Dagens kommentar 27.02.18

AntonBerg
REC 27.02.2018 kl 09:25 12571

Og da var vi tilbake ved 1,42 og fortsetter oppover der man slapp i går. I går stupte det de siste 30 minuttene ettersom traderne utøvde det vi kaller flokkmentalitet.


Flokkmentalitet og begrepet saueflokk er ikke bare tullebegreper. Det er forskning bak som viser hvordan vi mennesker er flokkdyr. De fleste flokkdyr er tradere, de fleste alfahanner er fundamentale investorer.


"Vi er ikke bedre enn sauer, viser forskning. Det har forskere ved University of Leeds funnet ut.

Resultatene viser at dersom fem prosent i en menneskeflokk vet hvor de skal, vil de resterende 95 prosentene følge etter – uten at de er klar over det selv."

https://www.helsenett.no/211-sykdommer/psykiatri/psykiatri/6445-menneskelig-flokkmentalitet.html


Flokkmentalitet kan overføres til popularitet. En aksje kan være populær eller upopulær avhengig av om noen ledere velger aksjen og saueflokken følger etter. REC har definitivt vært upopulær, men nå endres det tekniske bildet slik at tekniske ledere igjen finner grunn til å tjene penger på oppgang, og dermed kommer deler av saueflokken etter. REC-aksjen blir stadig mer populær igjen. At mange stritter i mot og motvillig følger etter eller tidvis følger gammel vane med å ta svalestup når de får høydeskrekk, vel det er ikke så rart når man er vanedyr. Spørsmålet er hva som er rasjonelt. Er tradere rasjonelle når de handler i flokk og på vane? Er det rasjonelt å følge mønstre?

Fundamentalt sett har flokken fulgt de som har argumentert for "konkursprising" av selskapet. Det er en verdi som er betydelig lavere enn "regnskapsteknisk verdi" av selskapet som igjen er en betydelig lavere enn "salgsverdi". Normalt skal markedet prise en aksje et sted mellom regnskapsteknisk og salgsverdi, kun unntaktsvis til konkursprising når alt går til helvete. Åpenbart går det ikke til helvete i REC. Det er til og med signaler om at noen av de regnskapstekniske verdiene av assets kan ha en høyere salgsverdi enn noen analytikere har gjettet. Da kan man verken konkursprise eller bruke regnskapsteknisk verdi på denne eiendelen. Da må markedet søke mot hva det mener kan være en salgsverdi for å finne rett pris. Så lenge markedet ikke har gjort det ennå er det penger å tjene for de som legger større vekt på salgspris enn konkurspris. Og de som vektlegger konkurspris vil mest sannsynlig oppleve at de ikke får rett utover året. Når majoriteten, flokken, endrer fra konkursprising i retning av salgspris vil aksjen få en reprising eller korreksjon oppover fra tidligere bunnivåer.

En annen side med teknikere og flokkdyr er at alle sammen kjøper de samme aksjene som da blir overpriset og unnlater å kjøpe andre aksjer som da blir underpriset. Når avviket blir for stort vil alfahannene gevinstsikre overprisede aksjer og gå inn i underprisede aksjer for å få med seg maksimal opptur. Og så kommer saueflokken etter. REC-aksjen har vært på bunn når resten av markedet har vært på topp. Den har vært upopulær og folk har unnlatt å handle i aksjen, følgelig ble den underpriset og regnet som en av børsens billigste aksjer. Ordet billig er et positivt ladet ord i motsetning til dyr som vil være tilfelle for mange børsvinnere som i dag har veldig høy kurs. Tjener en trader da mest penger på å kjøpe mer av dyre aksjer eller på å kjøpe billige aksjer? Jeg har tidligere eksemplifisert med å sammenligne SSO med REC, begge i samme industri, den ene overpriset den andre underpriset. Den siste tiden har REC-aksjen fra bunn prestert bedre enn SSO som var ved ATH. Her bad jeg folk i SSO være varsomme når kursen hadde passert 50 NOK og de ropte 75 NOK - i dag er den på 43 NOK. Og hvilken av de to aksjene har størst oppside? Hvor er det lettest å tjene 20 % eller 50 %? Hvilke av dem har mest/minst risiko hva gjelder kursen? Kurs og risiko henger sammen. En billig aksje som er underpriset har lav risiko. En dyr aksje som er overpriset har høy risiko. Lettest er det å kjøpe billige REC-aksjer som er i "shorter-land" fremfor dyre SSO-aksjer som må bryte ATH for å komme videre. Når en aksje er på bunn så er fallhøyde ikke lenger så stor og da er opptur nesten uunngåelig. I REC har det tekniske flatet ut og begynner å peke oppover. Gårsdagens børstaper kan bli morgendagens børsvinner. Kapital søker dit oppsiden er størst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Record
27.02.2018 kl 09:33 9666

Ja neste utrolig å få mange aksjer til under 1.4 i går , men slik er det nå en gang i REC :-)
Det har jo altid hvert slik , så får vi se om det avtar etterhvert , for stopper gjør det aldri :-)
If you cannot beat them, then join them :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
kongkveite
27.02.2018 kl 09:41 9601

Fra den slappe mandagen til God stemning - reseRECtion er i emning :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 10:03 9481

Den eneste jeg forbinder med 1,40-tallet for REC-aksjen er Preben Rasch-Olsens rop om 1,40.

Den gang var kursen nærmere 1,80 og 1,40 fremstod for mange som totalt latterlig. Fordi det var oportunistisk reagerte markedet nesten momentant med å falle rett ned på 1,40, så utnyttet man dette videre og bygget videre på momentumet til å falle under 1,20 og så ned mot 0,80. Alfahannene og gudene i REC-aksjen ble shorterne.

I dag trader vi igjen aksjen på 1,40-tallet etter å ha karret oss opp fra 0,80-tallet. Folk flest har glemt tiden før da kursen var høyere, men minnes friskt tiden da vi var under krona. De fleste tar derfor heller utgangspunkt i 0,80 enn 1,80 om de skal være selektive. Men i prinsippet er det ingenting i veien for at REC-aksjen kunne vært tradet på 2-tallet i dag. En rekke tilfeldigheter og veivalg avgjør stadig vekk hvor nivået ligger. I går valgte man f.eks. å falle 3 % siste 30 minutter for å unngå brudd på 1,45. Hadde markedet valgt motsatt hadde vi i dag vært ved 1,50 i dette øyeblikk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 10:03 9965

Folks, you can only wipe off your arse with this guy's advice. When he tells you to buy more REC, you better start selling what you already have.

Be very careful with REC, at the end of the day, they produce only silicon, not gold. For the time being, they are doing ok but anytime it can be replaced with another disruptive technology. The idea here is to play the shorters and not REC :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 10:07 9941

At tradere er flokkdyr bør ikke overraske noen, men at flokkdyr også kan være det av egoistiske grunner går vel rett hjem hos de fleste traderes syn på seg selv. De fleste tradere bruker denne strategien for å utnytte flokken til å berike seg selv.


"Mennesker gjør det, fisk gjør det, fugler gjør det: Et utall dyrearter her i verden lever i faste flokkfellesskap med sine artsfrender.

En uselvisk ordning for å hjelpe hverandre ad i vanskelige situasjoner, eller personlig nyttemaksimering?

Forskerne har lenge mistenkt sistnevnte som den mest sannsynlige forklaringen, men bevis for teorien har vært vanskelig å finne. Britiske forskere har nå brukt verdens kanskje mest berømte flokkdyr – sauen – til å teste hypotesen vitenskapelig.


Ved å feste GPS-sendere på ryggen til sauer, har forskerne fått hint om hva som driver flokkmentalitet. (Foto: King et al., Current Biology)
Resultatet er nedslående om du leter etter vitenskapelig bevis for at verden er et grunnleggende godt sted.

