Demokratiet og ytringsfriheten begrenses på Hegnar Online.

bålfreak
11.11.2017 kl 22:50 2147

Hegnar Online med sitt diskusjonsforum har i mange år vært svært nyttig,interessant og givende. Det nye forumet synes jeg har begrensninger som ikke hører hjemme i et land hvor ytringsfriheten holdes høyt og vernes om.

Man kan ikke ha en offentlig debattarena hvor folk ikke får slippe til. At den som starter en diskusjon ( tråd) skal kunne nekte andre eller bestemme hvem som skal få lov til å ytre seg er ikke godkjent. Her må administrasjonen eller de som er ansvarlig for forumet ta affære og endre spillereglene og tilpasse opplegget slik at ytringsfriheten ivaretas.

Jeg spør meg selv og også andre medregnet forumets ansvarlige om dette er lovlig. Oppfordrer også andre deltakere på forumet til å engasjere seg i dette. Opplegget bør revurderes og endres. Jeg vil ta initiativ til å undersøke lovligheten av opplegget. Dette er ikke bra.
Redigert 21.01.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.11.2017 kl 00:44 2122

Ikke noe å bekymre seg over.
Hvis du blir blokkert fra en tråd er det bare å opprette en egen - eller gi sitt vettuge bidrag på en "nabotråd"!
Hvis seriøse blir blokkert sier det mest noe om blokkøren!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Aure314
12.11.2017 kl 11:27 2079

Nå er det ikke meningen å være kjip her.. men et privatdrevet forum som HO er ikke underlagt de samme pliktene som staten Norge AS er vedr ytringsfrihet.

Ytringsfrihet er bare det at staten ikke kan slenge deg i fengsel fordi du sier ting staten ikke liker - det sier ingenting om hvorvidt private bedrifter er NØDT til å la alle som vil slippe til på plattformer de velger å bruke tid og penger på å drifte. For så er ikke tilfellet.
HO står helt fritt til å selv vurdere hvilke spilleregler de vil ha på sitt eget forum,på samme måte som at Facebook har rett til å kaste ut folk som spammer eller som selger sex med falske profiler eller sprer hatpropaganda, eller Instagram med bilder som er for drøye/av for stor seksuell karakter.

Om du ikke liker måten de styrer og steller på, så har du absolutt muligheten til å velge å ikke bruke tid her lengre,og å isteden gi tiden din og reklameklikkene til tekinvestor eller Aksjeforum eller lignende. Men å begynne å snakke om lovligheten rundt å drive et forum etter egne regler, sorry,der er du på jordet. Men du må selvfølgelig være uenig - isåfall; hvilke paragrafer mener du HO bryter her? Og på hvilken måte?
Redigert 21.01.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
bålfreak
12.11.2017 kl 20:03 2001

Takker for tilbakemeldinger. Mange gode poeng og velbegrunnet om ytringsfriheten . Enig i mye, men også en del argumentasjon som jeg synes ligger i en slags gråsone. Forumet på Hegnar er tilgjengelig for alle selv om det er en privat aktør som har konstruert det. Når alle inviteres til å delta må ytringsfriheten gjelde. Dette er ikke et lukket forum. Det blir derfor feil at den som starter en debatt skal kunne nekte andre å delta.
Hammers har en grei oppskrift på hvordan man kan omgå bestemmelsene og det er jo greit å ta med seg. Men det er passe dumt at det skal være slik.
Redigert 21.01.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2017 kl 14:10 1916

Jeg antar at forumet vil død av sin egen kjedsommelighet. Dette er for øvrig mitt første og siste innlegg her hvis ikke admin forandrer på noe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare