittværet i det siste. Planen er fortsatt at de skal nedover
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 20:50 3358

Og før den skal nedover, skal vel Stavanger dokkes på Hanøytangen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
19.02.2020 kl 07:10 3262

Lurer på hva avtalene sier om slikt- utgangspunktet var jo at de skulle starte på jobben i midten av januar, dagratene er vel 40000usd/dag altså ca 600 000nkr/dag for begge. Slik det er nå flyttes avtalen ut slik at den dekker en større del av den mest attraktive perioden i nordsjøen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
19.02.2020 kl 13:11 3116

Veldig rart at ratene fortsatt ligger på 4-5000gbp/dag når utnyttelsen på PSV kryper over 90% her...
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Met1976
20.02.2020 kl 06:59 2956

Står det noe interessant i artikkelen på FA bak betalingsmur?

Ser på Westshore at antall AHTS i nordsjøen er gått ned fra 32 til 27 i løpet av 2020 og 2 av de er på vei vekk på lengre kontrakt- er ikke sikke rpå hvilke bpåter som har forsvunnet men det vil bli hyppigere ratetopper om det tallet holdes omtrent der...
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 08:22 2892

De forventer at det strammer seg skikkelig til. Beste sommer siden 2014. Millionrater til sommeren. Rekordlavt antall båteri spotten, få skip som kan tas ut av opplag. Stramt de neste to tre årene med mye aktivitet. Det dårlige været frem til nå i år har gjort at det er en masse rigger som er forsinket, og gjør at det blir mange jobber som kommer samtidig fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare