UVÆR i Oslo. Hvorfor filmer folk med mobilen på høykant?

Slettet bruker
26.06.2019 kl 22:14 494

Det er usedvanlig mange som velger å filme ulike hendelser med mobilen på høykant.

Hvorfor kjøper de TVer i bredskjerm når de foretrekker å se ting på høykant...?

Eller er det rett og slett slik at det er svært mange som ikke greier å forstå at videoene man tar med mobilen blir mye bedre i landscape og liggende format?

Dette burde jo være svært, svært enkelt å forstå.
Slettet bruker
27.06.2019 kl 09:39 456

Det kreves lite fornuft i dagens samfunn.
Selv den dummeste fjott kan skaffe seg en mobil så man har noe å feste blikket på.
Mange tror vel (ubetenksomt) at alle skal se bildene de lager på samme måte som de tok dem.
Selv har jeg mobilen mer liggende enn på høykant.
Bilder tar jeg nesten konsekvent liggende. Det er mest naturlig for hvordan synet vårt er - med to øyne ved siden av hverandre, så er synsfeltet bredere enn høyden, og veldig mye skjer "i bredden". Man vrir oftere på hodet enn å tilte det opp og ned - med unntak av når vi ser på mobilen da.

Spørsmålet ditt om TV med "bredskjerm" gjelder nok de færreste.
Hvor mange ser mobilbildene på en annen skjerm enn mobilen? Jeg ser de av og til på pcen, men ikke alle, bare de jeg overfører.
For jeg har ingen auto-upload av alle bilder. Det får være grenser...
Redigert 27.06.2019 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2019 kl 20:44 421

Og selv om man påpeker dette vil mange fortsette å filme på høykant.
For mange går sånne ting ikke helt inn ;)
Slettet bruker
27.06.2019 kl 20:55 418

Ikke for å være klassisk irriterende kverulant, men i uvær pleier jeg konsekvent å
filme med mobilen på høykant jeg.
Da slipper jeg å hefte med å snu på mobilen hvis et høyt tre plutselig faller over ende.
Fluefiskeren
27.06.2019 kl 21:00 416

Utrolig hva man kan irritere seg over.
Slettet bruker
28.06.2019 kl 01:18 385

Nå krever du mye av folk, husk mange under 40-50 års alder (som ikke ble velsignet med oppegående og selvstendig tenkende foreldre), har aldri lært å tenke selv og om ikke overskriftene i MSM har opplyst dem om hva de bør gjøre i forskjellige situasjoner, så har de rett og slett ikke utviklet tenkeevnen nok til å kunne fatte slikt på egen hånd. Dagens såkalte utdanningssystem (eller hjernevasksystem som jeg kaller det), ønsker ikke at folk skal utvikle egen tenkeevne, slik skolene gjorde tidligere. For det er mye lettere å styre flokken inn i globalismen og avvikle nasjonalstatene om folk ikke kan tenke selv lenger. Gi folket brød og sirkus og la dem for all del ikke begynne å tenke selv, hold dem okkupert med fjas (kjendiser etc.) og det ser desverre ut til at den strategien lykkes.
Slettet bruker
28.06.2019 kl 08:18 370

Så omfattende som mobilbruken er i dag er det mer utrolig at ikke staten har regulert mobilbruken med en egen forskrift og tilsyn ennå, de pleier da ellers å være veldig flinke til å detaljregulere og skattlegge alle menneskelige aktiviteter. Har EU byråkratene sovna der nede?
Slettet bruker
28.06.2019 kl 10:46 359

Mobiltelefoner er først og fremst et høydeformat. Høydeformat fordi måten man naturlig holder mobilen i hånden på. Det er enklest for mobilbrukere å filme slik, og folk flest synes det er bra nok. Det er også typisk at sosiale media er tilpasset mobilformatet (selv om mobilen også kan filme/foto i breddeformatet). Instagram benytter i all hovedsak kvadratiske bilder, som lages enklest med fra et stående bildeformat. Da beskjærer brukerne bare topp og bunn så har man et kvadratisk format. Folk som tradisjonelt er interessert i foto liker egentlig ikke høydeformatet. Man får mindre inn på bildet, samtidig som breddeformatet gir et «roligere» og større bilde med mer informasjon. Et format tilpasset dagens Tver og dataskjermer.
Redigert 28.06.2019 kl 11:14 Du må logge inn for å svare