-sannheten-
25.06.2019 kl 18:18 3338

Ja da utventet handling skjer nå. Diskret, mulighetsåpnende og riktig.
Tiden har dere dere selv mye å takke for.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 12:10 3285

Pressekonferanse nå, pga nye opplysninger.
Det nye er at hovedhypotesen er svekket, og at man ikke kan utelukke at de andre hypotesene kan, altså KAN kunne komme til å måtte vektes annerledes.
Etterforskningen fortsetter for fullt (haha).

Så det var store nyheter i dag...
Redigert 26.06.2019 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2019 kl 12:17 3273

Hei folkens:))

Og...som tidligere nevnt her på HO begynner tampen å nærme seg - ingen nevnt ingen glemt...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 26.06.2019 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
polemiker
26.06.2019 kl 12:21 3380

Er egentlig ganske oppsiktsvekkende dette. Politiets hovedhypotese er nå at det ikke ligger noen økonomiske motiver bak, men at det er et regelrett drap.

Da blir saken enklere og de kan begynne å se på hvem som faktisk har et motiv for å drepe henne. Dersom kona ville skilles fra mannen og ta med seg en halv milliard er det vel åpenbart at han vil ha et motiv. Hvem andre som skulle ha et motiv til å drepe denne gamle dama og fingere et sofistikert drap er vel ikke så godt å si.

Tipper neste melding fra politiet nå vil være at ektemannen eller en annen nærstående er siktet i saken.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 12:25 3358

Da er det bare å se i fryseboksen som de skulle ha kontrollert først uansett.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 12:26 3354

En eventuell skillsmisse og deling av formue gir jo absolutt et økonomisk motiv.

Forresten. Neste gang jeg hører ordet pressekonferanse eller "forsvinningssaken på Lørenskog", så lukker jeg øyne og ører.
Intet interessant å få med seg.
Redigert 26.06.2019 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
26.06.2019 kl 12:29 3344

Tja, dersom det f.eks er et drap og et annet familiemedlem står bak er muligens økonomi en svært underordnet faktor, og at det er andre motiver som hat, sinne og mellommenneskelige faktorer som står i første rekke.
polemiker
26.06.2019 kl 12:35 3318

Ja, burde kanskje lagt til bortføring av ukjente gjerningsmenn med økonomisk motiv.

Har en liten anelse om at selve papiret som utpressingen ble skrevet på kan være sentralt her. Politiet sier at dette papiret kan være solgt i Norge. Om de finner et bankuttrekk på 29.90 el.l. fra noen nærstående betalt til en lokal bokhandel som selger dette papiret, vil det vel styrke mistanken.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 12:41 3304

Ikke bare nærmer tampen seg - tampen står i brann - og snart knekker drapsmannen og innrømmer.

Hele Norge har forstått det; det er ikke noe poeng å spille skuespill for noen lenger - den håpløst fingerte kidnappingen har ikke lurt verken politi eller folk. Problemet for politiet er at kriminelle med store ressurser (les: de beste forsvarsadvokater og hjelpere) er vanskeligere å føre bevis mot, for en mark uten ryggrad snor seg, især hvis marken også viser utholdende kyniske sider.

He he - "Vi ser ikke bort ifra at papiret er kjøpt i Norge." Jeg gir Brøske A+ for hele denne seansen! Særdeles godt! ;-)))
Redigert 26.06.2019 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
26.06.2019 kl 12:44 3266

Tja, tviler meget sterkt på at papiret vil føre til noen løsning på noe som helst.

Mistanken mot en bestemt person skal som kjent bevises, og det kan bli vanskelig.

Tipper denne saken ikke får noen løsning, men at politiet godt vet hvem som har gjort det.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 12:44 3251

Økonomiske motiv kan ikke avskrives. I enkelte miljøer kan fx en skilsmisse være svært kostbart.
Fjordgubben
26.06.2019 kl 12:56 3228

Sant, men her var det mye å ta av.

Noen kan nok finne på å knerte kona dersom man plutselig opplever å bli blakk etter en skilsmisse, noe som ikke ville vært tilfelle her da det ville vært mer enn nok penger ved en 50/50 fordeling. Dette er uansett folk med en relativt sparsommelig livsstil.

Har muligens vært et moment, men tror mer på «noe annet».
atnorhe
26.06.2019 kl 12:57 3217

Neste gang de kaller inn til pressekonferanse, er det for å opplyse om at ektemannen er "anholdt" misstenkt for falsk forklaring..
Og slik går no dagane
polemiker
26.06.2019 kl 13:10 3202

Vel, det er vel noe som heter indisier også. Man trenger ikke nødvendigvis ha håndfaste bevis men om man har en serie av indisier som medfører at retten "hevet over enhver tvil" blir overbevist om at drapet er utført av en spesifikk person, kan han/hun dømmes for drap eller medvirkning til drap. Noe som vel skjedde i Orderud saken.

Nå har garantert politiet allerede sjekket ut bevegelsesmønsteret til ektemannen i forkant av drapet. Hun er blitt bortført eller avlivet i et svært begrenset tidspunkt; mellom kl. 9:14 og 13:30 onsdag 31. oktober. Har mannen vanntett alibi for dette tidsrommet, må det være andre som har gjort det.

Det kan vel da enten være medsammensvorne som ektemannen har leid inn, andre nærstående med motiv, eller også en ren henrettelse som følge av f.eks. hevnmotiv. Det har vel vært noen avsløringer om at Hagen har vært innvolvert i noen transaksjoner hvor folk fra Russland har vært innvolvert. Motivet for å ha fingert en utpressingssak i tillegg er vel da kanskje bare for å sørge for at de kom seg ut av landet i tide?

Sistnevnte virker litt usannsynlig, da de i første rekke heller ville prøve å kaste søkelyset mot han de ville hevne seg på.
Fjordgubben
26.06.2019 kl 13:14 3189

Selv med indisier så må man kunne bevise noe, dersom personen det her er snakk om har dekket sine spor svært godt med meget god planlegging går man fri.

Finnes mange eksempler på at mordere har gått fri fordi man ikke har bevis. Man må ha «noe».
Slettet bruker
26.06.2019 kl 13:14 3186

"Hun er blitt bortført eller avlivet i et svært begrenset tidspunkt; mellom kl. 9:14 og 13:30 onsdag 31. oktober. Har mannen vanntett alibi for dette tidsrommet, må det være andre som har gjort det."

Logisk brist her, pole! Den som har drept henne behøver ikke være den/de som fjernet henne fra boligen! To separate handlinger!
Slettet bruker
26.06.2019 kl 13:17 3172

Det er ganske utrolig at politiet har brukt 8 mnd. på å komme til denne endrede hovedhypotesen.
Denne muligheten har jo vært der hele tiden. Hvorfor har ingen opplyst om ekteparet hadde felleseie, el. ektepakt ?
Det er mulig jeg har møtt dette paret for mange mange år siden. Hyggelige folk såvidt jeg kan huske. Til og med veldig
trivelige folk såvidt huskes. Tror jeg i såfall snakket mest med henne. Men mye kan jo ha endret seg på så mange år. Og
det var i samband med alpintur. Og passer med Kvitfjell og alpint.
Det må jo raskt gå an å avdekke hva som ville skjedd ved en evt. skillsmisse her.

Hvis han risikerte å miste halvparten, er det ufattelig å la det gå 8 måneder. Kanskje det var felleseie de hadde ?

Om han ville skilles kunne han vel bli enig med henne ? Torstein Hagen ble enig med sin kone.
Redigert 26.06.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
polemiker
26.06.2019 kl 13:38 3142

Skjønner ikke helt hvor logikken brister. Det jeg sier er bare at om ektemannen har et 100% sikkert alibi og beviselig var et helt annet sted enn hjemme i det tidsrommet, betyr det vel at andre må ha bortført/drept kona.

De hadde vært gift i 40 år elns, dvs. lenge før han bygde opp sin formue. Mye taler vel derfor for at de ikke hadde noen ektepakt el.l. og at formuen måtte deles i to dersom de skulle skilles. Etter det media melder og som vitner har forklart var det ingenting som tydet på at det var noe galt i ekteskapet, men at de er fremstilt som vennlige og harmoniske.
atnorhe
26.06.2019 kl 13:44 3135

Den opprinnelige historien var så åpenbar usannsynlig i fra dag en, at "grundigheten" som politiet her viser, virker som "overkill". Histrorien ble kjent i jan/feb? 2019, og hun forsvant i oktober 2018, og de ventet på å få høre i fra kidnapperne?? For et tåpelige skuespill.

Vanlige folk som ringer politiet en gang i livet når de trenger hjelp, blir ofte møtt med avvisning eller nedleggelse av anmeldelse. Da virker resursbruken her litt ute av proporsjoner, selv om dette var alvorlig, og politiet ikke ville gjøre feil som følge av forhastede slutninger.

Kidnapping-sporet burde uansett vært lagt død for måneder siden, da sannsynligheten for at noen ville velge denne vanskelige utradisjonelle måten å få ut penger på var lik null. Ingen lot seg blende av denne "moderne" metoden, da den i dette tilfelle var helt ulogisk.
Fjordgubben
26.06.2019 kl 13:44 3134

At de ble framstilt som vennlige og harmoniske betyr selvsagt ikke at det var tilfelle, men at et eventuelt drap kom som en konsekvens av en eventuell skilsmisse er nok søkt, dersom det var tilfelle var det nok flere sammensatte grunner.
polemiker
26.06.2019 kl 13:48 3124

Søkt? Han hadde vel minst 500 million grunner til å ta livet av henne. En slik oppsplitting kan ha dramatiske konsekvenser for et selskap og han kunne risikert at hele hans livsverk ville falle i grus. Har vel vært folk som har drept for mindre grunn enn dette.
atnorhe
26.06.2019 kl 14:06 3106

Om noen i kretsen rundt dem hadde hørt noen av dem snakke om skilsmisse, vet politiet dette. Om ingen av de nærmeste, eller andre har hørt noen om dette, blir det vanskelig for politiet å gå direkte etter dette som "motivet".

Uten å anklage noen i denne saken, men rent generelt ville det altså være en kone som ville ha skilsmisse i fra sin rike mann, og mannen ville ikke betale henne det hun forlanger. Dette er altså standard motiv i krim-fortellinger av den enkle sorten.

Dette virker veldig overforenklet , men historien slik den er blitt presentert for offentligheten, og det er den jeg kommenterer her, virker alt for komplisert til at den er sannsynlig, og det må være tillat å bemerke.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 14:23 3084

https://www.youtube.com/watch?v=Oe9xAuzTpgM
If Not A Heart Attack, Then What? | Columbo
Slettet bruker
26.06.2019 kl 14:56 3056

atnorhe,
Her er det mer sannsynlig motsatt vei. At mannen ville ut av forholdet. Men han risikerte at det ville koste ham
veldig mye. Kanskje han ikke hadde tatt opp tankene om å tre ut av forholdet en gang.
Torstein Hagen forhandlet med kona si, og ble enig med henne. Der var det visst noen barn som bidro til at
det løste seg.
Trist om dette er sånn.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 15:26 3040

Holden gjør ingen god figur under presseintervjuet nå.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 15:37 3025

Du må se etter helt små detaljer som aldri kan stemme HV. Så må du nøste opp trådene og uansett hvor rare de nøstene blir så er de det du trenger for din konklusjon. Dette gjelder om du har medlemskap i mensa som Colombo nesten fikk da han en gang oppklarte et mord i en mensaklubb i USA. Der kan selvsagt ikke du HV noen gang bli opptatt, men du skjønner metodikken og arbeidsmetodene. Kidnappingene i Colombo var alltid utført av helt nære slektninger og det var alltid noen verdier involvert. Ja det ble jo mord av dem siden Colombo ble satt på sakene.

Gjerningspersonene er derfor nær til den eldre damen som er drept og liksom bortført og motivet er penger. Så må vi finne den lille detaljen som avslører det som ikke kan stemme uansett. Det mongoloide politiet har selvsagt oversett det helt opplagte. I den etaten handler det ikke om å oppklare, men å avansere og tjene opp pensjonspoeng. De typene er derfor helt ubrukelige til alt utover å skrive overtidstimer.

Slettet bruker
26.06.2019 kl 15:45 3017

Hvor vanlig er det å ringe hjem til kona og så ikke få svar, for dermed sporenstreks å reise hjem for å sjekke? Tyder på en stk. syklig sjalu og en stk. underkuet synes jeg. Men så har jeg opplevd andre tider da slikt var mer vanlig, så kanskje derfor jeg tenker i slike baner? Tatt opp kontakt med gamle venner, skaffet hundevalp og omsider fått minstepensjon og dermed blitt litt økonomisk uavhengig...
Slettet bruker
26.06.2019 kl 16:22 2984

Det er utrolig toskete av en advokat å være uenig i den nye hovedhypotesen.
Fjordgubben
26.06.2019 kl 16:59 2955

Godt poeng, hadde selv aldri dratt hjem dersom kona ikke svarte, mange grunner til at man ikke svarer telefonen.

Dette tyder på at noe er galt i oppførsel til denne personen.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 20:25 2900

Svenske F-back har en 340-siders diskusjonstråd om Lørenskog-saken...
https://www.flashback.org/t3009055p340
Slettet bruker
26.06.2019 kl 20:41 2890

Jeg kommer ikke til å lese 340 sider og venter på Colombo.
Jeg håper politiet har tatt fingeravtrykk i tide.
Redigert 26.06.2019 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2019 kl 20:44 2887

Det skal du få slippe.
Man kanskje noen finner det interessant at et svensk forum har brukere som viser såpass interesse for saken.
Det er helt klart mange norske med i diskusjonen.
Åpnet bare et par sider og kom fort over folk som beskrev familien, barna osv. Noe jeg ikke har hørt et pip om her hjemme.
Kikka bare på de siste 2 sidene.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 21:03 2880

Dagsrevyens innslag om dette i kveld kl 19. Dagsrevyen sier at familien har det vanskelig.
Det er ingenting nytt ellers i innslaget. Så dette med "har det vanskelig" er noe Dagsrevyen
selv tilfører her nå.
Denne nye situasjon får meg til å feste interesse for såkalt subbende spor inne i huset.
Hvis politiet virkelig har funnet subbende spor, så er dette merkelig. Det er tre forhold rundt
dette :
1. Har hun blitt bedøvet og så slept med subbende ben til en bil og fraktet vekk ?
2. I såfall uprofft å ikke fjerne subbende spor.
3. Kan ha blitt drept i huset, men mulig sannsynlig/e bakperson/er vil da neppe gjøre
et mord der.
Da heller jeg mer til bedøvet, og fraktet vekk. Eller gitt gift og fraktet vekk. Da kan den bilen
med rar kjøring over plener være interessant.
Eller har gjerningsperson/er bevisst latt det befinne seg subbende spor der ?
Kan være drept med gift. Kan være produsert bevisst subbende spor for å gi inntrykk
av bortføring.
Det er vel nesten mer sannsynlig at subbende spor er bevisst produsert, enn at det
er konsekvens av subbing som skjedde ved en uomtenksom operasjon. Dvs. slumse-
hendelse. Er man debuterende som drapsperson eller drapsbakperson, er det lett for at feil oppstår.

Mediene har vært dårlige til å opplyse om ektemannen for tiden bor i huset. Og hvordan han ser ut
pr. dags dato. Ei heller har de opplyst om utgangspunkt utfallet for en evt. skilsmisse. Det er jo en viktig
opplysning her. Og kanskje hun var moralsk berettiget til en ganske høy andel av en evt. fellesformue ?
Om den personen flere her tenker seg, står bak, så lar vel neppe denne noe av ubehagelig karakter skje
i huset eller nær huset. Og er telefonsamtalen kl 9.15 reell ? Hele operasjonen kan jo teoretisk ha skjedd
tidligere enn 31 okt. Teoretisk kan bil over plen også muligvis være en arrangert handling.

Veldig trist, fordi jeg har følelsen av at denne damen jeg nok møtte i sin tid, fortsatt var en veldig trivelig
dame. Rett og slett en godhjertet dame. Og sikkert vært ikke uviktig for hans formuesoppbygging opp
igjennom mange år.
Redigert 26.06.2019 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2019 kl 21:16 2867

x96 juxenikk _sannheten_ svfjew
kjente du henne?

-Herregud
I dag kl 21:03 6 denne damen jeg nok møtte i sin tid, fortsatt var en veldig trivelig
Slettet bruker
26.06.2019 kl 22:28 2838

Gubben har hittat en ung puma och tanten är i vägen för den romansen..

Fant dette et sted. Det mumles om en ung russisk dame. Sekretær ? Artikkel 27 juli. Monero kto reg. ultimo juli.
AEH trer ut av styret i høst.
Det virker underlig at en 68 - 69 år gml mann skal drive med Monero. Det kan lukte som flere ha vært
innvolvert her. Når ble AEH helt sikkert sett siste gang ? Operasjonen kan ha skjedd før 31 okt.

Er noen leid til å fikse hele greia ?
Slettet bruker
26.06.2019 kl 22:44 2831

Jeg mener å ha lest at huset har vært avstengt. Det er jo funnet spor i huset så det er rimelig.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 23:10 2816

Hvor bor han imens ?
Media har kjørt saken langt ned på sine nettsider nå.
Dette fins langt ned nå :
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GG5OX9/politiet-vi-kan-allerede-ha-gjerningspersonene-i-materialet?utm_source=vgfront&utm_content=row-15

Jeg synes media har gjort en dårlig jobb. De vil bare ha en varm potet å skrive om. Er null
interessert i oppklaring. Og media og sikkerhetstjeneste skrur ting rundt i dette her.

Maybe some russian collusion ?
kokkohill
27.06.2019 kl 08:31 2751

Jeg ville kjørt knallhardt på å knekke denne serveren som denne krypto plattformen ligger på . Om det var mulig å finne hvem som står bak meldingene der.

Men noe slikt er gjerne ikke lovlig å bruke som noe bevis i en rettsak . Men jeg tror noen har ,eller vil tråkke feil og Politiet vil klare å løse saken
Slettet bruker
27.06.2019 kl 11:04 2720

Den ikke særlig smarte bistandsadvokat Holden forteller kanskje mer enn han selv er klar over:

Holden uenig: - Jeg får ta en prat med politiet. Politiet mener bortføringen av Hagen kan ha vært «fingert» for å skjule et drap. Det er ikke samme oppfatning familiens bistandsadvokat har. https://www.dagbladet.no/nyheter/holden-uenig---jeg-far-ta-en-prat-med-politiet/71277843

Hør her Holden - ingen, INGEN, ingen - har anledning til å være "uenig" med politiet i en rettsstat, og ta politiet i lekse - slikt kalles korrupsjon! Politiets uhildete konklusjoner skal prøves for retten - ikke på bakrommet!

Holden utgjorde som kjent det elendige aktoratet som førte ABB saken for retten, og har visst fått et oppblåst selvbilde.
Lykke til - noen ganger er geskjeftige advokaters "hjelp" den verste fella for en forbryter!
Redigert 27.06.2019 kl 11:07 Du må logge inn for å svare