NAS - Ny sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket

Frodon
NAS 27.06.2019 kl 07:38 3228

«Ny sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket»

https://e24.no/naeringsliv/boeing/ny-sikkerhetsrisiko-paa-boeing-737-max-avdekket/24648373
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2019 kl 08:06 3154

737 MAX bør ikke få godkjenning. Norwegian bør avbestille de flyene de har i ordre og kvitte seg med de 18 de har fått levert, dersom det er noen som vil ha MAX etter denne skandalen.

Norwegian har mer enn nok med å håndtere obligasjonsgjelden på 2,4 milliarder, ref Thor Chr. Jensens gode kommentar i DN i går.

Kursmål 20 kroner?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
omac
27.06.2019 kl 08:25 3085

Rooolig nå og trekk pusten dypt....
"Vi har funnet en mulig sikkerhetsrisiko som Boeing må redusere, skriver FAA i en epost."
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2019 kl 08:26 3084

NAS menigheten her på HO (de som tror at NAS aksjen er nedtrykt fordi onde shortere vil det) vil vel ha det til at FAA samarbeider med shorterne og derfor finner nye påskudd for å holde MAX på bakken.
Forøvrig så heter det ikke MAX lenger, nå er det 737-8 og 737-10
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2019 kl 08:30 3060

Dundrer opp snart
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
drmoney123
27.06.2019 kl 09:09 2971


har vært kjent i en uke...

aksjekursen til Boeing er høyere enn på leeeenge:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
minsin
27.06.2019 kl 12:49 2842

Feil ble kjent i går kveld...
Boeing antyder det bare er en software feil og ikke hardware , allikevel blir nok en evt godkjennelse skjøvet en ukes tid fremover .. nå satser man på godkjennelse like etter 8 Juli.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Proletar
27.06.2019 kl 13:15 2793

Boeing har jo tusenvis av timer med testing av MAX, hvordan i H------ kan de være så inkompetente at de ikke finner slike feil selv?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.06.2019 kl 13:19 2781

Må si jeg er bekymret, du pleide å opprette 50 nye tråder om dagen og nå har det kollapset helt her??😂😂😂😂
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
27.06.2019 kl 13:33 2751

Boeing er ikke inkompetente, det er vel verdens mest erfarne flyprodusent. Spørsmålet er - har de flere problemer med MAX de ikke vil fortelle om, i håp om at det trolig går bra?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Proletar
27.06.2019 kl 13:41 2721

Norwegian bør håpe det er inkompetanse. Skulle det vise seg at de visste dette, og håpet tilsynsmyndighetene ikke skulle merke det, er det fare for at det ikke blir noen erstatning fra Boeing overhodet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Kantarell
27.06.2019 kl 14:40 2652

Hva snakker du om egentlig? Er det Nas sin skyld at 737 xx er defekt?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.06.2019 kl 16:13 2565

Problemet er at 737 Max har en feil konstruksjon, som må veies opp av software for å holde flyet i luften. Jeg er sikker på at 100% av NAS’erne vil skrive at de SKAL fly med denne flytypen, men går du til gate, har de selv også kjøpt flybillett hos andre flyselskap som ikke bruker 737 Max ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Proletar
27.06.2019 kl 16:16 2552

Nei, men blir vanskelig å få noen erstatning om B blir saksøkt så til de grader over dammen at B ikke er mer. Evt. må gjennomføre en C11.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
TomW
27.06.2019 kl 16:26 2536

Ja ser det er mange sofa ingeniører som kommer med denne påstanden om feil konstruksjon. Samtlige moderne fly har i dag systemer som hjelper pilotene og gjør det "enklere" å fly, dette begrenser seg heller ikke bare til fly industrien, men alle typer transportmidler vi benytter i dag. Maxene kan helt fint flys uten MCAS, men dette vil kreve vesentlig mer av pilotene og det er her Boeing har driti på draget. De har installert et system uten å informere om dette. Når systemet da i tillegg har en software feil som resultere i at systemet overstyrer og styrter flyet, uten at pilotene er klar over systemet, så har man oppskriften på en katastrofe.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
TomW
27.06.2019 kl 16:29 2528

Har du sett på bøkene til Boeing? Tror du at sannsynligheten for ditt scenario er veldig stor? Tror kanskje jeg kan strekke meg til å si at det er sånn ca 0,001% sannsynlighet for at scenarioet ditt kan skje
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Proletar
27.06.2019 kl 16:56 2483

Mitt scenario er som sagt at den siste feilen ble funnet av FAA og ikke Boeing skyldes inkompetanse hos sistnevnte. Ikke at de har funnet den, "glemt" den og håpet FAA ikke skulle finne den.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
27.06.2019 kl 19:31 2380

Maxen burde aldri komme i luften igjen. De burde lage en ny model basert på maxen med forbedringene. De gamle maxene burde skrotes. Folk kommer aldri til å ville fly den igjen, og kommer til å holde seg unna selskap som har den.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2019 kl 19:37 2369

Noen fra Nel som fikk jobb i Boeing?
Her må Linkedin profiler sjekkes.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
hstray
27.06.2019 kl 19:47 2356

Godt at norwegian ikke har inngått noen endelig avtale med Boeing iht til kompensasjon. Kompensasjonen øker for for hver feil som dukker opp. Tror nok norwegian kan betale ned obligasjongjeld cash, og det skjer nok før utløp 30.11

Kursmål 100
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Kantarell
27.06.2019 kl 20:16 2309

Enig med deg. Dette vil medføre ekstra kostnader for leasing av fly, men eventuelt kompensasjon vil da kunne dekke utgifter. Hvordan dette vil bli utbetalt vet man ikke ennå.
Hva forventes av Q2? Høyt trafikktall men en del leasing utgifter (Hvis jeg husker riktig er BK trukket allerede 500 millioner til å dekke dette?! i Q1).
Prognose: god. Det vil nok provosere en salg bølge over flere dager og kursen vil da kunne variere fra kanskje 32-34 kroner til 55-60 kroner.
Hvis Q2 er dårlig. (Slutter jeg å fly Norwegian ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.06.2019 kl 21:35 2257

Jeg vet ikke hvem av styrene jeg stoler minst på, NAS styret eller NEL styret. Men de er like ille i begge selskapene. NAS lemper ut de ytterst få positive sakene de klarer å finne og skjuler de negative nyhetene så lenge de kan. Dette VAR et stolt norsk eventyr...
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
hstray
27.06.2019 kl 21:43 2231

Tror markedet er mettet iht 737 max ulykker og utsettelser. Har vært spekulasjoner, nyheter hver dag siden ulykken i midten av mars.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
28.06.2019 kl 08:29 2057

Shortere og andre som helst vil ha flyene ned på bakken og få flyselskapene vekk, henger seg seg på idet Hegnar fronter: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Problemer-med-andre-fly-enn-MAX-flyene
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare