Skipsfarten får hydrogen evangeliet



Do you read me, Joffe?

Hydrogen på alle hav:

https://www.hellenicshippingnews.com/building-a-marine-supply-infrastructure-as-part-of-a-future-hydrogen-society/

Bunkre opp med element nummer 1 som du har gjort det i scatec.

Fly me to the moon, H2!
Ole86
26.06.2019 kl 18:53 942

Dette kan kanskje være en løsning for mindre skip. Veldig lite sannsynlig at dette vil være løsningen for større skip.
Er nok mange NEL og Hydrogen-frelste som vil være skuffet om noen år.
Redigert 26.06.2019 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Gork
26.06.2019 kl 19:52 778

Alle tekniske universiteter og forskning steder har idag et eller flere prosjekter innen hydrogen området. Resultatene kommer f.eks

https://www.theengineer.co.uk/hydrogen-kubas-binding/ lagrings effektivitet er 1,2 ganger flytende H2 i romtemperatur!! Kanskje noe for Stavanger båten.....

Her kommer det masse ny utvikling, potensialet for kommersialisering av gode forskningsresultater er enormt.

Toyota i samarbeide med Panasonic vil komme med Solid State batterier i serieproduksjon innen 2 år. Planer for Bev produksjon av biler er fremskyndet med 5 år.
Bedre batterier, billigere lagring av H2, billigere strøm, 40% prisreduksjon på elektrolyse utstyr.......veien er klar. Hvor skillelinjene vil oppstå mellom BEV og FCEV biler, bestemmes av bruksområdet og brukerne.

Innen 5-10 år vil også store båter benytte H2.
JosefK
26.06.2019 kl 19:57 754


Det er helt riktig. Etanol, ammoniakk er gode alternativer. Og hva må til for å lage det etter null-utslipps prisippet? Jo, med karbonfangst og syntetisk framstilling der det blir kombinert med grønt hydrogen.

Bruk google og søk på green ammonia og ethanol. Ja grønn diesel for den sakens skyld. Alt må ha hydrogen. Det kalles Power to X.
Ole86
26.06.2019 kl 20:21 683

Med et godt nok lagringsmedium eller god nok teknologi for lagring så er det utvilsomt praktisk gjennomførbart å bruke hydrogen på større skip.
Utfordringene jeg ser er:
- Økonomisk insentiv på slå HFO med god margin. Dette gjelder både på relativt kort sikt om man tenker på utstyrskostnad på skipet og på lang sikt der operasjonskostnad må være betydelig lavere.
- Infrastruktur. Det må være et stort nok økonomisk insentiv for å bygge ut dette.
- Skipsbygging. Dette er en bransje som utvikler seg meget sakte. Både når det kommer til utvikling på verftene og hos utstyrsleverandørene.
- Rederene. Redere er konservative og ønsker i utgangspunktet ikke ny teknologi, ved mindre det er ekstremt lønnsomt.

Ikke en gang LNG er modent når det kommer til infrastruktur og til dels skipsutstyr, så jeg tror hydrogen har en lang vei å gå.
-
JosefK
26.06.2019 kl 20:29 670


Amoniakk er et sånt medium. Likeså Etanol. Syntetisk diesel jobbes det med også. Det blir mye hydrogen som skal finne veien til de syv hav.

tooot-toot!
Ole86
26.06.2019 kl 20:32 658

Som jeg skrev over. Jeg tror absolutt det er praktisk gjennomførbart, men finnes det gode svar på det jeg ser på som utfordrende?