Den individuelle sauen ser ikke ut til å bry seg om hvordan det går med andre kompisene i flokken. Det er om å gjøre å komme så langt inn mot sentrum som mulig, og så får det heller gå som det går med de som ikke rekker dit."

https://forskning.no/biologi-dyreverden-evolusjon/2012/07/egoister-i-flokk


BÆÆÆÆÆÆ
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 10:20 9916

Yeah, for all that we know you may be the worst shorter this REC forum has ever seen....keep on with your bullshit
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
questi
27.02.2018 kl 10:20 9908

SWE sa i tidlig 2016 at polysisilisium etterspørselen globalt vil matche/svakt_overstige etterspørselen.
Preben sa da at produksjonsmatchingen ikke ser ut til å skje i 2016 + REC har problemer med gjeld + 'frivillig JV-forpliktelse' i 2017.

Vi ser at begge tar feil, men at SWE har mest rett.
- stabilisering av markedspris i polysilisium og skjedde ca midt i 2017.
- REC har ikke problemer med gjeld og 'frivillig forpliktelse' er blitt til frivillig og ikke lenger forpliktelse :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
questi
27.02.2018 kl 10:36 9814

Universet fungerer som en enorm datamaskin som løser matematiske problemer. Finansmarkedet er en lignende maskin i mindre skala :)
Det grunnleggende gode er 'fysisk eksistens' for universet sin del, og 'finansiell verdisetting' for markedet sin del. Jeg vil si at det å eksistere.. at smaksløkene i mennesket har evolvert seg til å si at blandingen av sukker og fett i en sjokolade smaker bedre enn bark eller grus... er et grunnleggende gode (selv om det å ikke ha råd til å spise sjokolade eller at overspising kan gi helseproblemer, er tilhørende onder). At finansmarkedet eksisterer har en grunnleggende god grunn, den tillater samfunnet å kanalisere ressurser inn mot områder som trenger vekst. Det at hvert og ett menneske søker det som gir profitt, sammen med både naturlige og formelle mekanismer mot overprising, overutnyttelse av ressurser osv gir et fungerende og underliggende godt finansverden.

Det at sauene søker inn mot midten har ikke desto mindre fått dem i gjennom alle farer og overleve til våre dager :)

Sauene på en grønn eng, diskusjoner om ulver som blir skutt osv er beviset på det grunnleggende gode i Universet :)
Fremveksten av grønne, og etterhvert lønnsomme+grønne industrier er beviset på det grunnleggende gode i Universet.
Reprisingen av REC er innebygd i Universets struktur :P
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 11:08 9639

Lunsjtimen inntrer

kl. 11:07

16 636 510
11 671 676
1,425 (snitt)
1,421 (kurs)

..........................

12:21

20 918 681
14 662 012
1,427
1,429



13:59

28 817 011
20 177 727
1,4282
1,437

*Ser ut til å bli høyere omsetning i dag enn i går. I går ble det omsatt for 39,9 mill. I øyeblikket er vi på 29,2 mill med 2 timer og 20 min igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Mustanghegn6966
27.02.2018 kl 14:09 9302

ligger 1 mill aksjer på 1.439 nå...
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Lollo
27.02.2018 kl 14:09 9298

Og så er vi vel klare til kl.15.00 dippen. 1,44 ser vanskelig ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 14:19 9262

@lollo

Om du kun skal se til nesetippen og timetrade på 1,44 så forstår jeg at du er utålmodig.
I et litt lengre perspektiv er det knekkende likegyldig om vi hopper på 1,45-1,50 i dag eller ikke. Masse volum trekker alle teknikaliteter oppover. Traderne må oppover enten de vil eller ikke.... de kan like eller mislike det alt de vil. De kan stritte i mot i jakten på en god downtrade... men nå handler det om at folk som vil ha en bit av kaka må begynne å gå bort til bordet og forsyne seg før noen andre spiser den opp.

Vi har testet 1,57 allerede i et prematurt snev av traderoptimisme som viser hvor lite som skal til for å korrigere kraftig oppover. Nå er det stadig økende grad tradere som spikrer blikket mot intervallet 1,50-1,80 som ny lekegrind i det kortsiktige bildet, det tekniske peker oppover og det å komme seg over 1,50 er uunngåelig. Det er kun snakk om hvor lang tid traderne skal somle på å karre seg over etappestreken. Vi andre er godt posisjonert allerede uansett hva traderne ønsker å finne på. Spørsmålet er hva som skader traderne minst. Nedgang fører til mindre tradingpool til fordel for longere, oppgang fører til avkastning og større spillerom. At vi i mellomtiden bygger volumer og styrker det tekniske grunnlaget en en fordel som kommer til nytte på et senere tidspunkt. Da er det flott at downtradere er nærsynte.

Jeg har all verdens av tid... men for tradere er tid en knapp ressurs.

31 711 756
22 189 809
1,4291
1,440
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 14:19 9336

Blir ingen dipp videre ut dagen i dag.
OSE er ferdig dippet!
Pre i junaiten er straks i grønt.
Tror vi ender opp 5-6%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
sindree
27.02.2018 kl 14:28 9415

AB,

Bare for nysgjerrigheten sin skyld. Du snakker om at aksjen ble tradet fra 1,80-til 0,80 og så tilbake til 1,40 hvor vi er i dag. Mener du at dette kun har vært kortsiktig 'idiotisk' trading som ikke har noe med detfunfanentale fundamentale å gjøre, eller ser du også at reelle inntekter og fremtidsutsikter (altså fundamentale forhold) også har svingt litt? Noen vil kanskje til og si at det har vært en grei korrelasjon mellom det fundamentale og den faktiske prisingen. Preben gjorde ikke noe feil han når han ropte 1,4. Det er først når han fortsatt tviholder på 80 øre i dagens situasjon det blir feil. Det er selvfølgelig fortsatt usikkerheter rundt det langsiktige polysil markedet, men selv Preben må innrømme at situasjonen er betydelig forbedret siden i sommer. At han da ikke revurderer caset blir rart...
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.02.2018 kl 14:39 9356

REC viste styrke. Jeg var heldig og fikk kjøpt tilbake halvparten av tidligere beholdning i sluttauksjonen i går, men selger meg gradvis ut igjen nå. Innbiller meg at 1,45 blir tøff å bryte basert på volumutviklingen, men jeg har tatt feil før. Mulig jeg kryper til korset å kjøper meg opp igjen om volumet tar seg opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Preben_
27.02.2018 kl 14:41 9339

Min navnebror, med den nå så berømte slangeskinnveska, bør snarest komme med nytt kursmål for å beholde en viss grad av integritet.
I motsatt fall vil han bli sett på som den "nye Hegnar".

Mitt eget kortsiktige kursmål er 1,55 og der vil jeg ta en Giske.
Tøm & Røm!
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Odi.1
27.02.2018 kl 14:47 9413

.. det var Grandiost :) " Påfyll&Røm"
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 14:56 9371

@sindre

Jeg ser på nedgangen som teknisk generert. Jeg vil ikke betrakte det som idiotisik da det har hatt stor nytteverdi. Vi var ved 1,80 og Preben ropte 1,40... jeg brukte 5 minutter på å latterliggjøre Prebens analyse. At den ikke var mye verdt er bekreftet etterpå ved at han gikk ned til 0,90 og mente at alle burde gevinstsikre på 1,15. Men etter 5 minutter så ombestemte jeg meg og så fordelen av en liten heisatur nedover. Det var uansett lenge igjen til løsning og masse usikkerhet som ville bli trigget i mellomtiden. Jeg sa rett ut at shorterne var mine beste venner. Fra et akkumuleringsperspektiv vil man jo selvfølgelig ha aksjer til under pålydende om det er "teknisk" mulig. Så vi kastet det fundamentale på hylla og jeg ropte like gjerne 1,20!!! Markedet gikk ned til Prebens 1,40 ganske fort og ukritisk... og så ned til 1,20... da jeg ropte 1,20 fikk jeg faktisk litt protester fra mange teknikere. Men psyken til en tekniker er like sterk som en alkoholikers lyst på en ny drink. Vi gikk selvfølgelig under 1,20 når tradingen sviktet. Så kom jo frykt-triggerne på rad og rekke i 2016-2017. Jeg ropte 1,00 og så 0,80... det var ikke mange andre som ropte det samme på tidspunktet. De fleste var mest irriterte. I ettertid kommer hele saueflokken og mener at REC-aksjen selvfølgelig skal ligge under krona som en normaltilstand. For meg var det en teknisk mulighet hvor selgerne stod i kø for å selge seg ut på så lav kurs som mulig. Kjøpers oppgave er å prute! Selgers oppgave er å drive kursen opp. Markedet skjønner ikke alltid det.

Din påstand om at "Preben ikke gjorde noe feil når han ropte 1,4" er litt øyet som ser. Det var ingenting fundamentalt som tilsa 1,40 på tidspunktet og har ikke gjort det siden. At tradere er nevrotiske er en annen sak. Og når markedet også bestemmer seg for å lytte til bjellesauen (Preben) og ser fordelen i å gå ned til 1,40 uten at noen andre var uenig (f.eks. jeg ropte jo 1,20)... så blir Prebens analyse en selvoppfyllende profeti. At noen tilfeldigvis får rett i resultatet betyr ikke at man har rett i årsakene og argumentene. Børsen er jo sammensatt av folk, folk synser og tror, folk har en psyke. Pirker du i psyken... så kan aksjer rase i verdi. Tradere har store svakheter og det ga mulighet for å få aksjer til under krona i en fase hvor det var et mellomspill for aksjen i påvente av 2018-forfall. Hvor mange har egentlig pratet positivt om REC??? Nesten "alle" har vært negative og noen av oss har foret på den negativiteten.

At Preben måtte tviholde når man først var på bunn, er jo bare en logisk slutning fra det han argumenterte. Har man først sagt A, så må man jo si B. Preben var en gang optimist for REC, men ble bitter og er i dag RECs argeste motstander. Han har argumentert med EBIT, underestimert marked og ment at selskapet fortjente å gå konkurs. Markedet har lyttet mye til Preben. Nå møter markedet seg selv i døra når spådommer ikke stemmer.

DERE er av den oppfatningen at ting stadig er i endring... men Preben har altid ment at REC ville gå konkurs og jeg har altid ment at det ville bli en grei løsning og forfallene ville bli betalt. FORSKJELLEN nå er at vi nærmer oss deadline og markedet ser at det blir løsninger og at all frykten har vært i hodet på traderne. Jeg har ment det samme stort sett hele tiden og trenger kun å småjustere hvert kvartal avhengig av hvilken dør som åpnes og lukkes i praksis.

Derfor har jeg da også sagt at det er "idiotisk" å selge aksjer til pålydende! Tradere kan gjøre de mest idiotiske ting for en kortsiktig profitt. De fleste tradere i REC har ikke peiling på selskapet. De gjør det lederen i saueflokken gjør. Mange har solgt sine aksjer til en latterlig lav pris.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 15:38 9115

35 848 361
25 053 666
1,4309 (intrasnitt)
1,445 (kurs)


Ukens snitt ligger omkring 1,43. Det til tross for svalestupet til traderne siste 30 minuttene i å går. Det ga enkelte aktører aksjer som var billigere enn snittet, men noen tradere solgte seg ut under snittet og sliter nå med å få nye gode innganger.

Hittil i år har folk i snitt betalt over 1,25 NOK per REC-aksje og snittet vokser mot 1,30 as we speak. Det betyr at tradingmarginen nedover er stram. Samtidig ser vi gode volum på 1,40-1,50 i år som viser at det er økt interesse for aksjen og mange som har særinteresse av å drive kursen oppover. Når det tekniske bildet har bunnet, flatet ut og begynt klatringen så er det ikke så mange andre veier å gå enn opp.

Aksjehandel handler om å gå fra et ytterpunkt til det andre og ta en liten runddans hver gang man er på midten. For dem som forsatt er i tvil har REC-aksjen vært i det negative ytterpunktet og beveger seg nå nærmere midten. Det er forsatt god avstand frem til midten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 15:56 9158

Shortere og tradere blir sine egene fiender. Summen av de individuelle interessene i denne gruppen summeres nå ikke opp til dette kollektivets interesse. Vi trenger ikke gjøre noen verdens ting, bare sitte rolig å se på at de maler seg inn i et hjørne hvor det stadig blir trangere om plassen.

Men, og som alltid, det er sikkert noen som synes at det er bedre å gevinstsikre på 1,45 istedet for 1,65.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.02.2018 kl 15:58 9035

Virker til å være en del motstand på dette nivået.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 16:03 9017

Jeg syns da vi ser tendenser til at traderne nå dypper tissen over 1,45 ;p Vi har nå en 1,46 (høy).

46 173 726
32 168 667
1,4354
1,452


Når man har forsøkt å forsvare 1,50 ved å etablere en "maginot line" på 1,45 så blir det et nytt spørsmål hvor mye ammo som er igjen til å forsvare 1,50 når 1,45 er brutt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 16:14 9090

Maginotlinjen viste seg jo den gang å være den reneste franske åpning.... er det en fransk åpning vi øyner :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 16:15 9086

Rene rebusen her:

tissetass + maginotlinje = fransk åpning
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Odi.1
27.02.2018 kl 16:15 8937

Dette blir både Fransk og Greesk :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
27.02.2018 kl 16:18 8920

Ikke bland porno inn i dette. Da går bare kursen rett til værs.... :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
fahr
27.02.2018 kl 16:19 9025

Herlig dag,tror dissa traderne hadde tjent mere på å sitte rolig siste måned,treffer jo aldrig bunn og topp,å går glipp av noen øre hele tiden.Må jo være snart 25% avkastning på en måned.Så det var noen som skreiv at 1,4 var ikke kurs får kjøpe og selge i går,neste gang er det vel 1,5 som er kurs får ikke å kjøpe og selge.Men opp over går det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
questi
27.02.2018 kl 16:19 9037

Akkurat som at Frankrike trodde at Tyskerne måtte komme fra øst,
så trodde shorterne at TT hadde som eneste alternativ emisjon for å beholde 49% av TianREC :)
Så klarte TT å regne seg frem til en hemmelig låneavtale med Shaanxi for å beholde 49% helt til 2021 bare ved å betale symbolske beløp :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 16:19 8908

Mange som våkner nå. Rent teknisk ser vi av grafen at det er en "eRECtion".
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.02.2018 kl 16:23 9025

I ettertid er det ofte lett å se at man ville tjent mer på å sitte i ro. Problemet er at svært får vet på forhånd når slike perioder kommer :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 16:27 8850

54 070 647
37 564 043
1,4394 (snitt)
1,466 (sluttkurs)

Nå fikk downtraderne et lite problem med at det sluttet over 1,45 og ikke under på pent volum.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Odi.1
27.02.2018 kl 16:31 8808

En bør absolutt ikke gi resten av short så enkel inndekning, la det gå over 1,8 - 2 kr før en sikrer noen kroner...
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 16:34 8773

81 583 648

ACC. SHORT %
3,20%

LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)
26.02.2018

Active positions

POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
QVT FINANCIAL LP 21 749 916 0,86% 26.02.2018
OXFORD ASSET MANAGEMENT LLP 26 039 616 1,02% 16.02.2018
GSA CAPITAL PARTNERS LLP 33 794 116 1,32% 15.02.2018
SUM 81 583 648 3,20%

Shorterne har gitt opp. Kvantitative tradere er vel heller i gearingposisjoner.


Hos Guggenheim ETF utgjør REC-andelen omlag 4 % av porteføljen og stiger i takt med at kursen øker.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
kongkveite
27.02.2018 kl 16:52 8689

Da våkner vi opp imorgen med morrabrø!
Blir god stemning av slikt
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2018 kl 17:02 8791

Ja, det var meg som mente 1.40 var ingenmannsland. At dette ikke er en kurs å selge på er du sikkert enig i. Men det kan selvsagt vise seg lurt å kjøpe på 1.40, hvis du ikke har kjøpt før. Poenget var at historien viser at du med litt tolmodighet har kunnet kjøpe for 1 kr gang på gang. Vi er i alle fall mange som har benyttet oss av det, og da er ikke dagens kurs spesielt billig. Men går den til 3-5kr er det jo billig. Kanskje er det nye tider nå. Hvem vet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
fahr
27.02.2018 kl 17:13 8747

Ja den som hadde fasiten på detta,var litt usikker på det kjøpet i går,det var jo bare en liten post som jeg ikke trudde skulle gå inn.Men rec er rec ,har skjedd mye rart her opp gjennom.Nå får vi krysse alt vi har, å håpe vi blir i høyden.:-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
spanjolen
27.02.2018 kl 17:28 8681

Flott dag idag da!! 1.44 var det som måtte brytes for at jeg skulle føle meg sikker på at dette blir en god uke..
Ligger forand skjema nå men det betyr at trading potten sto urørt idag:-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
Mustanghegn6966
27.02.2018 kl 17:38 8655

Prisene er solid ned i Kina. Spent på PV i morgen. Kanskje en god inngang rundt lunsj...
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 19:32 8360

Vi forventer en prisreduksjon hos PVinsights i morgen. Det har vi gjort siden i fjor, så det bør ikke komme som noen akutt overraskelse på noen. Det vil nok helst ha med fravære av kontrakter å gjøre enn at det omsettes mer til lavere volum, da kineserne må komme seg i gang etter ferien.

I Januar hadde Kina også rekordproduksjon. Utover året kommer også rekordproduksjon i wafer. Samlet sett blir 2018 bra med 1Q og 3Q som dupper og 2Q og 4Q som topper. 1Q duppen nå er det en rekke årsaker til. I 3Q vil duppen være i august etter at FiT-boomen har nådd klimaks. Det er ingen dramatikk i noe av dette, det skjer hvert år. Det er sesongvariasjoner og justeringer. Estimatet for 2018 er 110 GW som er rekordmye, og noen snakker også om 120 GW (Bernreuter). Det er vanvittige mengder med polysilikon som da ryker ut. Samtidig vil 9N-11N være fullbooket, det er 6N som eventuelt gir overskudd. Daqo har 92 % fullbooket for 2018. GCL har underskudd og på bruke underleverandører. LONGi tar 1/3 av produksjonen til OCI. Kapasitet blir bundet opp. REC kjører 50 % enn så lenge så her blir det lite grunnlag for å dumpe ASP. REC i 2018 trolig ha høyere demand enn supply tilgjengelig, hvilket vil drive opp ASP i senere kvartaler. REC må ikke selge maks i 1Q hvor prisene faller litt, men kan fordele salget utover året.

Det er mer formåltstjenelig å tenke snittpriser over kvartaler og år, og volumer, enn å tenke ukespriser. Snittprisen hos PVinsights er ganske så unøyaktig og et snitt kan inneholde hele spekteret eller mangle data. Enda viktigere er hva REC får i ASP, og det bestemmer ikke PVinsights eller Kina akkurat nå. Det er REC som bestemmer sine priser i kontakt med kundene og som velger å gi rabatt. REC har hittil i 1Q18 meldt om stabile priser og de har planlagt for en dupp i demand i sin guiding. Da er det liten grunn å overkompensere som trader når man ikke har kontroll på hva man egentlig driver med ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.02.2018 kl 19:52 8316

I morgen legger Daqo frem tall. Det er forventet gode tall og det er bra for REC at de andre konkurrentene går bra. Om Daqo er full av seg selv så burde de love bra omkring kinesiske forhold.
Redigert 21.01.2021 kl 06:11 Du må logge inn for å svare